KULT
A Rovatból

A színpadon vérzett el Lady Gaga – A 35 éves sztár ikonikus pillanatai

Vasárnap ünnepelte a születésnapját a sokszínű Gaga. Összegyűjtöttük médiatörténeti pillanatait.


Sokoldalú tehetség, zeneszerző, énekes, zenész, színész. A külsejével is üzen, ízig-vérig a művészetnek szenteli magát. Lady Gaga nagyon profin érzi, hogyan kell felhívnia magára a figyelmet, mit kell tennie ahhoz, hogy róla szóljon egy díjátadó, vagy mit kell lépnie, ha eltűnt egy ideje és szeretné, ha újra ő róla szólna a popvilág. Vasárnap lett 35 éves a sztár, de olyan érzés, mintha sokkal régebb óta velünk lenne az énekesnő, hiszen annyiféle különleges alakban láttuk már, amennyi átváltozásra maximum Madonna volt képes. Legutóbb Joe Biden elnöki beiktatásán énekelte a himnuszt egy békegalambbal a ruháján, nem akárhogy:

Jó példa rá, hogy egy weboldalon találhatunk a legjobb ruháiból gyűjtést, ami 153 (!) fotót tartalmaz, és ezek csak a legjobbak. Persze ahhoz, hogy valaki így ki tudjon tűnni ennyi időn át, tartalom is kell. A szintet Gaga zeneileg (ez ízlés kérdése persze, én csípem) több mint 12 éve hozza, és már színészként is elismert művész, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy jelenleg éppen Ridley Scott rendezővel forgatja a Gucci-filmet, melyben Maurizio Gucci gyilkos özvegyét játssza.

Bad Romance

Gaga legnagyobb sikere ez a szám és a zenei klipjei között is ez a legsikeresebb, hiszen máig a legnézettebb videója a YouTube-on a maga 1,3 milliárd megtekintésével. A 2010-es MTV Video Music Awardson megnyerte vele a legjobb videóklipnek járó díjat, és több országban végzett a toplisták élén. A kritikusok is elismerték, olyannyira, hogy a Rolling Stone nagynevű zenei lap az év kilencedik legjobb dalának választotta. A videoklip képei szintén beégtek a közönség retinájába, a Gagától megszokott különleges ruhaköltemények és képek jellemzik, a klip kimerevített képei egyértelműen elérik a képzőművészeti színvonalat, minden kép egy-egy kiállítás részleteként él külön életet. A videó egy fürdőházban játszódik, a sztori szerint pedig Gagát elrabolják és eladják szex-rabszolgának. Ugyanígy a Judas című számának videoklipje is megérdemel némi kultúrtörténeti-esztétikai elemzést.

Elvérzik a színpadon

2009-ben Lady Gaga egy olyan MTV VMA-fellépést produkált, amiről máig beszélnek, ha a Video Music Awards színpadán fellépők nagy pillanatait emlegetik. A Paparazzi című szám a sztárság kifordított oldalát mutatta meg, Lady Gaga pedig egy ponton vérezni - természetesen művérezni kezdett - , aminek az üzenetét nem volt nehéz dekódolni. A performansz végén elvérezve lógott a színpad felett.

Itt a teljes videó:

Super Bowl Show 2017

A Super Bowl szünetében fellépni egy énekesnek olyan, mint egy színésznek Oscar-díjat kapni. Gaga állítólag el is sírta magát a fellépés közben a meghatottságtól. A műsor egy nagy ugrással kezdődött a csarnok tetejéről a színpadra, gagás különlegességgel. A ruhája valamiféle katonai páncélra hasonlított, némi szuperhős-hatással. Az előadás több politikai vonatkozást is rejtett, melyeket azonban nem direkt módon közvetített, hanem rejtett üzenetekkel. Trump politikáját kritizálta.

Poker Face

Ez volt az első albumáról a második kislemez. A Poker Face volt az első hatalmas sikere, tizenhét országban vezette a listákat, Grammy-díjat kapott az év dance-slágereként, a kritikusok is szerették, sőt, a digitálisan legtöbbet letöltött szám volt abban az évben. A klipben még nem annyira vad jelmezek jellemzik Gaga ruházatát, mint később, de már egyértelműen jelen van az extravagáns irány, amit az ezt követő időszakában tovább fokozott.

Carpool Karaoke James Cordennel

Ebben a műsorban is csak a legnagyobb sztárok kapnak lehetőséget, ám a Gaga-videót extra sokan, több mint 70 millióan néztek meg a YouTube-on. Amitől igazán érdekes volt, hogy James Corden több ikonikus Gaga-ruhát leutánzott, többször átöltözve a műsorban. Itt tudhattuk meg többek között azt is, hogy Gaga annyira rajong Michael Jacksonért, hogy még egy igen komoly relikvia-gyűjteménye is van tőle.

Hús-ruha

A 2010-es MTV Video Music Awardson Gaga egy húsruhában jelent meg átvenni a díját. A ruha marhahúsból készült, és hatalmas botrány lett a dologból, hiszen több állatjoggal foglalkozó szervezet erősen bírálta a jelmezt. Gaga a ruhával több dolgot is szeretett volna üzenni a világnak, például a homoszexuálisok mellett állt ki az Amerikai hadsereg ellenében, ahol közismerten kirekesztik a melegeket.

American Horror Story: Hotel

Gaga színészi pályafutásának fontos mérföldköve volt Ryan Murphy kultikus, talán soha véget nem érő sorozatában szerepelni. Még Golden Globe-díjat is nyert érte, innentől volt kikerülhetetlen színészileg. A Csillag születik csak hab volt a tortán, az igazi Gaga-rajongók már a sorozatban odáig voltak a színészi vénájáért.

Tojásból előbújó Gaga - Grammy díjátadó 2011

Lady Gaga az előző évben vette át az MTV díjátadón egy húsruhában a díjat, amivel újra nagy"botrányt kavart. Erre az átadóra is emlékezetes dologgal készült, egy Alien tojásba bújva vitték végig a vörös szőnyegen, amiből nem is látszott ki. Később csak a show keretei között bújt elő belőle, a Born This Way előadása az egyik legemlékezetesebb színpadi pillanata.

Csillag születik és Oscar-díjátadó, 2019

Lady Gaga a 2018-as filmben Bradley Cooper oldalán mutatta meg igazán, hogy színésznőként is komoly tehetség, a film hatalmas siker lett, 430 millió dollárt hozott a kasszáknál, 8 Oscar-díjra jelölték, közte Gagát a legjobb színésznőnek járó díjra, majd a Shallow című Gaga-szám meg is kapta a legjobb betétdal díját. A dalt előadták Cooperrel a díjátadón is, ami valóban felejthetetlen pillanat volt: csak a YouTube-on több mint 400 millióan megnézték. A film eredeti klipjét pedig több mint egymilliárdszor tekintették meg. Go, Gaga!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: