KULT
A Rovatból

Vajdasági kalandozások: Szerbia legmagyarabb fesztiválján jártunk egy mesébe illő szélmalom tövében

A Malomfesztiválra nemcsak a fellépők miatt érdemes ellátogatni – a környék hangulata legalább annyira rabul ejti az embert.

Link másolása

Az idei szezonban minden eddiginél több fesztiválra látogattam el. A menetrend annyira feszített volt, hogy többször én magam is megkérdőjeleztem, tényleg jó ötlet volt-e bevállalni.

Augusztus közepére már túl voltam például 10 nap Művészetek Völgyén és 3 nap Ördögkatlanon, közvetlenül ezután pedig következett egy hét a Szigeten. Sőt, ezt követően még egy kéthetes erdélyi túra is be volt tervezve a nyárra.

Utóbbi kettő – tehát a Sziget és Erdély – között 4 napom volt regenerálódni.

Vagyis csak lett volna, ha nem döntök úgy, hogy én bizony megnézem magamnak a Vajdaságban idén ötödjére megrendezett Malomfesztivált is.

Ezt a bevezetőt csak azért írtam le, hogy egyértelmű legyen: ha ilyen ütemterv mellett még egy szerbiai kitérőt is bevállalok, valamit nagyon tudnia kell annak a fesztiválnak, amiért hajlandó vagyok erre.

És a helyzet az, hogy tud is. Így utólag már saját élményeim hatására írom ezt, de előzetesen – amikor még semmi előképem nem volt az egészről – csak mások beszámolóira hagyatkozhattam.

Ezek pedig mind annyira kiugróan pozitívak voltak, hogy nem maradt bennem kétség afelől: ott kell lennem, pihenni meg majd ráérek ősszel.

Persze azért közrejátszott a döntésben a lineup is. Rögtön a nyitónapon fellépett a Lovasi ’18 produkció, a Ricsárdgír és a Tudósok, másnap pedig a Platon Karataev, a Csaknekedkislány, a Sin Seekas és a Bohemian Betyars. Rajtuk kívül pedig még jó néhány környékbeli formáció, akiknek eddig maximum a nevét hallottam, de itt volt a remek alkalom megismerni őket.

Ami a helyszínt illeti: Orom a magyar határtól alig 30 kilométerre található, alapvetően sima ügy a megközelítése, csak a határátlépés tehet keresztbe. Az viszont rendesen, szóval érdemes időben elindulni, mert Röszkénél simán be lehet ragadni akár több órára is.

Ha már megérkeztünk, a dimenziók egyáltalán nem nagyok. Három színpad és két kemping van, a fesztivál egyik végétől a másikig el lehet sétálni néhány perc alatt. A középpontban a névhez méltó módon a malom épülete áll, ami a szervezők territóriuma. Bemenni ezért nem lehet, viszont esténként fényfestéssel díszítik, amitől még mesébe illőbb látványt nyújt.

A bejáratnál egyébként átnézték a táskákat, így alkoholt egyáltalán nem lehetett bevinni. Ez kicsit meglepett, egyetlen hasonló kaliberű kis vidéki fesztiválnál se tapasztaltam még hasonlót, de cserébe az árak elég barátiak voltak: átszámítva 400-450 forint körüli dínárért már lehetett sört kapni, és meleg ételhez is hozzájuthattunk akár 600 forintért. 1000-ből pedig teljesen jól lehetett lakni.

Nem nagyon szeretek hasonlítgatni, mivel szerintem majdnem minden fesztiválnak megvan a maga önálló karaktere, amit ki lehet emelni. De van egy vetület, aminek kapcsán a Malomfesztivál egyértelműen a Fishing on Orfűt juttatta eszembe, ez pedig a rendkívül változatos napközbeni programkínálat.

Eleve volt egy nagy medence, amit bárki használhatott, emellett pedig napindító jógán, illetve közösségi összerázó beszélgetéseken is részt vehetett, akit érdekel az ilyesmi.

Lehetett biciklit bérelni, aminek a hivatalos ára egy azaz egy sör (kivéve Löwenbrau, mert akkor meghalsz – ez így ki volt írva).

A legnagyobb dobás viszont nem ez volt, hanem az egész napos kirándulások, amelyeket a Szerbia Magyarul portál és utazási iroda munkatársai szerveztek. A fiatalokból álló csapat azért alakult, hogy szervezett utak keretében minél több embert csábítson Magyarországról a Vajdaságba, megmutatva a környék szépségeit.

Ennek keretében szerveztek buszos utat Szabadkára és Palicsra, én viszont egy biciklitúrán vettem részt, aminek célpontja a 20 kilométerre található Magyarkanizsa volt. Kisebb pihenőkkel másfél óra alatt tettük meg az utat, először egy helyi pálinkafőzdébe érkeztünk, ahol a házigazdák jóvoltából kóstolással egybekötött körbevezetés, majd kiadós bográcsos ebéd várt ránk.

Ezután a Tisza-part felé mentünk tovább, hogy részt vegyünk egy strandolással és sörözéssel egybekötött sétahajózáson. A kapitány egy vadregényes, lakatlan sziget partjaihoz vitt bennünket, ahol csak alig térdig ért a víz. Itt kötöttünk ki nagyjából fél órára, majd visszatértünk a kiindulási ponthoz, magunkhoz vettük ott hagyott biciklijeinket, és elindultunk Orom felé.

Az egész program átszámítva bő 4000 forintba került – ha azt nézzük, hogy az orfűi sör- és fröccstúrákért már évek óta 7000 forint körüli összeget kérnek, ár/érték arányban ennél jobb vételt el se nagyon lehet képzelni.

Este 7-re értünk vissza a fesztiválra, az eredeti terv szerint pont a koncertek kezdetére. Csakhogy közbeszólt egy kiadós vihar, ami annak rendje és módja szerint letarolt mindent, teljesen keresztül húzva a számításokat. A technikát teljesen újra kellett építeni, ami  majdnem kétórás csúszást eredményezett az Akácos színpad programjában, és a nagyszínpadon se sokkal kevesebbet.

Az elsőként fellépő Platon Karatev járt emiatt legrosszabbul, ők még a ráadás ráadásával együtt is alig fél órát tölthettek a színpadon, annyira le kellett rövidíteni a játékidejüket. A többieken is húztak, de ennél azért kevesebbet.

Viszont a Csaknekedkislány így is éjjel 1 óra körül kezdett bele a tervezett fél 12 helyett, a nagyszínpadon a Bohemian Betyars pedig még 3-kor is – amikor mi hazaindultunk – csak a beállásnál tartott.

Nyilván jobb lett volna, ha sikerül megúszni szárazon, csúszások nélkül, de így is messzemenőkig pozitív élmény volt számomra a Malomfesztivál. A szűkebb helyszínbe és a tágabb vidékbe is első látásra beleszerettem, szóval már most biztos vagyok benne, hogy ide is vissza kell jönnöm jövőre.

(További képeket IDE KATTINTVA lehet nézegetni.)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk