SZEMPONT
A Rovatból

Tompos Márton: Tudjuk, hogy a Fidesz minden javaslatunkat lesöpri, de így is van értelme a parlamenti munkának

Interjú a Momentum szóvivőjével és Korrupcióvadász munkacsoportjának vezetőjével, aki országgyűlési képviselőként folytatja. Elmondta, mi értelme beülni a Parlamentbe, miért leplez le rendszeresen álhíreket, és lát-e esélyt arra, hogy pártja az ellenzék vezető erejévé váljon.


Az előválasztáson ugyan kikapott DK-s ellenfelétől, listáról azonban bekerült a Parlamentbe Tompos Márton, a Momentum 33 éves politikusa, aki az utóbbi időben főként álhírek leleplezésével és korrupciós ügyek felderítésével építette saját imázsát. Megkérdeztük, be fog-e járni az ülésekre, mit gondol pártja szerepéről az ellenzéken belül, de azt is elmondta, lehet-e szerinte Gyurcsánnyal összefogva bármikor a jövőben választást nyerni.

– Két hete vette fel a mandátumát. Mik az eddigi benyomásai a parlamenti munkáról?

– Már akkor tudtuk, amikor csak készültünk oda, hogy nem a Parlamentben fognak eldőlni a fontos kérdések, hiszen a Fidesz teljesen kiüresítette az ottani munkát. Másoktól hallani és olvasni is kiábrándító, hogy valóban fontos kezdeményezések csak azért pattannak le a törvényalkotási bizottság faláról, mert ellenzéki képviselő adta be őket, de átélni még inkább az.

Nem voltak illúzióink, mégis elképesztő szembesülni vele, hogy tényleg nem érkezik érdemi válasz semmilyen felvetésedre, nincsen vitakultúra, csak a propaganda hazugságait vágják a szemedbe.

– A Momentum elég nagy kanyart tett meg az alakuló ülésen való részvétel vagy bojkott tárgyában. Ön mit gondol a Hadházy Ákossal folytatott vitáról, és miért tette le az esküt?

– A dilemmánk végig az volt, van-e értelme úgy beülni, hogy nincs valódi döntési helyzete az ellenzéknek, hiszen mindenben a Fidesz mondja ki az utolsó szót. A másik oldalon viszont az építkezés áll: a frakciónak köszönhetően annyi erőforráshoz jutunk, ami elképesztő ugrás ahhoz képest, hogy eddig évi néhány tízmillió forintból működtünk. A pénzt pedig arra használhatjuk, hogy országszerte még több helyre jussunk el, még több emberrel tudjunk beszélgetni, még több helyi közösséget tudjunk támogatni. Ehhez viszont le kellett tennünk az esküt.

– Hadházy azzal érvelt, hogy ezt hozzá hasonlóan később is meg lehetett volna tenni, akkor nem kellett volna végighallgatni, amint elmondják, hogy a választás szabad és tiszta volt.

– Ezt a részt mi is kihagytuk, hiszen az eskütétel után közvetlenül kivonultunk a teremből. Ha az esküt se tesszük le, az azzal a kockázattal járt volna, hogy legközelebb talán csak szeptemberben vagy októberben kapunk lehetőséget rá. Ákos a saját szempontjából nézi ezt a kérdést, ami teljesen legitim, nekünk viszont a párt érdekeit is szem előtt kellett tartanunk. De mi is különbséget teszünk aközött, mely pozícióknak van értelme és mik azok, amik tényleg csak díszpozíciók. Jegyzői, bizottsági elnöki és alelnöki posztokat nem vállalunk, tagságot viszont igen: úgy gondoljuk, hogy ha beülhetnénk mondjuk a külügyi, a honvédelmi, vagy a nemzetbiztonsági bizottságba, ott azért lehetne érdemi munkát végezni.

Nem azért, mert beleszólhatunk a döntésekbe, de legalább információhoz jutunk és megmutathatjuk az embereknek, hogy foglalkozunk ezekkel a témakörökkel. Kövér László ugyanakkor épp az említett három bizottságban nem biztosított nekünk helyet, így ebben is megakadályozott bennünket.

– Tehát akkor hiába csak „futottak még” kategóriájú bizottságokban kaptak helyet, ettől függetlenül azokba is beülnek. Miért?

– Abban azért hiszek, hogy például a fenntartható fejlődés bizottságában Orosz Anna már azzal fontos munkát végez majd, hogy beviszi egy civil szervezet vezetőjét, vagy napirendre veteti az általa képviselt témákat. Az is sokat számít, ha egyáltalán bekerülnek a köztudatba ezek a dolgok.

– Ön a nemzetbiztonsági bizottságot célozta meg, végül azonban a mentelmibe került, ami tényleg nem sokkal több szimpla kifizetőhelynél.

– Ez egy jogos dilemma, és a frakcióval abban maradtunk, hogy a képviselői alapbéren felüli fizetést is az építkezésre, az emberek képviseletére fogjuk fordítani. Még nem dőlt el, hogy egy nagy közös alapot hozunk létre, a párt rendelkezésére bocsátjuk, hogy ők rendelkezzenek vele, vagy valami más sorsa lesz, ezt valószínűleg a következő elnökség határozza majd meg a tisztújítás után.

– Mi a helyzet a további parlamenti ülésekkel? Be fognak járni annak ellenére is, hogy az imént elismerte, nincs sok értelme?

– Hadd válaszoljak egy párhuzammal. Az utóbbi időben sokat foglalkozom álhírek leleplezésével, az erről szóló posztjaim alatt pedig rendszeresen megjelennek olyan kommentelők, akik vagy trollkodnak, vagy más a véleményük az adott témáról és ezt keresetlen stílusban a tudtomra is adják. Gyakran kérdezik tőlem, miért reagálok az ilyen hozzászólásokra, amikor messziről látszik, hogy egyáltalán nem konstruktívak. Valójában én se hiszem, hogy meg tudom őket győzni, ugyanakkor fontos, hogy a passzív olvasónak megmutassam, nem lehet szétverni ezeket a posztokat azzal, hogy megjelenik egy sarkos ellenvélemény.

A parlamenti munka lényegét is ebben látom: Menczer Tamás nyilván nem fog érdemben válaszolni arra a felvetésemre, miért nem pucolják ki a médiájukból az orosz propagandát. Mások viszont láthatják, hogy be lehet vinni ilyen témákat a Parlamentbe, vannak még olyanok, akik hisznek a racionalitásban és ennek egy felszólalás keretében is hangot adnak.

Szerintem már ezért megéri csinálni.

– Kérdés, kikhez jutnak el ezek a felszólalások. Jakab Péter harsány videói tarolnak, de visszafogott, érvekre épülő stílussal aligha lehet sok embert elérni.

– A Jakab-féle irányba nem mennék el, hiszen ő saját bevallása szerint is egy miskolci melós stílusát képviseli. Persze tudom, hogy ezzel a módszerrel jóval nagyobb az esély arra, hogy egy üzenet célba érjen, de nekem olyan a személyiségem, amilyen, és nem szeretném megjátszani magam a nagyobb népszerűség kedvéért.

– A Momentum képviselői tehát rendszeresen részt vesznek és fel is szólalnak majd az üléseken?

– A rendszerest nem jelenteném ki, de az biztos, hogy használni fogjuk ezeket az eszközöket, a nyilvánosságot és a frakcióval járó erőforrásokat is.

Én személy szerint 20 százalék parlamenti és 80 százalék terepmunkát tartanék ideálisnak. Utóbbi alatt országjárást értek, folyamatosan menni kell, építeni a helyi szervezeteket, fórumokat tartani, újságírókkal találkozni. Ennek jóval több értelme van, mint végighallgatni a meddő vitákat. Fontosnak tartott témákban fel lehet szólalni, de ez legyen mondjuk délelőtt, a délután pedig érjen már Szegeden, Jászkiséren, vagy akár az Őrségben.

Minden képviselőnk felé ez az elvárás, nekem a következő két hétre legalább három ilyen vidéki program van leszervezve.

– Ön miért lett képviselő, mit tett azért, hogy befutó helyet kapjon a listán?

– Nagyon sok mindent csináltam a Momentumban már a NOlimpia kampány óta. Az elején a XYZ nevű videoblogot vittem, majd megalapítottam a VII. kerületi szervezetet és a Korrupcióvadász munkacsoportot, tavaly pedig szóvivő is lettem. Nálunk a küldöttek szavaznak a sorrendről, és a munkám és gondolataim elismertsége lehetett a döntő: láttak a tévében, hallottak a rádióban, többeknek tetszett, amit mondtam, illetve elismerték a fent említett, korábbi munkáimat.

– A Momentum életében mekkora mérföldkő, hogy bekerültek egy ilyen összetételű parlamentbe? Mi fog változni a sokkal több anyagi forráson túl?

– Nyilván komolyabban vesznek bennünket, az MTI lehozza majd a közleményeinket, és vannak egyéb adminisztrációs, erőforrásbeli dolgok is, ami nemcsak pénz. De az, hogy eddig volt nagyjából 40 millió forintunk évente, mostantól pedig közel 1 milliárd, tényleg nagyságrendbeli különbséget jelent. Aminek a jelentős részét persze szintén a vidéki építkezésre kell fordítani.

– Hogyan tudják garantálni, hogy ez a közpénz tényleg jó célokra megy majd, nem mondjuk indokolatlanul magas fizetésekre költik, vagy valaki simán elteszi?

– Ez talán meglepő lehet, de a Momentum legnagyobb kritikusa maga a Momentum.

Még azokról az akcióinkról is éles viták szoktak zajlani, amelyek kívülről sikeresnek tűnnek, jóformán a keresztvizet is leszedjük egymásról.

Olyan szintű belső immunrendszere van a pártnak, hogy ha valaki ügyeskedni próbálna, nagyon gyorsan a párton kívül találná magát, és valószínűleg eljárás is indulna ellene – nemcsak etikai, rendőrségi is. Hatalmas kontroll van a szervezeten belül, a küldöttgyűlésünk, a szervezetünk a legapróbb hibákra is odafigyel, ez az ellenőrzési mechanizmus szerintem elég garancia a tiszta működésre.

– Mit kell tudni a Korrupcióvadász munkacsoportról? Hogyan alakult, milyen eredményeket ért el eddig?

– Tóth Endre képviselőtársam javasolta 2020 nyarán, miután a kispesti korrupciós ügyek feltárásában is segítettem helyi képviselőnknek, Paróczai Anikónak, hogy szervezettebbé is tehetnénk ezt a tényfeltáró munkát. Engem tettek meg vezetőnek, a feladatunk az volt, hogy ha kaptunk egy bejelentést valamelyik emberünktől egy gyanús sztoriról, utána mentünk. Foglalkoztunk TAO-ügyekkel, a kormány külföldi ingatlanvásárlásaival, de legjobban a maláj lélegeztetőgépek ügyével sikerült átütnünk az országos média ingerküszöbét. A képviselővé választásom után lemondtam a munkacsoport vezetéséről, mert már nem férne bele az időmbe, de nagyon remélem, hogy nélkülem is hasonló intenzitással folytatják.

– Az álhírek leleplezésébe miért állt bele?

– Ez szorosan összefügg a korrupció elleni küzdelemmel, mivel bevett stratégia, hogy a különféle gyanús ügyeket álhírekkel, dezinformációval, zavarkeltéssel fedik el. Emellett közelebbről is megismerkedtem az OSINT (Open-Source Intelligence, vagyis nyílt forrású adatgyűjtés) módszerrel, és azt láttam, hogy a magyar közösségi médiában olyan sztorik terjednek, amelyeket tényleg néhány kattintással cáfolni lehet.

A legjobb példa erre, amikor az Azovsztal acélgyár alatti bunkerrendszert egy soha ki nem adott társasjáték látványtervével próbálták illusztrálni, egy Kickstarterről lelopott fotó segítségével.

Rettentően primitív dolgok terjednek szélsebesen, ami emberileg is nagyon zavart, ezért tartom fontosnak, hogy a magam eszközeivel fellépjek ellene. Egyedül kezdtem, de most már vannak visszatérő olvasóim, akik rendszeresen küldenek újabb tippeket. Ezt nagyon köszönöm nekik, és örülök, hogy tudok segíteni ezekkel a cáfolatokkal.

– Márki-Zay Péter április 3-a óta rendszeresen hangoztatja, hogy a Fideszt a jelenlegi választási rendszerben nem lehet legyőzni. Egyetért ezzel az állítással?

– Egy ilyen katasztrofális vereség után nehéz optimistának maradni, ennek ellenére nem értek egyet. Szerintem lehetséges, csak nem így, ahogy csináltuk. A megmondóemberek mindig két dolgot említenek: médiát kell csinálni és le kell menni vidékre. Az utóbbi helyett én azt mondanám, hogy nem le kell menni vidékre, hanem ott kell lenni az év 365 napján. Ha csak néhány órát töltünk ott, majd eljövünk, az nem tudja felvenni a versenyt a helyi fideszes erős emberek által folyamatosan szórt propagandával.

Sajnos az ellenzéki lét paradoxona, hogy ha kistelepüléseken kezdesz el nyíltan kormányellenes programokat szervezni és csapatot építeni, azonnal ellehetetlenítenek.

Olyan emberekre van szükség, akiket nem lehet ilyesmivel zsarolni, mert például külföldi multitól kapják a fizetésüket, de közülük is nagyon kevesen vállalják be a dolgot. Itt jön be a képbe a párt anyagi kerete, az új elnökség feladata lesz eldönteni, tudunk-e egzisztenciát biztosítani vidéki aktivistáknak, és ha igen, mekkora számban.

– Az a kérdés is állandóan felmerül, lehet-e Gyurcsány részvételével kormányt váltani. Ön mit gondol erről?

– A DK-val szövetségben irányítunk több települést, tehát nem tudjuk és nem is akarjuk elvágni a kapcsolatokat. Ugyanakkor teljesen igaz, hogy a Fidesznek elég volt rátennie Gyurcsány arcát Márki-Zay mellé a plakátokra, és ha nem történik változás, valószínűleg négy év múlva is elég lesz ez a taktika. Ezt figyelembe kell majd venni a jövőbeni stratégia kialakításakor. A dilemma lényege, hogy a DK egy támogatott ellenzéki erő, a vezetője viszont nagyon sokak szemében maga a mumus, aki rengeteg embert elidegenít. Nehéz ügy, az egyetlen megoldásnak azt látom, ha a Momentumnak sikerülne akkorára nőni, hogy mi diktáljuk a feltételeket.

– Van esély erre?

– Bőven, de ehhez választ kéne adni arra a kérdésre, kik vagyunk valójában. Szerintem mi vagyunk azok, akiknek megadatott a szerencsés helyzet, hogy eljutottunk külföldre tanulni, az ott megszerzett tudást viszont itthon akarjuk hasznosítani. Ezáltal találtuk meg egymást, ez kovácsol bennünket közösséggé, és mindenkit szeretettel várunk, aki hasonlóan gondolkodik.

– Ez azért egy elég szűk, értelmiségi célcsoport. Hogy lesz belőle tömegbázis?

– Szavazót konvertálni önmagában nem lehet ebből, de ha azt mondjuk, hogy itt van például egy oktatási javaslat, amivel kapcsolatban külföldön ezt és ezt a mintát láttuk, akkor érthetően elmagyarázva mellé lehet állítani embereket. Mi ezt a nemzetközi tudást és tapasztalatot tudjuk letenni az asztalra.

Tény, hogy a túl bonyolult üzenetek nem mennek át, de szerintem az emberek nagy része igen is megérti, amit mondunk, csak éppen a mindennapi megélhetési gondjai miatt sokadlagos kérdésnek tartja. Ugyanakkor a szociális problémákra is lehet olyan válaszokat adni, amelyek nemzetközi példákon alapulnak.

Le kell tisztítani a mondanivalót, de ezek vagyunk mi, ezt az üzenetet szeretnénk képviselni a továbbiakban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Ligeti Miklós: Mészáros Lőrinc névjegyén talán csak annyi állhatna: „Orbán Viktor”
Mészáros Lőrinc hihetetlen gazdagodása, akárcsak a többi NER-milliárdosé, közpénzből történt - mondja a Transparency International vezetője. Ezt a rendszert mára lebontani sem lenne egyszerű, mert tíz- és százezrek megélhetése függ tőle.


A Forbes szerint először lépte át az ezermilliárdos nagyságot egy magyar családi cég: a Mészáros-csoportot 1549,8 milliárd forintra taksálták. A magyarázat egyszerű, legalábbis a számok szerint: tavaly ugyanis minden érdekeltségük ugrásszerűen javította az eredményét, így az összérték a 2023-as, 627,5 milliárdos becsléshez képest közel ezermilliárddal ugrott. Miközben a legnagyobb családi vállalkozások többsége stabilan nő az inflációs válság és a recessziós félelmek közepette is,

a NER-közeli szereplők, élükön a Mészáros családdal, messze katapultáltak a mezőnyből.

Hogy mindez mit mond el a közpénzből hízó, állami megrendelésekre épülő gazdasági modellről, és hogyan lehetne rajta változatni, arról Ligeti Miklóssal, a korrupciókutatással foglalkozó Transparency International Magyarország elnökével beszélgettünk.

– Egy év alatt ezermilliárd forinttal nőtt a Mészáros-család vagyona. Ez valóságos tündérmese. Hogyan sikerült?

– Nem mondanám, hogy Mészáros Lőrinc-kutatók vagyunk, de sokat foglalkozunk vele. Zeisler Judit, a Transparency International Magyarország szakpolitikai vezetője jegyzi a tenderbajnok.hu projektünket, amely a közpénzekből legnagyobb mértékben részesülő oligarchákat és az általuk elnyert közbeszerzéseket vizsgálja. Ebben többek között a Mészáros-csoport, illetve a hozzá köthető gazdasági érdekháló vagyonosodását is nyomon követjük.

A legfontosabb sajátossága ennek a vagyonosodásnak az, hogy közpénzből történik.

Az úgynevezett gazdaglistákon és hasonló kiadványokban, amelyek nem a családi vállalkozásokat, hanem a leggazdagabb személyeket gyűjtik össze, rendre a NER-es oligarchák állnak az élen. Ha mindezt a magyar gazdaságtörténet múltjához hasonlítjuk, amire korábban például a Korrupciókutató Központ tett kísérletet, amikor összevetette Weiss Manfréd és Mészáros Lőrinc vagyonosodását, láthatjuk, hogy a polgári korszak iparbárói nem adófizetői pénzekből gyarapodtak. Az iparosodás idején a vagyonosodás alapja a saját teljesítmény volt, nem az állami források.

– Weiss Manfrédéknál is volt ilyen exponenciális növekedés?

– Bizonyos szakaszokban igen, de az ő felemelkedésük a rátermettségüknek volt köszönhető. Erről olvashatunk például a g7.hu-n is. A Gründerzeit idején valóban volt fellendülés, de olyan ütemű gazdagodás, mint Mészáros Lőrincé, nem történt. Ő 2014–15-ben még csak kezdő milliárdos volt, 7–8 milliárd forintos vagyonnal, amit nagyjából

tíz év alatt a 200-szorosára növelt.

Ilyen gyors felemelkedés Weiss Manfréd esetében nem volt. Neki, és a hozzá hasonló gazdasági szereplőknek egy teljes élet munkájára volt szükség, hogy a vagyonukat felépítsék.

– Mészáros Lőrinc 2014-ben a Heti Válasznak úgy fogalmazott: „Abban, hogy eljutottam idáig, bizonyára szerepet játszik a Jóisten, a szerencse és Orbán Viktor személye, de én soha nem privatizáltam, nem nyúltam le semmit, mindent a munkámmal és az eszemmel szereztem meg.”

– Van egy mondás: minél fontosabb valaki, annál kevesebb információt ír a névjegyére. De Gaulle állítólag csak annyit írt: „Charles”. Ez persze nem igaz, de jól hangzik. Ha a metaforát alkalmazzuk,

Mészáros névjegyén talán csak annyi állhatna: „Lőrinc”, vagy rosszabb esetben: „Orbán Viktor”. A kulcs ugyanis itt a kormányzati hátszél és a kapcsolatok.

Az elmúlt 15–16 év NER-es tapasztalata mutatja, hogy az exponenciális gazdagodás mindig az állam által dominált ágazatokban történik, ahol a nagy bizniszeket közbeszerzéseken lehet elnyerni: út-, vasút-, közmű- és hídépítés. Magánmegrendelésben ritkán épít valaki viaduktot vagy autópályát. A következő lépésben az étvágy nőtt: szállodaipar, bank, pénzügyi szektor, távközlés, de ezeken a területeken is erős állami hátszéllel és támogatással. Gondoljunk például a jelenleg is futó gigantikus méretű budapesti irodaházépítkezésekre, ahol a kész épületeket az állam haveri, sőt ha Tiborcz István érintettségét nézzük, akkor családi alapon, 600 milliárd forintot közelítő összegű adófizetői pénzből vásárolja meg. Mindezt úgy, hogy az építési oldalon is állami forrásokat találunk, hiszen

a beruházó cégek mögött állami forrásokkal is ellátott magántőkealapok húzódnak meg.

A Jászai Gellért-féle 4iG csoport is erős állami támogatással működik: a versenyszabályokat kreatív jogértelmezéssel elkerülve jutott hozzá az Antenna Hungáriához, a Vodafone-ba pedig úgy vásárolhatta be magát, hogy az állam csak kisebbségi tulajdont szerzett, miközben hitelgaranciával is segítette az ügyletet.

– Tehát nem arról van szó, hogy az első milliárdok után már tisztán piaci versenyben működnek.

– Nem, ők továbbra sem versenyeznek. Az állam kijelöli a célpontokat, megszerzésükben támogatja őket, és ők egyik területről repülnek a másikra.

– Azt is tudjuk, hogy gyakran alvállalkozókkal végeztették a munkát.

– Ez ma is így történik. Például a vasútépítésben Mészáros Lőrinc generálkivitelező pozícióban lévő cége mindent alvállalkozóknak ad ki. A Mészáros-csoport egyik legnagyobb cége azonban ma már az MBH Bank.

– Ott viszont már látni, hogy nem gond megfizetni a legjobb szakembereket. Így aztán már a saját teljesítmény is versenyképes lehet.

– Két külön dologról van szó. Ma már profik menedzselik azokat a cégeket is, amelyek a NER kezdetén még tényleg családi méretű vagy annál nem sokkal nagyobb vállalkozásokként indultak. Ezzel szemben az MBH Bankba részben eleve jól működő egységeket vontak össze: a Budapest Bank patinás és stabil volt, az MKB-t adófizetői pénzből tisztították meg a rossz hitelektől, a takarékszövetkezetek rendben működtek, csak nem voltak tőkeerősek. Ezeket az állam kikupálta, így nem volt nehéz növekedni.

– Ez alatt a 10–15 év alatt, a morális és társadalmi veszteségeken túl, mennyi anyagi kárt okozhatott mindez az országnak?

– Rettenetesen sokat. És valóban, nemcsak anyagi kárt, hanem erkölcsit is. Sajnos ez ismét megerősít egy régi toposzt a magyar közgondolkodásban: hogy nem a tudás, hanem a kapcsolatok, nem a tőke, hanem az állami járadék, nem az innováció, hanem a politikai helyezkedés hozza a sikert.

Ez leértékeli a valódi versenyt.

Ha ezek a cégek igazi versenybe kerülnének, többségük elbukna. Nyilván a NER-rel nem ér véget a Vodafone örökébe lépett szolgáltató működése, ahogy az MBH-é sem, és az építőiparban sem áll le minden azonnal. De valószínű, hogy a Mészáros-csoport építési részei, ha a politikai támogatásból szőtt körkörös védelem a NER végeztével leomlik, nem állják meg a helyüket a versenyben, mert nem ehhez szoktak.

– Ha már meg tudják fizetni a profi munkatársakat, nem történhet meg, hogy olyan versenyelőnyre tesznek majd szert, hogy azáltal meg fogják állni a helyüket piaci körülmények között is?

– Biztos lesz olyan, amelyik nem bukik el hamar. De azok a lefölöző cégek, amelyek kizárólag arra rendezkedtek be, hogy a drága közbeszerzésekből lehúzzák a sápot, és a tényleges munkát továbbpasszolják, igazi versenyben, függetlenül attól, mennyire profi a menedzsmentjük, kihullanak. A piac kiszelektálja őket, mert felesleges árdrágító tényezőnek bizonyulnak.

– Ehhez új törvények kellenének?

– Inkább olyan elhatározás, hogy a megbízásokat tényleg versenyben adják oda. Ha az állam azt tapasztalja, hogy a cégek, amelyeket soha nem kell félteni, összejátszanak, kartelleznek és mesterségesen magasan tartják az árakat, akkor inkább senkivel ne építtessen. „Ha leosztottátok a piacot, hogy megkapjátok a zsíros profitot anélkül, hogy tényleg dolgoznátok érte, akkor ne kapjon munkát senki.” A harmadik vagy az ötödik ilyen körben majd megtanulnak tisztességesen ajánlatot tenni.

Ehhez az kell, hogy a meglévő előírásokat a Versenyhivatal és a közbeszerzési hatóság keményen érvényesítse,

és a szabálytalankodókat elrettentő erővel szankcionálja. Ez most nem történik meg.

– A felderített és dokumentált korrupció képezheti-e alapját későbbi büntetőeljárásoknak, amelyek végzetesek lehetnek egyes cégekre vagy cégbirodalmakra?

– Az kérdés, hogy egy büntetőeljárás mennyire lesz „végzetes”, és megéri-e olyan eljárásokat lefolytatni, amelyek ezeket a cégeket megbuktatják. Itt a beszállítói körrel és a dolgozókkal együtt egész térségek, akár megyék, több tízezer, akár százezer fős közösségek megélhetéséről van szó.

Ha bukik a fő munkaadó építőipari cég Tiszakécskén Békés megyében vagy Fejér megyében, vele bukik az összes beszállító és az ő dolgozóik, családtagjaik munka és megélhetés nélkül maradnak.

Eközben a NER tolvajai a pénzt már rég kivitték oda, ahova biztonságba akarták helyezni. Viszont a bebukott cég magával rántja a fél megyét. Ez még csak nem is pürrhoszi győzelem, hanem vereség.

– Felmerülhet, hogy államosítják, majd újraprivatizálják ezeket a cégeket, hogy elkerüljék a tömeges bedőlést?

– Igen, lehetséges ilyen kísérlet is, ezt persze jobban ki kell dolgozni. Egyensúlyt kell teremteni az igazságtétel jogállami parancsa, és a gazdaság, illetve a társadalom működtetésére vonatkozó elementáris igény között. Különben a magyar társadalom úgy érezheti, hogy a „nagy igazságtétel” jegyében saját maga ellen visel háborút.

– Milyen károkat okozhat egy ilyen háborúskodás?

– Annyi biztos, hogy a tőke nagyon gyorsan tud mozogni. Ha bizonytalanságot érez – kormányváltás, a hatalom gyengülése vagy beomlása fenyeget, könnyen menekül. A „capital flight” jól ismert jelenség, nem csak a „bűnös” tőke esetében. Életszerűtlen azt gondolni, hogy bármely befektető itt tartalékolja a párnacihában a pénzét, várva, hogy a NER vége után mi következik. Persze hogy menekíti. Aztán ha megéri, visszahozza; ha nem, azt mondja: jó, a magyarországi operációt bezárom. Ez nem csak a NER közpénzen hizlalt oligarcháira jellemző: a német autóipar is kétszer meggondolja, bővíti-e a kapacitásait, épít-e új gyárat, vagy kivonja a profitot, eredménytartalékba teszi, és majd ha az új kormány megfelelő feltételeket kínál, visszajön.

– A NER-érdekeltségű tőke is menekülhet?

– Ha valaki az igazságtétel és vagyonvisszaszerzés körében abban gondolkodik, hogy a NER utáni hatalom szépen berendezkedik, visszaveszi mindazt, amit a NER elvett a közösből, és a pénz, amire rá akar csapni, itt türelmesen vár, hogy elkobozzák, meg a gyárra lakatot tegyenek, akkor nagyon fog csalódni. Ennél sokkal jobb stratégiával kell hozzálátni az elszámoltatáshoz. Egyelőre ez inkább vágyálom a fejekben.

– Ezek szerint az is lehet, hogy egy esetleges kormányváltás után hasonló évek jönnének, mint a ’90-es évek elején?

– Más a feladat. Sokkal nehezebb kihívás a NER-hez szokott gazdasági szereplőket megtanítani versenyezni, és rá is szorítani őket a versenyre. Ez lenne az ország „NERtelenítése”. Nem elég csupán kipöckölni néhány vezetőt és fideszteleníteni a NER-t. Az a dilemma, hogy mi történik a NER után? Csak annyi, hogy

a NER-nek a Fideszen túli szakasza következik csak, vagy Magyarország NER-en túli szakasza?

– Milyen lehet egy fidesztelenített NER?

– Az azt jelentené, hogy a NER-ben a Fidesz által kialakított, kézhez szoktatott, kézi vezérelt, versenytől védett, nem teljesítményalapú gazdaság és politika megmarad, csak a kulcsfigurákat lecserélik. Ekkor csak annyi történne, hogy mások adnák a parancsokat és új haszonhúzók fölöznék le a profitot, de a lényeg változatlan maradna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Amerikai kommandósok szálltak partra Észak-Koreában, a Trump által elrendelt titkos akcióról most számolt be a New York Times
A SEAL kommandósai egy lehallgatókészüléket akartak elhelyezni, de a 2019-es akció kudarcba fulladt, mert egy halászhajó felfedezte őket. A küldetést szigorúan titokban tartották, sem az amerikaiak, sem az észak-koreaiak nem beszéltek róla, egészen mostanáig.


Mint a filmekben: egy 2019-es téli éjszakán egy csapat amerikai tengerészgyalogos bukkant fel a tengerből Észak-Korea partjainál. A New York Times szerint a szigorúan titkos küldetésüket személyesen Donald Trump hagyta jóvá, és az volt a céljuk, hogy elhelyezzenek egy elektronikus lehallgatókészüléket, amellyel az Egyesült Államok lehallgathatta volna Kim Dzsongun kommunikációját. Az észak-koreai vezető ugyanis egyre kiszámíthatatlanabbnak és veszélyesebbnek tűnt, hol barátilag beszélt Trumppal, hol atomcsapásokkal fenyegetőzött. Mivel Trump tárgyalásokra készült vele, az amerikaiak nagyon szerették volna tudni, valójában hogyan gondolkodik.

A feladatot SEAL Team 6 elit egységének Vörös Osztagára bízták, ők végeztek korábban Oszáma bin Ládennel is. Az akciót hónapokig készítették elő, méghozzá a legnagyobb titokban, mert a New York Times szerint könnyen végződhetett volna túszdrámával, vagy akár egy nukleáris konfliktust is kirobbanthatott volna.

A küldetés rendkívül veszélyes volt.

A csapatot egy kétszáz méter hosszú atomtengeralattjáró vitte az észak-koreai partok közelébe, ahol a katonák hangtalan motorokkal felszerelt mini tengeralattjárókba szálltak. Ezek azonban nyitottak voltak, tehát a tengerészgyalogosoknak órákat kellett eltölteniük a fagyos, mindössze 4 fokos vízben, amíg partot értek. Ezért fűthető búvárruhákat vettek fel.

A terv az volt, hogy miután partra szállnak, percízen elhelyezik a lehallgatókészüléket, majd észrevétlenül távoznak. De azután minden rosszul alakult.

Az első probléma az volt, hogy menet közben nem kommunikálhattak a parancsnoksággal, és a szokásokkal ellentétben drónokat sem küldhettek a terület fölé, mert azonnal lebuktak volna. Emiatt a küldetést gyakorlatilag vakon kellett végrehajtaniuk, nem tudták, hogy mi vár ott rájuk.

A felderítési adatok alapján olyan időpontot választottak, amikor a térségben a lehető legkisebb a forgalom. És sokáig úgy is tűnt, hogy senki sincs körülöttük. A két mini-tengeralattjárók körülbelül 90 méterre a parttól állt meg a sekély, átlátszó vízben. Az egyik azonban túlfutott a célon, ezért visszafordult. Ennek ellenére folytatták az akciót.

A SEAL-ek hangtalanul a parthoz úsztak, majd kiemelkedtek a vízből, és elkezdték levenni a búvárfelszerelésüket. Közben a rossz irányba álló mini tengeralattjárót megpróbálták a többiek megfordítani, és bekapcsolták a villanymotort.

Csakhogy ekkor hangokat hallottak, és észerevettek egy közeledő hajót.

A fedélzetén lévő észak-koreai legénység az amerikai lap szerint azért maradhatott ilyen sokáig észrevétlen, mert a SEAL-ek éjjellátó szemüvegei részben hőérzékelők alapján működtek — és a koreai halászok ruhája annyira átvizesedett, hogy testhőmérsékletük nem különbözött sokban a tenger hőmérsékletétől. A mini tengeralattjátó motorja által keltett hullámok azonban felkelthették a halászok figyelmét, és ha arra néztek, megláthatták a mini tengeralattjárók nyitott fülkéjéből kiszűrődő fényt.

A hajó elindult a tengeralattjárók irányába. A fedélzeten lámpákat kapcsoltak fel, és beszélgetés hallatszott. Az egyik SEAL ekkor tüzet nyitott, és társai követték a példáját.

Fogalmuk sem volt, hogy egy járőrhajóra vagy egy halászhajóra tüzelnek, de úgy érezték, nincs más választásuk. A közeledő hajón mindenki meghalt. A tengerészgyalogosok a holttesteket a vízbe húzták, és késekkel átszúrták az áldozatok tüdejét, hogy a testek biztosan elsüllyedjenek. Ezután vészjelzést küldtek az atomtengeralattjárónak, ugyanis a parancsuk az volt, ha lelepleződnek, azonnal szakítsák félbe a műveletet és meneküljenek.

Az atomtengeralattjáró hatalmas kockázatot vállalva a sekély vizekbe manőverezett, hogy a part közelében vegye fel az egység tagjait. Mindenki kijutott, de az elektronikai lehallgatóeszközt nem helyezték el, az akció tehát kudarcba fulladt.

Minderről a New York Times szerint a Trump kormány semmit sem közölt a katonai és hírszerzési ügyekért felelős kongresszusi bizottság tagjaival, pedig a tájékoztatást törvény írja elő. Később a Biden kormány kivizsgáltatta az esetet, de azt a jelentést is titkosították. Nyilvánosan sem beszélt soha senki az akcióról, egészen mostanáig, így azt sem tudni, hogy az észak-koreaiak mennyit tudtak róla.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Tölgyessy: Orbán megszegett egy súlyos tabut, miközben egyre inkább orosz mintára építi fel a társadalmat
Tölgyessy Péter szerint a rendszerváltó hangulat egyre több települést elér, és kezdik megunni Orbán Viktort. A politikai elemző a Partizán évadnyitó műsorában beszélt arról, miért látja veszélyben Orbán Viktor hatalmát, és hogyan próbálja a kormány mozgósítani a saját híveit.


Tölgyessy Péter úgy látja, Orbán Viktor most sokkal gyakrabban jelenik meg a nyilvánosság előtt, mint korábban. „Egész biztos, hogy átgondolta a helyzetet, a teljes politikai pályafutását. Szembesült azzal, hogy a trendek hallatlanul kedvezőtlenek a Fidesznek” – mondta. Hozzátette, hogy a miniszterelnök csak a saját táborának szóló fórumokon beszél, ami szerinte azt mutatja, hogy a saját közönségét akarja feltüzelni.

Az elemző szerint a Fidesz lefelé tartó pályán van. Példaként az MSZP összeomlását említette, amely korábban a legerősebb pártnak tűnt az országban.

„Ha Orbán elveszíti a hatalmat, az egész építmény, a rendszer romba dől, méghozzá pillanatok alatt”

– jelentette ki a Partizán évadnyitó műsorában.

A választások elhalasztásáról szóló találgatásokra úgy reagált: „Ez egy olyan félelem, ami nem valóságos. A Fidesznek meg kell győznie a választókat, hogy a változás, az veszélyes.” Tölgyessy szerint ha a voksolást elhalasztanák, azonnal kiesne Magyarország az unióból, és összeomlana a gazdaság.

Úgy látja, hogy a főváros és a nagyvárosok többsége végleg elveszett a kormánypártnak, a közepes települések is eltávolodhattak, és már csak a kisebb falvakban lehet igazán erős a Fidesz.

Közben a kormány havonta újabb „ajándékokat” ad a választóknak, mint a kedvezményes lakáshitel vagy a többgyermekes anyák adómentessége. „Ilyen mértékű osztogatásnak meg kellene fordítani a választást, de nem fogja” – mondta, hozzátéve, hogy a korrupció érzékelése és a magyar panaszkultúra erősebb.

Tölgyessy szerint három dolog változott meg: nincs gazdasági növekedés, a Fidesz leszállóágban van, és Orbán megszegte a tabut, hogy a politikai vezető ne gyűjtsön vagyont.

„Ferenc József, Horthy Miklós és Kádár János nem gyűjtött vagyont. Ez egy nagyon súlyos tabu volt” – hangsúlyozta. Úgy véli, Orbán Viktor próbálta a „hurkatöltő, pálinkafőző, hozzánk hasonlóan meghízó politikus képét” magára venni, de ez a kép megsérült.

Az elemző szerint az Orbán-rendszer egyre inkább orosz mintára építi fel a társadalmat. Példaként a Pride betiltásának tervét említette. „Magyarországon csak 34 százalékos az ukrán EU-tagság támogatása: a háború kérdésében a fideszes politika hallatlanul sikeres” – tette hozzá. „Magyar Péter nem is mer ellentmondani neki ebben a dologban.”

Szerinte a választás arról fog szólni, hogy az ország folytatja-e szabadelvű hagyományait, vagy az állam orosz mintájú, piramisszerű hatalmi rendszere erősödik.

Tölgyessy arról is beszélt, hogy az orosz agresszió megteremtette az ukrán nemzetet. Magyarország azzal, hogy Ukrajnával szemben az agresszor mellé áll, azt a jogot vitatja el az ukránoktól, hogy nem akarnak orosz alattvalók lenni. „Nem találok rá szavakat, hogy ez mekkora tagadása a régi magyar hagyománynak.”

A háború valójában egy súlyos orosz kudarc Tölgyessy szerint, iszonyú vérveszteségek árán tud csak egy-egy falut elfoglalni – fogalmazott.

Az Egyesült Államokkal kapcsolatban pedig így nyilatkozott: „Hihetetlen mértékig átalakította a világot. A legjobb amerikai elemzők állítják, hogy a roosevelt-i New Deal óta nem voltak olyan jelentős változások, mint amiket a Trump csinál.”

A politikai elemző szerint egyre erősebb a rendszerváltó igény, amit a Tisza párt előretörésében látni. Úgy véli, sok száz új politikus léphet be a közéletbe, és a választás népszavazásszerű lehet: arról szólhat, hogy akarják-e az emberek, hogy Orbán folytassa a kormányzást. „Nem volt még az újkori magyar történelemben ennyire fölkészületlen és alakulatlan párt, mint a Tisza, de ennek a választásokig nem tulajdonítok túl sok jelentőséget” – mondta.

Tölgyessy szerint a rendszerváltó hangulat egyre több települést elér, és kezdik megunni Orbán Viktort. Úgy gondolja, Magyar Péter támadhatatlan a Fidesz számára, mert híveinek reményt ad, és pártja száguldásban van. A Tisza tábora azonban nagyon vegyes, régi ellenzékiek és új fideszes szavazók is vannak benne.

A kampány szerinte rendkívül dühös lesz, és a tiszások lelkesedése nagyobb, mint a fideszeseké. „Lehetséges, hogy rosszabb lesz, de ha marad a Fidesz-rendszer, az csak egy ismert rossz. A váltás egy hatalmas kaland, ami nagyon rosszul is végződhet. Ennyire még sohasem aggódtam az országért” – összegezte Tölgyessy Péter.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Indul az Otthon Start: egyértelműen a panellakások lesznek a legkapósabbak
A panelek árai meredeken el is indultak felfelé. Budapesten az Otthon Startnál szóba jöhető lakások kínálata csökkent, miközben a kereslet megduplázódott. Az új lakások megjelenése később változtathat majd a matekon - mondja Balogh László ingatlanszakértő.


Egymásra licitáló vásárlók, a bútorokat és a parkolóhelyeket külön szerződésben felszámító eladók, egyre nehezebben kiadható albérletek, épp az induláskor egy hétre szünetelő földhivatalok, rohamra készülő bankok - az elmúlt hetek hírei arról szóltak, hogy az Otthon Start sokak fantáziáját megmozgatta, és komoly hatással lehet az ingatlanpiacra, valamint a lakáshitelezésre.

A legnagyobb hazai ingatlanportál, az ingatlan.com közben egy meglepő felméréssel jött ki nemrég: saját adatbázisuk alapján arra jutottak, hogy miközben a teljes lakáspiacon emelkedtek az árak, a program feltételeinek megfelelő használt lakások medián négyzetméterára országosan csökkent. Igaz, az is kiderült, hogy például a panellakásokra, vagy a program szempontjából népszerűbb budapesti kerületekre ez korántsem igaz. Balogh Lászlóval a részletekről beszélgettünk.

– Ma indul élesben az Otthon Start. Az elmúlt időszak alapján azt írták, a bejelentés óta Budapesten 3,5%-os áremelkedés volt, vidéken pedig 4,6%. A programnál szóba jöhető, tehát a másfél milliós négyzetméterár alatti és 150 millió Ft-nál olcsóbb ingatlanoknál azonban országosan más a helyzet. Hogy lehet ez?

– A tanyákat, házrészeket és más, marginális szerepet játszó kategóriákat nem vizsgáltuk, hanem a hat legnépszerűbb típust: a társasházi lakások közül a panelt, a téglát és a csúsztatott zsalust, a házak közül pedig a sorházat, a kertes házat és a családi házat. Ezek adják a lakóingatlanpiac legnagyobb részét. Megnéztük, hogyan viselkedtek ezen belül azok a lakások, amelyek megfelelnek az Otthon Start feltételeinek, és hogyan azok, amelyek nem. Tehát amelyek a másfél milliós négyzetméterár-korlát felett vannak, illetve a 100, illetve a 150 milliós értékhatár felett.

Azt láttuk, hogy az Otthon Startos lakások medián négyzetméterára országos szinten 1%-kal csökkent, miközben a teljes kínálatban, ugyanezen hat legnépszerűbb típus esetében az ár nőtt.

Ez azt jelenti, hogy a teljes piac csak úgy tud drágulni, ha azok az ingatlanok, amelyek nem felelnek meg az Otthon Startnak, jobban drágulnak annál, amennyivel az Otthon Startos lakások ára csökken. A teljes kínálat drágulása 1%-os volt. Az átlag persze csalóka, ezért megnéztük településtípusonként és ingatlantípusonként is. Így jöttek ki az ön által említett számok is: Budapesten 3,5% körüli, a megyei jogú városokban 1,5%, a városokban 0,4%, a községekben pedig 0,3%-os volt a lakásdrágulás az elmúlt közel két hónapban.

– Korábban beszéltünk arról, hogy leginkább a panelek lesznek keresettek, nagy része meg is felel az Otthon Start feltételeinek. Itt hogy alakultak a számok?

– A panelek mindenhol átlag felett drágultak.

Budapesten kb. 3,5%-kal, a megyei jogú városokban és a kisebb városokban 2% körül, a városokban 5%-kal, a községekben pedig, ahol kevés panel van, szintén 3% körüli volt az áremelkedés.

Ennek oka, hogy az Otthon Startos kereslet jelentős része a paneleknél csapódik le, hiszen ezek azok a lakások, amelyek nagyrészt megfelelnek a program feltételeinek. Ráadásul kb. 25–26%-kal olcsóbbak, mint a hasonló helyen lévő, hasonló állapotú téglaépítésű ingatlanok.

– Ha az Otthon Startos panelek ára nőtt, minek kellett csökkennie ahhoz, hogy a matek kijöjjön, vagyis hogy összességében az Otthon Startos lakások négyzetméterára csökkenjen?

– A panelek csak egy részét adják a piacnak. Az átlagos négyzetméterár csökkenése nem feltétlenül azt jelenti, hogy egy konkrét lakás olcsóbb lett, hanem azt, hogy a kínálatban nagyobb arányt képviselnek az olcsóbb ingatlanok. Az is igaz, hogy Budapesten jobban csökkent a kínálat, mint a kisebb településeken, így a kisebb települések súlya nőtt, márpedig ott alacsonyabb a négyzetméterár. Ezért tudott az átlag csökkenni.

– De abban egyetérthetünk, hogy a legtöbben inkább városokban fognak lakást keresni.

– Igen, a kereslet főleg a nagyobb városokra koncentrálódik, mert a kistelepüléseken kisebb a forgalom. Például a program kihirdetése előtti héthez képest az augusztus 20. előtti héten már 90%-kal több érdeklődést mértünk eladó lakásokra és házakra.

Minél nagyobb volt a település, annál nagyobb volt a kereslet: Budapesten 94%, a megyei jogú városokban 110%, a városokban 84–85%, a községekben pedig 64–65% volt a növekmény.

Tehát minél kisebb egy település, annál kevésbé nőtt intenzíven a kereslet.

– Tehát ahol nagyobb a kereslet, ott az Otthon Startos lakásoknak is emelkedett az ára. Aki nagyobb városban akar lakást venni, inkább áremelkedéssel néz szembe, nem árcsökkenéssel...

– Igen, és ez a számokból is látszik. A teljes kínálatra vetített négyzetméterár-növekedés a nagyobb településeken sokkal magasabb volt, mint a kisebbeken.

– Van-e elég lakás az Otthon Startos kategóriában? Nem hajtja-e fel a kereslet az árakat egészen a megszabott plafonig?

– Hogy elég-e, az relatív. A vevők szerint sosem elég. Az eladók viszont nyilván azt fogják mondani, hogy bőven elég, mert így kevésbé kell versenyezniük a vevőkért, könnyebben emelhetik az árakat. Érzékelhető, hogy a tulajdonosok és a közvetítők is egyre több hirdetést adnak fel, mert őket is megmozgatja a kereslet. De a kínálat növekedésének dinamikája nem olyan erős, mint a keresleté, ezért emelkednek az árak. Egy dolgot érdemes hozzátenni: most csak használt lakásokról beszélünk.

Ha megjelennek a nagyobb városokban az új fejlesztések másfél milliós négyzetméteráron, azok széthúzhatják a piacot.

Mert ha ugyanannyiért van új és használt lakás, akkor a vevők inkább az újat választják.

– És akkor a használtak árát lejjebb nyomhatják az újak?

– Én inkább azt mondanám, hogy lassítják a drágulást. Ritka, hogy ténylegesen csökkenjenek az árak. De ha új és használt lakás is kapható másfél milliós négyzetméteráron, akkor a vevők inkább az újat választják, mert az műszakilag korszerűbb.

– Amikor múltkor beszéltünk, akkor még csak a spekuláció volt, most viszont már vannak számok is. Akkor megkérdeztem, hogy érdemes-e rohanni, és azt a választ kaptam, hogy nem. Ez most is így van?

– Rohanni most sem érdemes. Akkor még nem volt rendelet, most már ismerjük a részletszabályokat. Inkább azt kell nézni, kinek mi fér bele. Sokan már előzetes hitel-előminősítést kérnek, hogy tudják, mennyi hitelre jogosultak, és ezzel az igazolással tudnak alkudni az eladóval.

– Tehát ilyen trükkökkel felvértezve lehet nézelődni. És minél előbb lép valaki, annál olcsóbban tud vásárolni, mert az árak idővel nőnek.

– Igen, ezért érdemes előminősítést kérni. Ha valaki lefoglalóz egy lakást, majd kiderül, hogy nem hitelképes, nagyot bukhat. Egy ilyen előminősítéssel ezt a csapdát el lehet kerülni.

– Ez online is elindítható?

– Igen, és a tapasztalataink szerint a bankok nagyjából egy napon belül visszajeleznek. Több banktól is lehet előminősítést kérni, és akkor az ajánlatok között lehet válogatni.

– Szeretnék felolvasni egy kommentet egy Otthon Start Facebook-csoportból: „Sziasztok! Oda jutottunk, hogy a harmadik lakásról csúszunk le, mert készpénzben leraknak mások 100 milliókat. Mikor meghallják, hogy hitelre vennénk, Otthon Startra, már ott azt mondja az ingatlanos, hogy nem fog működni, sajnálja, de az nagyon hosszú folyamat és bizonytalan. Más is járt így? Budapesten a tapasztalat, peremkerületben.” Ez általános, vagy peches eset?

– Inkább peches. Kevés olyan vevő van, aki azonnal 100 milliót le tud tenni. Akik megtehetik, általában befektetők, vagy olyan tulajdonosok, akik most adták el lakásukat, és gyorsan tovább akarnak lépni. De az igaz, hogy az eladók valóban jobban szeretik a készpénzes vevőket.

– Hosszú az ügymenet a hitelnél?

– Ez attól függ, de a bankok felkészültek. Ráadásul 30%-kal kevesebb hiteligénylés volt a nyáron, mert sokan kivártak szeptemberig, hogy Otthon Start-hitelt vehessenek fel. Tehát van kapacitás. A legnagyobb buktató az értékbecslés lehet.

– Mennyire lehet probléma az értékbecslés, ha közben nőnek az árak?

– A banki értékbecslések mindig megvalósult tranzakciók alapján készülnek. Ez gond lehet, ha az eladó magasabb árat szab, viszont a közelmúltban még alacsonyabb árakon zárultak az adásvételek.

Ha az értékbecslés alacsonyabb, akkor a bank nagyobb önrészt vár el.

Ha pedig 20%-nál nagyobb az eltérés, akkor jogszabály tiltja a hitelnyújtást.

– 20%-os drágulás azért nem történt, igaz?

– Ezek átlagok. Egy-egy lakásnál akár előfordulhat ennél nagyobb eltérés is, tehát nem zárható ki teljesen.

– Várható, hogy megjelennek lakásnepperek, akik felvásárolják a lakásokat, majd továbbadják?

– Ez csak akkor érné meg, ha rövid távon drasztikus áremelkedés lenne. Budapesten nem valószínű, mert ott van a másfél milliós korlát: ha ennél drágább egy lakás, nem jogosult Otthon Startra. Ez fékezi az árnövekedést.

– Minden tiszta már?

– Biztos lesznek még pontosítások, banki gyakorlatok, minisztériumi állásfoglalások, akár jogszabály-módosítások is. Ez minden állami támogatásnál így volt.

– Az Otthon Startos ármozgások kihatnak a programon kívüli ingatlanokra is?

– Igen, mert aki eladja az első lakását egy mostani első lakásvásárlónak, az is tovább tud lépni, és ez láncreakciót indíthat. A számok is mutatják, hogy a teljes kínálat nagyobb arányban drágult, mint az Otthon Startos lakások. Az Otthon Startos ingatlanoknál a másfél milliós plafon lassítja a növekedést, míg a programon kívüliek szabadabban drágulnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk