SZEMPONT
A Rovatból

Tábor Áron: A Trump-féle tárgyalási stílus az, hogy először csapjunk oda egy nagyot szóban, és aztán majd beszélgessünk róla

Továbbra is elfoglalná Panamát és megvenné Grönlandot, vámháborúval és újabb oroszellenes szankciókkal fenyeget, kikezdte a születési jogon járó amerikai állampolgárságot, katonákat küldött a határra. Trump első hetének jó néhány intézkedése köthet ki a Legfelsőbb Bíróságon.


Donald Trump második elnöki ciklusában egyetlen hét alatt több politikai vihart kavart, mint mások egész pályafutásuk alatt. A 79 éves elnök olyan energiával vágott neki hivatalának, mintha mindent és azonnal akarna megvalósítani. Rendeletek záporoznak, gőzerővel dolgoznak a bíróságok, a politika pedig valóságshow-szerűvé vált. És csak hat nap telt el.

Tábor Áron, az ELTE Társadalomtudományi Karának Amerika-szakértője segít értelmezni Trump akciódús elnöki nyitányát: szó lesz a születési jogon alapuló állampolgárság megszüntetéséről, a hadsereg határvédelmi célú bevetéséről, az esetleges vámháborúról és a Kennedy-akták titkosításának feloldásáról is.

– Ritka az az elnök, aki az első héten ennyi mindent képes csinálni. Nem is tudom felsorolni hirtelen, hogy mi mindent próbál itt az első lendületből keresztülvinni. De vegyük sorra. Azonnal aláírt egy elnöki rendeletet, ami szerint ezenetúl nem mindenki lehet automatikusan amerikai állampolgár, aki az Egyesült Államok területén születik.

– Az alkotmány 14. kiegészítése biztosítja ezt a jogot, ami a polgárháború után született azzal a céllal, hogy az Amerikában született korábbi rabszolgáktól ne lehessen megtagadni az állampolgárságot. Ez volt az eredeti célja, de elég kiterjesztő módon úgy van megfogalmazva, hogy mindenki, aki az Egyesült Államok területén született, az állampolgárságot kap, illetve annyi kivétel van benne, hogy ez azokra vonatkozik, akik amerikai joghatóság alatt állnak. Szerintem ez az, amibe az elnök ügyvédei vagy jogászai kapaszkodni fognak. Ez hagyományosan csak annyit szokott jelenteni, hogy a külföldi diplomaták gyerekei nem kapják meg automatikusan az amerikai állampolgárságot, mivel ők diplomataként nem az amerikai jog alatt állnak akkor sem, amikor Amerikában tartózkodnak.

Trump viszont arról beszél, hogy februártól kezdve az, aki nem legális státusszal rendelkező szülők gyermekeként születik az Egyesült Államokban, nem fogja automatikusan megkapni az állampolgárságot.

Ezt a rendeletet viszont azonnal megtámadták különböző jogvédő szervezetek, illetve bizonyos demokrata államokhoz tartozó főügyészek is, azaz maguk az államok, emiatt csütörtökön egy bíró a Washington állambeli Seattle-ben úgy döntött, hogy felfüggeszti ennek a rendeletnek a végrehajtását. Így amíg a bírósági folyamatban nem születik erről döntés, a rendelet egyelőre nem alkalmazható. Erre valószínűleg mindenki számított. Az is egészen biztos, hogy ezután el fog jutni egy fellebbviteli bírósághoz, és mivel elég taktikusan a jogvédő szervezetek és a demokrata politikusok ezt az Amerikai Egyesült Államok nyugati részén lévő bírói körzetbe adták be, amiről lehet tudni, hogy ott liberálisabb a bíráskodás, ezért ott is valószínűleg ugyanez az ítélet fog születni, hogy ez alkotmányellenes, és ezután a Legfelsőbb Bírósághoz fog kerülni. Ezelőtt néhány évvel azt mondtam, hogy a Legfelsőbb Bíróság biztos nem fogja elfogadni a Trump-féle érvelést, tehát ők is azt fogják mondani, hogy érvénytelen ez a szabály.

Azóta azért láttuk, hogy a Legfelsőbb Bíróság képes olykor politikai szempontok szerint ítélkezni.

A Legfelsőbb Bíróságnak most már kilenc tagja van, ebből hatot republikánus politikusok jelöltek, hármat konkrétan Donald Trump. Még mindig azt mondanám, valószínűbb, hogy ezt alkotmányellenesnek gondolják. De azért nem vennék mérget rá, hogy a Legfelsőbb Bíróság így fog dönteni.

– Van még más intézkedés, ami szembemehet a törvényekkel és az évszázados hagyománnyal, például, hogy az Egyesült Államok hadseregét, azaz a katonaságot akarja bevetni a határvédelemre.

– Amennyire tudom, ez szintén a polgárháború időszakát követően hozott, tehát a XIX. századi törvény, amely kimondja, hogy az Egyesült Államok hadserege belföldi területen rendfenntartó erőként nem léphet fel. Trump viszont most is első döntésével vészhelyzetet hirdetett a határon, amit egyébként már az előző ciklusában is megtett, és ezt részben arra használja, hogy különféle hadi kiadások átcsoportosításával lehessen finanszírozni a határfal építését, de a múltkori rendelkezésétől eltérően most szerepel egy olyan rendelkezés is, hogy a katonaság is részt vehet a migráció feltartóztatásában. Meglátjuk, mi lesz ebből.

– Szintén az első hét termése, hogy ígérete szerint razziákat kezd, például Chicagóban, ahol sok illegális bevándorló él. Illetve azt mondta, amennyiben valamelyiküket például lopáson vagy bármilyen kisebb bűncselekményen vagy szabálysértésen érnek, automatikusan kitoloncolják az országból.

– A bevándorlási szabályok kikényszerítésében hagyományosan az elnöki adminisztrációnak viszonylag nagy szabadsága van. Nyilván itt nem az elnök személye a döntő, de az elnökhöz, azaz mégiscsak a végrehajtó hatalomhoz tartoznak azok a határvédelmi, vámvédelmi szervek, amik végül is meghozzák ezeket a döntéseket. Közismert az is például, hogy lehet bárkinek bármilyen érvényes vízuma, beutazási engedélye, hogyha az amerikai határon megtagadja tőle az ott éppen ügyeletes tiszt a belépést, akkor az ellen nincs igazából jogorvoslati lehetősége egy nem állampolgárnak, tehát nem tud ez ellen fellebbezni. Egy kicsit problémásabb azoknak a helyzete, akik már bent vannak az Egyesült Államokban, és Trump valóban ezt fogja feszegetni.

Egyelőre nem kezdődtek még el a tömeges razziák, amikről szó volt, hogy akár az első vagy második nap Chicagóban vagy más nagyvárosokban elkezdődhetnek.

Egyelőre azt írták, hogy a kiutasítások, elfogások száma nagyjából hasonló a korábbiakhoz, tehát nincsen nagy ugrás, de lehet, hogy mégiscsak lesz ilyen razzia. Mindenesetre úgy látszik, van valamiféle előkészület erre. A Trump-adminisztráció igazságügyminisztériuma közölte, hogy azok a helyi önkormányzati vezetők, például Chicago polgármestere vagy az ő alkalmazottai, akik akadályozni akarják a bevándorlási szabályok kikényszerítését, szintén felelősségre vonhatóak lennének. Mert ez szokott lenni a fő jogi kérdés, hogy bizonyos tagállamok és azokon belül bizonyos városok Sanctuary Citynek, azaz menedéknyújtó városnak definiálják magukat. Ez csak egy félig tisztázott jogi szituáció, hogy mennyire mehet szembe a szövetségi törvényekkel egy tagállam vagy egy város azzal, hogy ő nem kényszeríti ki a bevándorlási törvényeket. Például azt mondja, náluk nem lehet kitoloncolni valakit, aki nem követett el erőszakos bűncselekményt. Valószínűleg ezt fogja Trump tesztelni. Ha mondjuk Chicago továbbra is Sanctuary City-ként próbál működni, akkor a városvezetéssel szemben is elkezdődhet egy jogi eljárás. Az is érdekes, hogy Trump miért pont Chicagót választotta ki.

Nyilván egy olyan nagyvárost akart, ahol jelentős számú bevándorló közösség van. Egy demokrata vezetésű nagyvárost, inkább az északi részén, hogy megmutassa, hogy ez nem is csak a déli határvidék problémája.

New York az talán azért esett ki, mert a New York-i polgármesterrel most furcsa mód egészen jó viszonya van Trumpnak. Ugyan demokrata polgármester van, de korrupciós vádak alatt áll, és lehet, hogy arra számít Trumptól kap majd kegyelmet, és ezért egészen kedvezően beszélt az elnökről. Tehát New York-ot ezért nem piszkálja most, így eshetett Chicagóra a választás.

– Nézzünk rá arra a témára, ami minket is közvetlenül érinthet. Ez a vámok kérdése. Azt mondja Trump, hogy februártól 10%-os vámot vet ki Kínával szemben. És 25%-ot Mexikó és Kanada ellen, ami azért sem nagyon értelmezhető, mert itt a határokon átnyúlóan olyan gyártási láncok, kooperációk vannak, hogy egy termék, mire készen lesz, többször is átlépi a határt. Így, ha ezt a törvényt betartják, elképesztően megnőhet ezeknek a cikkeknek az ára Amerikában.

– Egyrészt ezek egyelőre fenyegetőzések, tehát még semmilyen vámot nem valósítottak meg, még rendelet sem született arról, hogy februárban bevezessék, de Trump hangosan beszél erről. Érzésem szerint ezt nyomásgyakorlási eszközként használja, hogy akár a szomszédos, akár más államok politikáját befolyásolja. Jó kérdés, hogy mi lesz, ha ez megvalósul. Ő egyrészt a bevándorlási kérdéssel kapcsolja össze ezeket a lépéseket, tehát ha nem működik vele együtt mondjuk Mexikó, akkor ez része lehet a büntetésnek, illetve az is szerepelt az indoklásban, hogy a szomszédos államokból jön a fentanil és a mindenféle tiltott szerek, azaz a drogcsempészetre hivatkozik Trump elnök.

Annyiban logikus a Trump-féle világképen belül, hogy neki a nyugati féltekén való hegemónia az, ami igazán fontos: Panama, Grönland, miközben kevés szó esik arról, hogy egyáltalán mit tervez a világ többi részén.

Tehát az amerikai kontinensen belüli vezető szerepre koncentrál, hogy ezeket az államokat megfegyelmezze, fenyegesse. Ugyanakkor persze pont Trump volt az, aki korábban újratárgyalta és aláírta az Észak-Amerika szabadkereskedelmi megállapodást, a NAFTA-t. Azaz lényegében a saját maga által hozott megállapodást kellene felmondania azért, hogy nyomást gyakoroljon Mexikóra és Kanadára. Meglátjuk, hogy mi lesz. Kínával kapcsolatban is érdekes a helyzet, mert valóban ott ez a 10% hangzott el, de éppen a minap egy tévéinterjúban Trump már arról beszélt, hogy annyira kedvező volt Hszi Csin-pinggel az első telefonbeszélgetése a beiktatását követően, hogy egyelőre nem biztos abban, hogy az Egyesült Államok újabb vámokat akarna bevetni. Egyelőre látszik, hogy erről politikai eszközként gondolkozik, kevésbé vette figyelembe a várható konkrét gazdasági eredményeket. Nyilván nagyon sok tanulmány van arról, hogy ez a kereskedelmet mennyire veti vissza, hogy tulajdonképpen ez egy olyan büntetőadó, amit végül is a saját fogyasztók fognak megfizetni. De a retorikájába jól illeszkedik, hogy ezek az államok fizessenek.

– Európával mi van? Nyilván Trump a NATO-tagállamok magasabb katonai költségvetését próbálja kikényszeríteni, ahogy az első ciklusában is tette. Ez ügyben is használhatja bunkósbotként a vámfenyegetést?

– Itt az olyan részletkérdésekre Trump figyelme nem terjed ki, hogy az Európai Unió nem teljesen ugyanaz, mint a NATO, vannak államok, akik nem NATO-tagok, de EU-tagok, és fordítva is. A vámpolitika uniós hatáskör, azt az európai intézményekkel, a Bizottsággal kell megtárgyalnia. A NATO-ban viselt védelmi kiadások kérdése viszont nem uniós hatáskör, azokról az egyes NATO-tagállamok vezetőivel kell tárgyalnia.

Itt problémásnak tűnik, hogyan tud nyomást gyakorolni Európára úgy, hogy nem is azzal tárgyal, akire nyomást akar gyakorolni.

A NATO-ról pedig annyit lehet látni, bár most felvetette, hogy a védelmi kiadásoknak a tagállamokban el kellene érniük a költségvetés 5 százalékát, jelenleg jó ha a 2 százalékot elérik. Furcsa ez az egész megfogalmazás, mert ő folyton úgy beszél erről, mintha ez egy tranzakció lenne, valamiféle befizetés a NATO-ba a tagállamok részéről azért, hogy Amerika védelmet nyújtson. Közben nem erről van szó, hanem arról, hogy minden tagállamnak a saját védelmi kiadásait azért kell növelnie, hogy a közös védelemben együtt részt vegyenek. Nincsen külön NATO-ba való befizetés, hanem a saját védelmi kapacitásaikat erősítik az államok.

– Friss hír, hogy Trump a Kennedy-gyilkosságok és a Martin Luther King-gyilkosság összes eddig még titkos aktáját feloldotta a titkosítás alól. Miért most?

– Az első elnöksége alatt már szóba került ez, és akkor is bejelentette, hogy minden dokumentumot felold a titkosítás alól, de aztán valahogy bizonyos dokumentumok nem kerültek ebbe bele. Eleve van egy olyan törvényi szabályozás, ami alapján a legtöbb dokumentum titkosítását már fel kellett oldani. A Kennedy-gyilkosságról például az iratok nagy részét már meg lehetett ismerni, és eleve volt egy szabályozás, hogy valamikor fel kell oldani a maradékot is. Szerintem ez részben egy szimbolikus dolog, ami arról szól, hogy

a Trumpot elnökségbe emelő legszilárdabb bázis, amelyik kitartott mellette akkor, amikor elvesztette a választást, kitartott mellette a január 6-i ostromban és utána, elég fogékonyak az összeesküvés-elméletekre.

Például, hogy a mélyállam miféle összeesküvéseket folytatott Trump ellen. Trump magát is az állami összeesküvések áldozataként mutatta, és ehhez jó analógia lehet a Kennedy-gyilkosság, amivel kapcsolatban szintén sokféle összeesküvés-elmélet terjeng. Nem tudjuk és nem is akarok találgatni, hogy mi van azokban a dokumentumokban, de ha valamit abból lehet úgy tálalni, mintha itt lett volna valami összeesküvés, amit eddig a kormány el akart hallgatni, akkor azt Trump fel fogja a saját retorikájában használni. Ráadásul közben Trump a Kennedy családdal jóval szorosabb kapcsolatba került, legalábbis a fiatalabb Robert Kennedyvel, aki egészségügyi miniszter lesz, még csak jelölt, aztán meglátjuk, hogy beiktatják-e. Neki elég sajátos véleménye van szintén sok mindenről, például az oltásokról, és ő is vevő bizonyos összeesküvés-elméletekre. Az apját is megölték és a nagybátyját is. Tehát részben a Robert Kennedyvel való újdonsült barátságához is kapcsolható ez az intézkedés, szerintem.

– Talán az is egy szempont, hogy tavaly Trump is majdnem merénylet áldozata lett, és így ő magát is be tudja kötni ebbe a láncba szimbolikusan?

– Ez szerintem is benne van, hogy ő magát egyfajta összeesküvés áldozataként akarja beállítani. Egyelőre azt tudjuk, hogy az ő merénylőjénél ha nem is egy őrültről, de valamilyen elég zavaros gondolkodású fiatalról volt szó, nem pedig egy kiterjedt összeesküvésről, de mindegy. Ezt be lehet illeszteni ebbe a sorba.

Elhangzott a beiktatásakor is, hogy Isten azért mentette meg, hogy szolgálja Amerikát, ehhez egy mitológiát akar felépíteni,

és így célszerű lehet Kennedyt is ehhez kapcsolni, mert a Kennedy családnak azért van egy imázsa Amerikában.

– Az első hét után látszik, hogy nem lett 24 órán belül béke Ukrajnában, ahogy Trump megígérte. Viszont az is kiderült, hogy Putyint újabb szankciókkal kész sújtani, ha nem ül tárgyalóasztalhoz.

– Nehéz szerintem már látni, hogy ez pontosan hogy fog alakulni. Az biztos, hogy kezdetben azt mondta, nagyon gyorsan megoldja ezt a problémát, de ebből már elég gyorsan visszavettek. Tehát beismerte, hogy azért ez egy komplex politikai probléma, aminek elhúzódhat a megoldása. Azt hiszem, hogy bizonyos folytonosság megvan az amerikai külpolitikában, még akkor is, ha hangsúlyeltolódások lesznek. Bidennek akár elvi alapon barátibb megközelítése volt Ukrajnához.

Trump inkább békekötőként akar tündökölni.

Kicsit a kezére is játszott a közel-keleti tűzszünet, ami még az elnöksége előtt született, de azért mégiscsak úgy lehet értelmezni, hogy az elnökségéhez kapcsolódott. Tehát ő nyomást akar gyakorolni annak érdekében, hogy ez a konfliktus lezáruljon. Kire tud nyomást gyakorolni? Azért ennyiben ő is a realitások talaján áll, látja, hogy ez a konfliktus akkor ér véget, amikor Oroszország úgy dönt. Mert nem Ukrajna nyomult be Oroszország területére, hanem Oroszország Ukrajnába. Szerintem ezért változott meg a hangnem, de meglátjuk, mivel Trumpra a személyes kommunikációk nagyon nagy hatással vannak. Ahogy Hszi Csin-pinggel való telefonhívása után is megváltozott a véleménye arról, most kell-e azonnali vámokat Kínára kivetni, úgy

lehet, hogy egy Vlagyimir Putyinnal való beszélgetést is nagyon pozitívnak fog érezni.

Az a kérdés, hogy milyen feltételek mellett születhet meg a békemegállapodás vagy tűzszüneti megállapodás, és ebben szerintem különbség van abban, ahogy mondjuk Biden és Trump kezeli a szituációt. Az se biztos, hogy ebben a fázisban Trump is úgy gondolja, Putyinra kell nyomást gyakorolni. Ez valóban nem az, amire számítottak azok, akik azt gondolták, hogy hirtelen feloldja például a szankciókat.

– Ez eddig öt munkanap volt. Nyilván ezt a tempót nem lehet folytatni, de körülbelül ilyen akcionista, vehemens elnökségre számíthatunk, vagy ez inkább csak egy látványos bevonulás volt?

– Szerintem a valóságshow-k világából érkező Donald Trumpnak van ahhoz érzéke, hogy megkoreografálja, hogyan kell látványosan belépni a politikai színtérre. Sok kérdésben, Grönlandtól Panamán keresztül azt érzem, hogy a Trump-féle tárgyalási stílus az az, hogy először csapjunk oda egy nagyot szóban, és aztán majd beszélgessünk róla. Először csináljuk a legdurvábbat, és abból vegyünk vissza. Én továbbra is arra számítok, hogy ez egy hullámvasút. Eseménydús elnökség lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Kibasznám a válogatottból az összes mentálisan alkalmatlan sztárt” – Csernus Imre ezzel a feltétellel vállalná el a válogatott felkészítését
A lélekbúvár szerint a sztárjaink mentalitásával van a legnagyobb baj. A nagyképűségük a hajrában kishitűségbe és kapkodásba csapott át, fájó vereség lett a vége.
F. O. Fotó: - szmo.hu
2025. november 17.



Csernus Imre pszichiáter egyetlen, kőkemény feltétellel vállalná el a magyar labdarúgó-válogatott mentális felkészítését, miután a csapat drámai körülmények között bukta el a világbajnoki pótselejtezőt Írország ellen. A szakember az Indexnek adott interjújában nem rejtette véka alá a véleményét.

„Egy feltétellel: ha kib*szhatnám a válogatottból a mentálisan alkalmatlan sztárokat. Ha erre ön azt mondja, hogy ezzel lefejeznénk a csapatot, én azt felelem, meglehet, de máskülönben nem vállalnám el.”

Csernus szerint a magyar válogatott nem a 96. percben, hanem már a 40. perc környékén elvesztette a sorsdöntő vb-selejtezőt, amikor 2-1-es vezetésnél Szoboszlai Dominik vezérletével a csapat elkezdett alibifutballt játszani. „Ahelyett, hogy 2–1-es vezetésünk után kinyírtuk volna a padlóra került ellenfelet” – fogalmazott a pszichiáter, aki szerint

a csapat nem győzelemre, hanem a vereség elkerülésére játszott, amivel lényegében feltámasztotta az íreket.

A szakember a játékosok mentális hozzáállását is élesen kritizálta. „Sajnos az a benyomásom, hogy a sztárjainkra jellemző a nagyképűség. És ha szorul a hurok, a nagyképűség egy pillanat alatt átcsap önmaga ellentétébe: kapkodásba, kishitűségbe, kudarckerülésbe.”

Úgy látja, a csapatra ólomsúlyként nehezedett a négy évtizedes sikertelenség terhe és a közvélemény elvárása.

„A játékosokban a megfelelési kényszer görcsösségbe csapott át. Ahelyett, hogy folytatták volna a futballt, amit remekül kezdtek el a meccs elején, inkább már a tizedik, majd a negyvenedik percben hozzáfogtak a visszaszámláláshoz.”

A vasárnapi, Puskás Arénában rendezett mérkőzésen a magyar csapat Lukács Dániel és Varga Barnabás góljaival kétszer is vezetett, mégis Írország nyert 3–2-re Troy Parrott mesterhármasával, aki a győztes gólt a 96. percben szerezte. A vereséggel Magyarország sorozatban tizedik alkalommal maradt le a világbajnokságról, míg Írország pótselejtezőt játszhat.

Csernus a győztes mentalitás hiányát „magyar betegségnek” nevezte, párhuzamot vonva a 2000-es sydney-i olimpia női kézilabda-döntőjével,

ahol a válogatott hatgólos előnyről szenvedett vereséget. Ellenpéldaként hozta fel a portugálokat, akik aznap este 9–1-re kiütötték Örményországot, és a norvégokat, akik 4–1-re verték Olaszországot, jelezve, hogy más nemzetek nem bízzák a véletlenre a sorsdöntő meccseket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Deák Dániel: A Fidesznek nem érdeke támadni a tiszás jelölteket, mert akkor Magyar Péter le tudná cserélni őket
A kormánypárti politikai influenszer arról is írt, hogy a Tisza sok helyen belpesti jelöltekkel akar nyerni vidéki körzetekben. Szerinte többek között ez is bizonyítja, hogy a párt egyértelműen baloldali.


Deák Dániel politikai influenszer a Facebook-oldalán elemezte a Tisza Párt képviselőjelöltjeit. A posztban öt pontban foglalta össze véleményét a jelöltállítás folyamatáról és a jelöltek személyéről.

Az influenszer szerint a jelöltállítás folyamata kapkodó, miután a párt mobilalkalmazása csődöt mondott. Azt állítja, „több száz millió forintért fejlesztettek ukránokkal mobilalkalmazást Magyar Péterék, azon keresztül akarták kiválasztani a jelöltjeiket. Ez az alkalmazás azonban csődöt mondott, kétszázezer tiszás személyes adatai kerültek Ukrajnába.” Deák Dániel szerint Magyar Péter ezért egy honlapon keresztül mutatja be a jelöltjeit, és az „előválasztást” senki sem ellenőrzi, vélhetően már eldőlt, ki hol indul.

Második pontjában Deák arról ír, hogy a Tisza Párt jelöltjei helyben nem beágyazottak, „ejtőernyőztetettek”. Úgy fogalmaz: „Nemzetközi és hazai kutatások is bizonyítják, hogy főként a vidéki körzetekben kiemelten fontos, hogy az adott jelölt helyben beágyazott legyen. Ez a Tiszánál sok esetben nem érvényesül, jó példa erre Nagy Ervin baloldali színész, aki Fejér megye 4-es számú választókörzetében indul, úgy, hogy ugyan Dunaújvárosban született, de életvitelét tekintve ő egy újlipótvárosi baloldali ember. Ez hasonlít a 2022-es ellenzékre, ők is belpesti embereket indítottak el vidéki körzetekben, akik ki is kaptak.”

Az elemző szerint a jelöltek és a program is baloldali. Álláspontja szerint „Eddig, amikor például a genderaktivista Bódis Kriszta kiállt a bevándorlás vagy Nagy Ervin Ukrajna finanszírozása mellett, Magyar Péter azzal védekezett, hogy ők nem a Tisza politikusai, így nem a Tisza álláspontját képviselik. Innentől kezdve azonban ezek a túlságosan is baloldali emberek a Tisza jelöltjei, így amit ők képviselnek, az a Tisza álláspontja is egyben. Innentől kezdve még világosabb lesz, hogy a Tisza valójában egy baloldali párt.”

Deák Dániel úgy véli, a jelöltek „Brüsszelből könnyen irányítható emberek” lesznek, akik szerinte teljesíteni fogják a brüsszeli elvárásokat Ukrajna, a háború, az adóemelések vagy a migráció ügyében. Véleménye szerint ezt a Tisza eddigi politikusai is világossá tették, és felidézi Tarr Zoltán, a párt alelnökének kijelentését, miszerint ha mindent elmondanának a terveikből, abba belebuknának.

Végül Deák Dániel arról ír, hogy a Fidesznek nem érdeke most támadni a jelölteket. Állítása szerint ez értelmetlen lenne, mert így Magyar Péter még le tudná cserélni a népszerűtlen jelölteket. A Fidesznek szerinte majd akkor lesz érdeke rávilágítani a tiszás jelöltek gyenge pontjaira, ha már nem lehet őket lecserélni.

A Tisza Párt eredetileg a Tisza Világ mobilalkalmazáson keresztül tervezte a képviselőjelöltek kiválasztását, azonban a folyamatot később a nemzethangja.hu weboldalra helyezték át. Magyar Péter november 17-én ígérte a körzetenkénti jelölt-jelöltek bemutatását, a végleges névsor bejelentését pedig november 30-ra időzítették. Az alkalmazást érintő adatvédelmi ügyben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) október 7-én hivatalból indított vizsgálatot, miután előbb egy körülbelül 18 ezer, majd egy 200 ezer fős lista is felbukkant az interneten. A hatóság jogellenesnek minősítette a kiszivárgott személyes adatok további közzétételét. Kormányközeli lapok ukrán fejlesztőkről írtak, a vizsgálat tényét pedig a független sajtó is megerősítette.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Török Gábor: A Tisza jelöltlistája legalább annyira kockázatos, mintha csupa kipróbált, rutinos pártkatona kérné a szavazók támogatását
A politológus megjegyezte, hogy általános vélemény szerint ez lesz a Tisza Párt számára a legnehezebben megugorható része a kampánynak. Azt is állítja: most szűnt meg a Tisza egyszemélyes párt lenni.


Kedd délelőtt Török Gábor is reagált arra, hogy hétfő éjjel nyilvánossá vált, kik a Tisza Párt képviselőjelölt-jelöltjei szűk 5 hónappal a 2026-os országgyűlési választás előtt.

A politológus Facebook-oldalán megjegyzi, hogy erről a folyamatról gondolta a legtöbb elemző azt, hogy „a választási kampány egyik legnehezebben megugorható része lesz az ellenzéki párt számára”. Szerinte az elmúlt választási kampányidőszakokhoz képest kuriózumnak számít, hogy „Orbán Viktor a saját hangján (vagyis oldalán) foglalkozott az ellenzéki jelöltekkel, mondván, hogy nincs itt semmi látnivaló, ez a régi baloldal.”

Hozzátette: „Magyar Péter ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy a jelöltek átlagemberek, civilek. Ha megnézzük a listát, az első benyomás inkább az utóbbi értelmezéshez áll közelebb,

és legalább annyira kockázatos, mintha csupa kipróbált, rutinos pártkatona kérné a szavazók támogatását: a többség érdemi politikai múlt nélküli embernek látszik, bár nyilván a kormánymédia hamar megtalálja majd az ő értelmezésükhöz fontos szálakat, kapcsolatokat.”

Török arra is kitért, mit tart a legfontosabbnak a jelöltállításban: „A lényeg azonban nem ez, hanem az a tény, hogy ettől a pillanattól kezdve megváltozik a Tisza helyzete: közel háromszáz ember hivatalosan is a párthoz tartozik, erősíti vagy gyengíti a szervezetet. A Tisza ezzel – a nyilvánosság felé is – megszűnt egyszemélyes vagy pár emberes politikai vállalkozásnak lenni, annak minden előnyével és hátrányával.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Schultz Nóra: Eddig Magyar Pétert képzelték a választók minden "ismeretlen induló" helyére, most meg kell barátkozniuk a valódi jelöltekkel
Az a nagy kérdés, ez hogyan sikerül – mondja az elemző, aki szerint az előválasztás hasznos tapasztalatokat jelent azoknak is, akik alulmaradnak, miközben egy győzelem az ismertebb tiszásoknak is magabiztosságot adhat.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. november 18.



Nyilvánosságra került a névsor: kiderült, ki az a több mint 300 ember, akik közül a következő hetekben a szavazók kiválaszthatják, kik induljanak 2026-ban egyéniben a Tisza Párt színeiben. Mindenhol legalább egy (de sok helyen kettő is) nő a jelöltek közül. Valóban civilek, az eddigi politikától érintetlen embereket ismerhettünk meg, van közöttük orvos, közgazdász, a legtöbben magasan képzettek és nincsenek híján a nemzetközi tapasztalatoknak sem.

Az mindenképpen elmondható, hogy képzettség és tapasztalat terén magasra tette a lécet a Tisza. Az már más kérdés, hogy hogyan lesznek a kiváló értelmiségiek politikusokká. Ezt majd a következő hónapokban látjuk meg. A jelöltállításról, annak tanulságairól és a feladatokról Schultz Nóra politológussal beszélgettünk.

— Az eredeti tervekhez képest heteket csúszott a jelöltek bemutatása. Miért volt ilyen nehézkes ez a folyamat?

— Ez relatív, hogy nehézkesnek tekintjük‑e: a magyar politikában nincs kőbe vésett időpont, amikor be kell jelenteni a képviselőjelölteket. Hivatalosan a kampány indulását, a jelöltállítás törvényi keretét az ajánlóívek felvétele jelöli ki. Ezt az időpontot tehát a TISZA maga tűzte ki, és én úgy látom, most az a koncepció, hogy a november 30‑át mindenképp tartani akarják, és minél szűkebb időtartam alatt próbálják megrendezni az előválasztást. Amit erről mondtak, az elsősorban arról szól, hogy nem szeretnék, ha a közösség túlzott támadásoknak és feszültségeknek lenne kitéve.

— Ruszin‑Szendi Romulusz, Rost Andrea, Nagy Ervin is elindul. Az olyan helyeken, ahol „nagy nevek” lépnek pályára, van‑e értelme velük szemben még másokat is indítani?

— Szerintem nem csak az számít, hogy ne tegyék ki a párt vezetőit egy esetleges előválasztási vereségnek. Arról is szó van, hogy ki kell nevelniük egy új politikusi generációt: olyan embereket, akik most kezdenek politizálni.

Az éles kampányhelyzet a legjobb iskola: aláírásgyűjtés, meggyőzés, mozgósítás.

Most túljelentkezés van: 315 embert mutatnak be a 105 helyre. Így sokakról kiderül, alkalmasak‑e közéleti, politikai szerepre akár országgyűlési, akár más szinteken, vagy a kampányokban; kormányra kerülve is sok pozíciót kell majd feltölteni. Ez tehát plusz funkció: nem mindenkinél a győzelem a végcél, hanem a tanulás és belépés a tiszás politikai világba. Emellett az ismert jelölteknek is hasznos az előválasztás: győztesek lehetnek. Rost Andrea még soha nem volt politikus, Ruszin‑Szendi Romulusz sem választott politikusként dolgozott korábban. Egy előválasztási győzelem magabiztosságot és ismertséget ad, erre a híresebb tiszásoknak is szükségük van.

— Sejthetően Hadházy Ákos körzetében mégsem indítanák Bódis Krisztát, a korábbi hírekkel ellentétben. Hadházy Ákosnak érdekes a viszonya a TISZÁ‑val: más utat járnak, mégis jól kiegészítik egymást, elismerik egymás munkáját. Azon sem lepődnék meg, ha a legeslegutolsó pillanatban a tiszás jelölt visszalépne Hadházy javára.

— Én is ilyesmit olvasok ki abból, ha végül nem egy annyira erős jelölt lesz itt a TISZA részéről, mint Bódis Kriszta, aki a korábbi ellenzéki szavazók értékrendjével, munkájával, hangulatával, szóhasználatával, ügyeivel nagyon illik a portfóliójukba – erős jelölt lett volna Hadházyval szemben. Meglátjuk. Lehet hivatkozni olyan mérésre a 21 Kutatóközponttól, ahol egy ismeretlen tiszás is legyőzte volna Hadházyt. Hadházy hozott olyan mérést amelyben ő nyert volna, és most a Republikon Intézet friss népszerűségi kutatásában a top 3 politikus: Hadházy Ákos, Karácsony Gergely, Magyar Péter, ebben a sorrendben. Valószínű, hogy a TISZA időt hagy erre, és Bódis Krisztát nem teszik ki annak, hogy később vissza kelljen lépnie.

— Kéri László mondta többször, több helyen, hogy amikor megjelennek a jelöltek, akkor kezdődhetnek a párton belüli nagy konfliktusok is. És persze, ahogy már láthattuk, abban a pillanatban, hogy kikerülnek a nevek, támadhat a Fidesz. Emlékszem, Forsthoffer Ágnes jóformán haza sem ért Kötcséről, már megindult ellene a sajtóhadjárat. Mindkét fronton, belül is, és kívül is viharokra kell készülni. Vajon felkészültek erre?

— Igen. Amit tudok, részben háttérbeszélgetésekből, hogy

a TISZA arra kéri a jelölt-jelölteket, ne folytassanak negatív kampányt.

Ezt megerősíti, amit Magyar Péter nyilvánosan is kért: a közösségétől, a TISZA‑szigetek közösségeitől, hogy szeressék és támogassák a jelölteket akkor is, ha az első körös belső szavazás után a számukra legkedvesebb nem jut tovább, maradjanak elkötelezettek. Csalódás biztosan lesz egyes jelöltek részéről, de kifelé sokkal inkább baráti versengést kommunikálnak. Ezen keresztül tudás és „nevelődés” történik, nem pedig a teljes választási kampányt idéző véres küzdelem.

— És a külső támadások?

— Emiatt is fontos, amit Magyar Péter állít: olyan emberek is vállalnak szerepet, akikről korábban azt gondolhattuk, hogy a munkájuk vagy egzisztenciájuk miatt nem tennék. Ez az ország hangulatában fontos váltás lehet, és sokaknak reményt, bizodalmat adhat az ellenzéki oldalon.

— Példát is mutathatnak? Lehet, hogy ezután olyanok is mernek megszólalni, akik eddig nem?

— Igen.

— Én például sokszor tapasztaltam a TISZA rendezvényein is, hogy meg akartam kérdezni valakit, de azt mondta: sajnálja, olyan helyen dolgozik, hogy nem mondhat semmit, nem mutatkozhat kamera előtt. Ez megváltozhat?

— Úgy gondolom, igen. Magyar Péter személye és üzenete már ez volt: „Ne féljetek.” A saját példájával is megmutatta, hogy a Fideszt elhagyva bizonyos szempontból lehet sikeresebbé válni, nagyobb pályát befutni a politikában, ezzel sokaknak részben feloldozást, részben példát adott, akár a Fidesz elhagyására, akár a politikai szimpátia megváltoztatására. Ha pedig tényleg azt a hangulatot tudják mutatni, hogy hétköznapi emberek, akikkel a boltban, a piacon, az orvosnál találkozunk, sőt maga az orvos vagy a tanárnő is felvállal politikai szerepet, az a pártpolitikai részletektől függetlenül, alapjaiban változtathatja meg a magyar társadalom politikai bevonódottságát.

A politizálás sokáig tabu volt. Ha a TISZA alulról jövő, új arcokat hoz be, mélyebb közösségi szinten élhetik át az emberek, hogy a politika róluk is szól, és ez önmagában izgalmas fejlemény.

— Térjünk vissza az előválasztásra. Két forduló lesz, egy belső kör, majd a másodikban mindenki szavazhat, aki regisztrál. Az adatlopási ügyek után fenyegeti‑e veszély az előválasztást? Tarthatunk-e attól, hogy káosz lesz?

— Nem szeretnék előre spekulálni vagy hangulatot kelteni. Az biztos, hogy Magyar Péteréknek nagyon fontos lesz kommunikálni a magas részvételt, mert ez önmagában legitimációt épít a jelöltjeik mögé.

Nem csak az a cél, hogy ellenzékibb központokban nagy számokat érjenek el, hanem hogy minden választókerületben elmondható legyen: valós, sok ember részvételével született döntés.

Kérdés, sikerül‑e online elég embert aktivizálni. Az, hogy pusztán online lesz az előválasztás, újdonság: négy éve sátraknál is lehetett szavazni, zajlott utcai kampány is. Fontos a módszertan: az első körben rangsorolás lesz. A nagyon megosztó jelölteknek nehezebb lesz így jól szerepelni; azok jutnak előnyhöz, akiknek nincs nagy ellenzőtáboruk.

— A Tisza applikációjából kikerültek 200 ezer ember adatai. Mi a biztosíték, hogy rendben lezajlik az online szavazás?

— A szavazás a Nemzet Hangja felületén lesz. Eddig ezzel nem volt gond. A Nemzet Hangja szavazás problémamentesen lezajlott. Most persze beárnyékolja a TISZA applikáció körüli felfordulás, de a Nemzet Hangja korábbi folyamatai rendben voltak, bízom benne, hogy most sem lesz visszaélés vagy hiba.

— Kormánypárti és független elemzők is mondták, hogy a TISZA első lendülete csillapodni látszott az utóbbi időben. Egy ilyen „mozgalmi” dömping, ahol egyszerre zajlik az előválasztás első és második fordulóval, miközben az országjárás sem áll le, képes lehet újra turbófokozatra kapcsolni a pártot?

— Az országjárás önmagában, például amit Győrben láttunk, ugyanazt a közösségi erőt és mozgósítási potenciált mutatta, mint amit az elmúlt másfél évben megszoktunk. Közben a sajtó némileg érzéketlenné válik az ilyen eseményekre, mert sok van belőlük, de ezekben óriási munka van: önkéntesek mozgósítása, szervezés, technika, promóció. Minél tovább dolgoznak, annál nagyobb eredmény egy‑egy esemény. Nagy kérdés lesz, hogy amikor lesznek jelöltek, a közvélemény‑kutatások, amelyek eddig is készültek, és nagyon erősnek mérték az ismeretlen tiszás jelöltet is, így maradnak‑e.

Az volt a benyomásom, hogy amikor egy ismeretlen tiszás és egy ismert fideszes között kellett választani, sok ellenzéki válaszadó kicsit odaképzelte Magyar Pétert az ismeretlen helyére. Most viszont meg kell barátkozniuk a valódi helyi jelölttel.

Erre érdemes figyelni, nem csak az országos, hanem az esetleg kikerülő helyi mérésekben is, hogyan alakul ez a tendencia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk