SZEMPONT
A Rovatból

Szekrényben pihentették a fogyatékos gyereket

A halmozottan fogyatékosokat mostohagyerekként kezeli az oktatás. Hajmeresztő estekről is olvashattok az abcúg cikkében.


A halmozottan fogyatékos gyerekek ugyanúgy tankötelesek, mint az egészségesek, az iskolarendszer mégis mellőzi őket. Ha nagy szerencsével be is férnek egy állami helyre, ott csak napi négy órában foglalkoznak velük, de az sem valódi fejlesztés. Marad az otthoni oktatás, az utazó gyógypedagógus meg vagy kijön, vagy nem.

Mária fia 13 éves, súlyosan, halmozottan sérült.

Jelenleg egy állami fejlesztő iskolába jár, de az anya nem elégedett azzal, ahogy ott foglalkoznak a gyerekével. Vagyis inkább nem foglalkoznak, mert állítása szerint fiához gyakorlatilag hozzá sem nyúlnak, nem mozgatják, nem tornáztatják. Reggel betolja a babakocsiban a tanterembe, ahol napi négy órában egy asztal körül ül a társaival. Magnót hallgatnak, kézműveskednek, de valódi fejlesztés nem történik. Az ilyen gyerekek többsége szerinte úgy van elkönyvelve, hogy “úgysem lehet rajta segíteni”, pedig az ingergazdag környezet igenis jó hatással lenne rájuk.

Mária ezért nem is használja ki a törvény által biztosított heti húsz óra intézményi fejlesztést. Nem látja értelmét úgy ott hagyni a fiát heti öt nap az iskolában, hogy még az előkét sem veszik le róla, és a pelenkáját sem cserélik ki. Sajnos tapasztalatai a fizetős intézményekkel sem jobbak. Havi ötvenezer forintot fizetett, utaztatta egy másik városba a fiát, mindezt azért, hogy az iskola dolgozói

kibéleljenek párnával egy kétajtós szekrényt, beletegyék a gyereket, rácsukják az ajtót, és egy óráig bent hagyják.

Majd azt mondták az anyának, hogy náluk ez a relax szoba.

Ha zöld iskola van csak, zöld lesz a gyerek

Egy még publikálás alatt lévő friss kutatás számai szerint körülbelül 3200 tanköteles korú halmozottan sérült gyerek él Magyarországon, az államilag finanszírozott helyekből pedig összesen 715 van. Hiába járna tehát minden tanköteles korú gyereknek alanyi jogon az ingyenes oktatás, a halmozottan sérült gyerekek nagy része mégsem tud iskolába járni, mert nincs hová.

1

A képen nem Mária és fia látható - Fotó: Hajdú D. András

De nem ez az oktatásuk körüli egyetlen probléma. Ha találnak is helyet, attól még nincs garantálva, hogy az olyan intézmény lesz, ami az ő állapotuknak megfelelő. Az ilyen gyerekek, amikor elérik a tanköteles kort, a területileg illetékes szakértői bizottság elé kerülnek. Itt elvileg kapniuk kéne egy több alkalmas, komplex diagnosztikai vizsgálatot, hogy pontosan lássa a bizottság, milyen fejlesztő oktatás és melyik gyógypedagógiai iskola igazodna a legjobban a gyerek állapotához.

Mivel azonban nincs elég intézmény,

a gyakorlatban nem ez történik, hanem az, hogy a szakértő gúzsba kötve táncol, miközben vizsgálja a gyereket, mert csak olyan diagnózist írhat a szakértői véleménybe, ami passzol az iskolákhoz. A diagnosztizálást a legtöbb esetben az határozza meg, hogy hol van férőhely a megyében.

"
Ha oda csak zöld gyereket vesznek fel, akkor a szakértői bizottság nem tud mit tenni: zöldnek diagnosztizálja a gyereket.

A gyereked diagnózisa nem róla szól, hanem az iskolarendszerről” – mondja Verdes Tamás, a Társaság a Szabadságjogokért munkatársa.

Ez a helyzet azonban általában nem azért keletkezik, mert a szakértői bizottság tagjai rosszindulatúak, és ki akarnának babrálni a beteg gyereket nevelő családokkal. Az előbb említett kutatás szerint a munkatársaknak olyan kettős elvárásnak kell megfelelniük, ami gyakorlatilag teljesen lehetetlen. Vagy beleírnak mindent a szakértői véleménybe, és akkor nem tudnak sem intézményt, sem ellátást, sem szakembert kijelölni, és vállalják azt a rizikót, hogy a tanuló semmilyen ellátást nem kap.

A másik lehetőségük, hogy a ténylegesnél kevesebb fogyatékosságot írnak bele a diagnózisba, azért, hogy találjanak elérhető intézményt a családnak. Ha ez utóbbit választják, akkor a tanuló kap ugyan valamilyen ellátást, de egyáltalán nem biztos, hogy az állapotának, szükségleteinek, sajátos nevelési igényének megfelelőt.

2

Ha pedig egyáltalán nincs iskola, mert ilyen is van, akkor általában azt írják a papírra, hogy a gyerek fejlesztő nevelés-oktatását otthon kell teljesíteni.

A fejlesztő nevelés-oktatásban résztvevő tanulók kétharmada valójában nem jár iskolába, nem jár közösségbe.

Ők vagy otthon vannak, vagy egy szociális intézményben foglalkoznak velük. A családban nevelkedő, iskolába nem járó tanulók átlagosan heti 6,6 órában vehetik igénybe az utazó gyógypedagógusi szolgáltatást, a szociális intézményben élő, iskolába nem járó tanulók pedig átlagosan heti 7,6 órában, miközben az iskolába járók elvileg heti húsz óra fejlesztést kapnak – írja a kutatás.

Több ezer szakember hiányzik

Ha nincs hely az iskolákban, akkor általában az a módszer, hogy papíron felveszik a gyereket, aki azonban ténylegesen egy napot sem tölt bent, mert egyből magántanulóvá minősítik át – mondja Csordás Anett, a Lépjünk, hogy léphessenek! egyesület elnöke, aki maga is sérült gyereket nevel. A magántanulóság azt jelenti ebben az esetben, hogy a gyerek nem jár be az intézménybe, de hetente kétszer elmegy hozzá egy utazó gyógypedagógus, aki minimum tíz órában foglalkozik vele.

A szülők azonban, akikkel beszéltünk, azt mondták: jó, ha heti egy-két órára kapnak szakembert. Ez egyáltalán nem meglepő, a kutatás számainak fényében.

A válaszadó intézményekben 2014/2015-ben alkalmazott gyógypedagógusok/konduktorok létszámához képest még legkevesebb plusz 50 százaléknyi szakemberre lett volna szükséges ahhoz, hogy legalább a jelenleg ellátandó tanulók számára biztosítható legyen a minimális szolgáltatás. Egy másik érdekes adat, hogy 2014. január 1. és 2015. március 28. közötti 15 hónapban összesen 3397 gyógypedagógiai végzettségű és szakképzettségű szakembert kerestek álláshirdetésben.

A szakemberhiány tehát nemcsak a fejlesztő nevelés-oktatásban jelenik meg, hanem az egész fogyatékosságügy területén égető probléma.

Csordás Anett tud olyan városról, ahol ugyan magántanuló a gyerek, de az intézmény nem tud házhoz járó gyógypedagógust biztosítani, ezért a szülő egy másik városba kénytelen a saját költségén tornára járatni a gyerekét.

"
A családok abba mennek anyagilag tönkre, hogy maguk próbálják biztosítani a gyereküknek, amit az államnak kéne.

Mi is azért dolgozunk, hogy a fiúnk ugyanolyan gyerek lehessen, mint az egészséges társai” – teszi hozzá.

Ülnek, fekszenek

A fejlesztő-nevelő oktatási intézmények jó része Csordás Anett szerint csak gyerekmegőrzőként működik, nem az ott dolgozók rosszindulata vagy nemtörődömsége, hanem sokkal inkább a fejlesztő pedagógusok létszámhiánya miatt.

"
Ami nagyon szomorú, hogy ezek a gyerekek is taníthatóak lennének, de nem adják meg nekik a lehetőséget.

Évának is hasonló a véleménye az állami intézményekről, ő elfekvőnek hívja őket, mert szerinte semmit sem foglalkoznak érdemeben az oda járókkal. Tízéves gyerekének a papírjára a “súlyosan retardált” minősítést írta a szakértői bizottság, és mindenáron arra akarták rábeszélni, hogy adja be egy olyan intézetbe, ahonnan csak hétvégére lehet hazavinni. Éva ebbe nem ment bele. Mivel fizetős iskolára nem volt pénzük, ezért elfogadták a bizottság által javasolt napi négy órás iskolát, de egyáltalán nem volt elégedett.

“Két évig járt csak oda a kislány, utána kivettem, mert amit addig elértem a fejlesztésében otthon, azt ott teljesen leépítették” – meséli a nő. Napi egy óra tornára legalább szükségük lenne a súlyosan sérült gyerekeknek, de ezt nem biztosította az iskola. Helyette 40-50 percig egy állógépbe állították a lányát, ami neki nagyon nem tett jött, mert a kislány gyakorlatilag másodpercekig tud csak állni. De értelmileg is visszaesett a gyerek. Míg korábban két kép közül meg tudta például mondani, hogy melyik a nap vagy a maci, ma már ez sem megy neki.

Amikor Éva ment érte az iskolába, a kislány vagy a gyógykocsijában ült, vagy egy szivacson feküdt. Volt, hogy csupa pisisen.

A tűrhetetlen helyzet után a szakértői bizottság belement, hogy a gyerek csak papíron járjon egy iskolába, Éva pedig saját pénzéből járatja máshova gyógytornára. Semmivel sem szeretne többet a kislányának, mint amennyit az egészséges iskoláskorú gyerekek megkapnak, mert jelenlegi helyzetében nem érzi magát másnak, mint a társadalom kitaszítottjának.

Beszéltünk olyan anyával, akinél viszont szerencsésen alakult a gyerek beiskolázása. Mariann kisfia, Adrián most nyáron lett hatéves, az idei tanévet már egy olyan önkormányzati iskolában kezdte, amivel a szülők teljesen elégedettek. Reggel nyolctól délig lehet az iskolában, kap egyéni fejlesztést, vannak rajz- és énekórái, gyógypedagógus is foglalkozik vele. A tanárok nagyon pozitívan állnak a gyerekekhez, aki nem szobatiszta, annak kicserélik a pelenkáját, sőt, azt is felajánlották már az anyukának, hogy fél négyig is maradhat a gyerek az iskolában, így akár dolgozni is el tudna menni.

Az anya azt mondja, óriási szerencséjük volt, hogy felvették a fiát ebbe az iskolába, mert rengeteg a jelentkező. “Mi már úgy mentünk a szakértői bizottsághoz, hogy tudtam: ebbe az iskolába szeretném járatni a fiam, kvázi nem hagytam nekik választást, ők pedig együttműködők voltak” – meséli Mariann.

Ördögi kör

Az otthoni fejlesztés elszigeteli kortársaitól ezeket a gyerekeket, a mindennapjaik jóval ingerszegényebbek és rendszertelenebbek, mint kortársaiké. De a rendszer egészére, és hosszútávra nézve is problémát jelent ez a megoldás. Ha ugyanis a szakértői bizottság a kevés férőhely miatt egyéni, otthoni ellátást javasol, akkor nem is lesz több férőhely az iskolákban. Ha a bizottság a nagy távolság és a szállítási nehézségek miatt otthoni ellátást javasol, akkor soha nem fog kialakulni a tanulók lakóhelye közelében elérhető intézmény, és a tanuló szállítása sem lesz megoldva.

Bármit javasol a szakértői bizottság, a szülő alá fogja írni, még akkor is, ha ezzel éppen saját gyermeke tanuláshoz való jogait sérti.

Mert 4-6-8-10 óra is több, mint a semmi, és mert attól is fél, hogy ha nem írja alá, akkor a gyereke még annyit sem fog kapni. “Abban a pillanatban azonban, hogy a szülő aláírja a szakértői javaslat elfogadását, a heti néhány óra otthoni ellátást, legalizálódik az a tény, hogy nem kell több intézmény” – írja a kutatás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak” - az Utcából Lakásba Egyesület az önazonossági törvényről
Kistelepülések sora szűrné ezentúl a beköltözőket, például büntetlen előélethez, érettségihez, szakképesítéshez kötnék, hogy valaki ingatlant vehessen náluk. Kovács Vera szerint mindez elsősorban a szegénységben élőket, azokon belül is a romákat sújthatja.


Van ahol érettségihez vagy szakképesítéshez kötnék a betelepülést, máshol a büntetett előéletűeknek tiltanák meg, hogy ingatlant vegyenek, vagy épp néhány tízezer forintot kérnének el, de olyan település is van, ahol minden egyes kívülről érkező ingatlanvásárlót előzetesen meghallgatna a képviselőtestület.

Mindezeket a helyi önazonosság védelméről szóló új törvényre hivatkozva vezetnék be az önkormányzatok, ami a hivatalos indoklás szerint elsősorban azt akadályozná meg, hogy újabb beköltözők tegyék élhetetlenné a már amúgy is túl sűrűn lakott budapesti agglomerációt vagy a Balaton környékét. A szigorításokat eddig azonban olyan települések tervezik bevezetni, mint Taktaharkány, Újlengyel vagy Vámosszabadi. Az Utcáról Lakásba Egyesület alapító-társelnökével, Kovács Verával arról beszélgettünk, milyen hatással lehet mindez a szegénységben élőkre.

– Feltételezhetjük, hogy a jogalkotó nem gondolt minden következményre.

– Feltételezem, hogy nem. De szerintem ez inkább egy gesztus a szélsőjobbnak, lehetőséget adva arra, hogy a települések kirekesszék az általuk nem kívánatosnak tartott beköltözőket, különösen a szegénységben élőket, ezen belül is a roma embereket. Az a gond, hogy azok a települések védekeznek leginkább ezek ellen a családok ellen, amelyeknek már csak ezek a települések lehetnének éppen megfizethetőek. Így csapdahelyzet jön létre: senki nem akar a legelmaradottabb településekre költözni, hiszen azok hátrányos helyzetűek. Oda azok mehetnének, akiknek nincs más lehetőségük.

Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak.

Előfordult, hogy roma családok, teljesen függetlenül anyagi helyzetüktől, nem tudtak házat venni egy településen pusztán etnikai hovatartozásuk miatt.

– Felmerül a másik kérdés, hogyan kerülje el egy eleve szegény település a további gettósodást, ami szociálpolitikai szempontból sem kívánatos.

– Igen, de ezt nem kirekesztéssel, hanem felzárkóztatással kell kezelni. Többféle megoldás lehetséges. A már szegregálódott településeken fontos a munkahelyteremtés, a közműfejlesztés, a célok világos meghatározása. Egyes esetekben, például a Miskolc környéki szegregátumoknál az segíthet, ha ezeket a területeket bekapcsolják a város életébe.

Más esetekben viszont kívánatos lehet a szegregátumok megszüntetése, a lakók integrált környezetbe költöztetése, ahol munka, iskola és infrastruktúra is elérhető.

De minden település más: a földrajzi elhelyezkedés, a lakosságszám, a helyi adottságok meghatározzák, hogy hol melyik beavatkozás a leghatékonyabb. A jó programok azok, amelyekben helyi megvalósítók vesznek részt, és a valódi helyi igényekre reagálnak. Valahol a munkahelyteremtés a kulcs, máshol a szegregált lakóterület teljes felszámolása.

– Egy generációk óta mélyszegénységben élő családnál nem elég a költöztetés vagy a munkahelyteremtés. Szükség van szociális beillesztésre, mentorációra is, hogy valódi esélyt kapjanak.

– Valóban, a helyi igényeket ismerő szervezeteknek kellene ezeket megvalósítani szociális munkával. Ez a munka nagyon összetett. Nem gyámkodni kell felettük, hanem a lehetőségeket kell biztosítani számukra, amelyektől akár generációk óta el vannak zárva, és a részvétel módját is segíteni kell. Például

ha egy gyerek úgy nő fel, hogy a szülei sosem dolgoztak bejelentett állásban, csak napszámban, az teljesen kilátástalan helyzetet teremt. Ilyenkor egyszerre kell foglalkozni a szülőkkel és a gyerekekkel: meg kell tanítani, mit jelent rendszeresen munkába járni, havi fizetést kapni, és a tanulás értékét is meg kell mutatni.

Ez nehéz, mert az eredmények sokszor csak a gyerekeknél vagy unokáknál jelentkeznek.

– Megvan-e ehhez az állami vagy önkormányzati intézményrendszer, illetve a megfelelő civil szervezeti háttér?

– A tudás megvan, de az emberi erőforrás nincs. Állami szinten a legnagyobb ilyen program jelenleg a „Felzárkózó kistelepülések”, melynek a fő pályázója a Máltai Szeretetszolgálat. Ez kívülről nem tűnik átütő sikernek, de a kormány és a Máltaiak nem adnak nyilvánosan adatokat. Ugyanakkor számos civil szervezet, például az Igazgyöngy Alapítvány, vagy a Van Helyed Alapítvány, képes több generációval párhuzamosan dolgozni. Bátonyterenye térségében, Bonyhád környékén és másutt is vannak jó gyakorlatok, amelyeket országos szintre lehetne emelni.

– De ez az intézményesítés még nem történt meg.

– Így van. Ezek jellemzően helyi civil kezdeményezések, legfeljebb néhány településen dolgoznak. A Máltai Szeretetszolgálat „jelenlét” típusú programjai a legkiterjedtebbek, de egységes, országos rendszer nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Mitől ennyire magabiztos Putyin? – A New York Times bemutatta, hogyan változott meg az orosz hadsereg
Putyin Oroszország teljes gazdaságát alárendelte a háborúnak, és sikeresen alakította át a toborzást, a fegyvergyártást, valamint a harcmodort – írja az amerikai lap. Emiatt sokkal jobb pozícióból várhatja találkozását Trumppal, ami számára önmagában is győzelem.


Orbán Viktor arról beszélt a történelmi Trump-Putyin csúcstalálkozó előtt, hogy Oroszország már meg is nyerte az Ukrajna elleni háborút. Bár rajta kívül egyetlen nyugati vezető sem tett ilyen kijelentést, abban egyetértenek az elemzők, hogy Putyin számára már az is hatalmas győzelem, hogy létrejön a csúcs, ami véget vet nemzetközi elszigeteltségének, éket ver a NATO szövetségesek közé, és lehetővé teszi, hogy úgy mutassa be az ukrajnai háborút, mint egy nagyobb konfliktus részét Oroszország és a Nyugat között, amit Oroszország akár meg is nyerhet.

„Bárhová is lép egy orosz katona, az a miénk” - jelentette ki Putyin nemrég külföldi vezetők előtt egy gazdasági találkozón.

De mitől lehet ennyire magabiztos az orosz vezető, akinek a hadserege a háború első időszakában katasztrofális vereségeket szenvedett el? Hogyan tudta megváltoztatni a helyeztetet a csatatéren? És milyen kilátásai lehetnek valójában a háború megnyerésére?

A New York Times terjedelmes cikkében azt írja, Putyin magabiztossága az orosz hadsereg újjáépítéséből fakad. A toborzás, a fegyvergyártás és a harcmodor teljesen átalakult.

Ennek eredményeként Oroszország jelenleg több katonát és fegyvert tud mozgósítani, mint Ukrajna és nyugati szövetségesei. Az orosz veszteségek súlyosak, de a csapatok előrenyomulnak. Mindez csak megerősíti Putyint abban, hogy kitarthat, amíg olyan békemegállapodást nem ér el, ami megfelel az érdekeinek. Kijelentette, ha ez az alaszkai tárgyalásokon nem sikerül, fegyverrel szerzi meg, amit akar.

A lap felidézi, hogy 2022-ben az oroszok a vereség küszöbén álltak. Putyin ekkor elrendelte a második világháború óta az első részleges mozgósítást: 300 ezer embert hívtak be. Emellett fegyencek tízezreit vitték a frontra kegyelemért cserébe. Ez stabilizálta a helyzetet, de komoly társadalmi feszültséget okozott – százezrek menekültek el Oroszországból.

A Kreml ezután változtatott a gyakorlaton, és ma már a pénzre építi a toborzást.

Egy átlagos orosz havi bére körülbelül 330 ezer forint. Egy katona viszont 900 ezer forintot kap havonta. Ehhez jön az akár 11 millió forintos aláírási bónusz, nyugdíj, adósság-elengedés és kedvezményes lakáshitel. Emellett minden harctéri teljesítményt külön megjutalmaznak. Ha valaki kilő egy nyugati tankot, több százezer forint prémiumot kap. Egy HIMARS kilövéséért vagy egy helikopter megsemmisítéséért milliós bónusz jár. Súlyos sérülések – például végtag amputáció vagy vakság – után is komoly kártérítést fizet az állam.

Ezek az ösztönzők százezreket vonzottak a frontra. Egy lábát elvesztő őrmester azt mondta a New York Times-nak, hogy 33 évesen nyugdíjba mehet, és soha többé nem kell dolgoznia. Korábban egy napraforgóolaj-gyárban robotolt, havi 110 ezer forintért. Most Havi 400 ezres nyugdíjat kap majd.

Ezzel a taktikábal Oroszország jelenleg naponta nagyjából ezer katonát toboroz – kétszer annyit, mint Ukrajna.

Átalakították a fegyvergyártást is. A védelmi kiadások ma már aköltségvetés több mint egyharmadát teszik ki. Oroszországé ipara teljesen átállt a háborús termelésre. Putyin hitelekkel árasztotta el a fegyvergyárakat, lazította a munkaügyi törvényeket, és hétvégi, ünnepnapi, éjszakai műszakokat rendelt el.

Jelabugában létrehozták a világ legnagyobb dróngyárát, ahol naponta 80 Geran–2 drónt gyártanak. Az orosz légierő júliusban átlagosan már 200 drónt indított minden éjjel Ukrajna felé. A háború elején ez a szám alig érte el a 40-et.

Putyin a jobb ellátás érdekében harcot hordetett a korrupció ellen. Régi szövetségese, Szergej Sojgu helyére egy közgadászt nevezett ki, Andrej Belouszovot, aki az üzleti világban megszokott módon irányít. Elsődleges célja az ellátási láncok javítása, új technológiák bevezetése, a hadsereg kapcsolatainak elmélyítése az üzleti szférával és a tudományos világgal, hogy Oroszország előnybe kerüljün a csatatéren.

Egyik első intézkedése egy speciális drónegység, a Rubicon felállítása volt, amellyel az ukrán utánpótlási vonalakat támadhatják. Az egység új generációs orosz drónt vetett be, amelyet vékony optikai kábellel irányítottak. Ez a technológia immunissá tette a drónokat a jelzavarásra. A Rubicon drónjai órákig mozdulatlanul feküdtek az utak mellett, majd lesből támadtak minden mozgó célpontot. Belouszov azt is megígérte: októberre külön katonai ágat hoznak létre Drón Erők néven.

Változtattak a harcmodoron is. Az ukrán városokat kisebb gyalogos egységekkel veszik körbe, mezőről mezőre haladnak, sokszor gyalog vagy motorbiciklivel. A védőknek így választaniuk kellett: visszavonulnak, vagy bekerítik őket.

Emellett az idei nyári offenzívában kis, álcázott csoportokat küldtek mélyen az ellenséges vonalak mögé is, ahol romos épületekben vagy szakadékokban rejtőztek, mielőtt összehangolt támadásokba kezdtek. Olekszandr Szirszkij, az ukrán haderő főparancsnoka „teljes beszivárgásnak” nevezte ezt a taktikát.

Mindez oda vezetett, hogy az oroszok fölénybe kerültek az 1200 kilométeres frontvonalon, és az alaszkai tárgyalások előtt sok helyen előre tudtak törni.

A New York Times cikke ugyanakkor rávilágít arra is, hogy mindennek komoly ára volt, Putyin rendszerén belül is megjelentek a repedések. A frontra egyre idősebb és tapasztalatlanabb katonák kerülnek, akiknek az átlagéletkora már eléri a 38 évet. A gazdaság egészét megviseli a hadigazdálkodás, a készletek fokozatosan kimerülnek, az utánpótlás pedig a szankciók miatt akadozik.

De mindeddig Putyin kitartott. Mindent egy lapra tett fel, és úgy tűnik, továbbra is eltökélt, hogy győz Ukrajnában, amit politikai örökségének tekint.


Link másolása
KÖVESS MINKET: