KULT
A Rovatból

A Siló az új Lost? – Az Apple nem cicózott, amikor a látványvilágról és a színészekről volt szó

Az Apple újra megcsinálta! Megnéztük az almás vállalat legújabb, nagy költségvetésű streaming-sorozatának első két részét, és alig bírunk magunkkal a harmadikig!
B. M.; képek forrása: RottenTomatoes és YouTube - szmo.hu
2023. május 07.



Korábban Graham Yostnak köszönhettük a remek Foglalkozásuk: amerikait és A törvény emberét. Tapasztalt showrunner, akinek a kezei közül csakis minőségi sorozatok kerülnek ki. Így nem csodálkoztam azon, hogy a Siló magával ragadó sorozat lett, de arra nem számítottam, hogy ennyire be fog szippantani.

Hugh Howey 2011-ben megírta a Wool című novelláját, ami akkora siker lett, hogy nem sokkal később már többkönyves regényfolyammá duzzadt. Ezekből a regényekből

megismerhetünk egy posztapokaliptikus disztópiát, amiben az emberek a föld alá kényszerültek egy ismeretlen katasztrófa miatt.

Az átlagember semmit nem tud arról, mi is történt, természeti katasztrófa vagy háború? Egy biztos, ha elhagyjuk az építményt, halálra vagyunk ítélve. Mi is a Siló? Egy több mint 120 emeletes, földbe mélyesztett bunker, ahol minden, az élethez szükséges körülmény adott a túlélők számára. Akkor mi a probléma?

Több mint 140 évvel történetünk előtt volt egy lázadás, amikor minden írásos és digitális történelmi emlék megsemmisült a korábbi világról, és a jelen lakói nem tudnak semmit a múltjukról. Még azt sem, hogy miért tört ki a lázadás. Semmi nyoma nem maradt a múltnak, néhány tárgyi maradványt kivéve, melyek használatát a jelenlegi uralkodó osztály szigorúan tiltja.

Maga a Siló sem mai csirke, folyamatosan romlik az állapota, és sorozatunk elején éppen az összeomlás szélén áll az infrastruktúra.

A törvényt pedig egy önmagát felsőbbrendűnek gondolt rendfenntartó szervezet próbálja betartatni drákói szigorral.

Ebbe az elképesztően hangulatos kis disztópiába pillantunk bele főszereplőnk, a David Oyelowo által alakított Holston seriff szemén keresztül. Holston és felesége gyermeket szeretnének, de ez a Silóban nagyon nehéz procedúra. Engedély kell hozzá, valamint el kell távolítani egy születésszabályzó eszközt a hölgyek szervezetéből, és az egész teherbe esésre van egy egyéves időintervallum, ezzel is biztosítva mindenkinek a lehetőséget a gyermekvállalásra, akik kicsúsznak elesnek az esélytől. De

Holston felesége, a Rashida Jones által alakított Allison kezdi beleásni magát a Siló tiltott múltjába és olyan dolgokat talál, ami fundamentálisan megváltoztatja a világnézetét.

Innen indul a történetünk, amelyet több szálon és több nézőpontból követhetünk végig, több idősíkban. Az első rész szinte teljesen a seriffre és feleségére koncentrált, a második epizód pedig a mindig bámulatos Rebecca Ferguson által alakított Juliette Nicholsra épít. Kicsit utánanéztem, és a könyvek is hasonlóan épülnek fel: egy-egy kötet más-más oldalról vizsgálta meg a Silóban zajló eseményeket.

A sorozat nagyon érdekes és hihetetlenül hangulatos. Ahogy megismerjük a Silót, úgy változik folyamatosan a környezet, míg az első epizódban nagyjából csak a felsőbb részeket és az elithez tartozó személyeket láthattuk, addig a második részben megismerhetjük a kétkezi munkások életét, akik miatt működik az élet a bunkerben. Mindezt egy érdekes nyomozós szállal és misztikummal fűszerezve.

Az Apple nem cicózott, amikor a látványvilágról és a színészekről volt szó.

Ez a futurisztikus Art Déco stílus, egyszerre emlékeztet a Fallout és a Bioshock játékokra, előbbiből a fentebb élő gazdagabbak életében találhatunk elemeket, míg a Bioshock a bunker hanyatlóbb felén élő fizikai munkások lakásában találunk nyomokat. Ahogy haladunk lefelé a Siló épületében, úgy romlanak az életkörülmények, gyakoribbak a repedések falakon, koszosabb minden és növekszik a gyanú, hogy itt valami többről lehet szó, mint azt szereplőink gondolják.

Az alkotók ügyesen építették fel a történetet, az alapanyag hangulata, atmoszférája egyértelműen átitatja a sorozatot. Érezni, hogy átgondolt világról van szó, kicsit

úgy érzem magam, mint anno, amikor a Trónok harcát néztem: rengeteg részlet van a szövegkönyv mögött, kidolgozott a bunker működése, és egy jó forgatókönyvíró csodákat képes kihozni ebből a sztoriból.

Meglátjuk, milyen irányba viszik majd a sorozatot, Rebecca Ferguson marad-e a fő történetirány vagy belép egy újabb „mesélő”. Egyelőre nem tudni, de jelenleg nagyon szórakoztató irányt vett fel ez a keserűen rejtélyes jövőkép. Az első két rész, ami megtalálható az AppleTV+-on nagyon pozitív benyomást keltett. Ha fent lenne mind a tíz rész, lehet, most nem ezt a cikket írnám, hanem folytatnám a következő epizóddal.

A szereplőgárda hihetetlenül erős, még úgy is, hogy egy-egy karakterből még nem kaptunk jóformán semmit.

David Oyelowo és Rashida Jones szerethető páros, de az őket váltó Rebecca Ferguson és Ferdinand Kingsley is legalább annyira jók.

Sajnos a többi nagy névből még sokat nem láttunk, a Common által játszott Sims eddig csak mogorva tekintetével volt jelen egy-két jelenetben, Tim Robbins pedig még talán ennyi képernyőidőt se kapott. Nem féltem őket, mindketten vannak olyan jó színészek, hogy ha megkapják a nekik járó játékidőt, ki fogják hozni a 100%-ot a szerepükből.

Az effektek teljesen képernyő-kompatibilisek, nem mondom, hogy áll-leejtően gyönyörű, de egy posztapokaliptikus, lerobbant disztópiának pontosan ilyen mocskos, lerobbant, leharcolt külső kell. Ezeket a követelményeket a sorozat teljes mértékben kielégíti. Reméljük nagy lesz a nézettsége a Silónak, és megtalálja a közönségét, mert megérdemelné. Csak remélni tudom, hogy kap elég időt az Apple-től, és az amerikai írósztrájk nem fogja befolyásolni egy esetleges második évad lehetőségét.

Nem most érdemes lemondani az AppleTV+ előfizetést, az biztos,

a Siló első két része megérdemel két órát a néző életéből. Mindenkinek, aki szereti a zsánert, csak ajánlani tudom, aki pedig kicsit idegenkedik ettől, azt bátorítom, hogy a Silóval lehet érdemes belekóstolni a misztikus-nyomozós-posztapokaliptikus habos tortába, amit az Apple kínál. Köszönjük, amíg ilyen tartalmakat találok fent a kínálatban, addig maradok hűséges előfizető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: