KULT
A Rovatból

Lézerkardmániás, motorral szállított vakcinát és filmbeli csajára cserélte a feleségét – 10 érdekesség Ewan McGregorról

A Moulin Rouge és most a Halston című netflixes sorozat szimpatikus sztárja még ökölharca is kelt egy rendezővel.

Link másolása

Attól függ, milyen filmeket szeretsz és milyen az ízlésed, de előbb-utóbb találkoznod kellett az előző jó pár évtizedben a skót származású Ewan McGregorral. Ha a kilencvenes években beleszerettél Danny Boyle vagány filmjeibe, akkor a Trainspottingot tutira nem hagytad ki, de van, aki a romantikus irányból közelített, és a Moulin Rouge-t nézte meg újra és újra, többek között a színész és Nicole Kidman közti kémia, a remek zenék, és McGregor fantasztikusan tiszta énekhangja miatt.

A visszafogott egójú színész azóta is sallangok nélkül bizonyítja nekünk, hogy bármit megcsinál színészileg. Most épp a Halston című sorozatban bűvöl el minket az egykori divatcézár pontos másaként. Összegyűjtöttünk pár érdekességet vele kapcsolatban. Az egyik máris az, hogy március végén volt kereken 50 éves (ez főleg azért érdekes, mert kábé húsz éve ugyanolyan fiatalnak néz ki).

Így készül egy túladagolás

A Trainspotting egyébként is egy vizuális orgia, de a híres drogtúladagolós jelenet leforgatásához jó nagy adag kreativitásra volt szükség. A lenyűgöző képen McGregor keresztülzuhan a padlón, amit úgy oldottak meg, hogy a színész alatt elrejtettek egy ajtót. A süllyedést a színész alatt őt tartó stábtagok oldották meg, ők engedték fokozatosan lejjebb.

Évekig nem beszélt Danny Boyle-lal, mert az DiCapriót választotta helyette

Minden komoly McGregor-fan jól tudja, hogy a színész a karrierjének felívelését Danny Boyle rendezőnek köszönhette. Nemcsak az 1996-os Trainspottingban játszott főszerepet, hanem a Sekély sírhantban és Az élet sójában is. Így amikor Boyle előkészíteni kezdte negyedik nagyjátékfilmjét, A partot, mindenki úgy gondolta, ennek a főszerepét is McGregor kapja majd, sőt, neki is ajánlotta fel a szerepet - ennek ellenére Leonardo DiCapriót választotta végül a rendező.

Ezek után McGregor jogosan érezte megbántva magát, és egy évtizeden át nem beszélt Boyle-lal. Ami csak azért vicces, mert volt, hogy összefutottak, ez persze minden alkalommal iszonyú kínos volt. Egyszer még egy hosszú repülőutat is végigültek egy gépen - a színész a feleségével volt - és egy szót sem szóltak egymáshoz. Aztán megcsinálták a Trainspotting második részét és ismét jóban vannak.

Szó szerint beutazta a világot

Fiatal kora óta oda van a motorozásért, így nem volt nehéz rávenni, hogy legjobb barátjával, Charley Boormannal egy televíziós műsor kedvéért motorra pattanva annyit utazzanak a világban, mint más híresség még soha előtte. Az első évadban 2004-ben Londonból indulva Európán, Ukrajnán, Kazahsztánon, Mongólián, Oroszországon, Kanadán és az Egyesült Államokon keresztül elmotoroztak egészen New Yorkig. Ami nagyon komoly teljesítmény még tévésorozat nélkül is. Ezután a második évadban, 2007-ben a páros a skóciai John o'Groats-tól a Dél-Afrikai Fokvárosig robogott. Tavaly elkészítették az Apple TV-nek a harmadik utazást is, Dél-Amerikát motorozták át.

Vakcinákat szállított motorral

Tudjuk, hogy a színész körbemotorozta a világot, hogy szórakoztató televíziós műsorokat készítsen, de az már kevésbé ismert róla, hogy McGregor ezt a hobbiját jótékony célokra is használta. Az UNICEF szállítmányaival motorozott együtt, hogy különböző vakcinákat juttassanak el nehezen elérhető helyekre, például Indiában vagy a Kongói Köztársaság távoli területeire. Ebben a kampányban 2012-ben vett részt. A vakcinákat főleg gyerekeknek szállította saját maga, a motorra felerősített dobozokban. Ezt az utazást is megörökítette a BBC egy két részes dokumentumfilmben.

Rendezővel bunyózott közös munka helyett

Egy alkalommal Troy Duffy rendező elhívta egy közös vacsorára egy étterembe McGregort, hogy megvitassák tervezett közös filmjüket, ami az 1999-es Testvérbosszú lett volna, csakhogy a vacsorán jól bepiáltak. Ez még nem lett volna gond, de amikor kiderült, hogy a halálbüntetésről teljesen más véleményen vannak, akkor ezt már egy ökölbunyóval vitatták meg, és komoly verekedés lett a baráti-szakmai találkozóból. Így végül McGregor nem játszott a filmben, helyette Willam Dafoe lett a befutó.

Régi jóbarátja Jude Law

Ritka az, amikor két világhírű színész már a siker előtt szoros barátságban van. Általában később haverkodnak össze a hírességek, a hasonló életvitel és problémák miatt, hiszen a közös életstílus is összehozza őket. De McGregor és Law már egészen fiatalon szoros barátságban voltak, olyannyira, hogy egy albérletben laktak Londonban, sőt, egy emeletes ágyon osztoztak. Alapítottak is együtt 1997-ben egy közös filmes céget.

Fogyott és drogfüggőkkel lógott a Trainspotting előtt

Kétségtelenül ez a mára klasszikusnak számító film adta a legnagyobb lökést a színész karrierjének. Hogy miért néz ki annyira máshogy ebben a szerepben, mint más filmekben? Mert egyrészt komoly fogyókúrát tartott, hogy minél leéltebb legyen - jó sápadt is volt - , így 12 kilót dobott le az amúgy is vékony színész. Diétája: sör helyett bort ivott és csak grillezett kaját evett. A felkészülés során ellátogatott komoly drogfüggőkhöz egy intézetbe, rengeteget beszélgetett velük, hog jobban átélhesse lelkileg a függőség nehézségeit.

Egy Golden Globe-ja van, és egy exneje

Méghozzá a Fargo című sorozat kettős főszerepéért. Egy ikerpárt játszott, méghozzá két meglehetősen megkérdőjelezhető erkölcsi értékrendű férfit. Nyilván nemcsak a kopaszságot és a kövérséget jutalmazta a Hollywood Foreign Press, hanem a cizellált színészi alakítást, pontosabban alakításait. A gálán megköszönte feleségének és filmbeli partnernőjének, Mary Elizabeth Winsteadnek is a támogatásukat, a csavar csak ott volt a sztoriban, hogy utóbbival akkor már összejött, nejével pedig már válófélben voltak...

Most akkor a Star Wars mindent visz?

Karrierjének kezdetén McGregor szívesen hangoztatta, hogy nem véletlenül választ low-budget vagy függetlenfilmeket. Aztán amikor kiválasztották Obi-Wan Kenobi szerepére a Star Wars I. rész - Baljós árnyakba, egy újságíró figyelmeztette erre, ő meg ennyi felelt: "Tudom, mit mondtam, de helló! Ez a Star Wars!" Ráadásul 1999-ben épp a Mátrixról mondott le azért, hogy a Star Warsban szerepeljen. Egyébként imád lézerkardozni, és még George Lucas sem tudta lebeszélni róla, hogy suhintó hangokkal kardozzon a forgatáson.

És még egy lézerkardos sztori

McGregorból és haverjaiból annyira előjött a Star Wars-fan, hogy amikor megtudták, hogy a színész elnyerte a szerepet, egy, a Noel Gallaghernél, az Oasis egyik alapítójánál tartott buliban bele is vágott első lézerkard-csatájába Noellel. Nem tudni, ki nyert. Talán a nézők.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: