Vitézy Dávid Lázár ígéreteiről: Nagyon reális terv ez is, mindenki fantáziájára bízom, hogyan fog működni a gyakorlatban
„Hallom, kínkeservesen kellett kiizzadni magukból a MÁV új vezetőinek 10 olyan, jól hangzó dolgot, amit 2026-ig meg tud ígérni ma Lázár János, miután a miniszterre kezd ráégni a rengeteg működési zavar, melyeket jelentős részben épp az általa kivont források, leállított projektek és kudarcos átszervezések okoznak”
– reagált Vitézy Dávid az építési és közlekedési miniszter szerdai bejelentéseire Facebook-posztjában.
A volt közlekedési államtitkár szerint a tíz pontban szereplő tervek egy része naiv vagy kivitelezhetetlen, és inkább a közelgő választások hatására született. Vitézy két konkrét példát is említett: az egyetemisták a 945 forintos vármegyebérletükből 94 forintot kapnak vissza, ha havonta ötször húsz percnél többet késik a vonatuk. Emellett, ha egy zsúfolt balatoni InterCityn nem működik a klíma, akkor egy 45 üléses busz indul a vonat mellett.
Vitézy ironikusan megjegyezte:
„Persze azt se gondoltuk volna, hogy Lázár szó szerint értette, hogy a vasúton a szarból akar várat építeni, és így végül az állomási WC-k felújítása marad Magyarország legambiciózusabb vasúti beruházása.”
Hangsúlyozta, hogy a korábban ígért nagyszabású vasútfejlesztések és új járművek beszerzése teljesen eltűntek a tervek közül. Ehelyett a legnagyobb jelenlegi projekt a MÁV új üvegpalotája a Kopaszi gáton. A korábban leállított nagyberuházások továbbra is várakoznak.
Vitézy kritizálta a MÁV kommunikációját is. Például a régi, forgalomból kivont IC-kocsik újbóli használatát bejelentő posztot a kormányzati kommunikáció már 100 új IC-kocsi érkezéseként tálalta.
Összehasonlítva Magyarországot más országokkal, kiemelte, hogy Csehország és Lengyelország idén több mint 1000 milliárd forintot költ vasútfejlesztésre, míg Magyarország ennek töredékét fordítja erre. Eközben a 200 km/h sebesség elérését Lázár ma már irreálisnak tartja a hazai vonalakon.
Vitézy posztja végén kitért arra is, hogy a budapesti és vidéki pályaudvarok értékes területei 99 évre magánkézbe kerülnek, „elveszítik közvagyon jellegünket”. Ezt Lázár János saját javaslataként mutatta be.