Több iskolába ingázó, „hontalan” tanárokat eredményez a hatalmas pedagógushiány
Pár héttel a tanév vége után 1865 álláshirdetést lehet találni a közigállás.gov.hu oldalon a „tanár” szóra rákeresve - írja az Eduline, hozzátéve, hogy ugyan van ezek között egyetemi és főiskolai is, de túlnyomó részük a közoktatásba várja a jelentkezőket.
Évek óta komoly tanárhiánnyal küzdenek a kistelepülési iskolák, amelyek a nyugdíjba vonulók helyére egyre nehezebben tudnak felvenni új tanárokat - emeli ki a portál. Főként gyógypedagógusokat, informatika és természettudományos szakosokat keresnek, hiába.
Az Eduline konkrét példaként említ egy szabolcsi nagyközség általános iskoláját, ahova német-, magyar-, informatika- és kémiatanárt, sőt még testnevelőt is keresnek. Egy 1000 lakosú borsodi településen négy óvodapedagógust vennének fel a helyi óvodába, az egyik somogyi községben pedig szinte a lehetetlennel próbálkoznak: matematika-fizika-informatika szakost keresnek.
mondja Neubauer Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) Győr-Moson-Sopron megyei elnöke.
Pedig – teszi hozzá – ez a megye jó helyzetben van, az ország több részéről érkeznek családok a jobb elhelyezkedési esélyek és Ausztria közelsége miatt, „az ide költözők között pedagógusok is vannak”. A városoktól távolabb eső kisebb települések iskolái sokszor így is hiába hirdetik a megüresedett állásokat.
„A fizetések nagyon alacsonyak, a fluktuáció nagy, és van, hogy csoportokat kell összevonni ahhoz, hogy a gyerekekkel legyen óvodapedagógus, mert nincs elég kolléga” - teszi hozzá Neubauer.
- teszi hozzá a megyei elnök. Főként a természettudományos tárgyakat tanítók kényszerülnek arra, hogy egyszerre több iskolában dolgozzanak, hiszen a tantárgyi felosztás miatt nekik egy iskolában nem lenne meg a kellő óraszámuk.
A Magyar Kémikusok Lapjában idén tavasszal kitértek arra, hogy pont azok a tanárok kényszerülnek ingázásra, akikből egyébként is hiány van. „Ez persze összefügg az igen alacsony kémiaóraszámokkal, hiszen egy kis falu általános iskolájában egy kémia-fizika vagy kémia-biológia szakos tanárnak nem tudnak elég órát adni. Így sajnos általánossá vált, hogy egy kémiatanárnak három falu iskolái között kell megosztania a figyelmét és a munkaidejét” – írják.
A rendszer sem a diákoknak, sem az iskolák között ingázó tanároknak nem jó. Ők – fogalmaz a PSZ Győr-Moson-Sopron megyei elnöke – „hontalan pedagógusok”, akik valójában egyik iskola tantestületéhez sem tartoznak szervesen. „Én is dolgoztam egyszerre három iskolában, megtapasztaltam, hogy ez szakmailag nagyon nehéz: az ingázó tanárok annyira kevés időt töltenek egy-egy iskolában, hogy alig tudnak meg valamit a gyerekekről, hiszen megtartják az órákat, és menniük is kell tovább. Így nem lehet kötődni a diákokhoz, nem tudnak benne lenni az életükben, pedig ez lenne a pedagógusi munka alapja” - teszi hozzá Neubauer Tamás.
- festi fel a szomorú képet a Győr-Moson-Sopron megyei elnök.
Ma már nemcsak az igazgatók hívják egymást segítségért, hanem a pedagógusok is toboroznak új tanárokat, tanítókat. Ha ugyanis az üres álláshelyre senkit nem tud felvenni az iskola, azzal nemcsak a diákok, ők is rosszul járnak: még több órában kell helyettesíteniük.
Neubauer arról is beszél, korábban előfordult, hogy önkormányzati telkeken kínáltak lehetőséget a pedagógusoknak az építkezésre, ezzel ösztönözve őket a helyi munkavállalásra, de ma már kevés ilyen lehetőség van. Igaz, most is lehet találni olyan álláshirdetéseket a Közigálláson, amelyek szolgálati lakást is ígérnek: van, ahol csak olyan házaspárok kaphatnak lakást, ahol mindkét fél pedagógus, máshol nincs ilyen kikötés. Több település pedig lakhatási támogatást ad az iskolába érkező új tanároknak.
A kedvezményes lakhatási lehetőséggel elsősorban a fiatal tanárokat, tanítókat célozzák – nem véletlenül. A „gyakornok” státuszban lévő pedagógusok bruttó bére mindössze 230 ezer forint: a nettó 150 ezer forint körüli fizetés Budapesten vagy egy megyeszékhelyen még albérletre sem elég, vagyis egy szolgálati lakás komoly segítség lehet számukra.
A fiatal tanárok bevonzása azért lenne fontos, mert - ahogy Neubauer megjegyzi - évente 5-6 ezren végeznek pedagógusszakon, de közülük mindössze alig háromezren helyezkednek el iskolában, óvodában.
- meséli szomorú tapasztalatát a megyei elnök.