KULT
A Rovatból

Benkő Nóra: A szabadtéri színpad találkozási pont fiataloknak, időseknek egyaránt

Benkő Nórát tavaly március elsején, kicsivel több, mint egy éve, a pandémia színrelépésével szinte egy időben bízták meg a Városmajori Szabadtéri Színpad ügyvezetői teendőivel. Vezetése alatt, a járvány ellenére rendkívül sikeres évadot zárt a színpad. Tapasztalatairól és idei terveiről kérdeztük.


- A covid miatt a színházi szakma is hatalmas kihívások elé került tavaly. Milyen válaszaitok voltak, vannak erre a kihívásra?

- A tavalyi évad egyik legfontosabb tapasztalata a szabadterek jelentőségének megnövekedése volt. 2020 márciusától szabadtéren lehetett igazán biztonságos környezetben kiszolgálni a nézők igényeit. Tavaly nagyon sikeres évadot zártunk, 45 előadást valósítottunk meg, ami 23.000 nézőt vonzott a Városmajorba. Én azt gondolom, ezek nagyon nagy számok, amelyek jól tükrözik az erőfeszítéseinket. Rendkívüli helyzetben nagyon is megdolgoztunk azért, hogy a nézők bizalmat szavazzanak nekünk. Tekinthetünk úgy a szabadtéri színpadra, mint egyféle kulturális mentőcsónakra…

Hiszen az emberek mostanra mentálisan iszonyatosan elfáradtak, úgy tűnik, a kultúra lehet az egyik olyan ágazat, ami feltöltődést tud nyújtani, amitől kicsit visszatalálnak önmagukhoz. Túl az evés-iváson és alváson olyan lelki muníciót adhat, amely segítségével ember mivoltunkat megélhetjük. Szükség van a színházra és nagy szükség van a személyes találkozásra is a kultúrával. Mert hiába érhető el a színházi élmény a digitális térben, nem szabad elfelejteni, hogy a színházban a néző a legfontosabb tényező. De nem a néző egyedül, hanem a nézők együtt. Egy térben, közösségben – ahogy együtt nevetnek, sírnak, ahogy közösen fogadják be az élményt vagy reagálnak arra.

- Akkor tekinthetünk úgy a Városmajori Szabadtéri Színpadra, mint egyfajta találkozási pontra?

- Egy olyan többfókuszú helyszín vagyunk, ahol a programkínálat is öt lábon áll: színházi előadásokkal, kertmozival, koncertekkel, gyerekműsorokkal várunk mindenkit, valamint az ötödik lábunk a Szemle, amelyre nagyon értékes vidéki és határon túli előadásokat hívunk meg a fővárosba. Ennek a széles spektrumnak köszönhetően változatos és színes produkciókkal készülünk szinte minden generáció és réteg számára.

Egy olyan kulturális tér vagyunk, ahol legyen fiatal vagy idős, de úgy érzi: jó lenni. Könnyen megközelíthetőek vagyunk akár tömegközlekedéssel, akár kerékpárral (idén már tárolóval várjuk a két keréken érkezőket is) vagy akár egy könnyed sétával. De szívesen látjuk azokat is, akik napközben egy finom ebédre vagy kávéra néznek be hozzánk, a bejáratunknál található éttermünkbe.

A teljes körű felújítási munkáknak köszönhetően, amely során kívül-belül megújult az intézmény, európai színvonalú környezetben fogadhatjuk a nézőket, látogatókat. Jövőre 100 évesek leszünk, de 50 éve nem volt felújítás, most új székeket állítottunk be és minden fronton egységes arculattal, élénk, erős, energiával teli színekkel jelentkezünk. Három alapszínünk van: kétféle kék, az egyik a színházi előadások, a másik az ezzel rokon színházi szemlének a színe, a piros a koncertek, a sárga pedig a gyerekelőadások színe. Ezzel a három színnel az összes arculati elem rendelkezik: az új megállító tábláink, plakátjaink, felirataink, a közösségi oldalak, az összes dizájn elem ezekben a színekben jelentkezik.

- Milyen hosszú évaddal tervezel?

- Előreláthatólag szeptember közepéig fogunk a 800 férőhelyes színpadon játszani, ám ha sikerül megvalósítani egy kisebb, intimebb játékteret már idén, akkor egy meghosszabbított évadban gondolkozom. A 2022-es évben azonban már, ami egy jelentős év lesz a Városmajori Szabadtéri Színpad életében, hiszen 100. évfordulónkat egy hatalmas ünnepségsorozattal ünnepeljük majd, már egészen biztosan meghosszabbított évaddal tervezek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk