KULT
A Rovatból

Fordulatos, fondorlatos kis tárgyalótermi kaland – a 94 éves Clint Eastwood legújabb rendezése

Aki tud várni, az várjon december 20-ig a Max premierig, de a Telekom TV GO-n már megtekinthető a mester legjobb rendezése a Gran Torino óta!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. december 14.



Clint Eastwood nem tud leállni… a 94 éves zseniális színész/rendező egy olyan filmet tett le az asztalra, ami után megnyaljuk mind a tíz ujjunkat.

Igaz, hogy kicsit kiszámítható, klasszikus szerkezetű tárgyalótermi dráma-thriller, de mégis sok minden az újdonság varázsával fog hatni.

A forgatókönyv pont annyira csavaros, hogy a film végén vakarjuk a fülünk tövét, hogy ez aztán merész húzás volt.

Nem gondolom, hogy a tárgyalótermi drámák zsánere túlszaturált lenne, bár az utóbbi évben kaptunk egy Joker 2-t (akkor se fogom úgy nevezni, ahogy azt az alkotók kitalálták) és egy Ártatlanságra ítélve sorozat remake-et is. Az utóbbi egész ügyesre sikeredett, az előbbit inkább hagyjuk.

Egyik sem hatott igazán frissen, az Ártatlanságra ítélve történetét ismertük már az eredetiből, a Joker 2 pedig vállalhatatlanul kaotikus és kellemetlen lett.

Melléjük helyezve az Esküdt #2 egy fordulatos, fondorlatos kis kalandnak tűnik. Még úgy is, hogy a zsáner túl van a csúcsán, gondolok itt az igazi klasszikus 12 dühös emberre.

Eastwood is ebből indult ki, legalábis az atmoszféra nem meglepően a 12 dühös emberre hajaz, egy nagy csavarral. Történetünk szerint Justin Kempet (Nicholas Hoult) berendelik esküdtnek. A férfi felesége, a mindig gyönyörű Zoey Deutch által megformált Allison veszélyeztetett terhes, már volt is vetélése.

Justin megpróbálja megúszni a tárgyalást, de túl „jófiú” ehhez, és kiválasztják.

Mind az ügyésznek, a nagyreményű főügyésznő címért versengő nagykutyának, Faith Killebrewnak (Toni Collette), mind az alulfinanszírozott kirendelt védőnek, Erik Resnicknek (Chris Messina) is tökéletes választás esküdtnek Justin. Ha ezt az ügyet megnyeri Faith, szinte biztos az új pozíciója, ezért nagyon ráfekszik a támadásra. A védelem kicsit kiszolgáltatott helyzetben van. De mi is az ügy? James Michael Sythe-t (Gabriel Basso) azzal vádolják, hogy megölte a rendező lánya (Francesca Eastwood) által alakított barátnőjét Kendallt.

Ahogy halad előre a tárgyalás, Justin szépen lassan rájön, hogy mi is történt valójában. Ő ölte meg a lányt egy balesetben.

Egyáltalán nem spoiler, a film elején történik a felismerés, és igen, ez az egyik nagy csavar, de nem az egyetlen! A mindig „jófiú” főszereplőnk, hogy tud elszámolni a lelkiismeretével, és leküzdeni saját bűnbánatát. Nem direkt történt, baleset volt. Ezt egy évvel ezelőtt nem is rakta össze, nem tudhatta mit tett. Nem hallott Sythe letartóztatásáról, de mivel súlyos alkoholista, és már 5 éve józan, hiába bizonygatná, hogy amikor azon az estén abban a bizonyos bárban tartózkodott, ám nem ivott. Senki nem hinne neki, nincs bizonyítéka, sem tanúja.

Ügyvédje és jóbarátja, Larry (Kiefer Sutherland) azt tanácsolja neki, hogy maradjon csöndben.

Ez az egyetlen esélye, mert ezért a bűnért akár élete végéig is börtönbe kerülhet, pedig most igazán nagy szükség van a férfire otthon.

Mindamellett, hogy az ügyet próbálja befolyásolni Justin, hogy neki is jó legyen, és az állítólagos elkövető is jól jöjjön ki belőle, az esküdtek között is megy a felső szintű szókarate. Egy másik esküdt, Harold (J.K. Simmons) egy volt detektív, elkezd saját szakállára nyomozni, miközben az igazi elkövető ott ül mellette a szobában. Eastwood által megteremtett atmoszféra nagyon feszült, és igazán a képernyő elé szegezi a nézőt.

A nagy öreg nem teketóriázik, Nicholas Houltot egymás után dobja a mély vízbe, és a színész élete egyik legjobb alakítását hozza a mester keze alatt.

Toni Collette mindig zseniális, itt is odateszi magát, az igazi cápa főügyész jelölt szerepében.

Kiefer Sutherlandet jó látni képernyőn, még ha csak ilyen kis szerepben is. Mindenki tökéletesen játszik Hoult alá. Amit a negatívumok között ki lehet emelni, hogy hiába nézzük végig több szemszögből is a cselekményt, az áldozat valahogy mégis idegen marad a végére. Sokkal jobban sajnáljuk Justint a nehéz helyzete miatt, mint Kendallt. Nem tudjuk átérezni a veszteséget, mert nem ismertük a karaktert, és Justin vívódásán keresztül se sikerül a szimpátiát növelni a gyanúsított és az áldozat irányába.

Egyébként nagyon sok érdekes gondolatot vet fel a film, és ki is fejti őket, de sok nyitott kérdést is hagy maga után. Maradjunk annyiban, hogy a film befejése elképesztően bátor az alkotóktól. Nem gondoltam volna, hogy egy tárgyalótermi dráma-thiller ennyire „velem marad” a megtekintése után.

A rendezés klasszikus hollywoodi iparosmunka. Eastwood álmából felkeltve is össze tud már rakni egy jó filmet, de az Esküdt #2 egyike az igazán szuper produkcióinak.

Sőt, meg merem kockáztatni, hogy a Gran Torino óta a legjobb rendezése. Nem mondanám kortalan klasszikusnak, de ilyen idősen egy ilyen merész és elgondolkodtató filmet készíteni bámulatos. A film lendülete végig töretlen, a tempó néha meglepően gyors, máskor pedig kíméletlenül behúzza a féket. De egy másodpercig sem unalmas.

Nem tudom, miért nem került idehaza mozis forgalmazásba a film, de nagyon sajnálhatjuk, hogy a mester egyik utolsó rendezését csak otthonunkban tudjuk megnézni. A film elérhető a Telekom TV GO kínálatában, egy kisebb összegért kölcsönözhető, de december 20-án felkerül a Max streaming szolgáltató kínálatába is. Mindenkinek csak ajánlani tudom egy hideg karácsonyi estén a zavarba ejtő thrillert.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk