KULT
A Rovatból

Sok hűhó semmiért – Nemes Jeles Napszálltája a tipikus “második film”, amit jobb megbocsátani neki

Előre leszögezem: a Saul fiát a valaha készített egyik legjobb filmnek tartom. És azt is, hogy nem vagyok filmesztéta, sem pengeelméjű kritikus. ‘Csak’ néző. De hogy a Napszálltát mi értelme volt megcsinálni, fogalmam sincs. Hargitay Judit kritikája.

Link másolása

Egy órája jöttem ki a moziból, és rögtön leültem a laptop elé. Nem akartam, hogy kihűljön az élmény. Szóval svungban vagyok, nem lesz idő “puhítani” a véleményemen. Talán jobb is. Nem szerettem volna, hogy előre bármi is befolyásoljon. Nem olvastam előzetes kritikákat, a barátaimat, akik már látták, kértem, hogy ne mondjanak semmit. A Saullal sem akartam összehasonlítani Nemes László második nagyjátékfilmjét. Csak befogadni az élményt.

De sajnos nem ment. És a Saultól való függetlenedés sem. A Napszállta filmnyelve ugyanis – nyilván az operatőr, Erdély Mátyás továbbra is lenyűgöző kamerakezelésének köszönhetően – szinte teljesen ugyanazon az elven működik, mint a Saulban. A hangmérnöki munka is. Csakhogy ami egy koncentrációs tábor lecsupaszított, borzalmakkal teli világában működött, az a múlt század eleji Budapest csipkefinomságú utcaképeiben és elegáns kalapszalonjában nem.

A Monarchia tökéletesen kidolgozott, aranyfénnyel leöntött városi forgataga, konflisai, kerti ünnepségei, és sürgő-forgó kalaposlányai ugyanis többnyire a felismerhetetlenségig elmosódva, a főhősnő periférikus látószögében jelennek meg, és ez egy kosztümös filmnél nekem kiábrándító pazarlásnak tűnik.

Nem, nem cukormázzal leöntött Sissy remake-re vágytam, de egy ilyen ezerszínű, igenis bemutatásra érdemes atmoszféránál jó lenne néha látni – és hallani – is valamit a főszereplő lány tarkóján, az ide-oda sugdosott félmondatokon, és az olykor páratlan részletgazdagsággal fotózott, pazar kalapkölteményeken kívül.

De a legnagyobb bajom nem ez volt a filmmel. Hanem az, hogy a főhős belső hajtóereje (bocsánat, megint hasonlítok, de az a megszállott, már-már automatát idéző, kíméletlen “előremenés”, ami Saulban, azaz Röhrig Gézában megvolt), a Napszállta hősnőjéből, Leiter Íriszből fájóan hiányzik. És ez nem az őt alakító Jakab Juli hibája. Egy-egy jobb pillanatában – főleg a végén – egyértelműen kiderül, mekkora színésznő, de a film többi részében szinte semmi mozgástere nincs, ugyanis a karaktere egysíkú.

A mozgatórugói értelmezhetetlenek, és az egész sztori olyan kusza, hogy bevallom, még most sem vagyok biztos benne, hogy értettem, miről szólt az egész.

Talán nem túl nagy szpojlerezés, ha elárulom, hogy Írisz két és fél órás, teljesen esetlegesnek tűnő bolyongása egy kőkemény drámáról, és a csillogó Monarchia kulisszái mögött megbúvó undorító perverzitásról rántja le végül a leplet. Félig-meddig. A kalaposlányok szexuális kihasználása és kínzása, és a szörnyűségeket titokban véres rajtaütésekkel megtorló szabadcsapatok, élükön Írisz titokzatos bátyjával – aki egyébként a film közepén meghal, vagy nem, de inkább igen – egy velejéig rothadt világot fednek fel előttünk, amely egyre biztosabban rohan bele a már leplezetlen tömegmészárlásba, az első világháborúba.

Ez a fokozatosan komorodó hangulat egyébként el is van találva. A ruhák sötétednek, az utcaképek silányodnak, az erőszakos jelenetek szaporodnak. De egy ilyen filmnél nem elég, ha csak a szimbolika működik. A sztorinak is kéne. Márpedig a sztori hézagos, a párbeszédek dühítően kidolgozatlanok – talán nincs egyetlen olyan kérdés sem a filmben, amire egyértelműen válaszolna valaki, vagy ne mondana valami teljesen oda nem illőt.

Írisz ide-oda dobálózása önmagával és az általa bebarangolt helyszínekkel pedig teljesen érthetetlen. Egyszerűen lehetetlen kibogozni, mit miért csinál, miért megy oda, ahová, miért hagyja magát szénné pofozni, meg kishíján megerőszakolni, miért mondja azt a meglőtt grófnőnek, hogy “mindjárt visszajövök”, ha aztán lelép, és a végén miért dönt mégis úgy, hogy átáll a sötét oldalra – ami egyébként nem is annyira sötét, inkább vérengző igazságosztónak mondanám.

A Napszállta végül is nekem olyan, mint egy ki nem rakott Rubik-kocka. Külön-külön minden a helyén van, szépek a színek, szimmetrikusak az oldalak, de az egész valahogy mégsem áll össze.

Csak hogy jót is mondjak: a mellékszereplők viszont lenyűgöztek. Balsai Móni a néhány percéből olyan erős jelenlétet és mélységet hozott ki, hogy megállt bennem az ütő, a Zelmát alakító Dobos Evelin pedig számomra majdnem karizmatikusabbnak tűnt, mint a főszereplő.

Mindenki tudta, hogy a Saul fia után nehéz lesz nagyot dobni. Én is tudtam. Nemes Lászlót most is különleges tehetségnek tartom, akinek még sok nagy dobása lesz. De a Napszállta szerintem nem tartozik ezek közé. Én úgy gondolom – remélem – ez a mozi ugródeszka lesz új utak, friss ötletek, és talán egy másfajta filmnyelv felé. Egy életmű hosszú, első filmmel Oscart nyerni pedig nagy teher. Én egyelőre ott tartok, hogy ezt a másodikat megpróbálom megbocsátani Nemes Lászlónak, és várok. Továbbra is nagy reményekkel.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: