Kampány indult a tinédzser lányok tudatos öltözködéséért és a szexuális zaklatás ellen
Motivációs kampány indult Magyarországon a tudatos öltözködés népszerűsítésére és a tinédzser lányok online szexuális zaklatás elleni védelmében. Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő, a Pán Péter Stop nevű ifjúsági blogján keresztül családvédelmi és más szakmai szervezetekkel, hazai médiaszemélyiséggel karöltve arra hívja fel fiatal lányok és szülők figyelmét, hogy mind a virtuális térben, mind a valós életben figyeljenek oda mit üzennek megjelenésükkel.
A kampány szeptember 25-én este zárul a Corvinus Egyetemen egy egyetemistákból álló szervezet, a Jövőképp Egyesület rendezvényével, melyen meghívott vendég Dr. Schiffer Miklós, Bombera Krisztina és Bereczki Enikő.
A közösségi média önértékelési problémákat okozó hatásairól számos cikk és tanulmány született már. A fiatalokra különösen igaz ez, hiszen az interneten, főként a közösségi médiában napi szinten olyan túlszexualizált képi világgal találkoznak, ami nyomot hagy önértékelésünkön, viselkedésükön és öltözködésükön.
A brit Royal Society for Public Health felmérésében körülbelül 1500, 14 és 24 év közötti fiataltól kérdezték meg, hogy gyakorol-e bármilyen hatást az életükre az Instagram, a Twitter, a Facebook, a Snapchat és a YouTube.
A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy minden közösségi oldal bizonyos mértékben negatív hatást gyakorol az önértékelésre, de mindközül az Instagram idéz elő leggyakrabban testképzavart és nyugtalanságot a fiatalokban.
Emellett komoly problémát jelent a főként fiatalok körében terjedő, szexuális tartalmú képek, videók, üzenetek küldése vagy fogadása (szexting). A 13-14 éves lányoknak súlyos gondot okoz, hogy hogyan kezeljék, ha ilyen fotókat kérnek tőlük. Gyakori, hogy a címzettek egyáltalán nem kezelik bizalmasan ezeket a fotókat, sőt, nem egy esetben zsarolásra használják fel őket.
Egyre több iskolában tiltottak be szexuálisan provokatív ruhadarabokat, mint például a forrónadrágot, anélkül, hogy bármilyen információt fűztek volna a tiltáshoz. - Fontos lenne, hogy a fiatal lányok tájékoztatást kapjanak arról, hogy bizonyos öltözködés milyen hatással van másokra, milyen üzenetet közvetít akár online, akár offline – hívta fel a figyelmet Bereczki Enikő.
Bombera Krisztina a Dress Up! kampányvideójában úgy fogalmaz, a női méltóság, önértékelés megmutatkozik az öltözködésben. A tévés újságíró úgy látja, a tinédzser lányok egyre lengébb öltözékben vagy félmeztelenül posztolnak magukról képeket lájkvadászatért, amellyel azt is kifejezik, hogy szeretetre és figyelemre vágynak.
A szülőknek, Édesanyáknak éppen ezért óriási felelőssége van az önértékelés és önbizalom megerősítésében – mondja Bombera Krisztina.
A sztárriporter arra is felhívja a fiatalok figyelmét, hogy az internetre feltöltött, vagy akár privát üzenetben küldött képek kiszolgáltatottá teszik az embert.
Emellett egyre gyakrabban láthatunk lányokat olyan lenge ruhákban az utcán, hogy szinte már nőként is megakad a szemünk egy-egy előttünk elsuhanó társunkon. Ezzel a témával kapcsolatban egyik szerzőnk saját tapasztalatai alapján fejtette ki véleményét.
A Pán Péter Stop! blog országos szemléletformáló kampányának célja, hogy motiválja, és egyúttal felhívja a figyelmet a nők, főképp a fiatal lányok, gyermekkorban lévők online és offline megjelenésére.
Az interjúkban a tudatos öltözködési kultúráról is szó esik. A kampány informatív és inspiráló spotokkal, cikkekkel, közösségimédia- megjelenésekkel és előadásokkal szeretné buzdítani, motiválni a fiatalokat az elővigyázatosságra, megválaszolni a legfontosabb kérdéseket, segítséget nyújtani.