hirdetés

Nehéz kitalálni, hogy ki van Sebestyén Balázs fotóján

Balázs visszakapta a trollkodást.

Link másolása

hirdetés

Sebestyén Balázs a Facebook-oldalára posztolt egy 16 évvel ezelőtti fotót, amin egy híres előadó szerepel tinédzserként.

"Na ki ő?? 2002 Megálló Viva tv! Jézus de régen volt és hogy imádtam" – írta Sebestyén a zenetévé régi képernyőfotója mellé.

Rájöttél már, hogy ki van a képen? Igen, Fluor Tomi pózol szőkített hajú tinédzserként:

De mivel a karma nem igazságtalan, a minap egy Facebook-csoportban megjelent egy hasonló találós kérdés az alábbi képpel.

Na, ki lehet az a kis durcás tinédzser a fotón?

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Kisokos: mit és hogyan kell szelektíven gyűjteni?
A szelektív hulladékgyűjtés fontos, megmutatjuk, hogy hogyan csináld!

Link másolása

hirdetés

A szelektív hulladékgyűjtés több szempontból is hasznos tevékenység. Az így gyűjtött hulladék nem kerül a szeméttelepre, ezáltal csökken a feleslegesen felhalmozódó szemét és az elégetésükkel kibocsátott káros anyag mennyisége is.

Emellett ezek az anyagok újrahasznosításra is kerülnek, ami nem csak az adott hulladéktípus alapanyaga (üveg, alumínium, kőolaj stb.) szempontjából jelent takarékos megoldást, de az anyag előállításának energiaigényével és vegyszerigényével kapcsolatosan is. Egy jócselekedettel tehát egyszerre több területen tudunk pozitív hatást elérni. De hogyan is kezdjünk neki?

Triviálisnak tűnhet, mégis még az elején érdemes leszögezni, hogy hiába gyűjtjük szelektíven a hulladékot, ha egy része nem a megfelelő tárolóban köt ki, egy kis figyelem sokat segít. A hulladékgyűjtők lehetnek közvetlenül otthonunknál (ez általában a papír és a műanyag gyűjtésére alkalmas tárolókra igaz), de bizonyos hulladéktípusokat hulladékgyűjtő szigetekre kell elvinnünk. Ez utóbbiak száma a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés bevezetésével csökkent, de kis utánajárással kideríthető a legközelebb található sziget. Az, hogy mit melyik tárolóba kell dobnunk, területenként különbözhet, érdemes ez ügyben tájékozódni környékünkön. Gyakran a legkézenfekvőbb helyen, magán a hulladékgyűjtőn találhatunk információt arról, mit melyik tárolóba kell dobni.

Több olyan hulladéktípus létezik, ami több háztartásban megtalálható és első ránézésre valamelyik kategóriába besorolható, mégis külön kell őket gyűjteni, és az erre a hulladéktípusra szakosodott gyűjtőhelyre vinni. Ilyenek például a videó- és magnókazetták, a CD-k és DVD-k, a hungarocell, a villanykörték és fénycsövek vagy a tükrök.

A lámpahulladék szelektív gyűjtésének az oka, hogy a fényforrások (LED lámpák, kompakt és hagyományos fénycsövek, kisülő lámpák) és a lámpatestek (LED-es, kül- és beltéri lámpatestek és vészkijárat jelzők) nagyon összetett eszközök, azonban viszonylag egyszerűen darabjaira szedhető mindennapi használati tárgyak.

hirdetés
Megtalálható bennük gyakorlatilag mindenféle alapanyag: fém, üveg, műanyag. Éppen az összetettségük miatt nem kerülhetnek simán a fém, üveg vagy műanyag szelektív hulladékok közé. Azonban szakszerűen szétszerelve őket, egy átlagos fényforrás 83-89%-a újrahasznosítható.
Mi az a lámpahulladék és miért fontos gyűjteni?Elhasznált fényforrások: energiatakarékos izzók, ipari speciális lámpák és egyenes fénycsövek, amelyek veszélyes hulladéknak számítanak! Ezeket az elromlott és kiselejtezett lámpahulladékokat nem szabad a vegyes, kommunális kukába dobni, mert a lerakóba kerülve a termékekből kikerülő veszélyes anyagok  (pl. higany) károsíthatják környezetünket.

Lámpahulladékot leadhatunk a barkácsáruházakban, a hiper-, és szuperbevásárló áruházakban, a hulladéktelepeken is. Jársz ilyen helyekre? Akkor legközelebb nézz szét a bejárat vagy a pénztárak környékén! Hidd el, a közeledben is meg fogod találni a megfelelő gyűjtődobozt. Használd a gyűjtőpont-keresőt! Leadhatod továbbá a lakóhelyeden szervezett lakossági e-hulladék begyűjtési akció keretében is, de talán mind közül a legegyszerűbb módja a lámpahulladék leadásának ha oda viszed el ahol az új lámpát vagy égőt vásárolod.

Ne feledd, a visszagyűjtött lámpákat újrahasznosítják és jelentős mennyiségű másodlagos nyersanyagot biztosítanak a lámpa- és üveggyáraknak! További érdekességeket a lámpahulladékról ide kattintva olvashatsz!

A gyűjtésre vonatkozóan be lehet tartani továbbá általános szabályokat, régiótól függetlenül is. Hulladéktípustól függetlenül fontos, hogy a hulladék ne legyen szennyezett. Papír esetében a használt szalvéta vagy papírtörlő sajnos már nem kerülhet újrahasznosításra, a papírtörlő kartonhengere ellenben igen, hiszen ezekre általában nem kerül szennyeződés. Vegyszeres, zsíros flakonok, dobozok sem kerülhetnek a tárolóba, megfelelően kitisztítva viszont ezek is mehetnek az újrahasznosítandó műanyagok közé. Az alábbiakban válogatásunkban mutattunk még pár példát:

Papír - kék konténerben

Gyűjthető: tiszta újságpapír, papír és kartondobozok összehajtva, tiszta csomagolópapírok, irodai papírhulladékok, telefonkönyv, szórólapok és reklám- kiadványok, újságok

Nem gyűjthető: zsíros, olajos papírok, szennyezett papírok ( pl. zsíros pizzás doboz), műanyag borítók, indigó, faxpapír, használt egészségügyi papírok ( zsebkendő, wc papír), pelenka

Fehér üveg - fehér konténerben

Gyűjthető: befőttes üvegek, különböző üvegpalackok, bébiételes üvegcsék, röviditalos üvegek, szörpös üvegek ( elöblítve),

Nem gyűjthető: ablaküveg, tükör, villanykörte, neoncső, szemüveg, nagyító, TV képcső, orvosságos üveg

Ne dobd bele a színes üveget se!

Színes üveg - zöld konténerben

Gyűjthető: boros és sörösüvegek (fém és műanyag zárókupakot távolítsuk el!), színes parfümös üvegek

Nem gyűjthető: porcelán és kerámia, gyógyszeres üvegek, katedrálüveg

Ne dobj bele színezetlen „fehér” üveget!

Műanyag - sárga konténerben

Gyűjthető: PET palackok, elöblített tejfölös és joghurtos poharak, műanyag zacskók, reklámtáskák és műanyag fóliák, PP- Polipropilén anyagú (pl.tejtermékek dobozai, ketchupos flakonok) és HDPE (pl.mosószerek -; samponok flakonjai) jelzésű kozmetikai szeres flakonok. A csomagoláson megtaláljuk ezeket a jelzéseket.

Nem gyűjthető: vegyszeres, zsíros flakonok,fogkefe, műanyag játékok, videó és magnókazetta, CD lemezek, hungarocell. Három fajta műanyagot nem lehet újrahasznosítani: a 3-assal jelzett PVC-t, a 6-ossal jelzett polisztirolt, valamint a 7-essel jelzett egyéb műanyagokat.

Fém - szürke konténerbe

Gyűjthető: alumínium italdobozok, alufólia, konzervdobozok, zárókupakok, fém nyitófülek, elhasználódott evőeszközök, apróbb fém tárgyak

Nem gyűjthető: ételmaradékkal szennyezett konzervdobozok (ezeket mosd ki)

Figyelj oda, mert sok helyen összevonták a szürke és a sárga konténereket.

A veszélyes hulladékokat (pl. vegyszerek) száraz elemek, az akkumulátorok, a sütőolaj, a fáradt olaj, a lejárt gyógyszerek stb.) elzárva, külön helyen, gyermekektől elzárva kell tárolni addig, amíg azt hatósági engedéllyel rendelkező cégnek vagy szervezetnek ártalmatlanításra át nem adjuk.

Onnantól, hogy a szeletíven gyűjtött hulladék a megfelelő tárolóba kerül, még hosszú út áll előtte, míg új formában ismét forgalomba kerül. A papír újrahasznosításával jelentős víz- és energiamegtakarítás érhető el, ráadásul nincs szükség adalékanyagokra sem. A műanyagok újrahasznosítása komplexebb feladat, mert ennek az anyagtípusnak számos különböző változata létezik, akár fajtánként különböző összetétellel. A szétválogatás után a műanyagokat felaprítják, az így létrejövő aprólékot alaposan megtisztítják, majd műanyag termékek és csomagolások előállításához használják fel újra.

Az üveghulladék szinte 100%-ban újrahasznosítható, emellett minősége is szinte azonos az új üvegekével, a folyamat során pedig energiát is megtakarítanak. A fémhulladékot fajtánként szétválogatják, felaprítják, majd mágnesek segítségével kiválasztják belőlük a más típusú fémeket. A fémdarabokat aztán beolvasztják és rudakba öntik.

Egy kis odafigyeléssel tehát nemcsak egy háztartás hulladéktermelése csökkenthető könnyen, hanem ennek pozitív hatásai más területeken is érzékelhetők.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KÖZÖSSÉG
A Rovatból
hirdetés
Az Év Digitális Oktatóját keresi a Hankook
Február 2-ig te is szavazhatsz!

Link másolása

hirdetés

Már lassan két éve, hogy az életünk teljesen a feje tetejére állt. Az otthonunk vált az elsődleges életterünkké, a digitális kapcsolattartás pedig átvette a baráti kávézások, laza összejövetelek, illetve a kollegiális lazító alkalmak helyét. Bár az ember fennmaradásának kulcsa a nagy koponyák szerint az alkalmazkodás képessége, a pandémia alatt sokaknak nehézséget okozott a bezártság és az, hogy az életünkben egyetlen dolog állandó: a járványhelyzet bizonytalansága. Nehéz hónapok sora áll mögöttünk, de vannak, akiknek a helytállása mindannyiunk számára példa lehet, és még szupererő sem kellett nekik ehhez.

Ha bárkit megkérdeznénk, melyek azok a szektorok, ahol emberfeletti igyekezet kellett a talponmaradáshoz, a közoktatás biztosan ott lenne a top 3 említés között. A pandémia és a növekvő fertőzésszámok az óvodákat és iskolákat is nagymértékben sújtották, ezért a tantermi oktatás helyett ingoványos terepre kellett, hogy lépjenek az intézmények dolgozói. A digitális oktatás merőben új és cseppet sem könnyű helyzetet teremtett, ahol megfordultak az erőviszonyok. Az online térben készségszinten mozgó diákság számára ez hazai pálya volt, azonban a pedagógusok egy része nehezebben vette az akadályokat ezen a játéktéren. Az oktatók előtt hirtelen kettős dilemma állt: vajon hogyan küzdjek meg a digitális technológia kihívásaival úgy, hogy mellette a tananyagot is át tudjam adni?

Üdv az online térben

Mit is kezdjünk ezzel a helyzettel – merült fel teljes joggal a szülők, a tanárok és a gyerekek fejében is a kérdés a digitális oktatás kezdetén. De ahogy mondani szokás, a szorult helyzetek szülik néha a legötletesebb megoldásokat. Ki hitte volna 2020-ban, hogy egy vasalódeszkán szuperül lehet gyakorolni a mellúszást, vagy hogy egy játékos kvíz, mint a Kahoot! megszerettetheti egész iskolai évfolyamokkal még a legnehezebb tantárgyakat is. A pedagógusoknak tehát minden kreativitásukra szükség volt ahhoz, hogy a jelenleg közoktatásban tanuló diákok számára a nehézségek ellenére is biztosítsák a megfelelő ismeretanyag elsajátítását, és a személyes kontaktus hiánya miatt kicsit szórakoztatóbbá tegyék a tanulást.

A mindennapi tanulás eszközévé válhattak egyes videójátékok, online kvíz platformok, és a videós tartalmak is kiemelkedő szerepet kaptak az órák során. A bizonytalanságok és nehézségek ellenére elindult egy olyan folyamat a hazai közoktatásban, amely nagy hangsúlyt fektet a szemléltetésre, az élményalapú tanulásra és a digitális technológia ismeretére, ami hosszú távon, az osztálytermekbe visszatérve is része maradhat a mindennapi oktatói munkának.

Hősök köpeny nélkül

Az online megoldások mögött a digitális oktatás során azonban mind hús-vér pedagógusok álltak. Az ő emberfeletti helytállásukat igyekszik elismerni a Hankook Tire Magyarország kezdeményezése. A Hankook Oktatási Pályázati Programban (HOPP) kifejezetten olyan, a 2020/2021-es tanévben alkalmazott online módszertanok és azok kitalálói versenyeznek, akik hatékonyan tudtak élni a digitális technológia adta lehetőségekkel.

hirdetés

A vállalat a programba olyan, a közoktatásban dolgozó pedagógusok jelentkezését várta, akik készség szinten használják és alkalmazzák oktatói munkájuk során a digitális platformokat, ismerik, valamint hatékonyan beépítik a tananyag feldolgozásába az internet adta lehetőségeket, és valamilyen egyedi módszerrel színesítik a digitális oktatást diákjaik számára.

A Hankook 4 kategóriában hirdet majd győztest: „Az év digitális oktatója” kategóriában díjazza az általános iskola alsó és felső tagozatos, valamint a középiskolai tanárokat, emellett online szavazás segítségével egy közönségdíjast is választ. Ezen felül a HOPP Program keretében a nyertes pedagógusok mellett az őket foglalkoztató oktatási intézmény is külön jutalomban részesül.

A szakmai zsűri mellett a vállalat arra is lehetőséget ad, hogy a digitális tanulásban a tanárokkal igazi csapatként együttműködő szülők és gyerekek, valamint a nagyközönség is kifejezhesse az elismerését a legkreatívabbnak ítélt megoldások és azok értelmi szerzői felé.

A közönségszavazás keretében az érdeklődők január 13-ától tekinthetik meg a pályázati anyagokat és voksolhatnak az általuk legötletesebbnek tartott módszer kitalálójára a www.hankookpalyazat.hu/kozonsegszavazas felületén.

A voksolás egyszerű, a felhasználóknak mindössze egy email címet kell megadniuk a folyamat során. Fontos, hogy egy email elérhetőségről csak egy szavazat adható le a pályaművekre, az email címek érvényességét pedig ellenőrzik. A közönségszavazás február 2-án zárul, az eredményhirdetésre még ugyanebben a hónapban kerül sor.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: