KULT
A Rovatból

Létay Dóra jobb színésznő, mint Gábor Zsazsa? - megnéztük az Én, Zsa Zsa című előadást

A lánya hajléktalanként végezte, megpofozott egy rendőrt, és kilenc férje volt, mégsem ezért szeretjük Gábor Zsazsát.


Furcsán vagyunk mi, magyarok a világsztárjainkkal. Odavagyunk a boldogságtól, ha egy magyar film Oscar-díjat nyer, arról álmodozunk, mikor hódítja már meg a popszakmát magyar énekes.

Közben pedig az igazi magyar sztárokról – azokról, akik nem sokadik generációs leszármazottak, hanem Magyarországon születtek, és onnan kivándorolva váltak valóban közismert hírességekké – itthon szinte tudomást sem veszünk.

Ilyen például George Mikes, aki Siklóson született, és Nagy-Britanniában máig a legkedveltebb humoros szerzők közé tartozik, itthon viszont sok művét ki sem adták, és magyar ember jobbára csak akkor találkozik a nevével, ha jó fej az angoltanárja. És ilyen Gábor Zsazsa, akinek a nevét még talán ismerjük, de valljuk be, gyakorlatilag semmit nem tudunk róla.

Persze elég öreg vagyok, láttam annak idején Friderikusznál, de abban az időben, a rendszerváltás után nagy reneszánsza volt az emigrált magyar színésznők hazatérésének, ezért különösebben nem foglalkoztam vele.

Aztán persze hallottam olyan megjegyzéseket, hogy Gábor Zsazsa arról híres, hogy híres, és hogy Amerikában ugyan tényleg egyfajta celebnek számított, de nem volt különösebben tehetséges, és bevallom, sosem vettem a fáradtságot, hogy utánajárjak, ki ez a hölgy, és mi is az igazság róla.

Egyetlen egyszer kaptam fel a fejem, és sejtettem meg, hogy ő tényleg tényező lehetett: az 1974-es Földrengés című film egyik jelenetében egy rendőrautó beleszalad egy nagy kőkerítésbe. Az odaérkező főnök (George Kennedy játszotta) rémülten letorkollja a beosztottját:

„Tudja, ki lakik itt? Gábor Zsazsa!”

A színésznőnek, úgy tűnik, már akkor is volt egyfajta híre, pedig a híres rendőrpofozás csaknem húsz évvel később történt.

Szóval már ezért is nagyon hálás vagyok Létay Dórának és Czeizel Gábor rendezőnek, hogy létrehozta ezt az előadást a Spinozában. Az ötlet Czeizel fejéből pattant ki, és addig győzködte a művésznőt, amíg az beadta a derekát. Hogy igazán személyessé tegye, ő maga írta színpadra Sándor Anna életrajzi szövegét.

Nemcsak Zsazsa életéről tudunk meg sok mindent, hanem nővéreiről, Éváról és Magdolnáról is, akik szintén sikeres színészi karriert futottak be az USA-ban, és akikről itthon még annyit sem tudunk, mint húgukról.

Gábor Zsazsa élete maga is olyan, mint egy hollywoodi film. Még húszéves sem volt, amikor feleségül ment egy török attaséhoz, állítólag Kemal Atatürk szeretője volt, végül Ázsián keresztül érkezett Amerikába, ahol Éva nevű nővére már ünnepelt színésznő volt.

Kilenc férjet fogyasztott el, köztük volt Conrad Hilton, tőle született egyetlen lánya. A legnevesebb hollywoodi színészekkel és rendezőkkel dolgozott együtt, pályáját botrányok követték, aranyásónak bélyegezték, és az amerikai filmipar éppen ezért mostohán bánt vele.

Ez az előadás viszont némileg árnyalja a képet.

Az előadás tele van nagyszerű gegekkel, ügyesen egyensúlyoz a komoly témák és a felhőtlen nevetés között. Már a darab elején felhangzó figyelmeztetés sem szokványos, amikor megkérik a nézőket, hogy némítsák le telefonjaikat. Még nem látjuk Zsazsát, azaz Létay Dórát, csak halljuk, de már megvan a karakter.

Az előadás alapállása szerint Gábor Zsazsa a túlvilágról szól hozzánk, eljött, hogy elmesélje élete igaz történetét. Egy rózsaszín, fodros-bodros budoárban látjuk, amit persze a túlvilági tematikában gondolhatunk felhőnek. Eleinte nem tetszett, hogy Létay tört angolsággal beszél a darabban, már csak azért sem, mert időnként azért ki-kiesett belőle. De aztán megértettem, miért van erre szükség: Zsazsának annyira védjegye volt a „darling” megszólítás, amit nem lehetett kihagyni – viszont sima, utcai magyar kiejtéssel egyszerűen nem működne.

Létay egyébként elragadóan játszik, folyamatosan fenntartja a figyelmet, még akkor sem zökken ki, amikor a korábbi felszólítás dacára egy idős hölgynek megszólalt a telefonja. Kétszer is.

Létay standuposokat megszégyenítő hidegvérrel és humorral reagálta le, a kellemetlen incidenst kvázi a darab részévé tette.

Pedig a közönség soraiban ülő idősebb nézők másképp is próbára tették a türelmét: félhangosan kommentálták a történéseket, sőt, egy idő után dúdolni kezdték az áttünések alatt felcsendülő Diamonds Are a Girl’s Best Friend című slágert.

Létay flörtöl a közönséggel, főzi, ahogy régen mondták volna, nagyszerűen poentíroz, de képes egyik percről a másikra mély, érzelemteli pillanatokat megteremteni. Mondjuk ki: ahhoz, hogy ez az előadás így működjön, az is kell, hogy Létay Dóra jobb színésznő, mint akit megjelenít. Igaz, Gábor Zsazsa maga is tudatában volt, hogy elsősorban nem színészként tehetséges, hanem médiaszereplőként, ezért egy idő után hátat fordított Hollywoodnak. és inkább tévés műsorvezetőként aratott sikereket.

Hogy kötekedjek is, a sztori néhol nem volt kerek. Például Gábor Zsazsa és a lánya kapcsolata nagyon felületesen jelenik meg a darabban. A vége felé, egy felolvasott naplórészletben utalnak csak rá, hogy milyen ellentmondásosan alakult ez a viszony. Nem hagyott nyugodni a dolog, ezért itthon utánaolvastam. Francesca Hilton író-humorista hajléktalanként fejezte be az életét. 2015-ben, 68 évesen hunyt el sztrókban. Édesanyja majdnem két évvel élte őt túl, bár az akkor már súlyos demenciában szenvedő Zsazsa sosem értesült lánya haláláról. Az ugyan elhangzik, hogy lakókocsiban él a kutyájával, de Amerika melegebb éghajlatú részein sokan élnek lakókocsi parkokban, ez nem feltétlenül jelent egyet a hajléktalansággal. Arra pedig, hogy mi vezetett ide, szintén csak sejtelmesek utalások vannak.

Ezzel együtt az Én, Zsa Zsa szerethető előadás, amely visszaad nekünk egy igazi dívát, egy ikont, akit tipikus módon sokkal többre értékelnek választott hazájában, mint szülőföldjén.

Fotó: Véner Orsolya


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: