KULT
A Rovatból

Martinovics Dorina: Egyenes gerinccel, kihúzott háttal ki tudok állni Dobó Kata mellett

A Kertészeti Egyetemet hagyta ott a Színművészetiért, általában drámai szerepeket játszik, viszont kiáll Dobó Kata és a Kölcsönlakás mellett.


- Nem rég beszélgettem Szabó Simonnal is a Kölcsönlakás apropóján, és feltűnt egy furcsa, véletlen egybeesés. Az, hogy tulajdonképpen egyikük sem akart színész lenni, hanem inkább csak így alakult a dolog. Még az is hasonló, hogy mindketten a barátok hatására kezdtek érdeklődni a színjátszás iránt.

- Tény, hogy nem akartam gyerekkorom óta színész lenni. A barátnőm kacérkodott ezzel a dologgal és együtt átmentünk egy drámatagozatos iskolába. Azután a Kertészeti Egyetemre jelentkeztem, de ott nem éreztem jól magam, és akkor felvételiztem a Színművészeti Főiskolára.

- Azt hiszem, az sokat elmond egy színész népszerűségéről és tehetségéről, ha egészen új életre kel egy régi reklám csak azért, mert a rajongók rájönnek, hogy a kedvencük szerepelt abban is. Meglepett, hogy tulajdonképpen önnek köszönhetően lett híres az a régi Pannon GSM reklám?

- Mókás érzés. Szeretem azt a reklámot, biztos az is szerepet játszott abban, hogy később mégis a színészet felé fordultam.

Ráadásul ott ismertem meg Herendi Gábort, ő rendezte a reklámot, és később is dolgoztam vele.

De egyébként annak idején is nagy port kavart, a zenéjét nagyon sokan szeretik és maga a reklám is több díjat nyert. Úgy 5-6 éve láttam legutóbb, ugyanis kiderült a páromról, hogy annak idején ő is nagyon szerette ezt a reklámot, ezért újra néztük. A reklámbeli partnerem egyébként nagyon jó barátom volt. Most már egészen mással foglalkozik, de a mai napig tartjuk a kapcsolatot.

- Másképp áll hozzá egy reklám szerephez, mint mondjuk egy nagyjátékfilmhez?

- Alapvetően színházi színész vagyok, ezért óvatosan bánok a reklámokkal, csak olyat vállalok el, amibe azt érzem, hogy színészre van szükség, nem pedig mondjuk egy modellre. Mindig igyekszem ügyelni rá, ha ilyesmiben veszek részt, hogy színvonalas legyen.

De ha igényes reklámról van szó, természetesen ugyanolyan komolysággal állok hozzá, mint bármilyen szerephez.

- A Kölcsönlakás klasszikus, félreértéseken alapuló bohózat. Tipikusan az a műfaj, amelyik a közönség körében sikert szokott aratni, viszont a kritikusokat általában megosztja. Színészi szempontból mennyiben más egy ilyen feladat, mint egy „komolyabb” szerep, mondjuk, mint a Hurok?

- Nekem nyilván kicsit nehezebb volt, mivel sem filmben, sem színházban nem ebben a műfajban játszom.. Az elmúlt több mint egy évtizedben drámákban láthattak. De összességében mégsem mondanám, hogy nehéz volt, mert Kata nagyon jó ízlésű ember, nem kérte tőlünk, hogy játsszunk vígjátékosabban. Nyilván nem véletlenül állította össze a szereposztást úgy, ahogy, ezért eléggé szabadon hagyott minket játszani. Alapvetően tehát nem igényel más játékot, vagy más hozzáállást, mint bármi.

Én amúgy is azokat a vígjátékokat szeretem, amiben komolyan játszanak.

- Mondana példát kedvenc vígjátékra?

- Ó, nem is tudom. Inkább gyerekkoromból vannak emlékezetes vígjátékok. Az Ace Venturát, vagy az Örömapát Steve Martinnal nagyon szerettem. Mostanában amin magam is meglepődtem, az a Szellemirtók volt, a női verzió. Csak a fiam kedvéért néztem meg, és azt gondoltam, vállalhatatlanul rossz lesz, ehhez képest a mai napig idézgetünk belőle poénokat. Rettentő sokat röhögtem rajta. De az is attól jó, hogy ezek a csodálatos nők nagyon komolyan végigjátszották.

- A Kölcsönlakás a megcsalás körül forog. A megcsalás az a téma, amiről úgy gondolom, a felnőttek 80%-nak van valamilyen saját élménye, akár személyesen akár közeli hozzátartozókon keresztül, és tele vagyunk tüskékkel. Lehetséges úgy szerepelni egy ilyen vígjátékban, hogy az emberben ne tépjen fel sebeket?

- Egy-egy szerepnek akár terápiás jellege is lehet. Nem nagyon volt még olyan rossz dolog az életemben, amit ne dolgoztam volna fel valamilyen produkcióban. Úgyhogy szerintem nem baj, ha felszakadnak a sebek, hogy aztán szépen vissza lehessen őket zárni. Még segíthet is, mert az ember elgondolkozik, hogy kezelt egy tíz évvel azelőtti helyzetet, például egy megcsalást, és jobban megismerheti magát.

- Amennyire lehet spoilerezés nélkül, beszélne kicsit a saját karakteréről?

- Egy olyan feleséget játszom, akinek kicsit kihűlt a kapcsolata, már a gyermek sem totyogós, és kicsit elmentek egymás mellett a férjével, nem tudják a lángot életben tartani. Az ő történetük arról szól, hogyan lehet ezt a lángot kicsit felpiszkálni.

- Bármennyire is furán hangzik, de a Kölcsönlakás főszereplője bizonyos szempontból Dobó Kata, a rendező, hiszen ez az első filmrendezése, és a film talán legnagyobb tétje annak eldöntése, mennyire állta meg a helyét ebben a szerepkörben. Ön már sok filmben forgatott, olyan neves rendezőkkel dolgozott, mint Sándor Pál vagy a már említett Herendi Gábor. Mit gondol, felnőtt Kata a feladathoz?

- Szerintem tökéletesen. Elég sok rendezővel dolgoztam már, és nem éreztem azt, hogy Kata bármilyen szempontból hátrányban lenen velük szemben. A rendezéshez nagyon jó ízlés, sok-sok türelem, kitartás kell, és benne ez mind megvan. És rengeteg kíváncsiság. Egyenes gerinccel, kihúzott háttal ki tudok állni Kata mellett. Akkor is, ha egy-két kritikus megcsócsálja kicsit. De ez várható is volt a szakmától.

Azoknak a kritikáknak a szövegét, amik most megjelentek, én már akár hónapokkal ezelőtt meg tudtam volna írni.

Nagyjából lehetett tudni, hogy mit fognak írni, egyáltalán nem lepődtem meg. Kata csinált egy nagyon szerethető vígjátékot. Nem gondolom, hogy rosszabbul sikerült, mint a legtöbb mostani magyar vígjáték. Sőt! Remélem, nem ijeszti el a nézőket a sok kritika, a sok felesleges gondolkodás egy alapvetően könnyednek szánt filmről. Azt gondolom, hogy teljesen értelmetlen dolog logikai buktatókat keresni benne.

- Most min dolgozik?

- Idén már a harmadik bemutatómon dolgozok a színházban. Most épp a Radnóti Színház társulatával készülünk bemutatni március 8-án Branden Jacobs-Jenkins Gloria című darabját a Tesla Loftban, Hajdú Szabolcs rendezésében.

- A Radnóti Színházat mennyire rázták meg a, fogalmazzunk így, közelmúlt kultúrpolitikai változásai?

- Fú, ebbe nem szeretnék bele menni. Egyrészt nem értek hozzá, de elég jól megy a színház, úgyhogy nagyon remélem, hogy nem lesz gond. Másrészt apukám azt tanította nekem gyerekkoromban, hogy politikáról csak otthon, az asztalnál beszéljünk, másutt ne nagyon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: