SZEMPONT
A Rovatból

„Politikai játszmává teszik az emberek életét” – kicsapta a biztosítékot a Budapest-bérlet bejelentett megszüntetése

Több százezer embernek nehezítheti és drágíthatja meg az utazását a Budapest-bérlet megszűntetése. A közlekedési szakemberek és az általunk megkérdezett polgármesterek szerint is óriási visszalépés lenne, ha tényleg komolyan gondolnák.


Szürreális szappanopera bontakozott ki az év utolsó napjaiban. Történt ugyanis, hogy váratlanul megszellőztette Lázár János minisztériuma, hogy megszűnik a Budapest-bérlet. Egy kétmilliárdos elszámolási vitát neveztek meg indokként. Azután közvetlenül szilveszter előtt megérkezett a BKK részéről egy megnyugtató közlemény: marad a bérlet. Nem örülhettünk sokáig, mert a MÁV még sietett az óév utolsó perceiben tudtunkra adni, hogy mégis megszűnik. Ideiglenesen még március végéig megmarad a konstrukció, de aztán vége.

Ha tényleg így lesz, az drámai következményekkel járhat. Egy közlekedési szakértő egyenesen úgy fogalmazott az Economx gazdasági magazinnak, hogy

„egy ekkora hátraarccal visszatérnénk a közlekedési középkorba.”

Ez azt jelentené, hogy Budapesten belül is külön jegyet vagy bérletet kellene váltani például az összes HÉV-re, pedig ez az óbudaiak vagy a csepeliek fő közlekedési eszköze.

De külön jegyet kérnének Budapesten belül a Volán által üzemeltetett, agglomerációba tartó járatokért is, amelyek Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Remeteszőlős, Solymár, Szigetszentmiklós vagy Törökbálint felé viszik az utasokat. Ilyen például a rendkívül forgalmas, Széll Kálmán térről induló 22-es és 22A busz, vagy a budaörsi lakótelep felé közlekedő 40-es és 40A járatok, vagy például az 55-ös, a 64-es, a 84E, a 89E, a 94E, a 140-es, a 140A, a 140B, a 169E, a 172-es, a 173-as, a 188-as, a 188E, a 218-as, a 240-es, a 287-es busz, és még sorolhatnánk. Ezekre mind külön kellene jegyet vagy bérletet váltani, nem lenne jó rájuk a Budapest-bérlet.

És nőnének azoknak az agglomerációból bejáró százezreknek a kiadásai is, akiknek a Budapest-bérletük mellé ezentúl nemcsak egy kiegészítő jegyet kellene megvenniük, hanem egy olyat, amely lefedné a HÉV, az agglomerációs buszok vagy a vonatok teljes útvonalát.

„Dupla bérletet, jelentősen magasabb utazási költséget, a digitális utastájékoztatás, jegyvásárlás és útvonaltervezés megszűnését, az esetleges HÉV-pótlások akadozását” jelentené a BKK szerint mindez.

Azt nem könnyű kibogozni, hogy mi vezetett idáig. Tíz évvel ezelőtt az uniós szabályok miatt kellett az agglomerációba tartó, de a budapesti közösségi közlekedés szempontjából is jelentős járatokat kiszerveznie a BKV-nak. Ezeket ezután is a főváros rendelte meg, de a Volán biztosította. Később a HÉV-ek is az államhoz (pontosabban a MÁV-hoz) kerültek. 2016-ban született egy szerződés, ami a részleteket szabályozta, ez járt le 2023 december 31-én.

Azonban már az elmúlt években is sok vita volt az elszálló energiaárak, a megugró bérköltségek és a hatalmas infláció miatt.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint az állam évek óta kevesellte a kizárólag Budapesten belüli szolgáltatásokért, például a csepeli HÉV működtetéséért kapott kompenzációt. Ugyanígy azt az összeget is, amit a MÁV és a Volán kapott a Budapesten eladott jegyek és bérletek után. De a BKK is kevesellte az az összeget, amit az általa nyújtott szolgáltatásokért fizettek ezek az állami cégek, például a jegyautomaták üzemeltetéséért, a jegyellenőrökért, a forgalomirányításért vagy a buszpótlásért.

Az Index egy általuk megszerzett belső levelezésre hivatkozva azt állítja, hogy az állam 7,4 milliárd forint helyett 9,2 milliárd forintot kért volna 2023-ban a HÉV és a Volán számára a BKK által beszedett jegybevételekből, és ezt, illetve az utolsó ajánlatként közölt 8,6 milliárdot a főváros nem akarta megfizetni.

Karácsony Gergely Facebook-posztjában úgy reagált, nem egészen ez volt a helyzet. Szerinte a 2022-es év elszámolásán vitáztak, és az eredeti 6,6 milliárd forint helyett valóban 2,2 milliárddal többet szeretett volna kapni az állam, de arról szó sem volt, hogyha ezt kifizetik, akkor meghosszabbítanák az agglomerációs megállapodást, vagy kifizetné az állam a fővárosnak járó 12 milliárdos közlekedési támogatást. Vagyis a főpolgármester szerint akkor is megszüntették volna a Budapest-bérletet, ha a közlekedési minisztérium által emlegetett 2 milliárd ügyében engednek.

Karácsony Gergely szerint a vita ellenére a BKK, a MÁV-HÉV és a Volánbusz az utolsó pillanatban, tavaly december 29-én megállapodott arról, határozatlan időre biztosítják, hogy ne kelljen kétszer fizetni egyetlen Budapesten belüli járaton sem. A kormány azonban ezt szeretné március 1-vel felmondatni.

Vitézy Dávid azt írta,

az egyetlen megoldás az lenne, ha a főpolgármester és a közlekedési miniszter bezárkózna egy szobába, és addig ki se jönne, amíg nem állapodtak meg.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) felszólította a főpolgármestert, hogy hívjon össze rendkívüli közgyűlést, mert a szervezet elnöke szerint „ez alapvetően érinti a fővárosi lakosság és a fővárosban dolgozni és tanulni járó lakosság érdekeit.” Egyelőre azonban ez nem történt meg. A VEKE elnöke, Dorner Lajos szerint Lázár János személyisége vezetett idáig. „Tárgyaltak, tárgyaltak, nem jutottak egyezségre, hát akkor vágjuk át a gordiuszi csomót, és csesszük szét az egész központi régiót, mert Lázár János nem bírja a nyomást. Nagyjából erről van szó.”

Szerinte ez felveti azt a kérdést, hogy a miniszter alkalmas-e a pozíciójára.

„Olyat a magyar állam képviselője nem tehet, hogy a magyar lakosok százezreinek direkt rosszat akarjon, csak azért, mert ő nem tudja elvégezni a munkáját. Ez nyilvánvalóan az alkalmatlanság iskolapéldája. Ilyenkor kell azonnal valaki másnak adni ezt a területet, aki hajlandó leülni a tárgyalóasztalhoz.”

Dorner Lajos azt mondja, tőlünk nyugatra eleve meg sem történhetett volna mindez.

„Nyugat-Európában megvan a kultúrája ennek, ott nem állnak föl a tárgyalóasztaltól addig, amíg nincs megállapodás, mert ott az utas, az állampolgár az első.”

Csőzik László, Érd polgármestere a saját példáján keresztül mutatja be, hogyan érinti majd a Budapest-bérlet megszűnése az agglomerációban élőket. „A nagyfiam Pesten lakik, ott tanul. Úgy szokott hozzám kijönni, hogy van BKV bérlete, és leszáll Tétényligetnél, ami a közigazgatási határ. Én odamegyek érte, így nem kell vennie plusz jegyet, vagy kiegészítőt.” Ha viszont nem lesz Budapest-bérlet, mindenképp szüksége lesz a fiának egy újabb jegyre, már a Budapesten belüli szakaszon is.

Az érdi polgármester azt gyanítja, hogy ez az egész valami módon összefügg a közelgő önkormányzati választásokkal. Szerinte leginkább a külső kerületek fideszes önkormányzatainak áll érdekében élhetetlen helyzetet teremteni, elsősorban Csepelnek és a XVI. és a XVII. kerületnek. Ott ugyanis nagyon megnehezülne a közlekedés Budapest-bérlet nélkül, és Csőzik László szerint, ha így alakulna, mutogathatnának Karácsony Gergelyre.

Wittinghof Tamás, Budaörs polgármestere hasonlóan gondolja. „Ez semmi másról nem szól, mint arról, hogy hogyan lehet a fővárost ellehetetleníteni, hogy azt lehessen mondani, Karácsony Gergely a hibás.” Szerinte ha valóban megszűnik a Budapest-bérlet, és az utazóknak az eddiginél többet kell fizetniük, annak súlyos következményei lesznek. „Ezzel lehet, hogy átterelnek egy csomó embert, hogy autóval közlekedjenek.”

László Imre újbudai polgármester is attól tart, hogy a megnövekvő közlekedési költségek sok embert visszaterelnek majd az autóikba. A DK egészségügyi szakpolitikusa, Honvédkórház és a Szent Imre Kórház korábbi igazgatója azt mondja, Magyarországon így is 12-16 ezer ember hal meg évente a légszennyezés következtében, és ebből csak Budapestre mintegy 4 ezer haláleset jut.

„Egyértelmű, hogy a közösségi közlekedést kellene fejleszteni azért, hogy ezek a számok kevésbé legyenek sokkolóak. Az, hogy politikai játszmává teszik az emberek életét, egészségét, az számomra rendkívül visszataszító.”

Jó példa, hogy a Camponába a legegyszerűbb vonattal kijutni, vagy a Déliből a 2-es metróról csatlakozva, vagy a 4-esről, Kelenföldről. Van buszos alternatíva, de jó félórával lassabb, és minden bizonnyal környezetterhelőbb is. Ennél már csak az autós megoldás lenne a rosszabb.

Kérdéséses egyébként, mennyire lehet technikailag megvalósítani a HÉV-ek és Volán-buszok leválasztását a BKK rendszeréről márciusig. Mostanáig ugyanis ezek a járművek is az egységes informatikai rendszer részei voltak. A fedélzetükön található jegykezelő berendezések, a műholdas helymeghatározó- és utastájékoztató-rendszerek mind a BKK eszközei. Ha bomlik az integráció, ezek helyére a Volán és a HÉV saját eszközeit kellene telepíteni, de mikor és hogyan? Egy ilyen nagyságrendű beszerzésre már rég ki kellett volna írni a közbeszerzést, de ennek nyoma sincs.

Dorner Lajos szerint egyébként sem lenne semmi értelme, ha Budapesten belül két teljesen külön rendszer működne, egy fővárosi és egy állami. „Ne mondja senki, hogy ettől jobb lenne a világ” - fogalmaz.

Szerinte egyelőre semmit sem lehet tudni arról sem, mi lenne a Budapest-bérlet helyett. Lehet, hogy valamilyen vármegyebérlethez hasonló minimális tarifát vezetnek csak be, és akkor az nem bántja annyira az embereket, bár ha egy forintba is fog kerülni az a bérlet, már az is egy forinttal több lesz, mint eddig.

Persze a kérdés az, valóban megcsinálják-e mindezt, vagy blöff az egész.

Wittinghof Tamás bármit el tud képzelni. „Az ember mindig azt gondolja, hogy ennél nincs lejjebb, de mindig van lejjebb, bármit és annak az ellenkezőjét is el lehet képzelni.” Csőzik László azt gondolja, hogy végül is megegyezéskényszerben vannak a felek, bár az, hogy végül ki mennyit enged, kérdéses.

Szerettük volna megtudni, mi a minisztérium álláspontja a fentiek kapcsán. Írásban el is küldtük kérdéseinket, de azokra egyelőre nem érkezett válasz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Varga-Damm Andrea: A szentmártonkátai tragédia nem akkor kezdődött, amikor a fiatalok beültek az autóba
A volt parlamenti képviselő szerint pár nap után mindenki továbblép az ilyen tragédiák után, és nem vonják le a tanulságokat, ezzel pedig elveszik az esélyt, hogy a jövőben megelőzhetőek legyenek a hasonló esetek.


Varga-Damm Andrea volt jobbikos országgyűlési képviselő a Facebookon fejtette ki véleményét a szentmártonkátai tragikus balesetről, amelyben öt fiatal vesztette életét.

Az ügyvéd szerint az ilyen esetek után a társadalom nem beszéli ki a valódi okokat, pedig szerinte „ennek nem szabadott volna megtörténnie, ha normálisan élték volna életüket azok, akik áldozatokká váltak.” Úgy véli, ha nem keresik az okokat és nem vonják le a tanulságokat, azzal elveszik az esélyt, hogy a jövőben megelőzhetőek legyenek a hasonló esetek.

A volt képviselő azt állítja, munkája miatt jól ismeri a települést, amely szerinte a nagyszerű emberek és az egészséges természeti környezet mellett „rendkívül fertőzött a bűncselekményektől.” Hozzáteszi, hogy szerinte a hatóságok mindent tudnak ezekről, de nem tesznek semmit. Szerinte a következmények nélküli bűnözői életvitel azt üzeni a fiataloknak, hogy bármi rosszat megtehetnek, és a bűnözésből több pénzt lehet keresni, mint a tanulásból vagy a munkából.

Varga-Damm úgy véli, a tragédia borítékolható volt, és nem akkor kezdődött, amikor a fiatalok beültek az autóba.

„Ez a tragédia akkor kezdődött, amikor a temetésre tarháló apuka autót vett a fiának, akinek nincs jogosítványa” – fogalmazott.

Állítása szerint mindenki tudta a faluban, hogy a sofőrnek nincs jogosítványa, száguldozik, és sportot űz abból, hogy a vonatok előtt hajt át, a közösség mégsem tett semmit. Ő maga is többször látta ezt autót száguldozni, „mintha egy őrült vezetné.”

„A lakók pedig naponta nézhették végig mindezt. S nem tett ellene senki, semmit. Apuka sem vette el az autót” – szögezi le a volt parlamenti képviselő. Hozzáteszi, hogy az áldozatok hatan ültek be egy ötszemélyes autóba, miközben tudták, hogy „a sofőr ittas, és nincs jogosítványa.”

Megemlíti, hogy az áldozatok szülei azt mondták, nem tudtak hatni a gyerekeikre, hogy kerüljék a fiatalember társaságát. Varga-Damm Andrea azzal zárja a posztját, reméli, hogy Szentmártonkátán mindenki elgondolkodik.

Mint arról beszámoltunk, a szentmártonkátai tragédia kedden este 9 óra után történt Szentmártonkátán, a Vasútsoron található vasúti átjáróban. A Budapest felé tartó Tokaj InterCity ütközött egy autóval, amelyben hatan utaztak. A helyszínen életét vesztette a 24 éves sofőr, egy 15 és egy 17 éves fiú, valamint egy 18 éves fiatal, és egy 30 éves férfi. A baleset egyetlen túlélője egy 18 éves lány, akit életveszélyes sérülésekkel szállítottak kórházba. A vonaton utazók közül senki sem sérült meg.

A MÁV tájékoztatása szerint a fénysorompó a baleset idején működött, és tiltó jelzést mutatott. Az elsődleges vizsgálatok szerint az autó vezetője a lezárt félsorompót kikerülve hajtott a sínekre. A rendőrség több ember halálát okozó közúti baleset gondatlan okozása miatt indított eljárást ismeretlen tettes ellen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Frei Tamás: A magyar társadalom sose fogja megbocsátani Orbán Viktornak, hogy nekünk ilyenek lettek az oligarcha-családjaink
Új, Kobalt című könyve apropóján adott interjút Frei Tamás a Magyar Hangnak, ahol a regény geopolitikai háttere mellett beszélt Orbán Viktor nemzetközi szerepéről és az ország jövőjéről is.


Az író szerint új könyvének egyik karakterét, egy pocakos, vadászó, NER-milliárdost már több valós személy is magára vette. Elmondása szerint vicces, amikor a „könyv fölött álló kiadók és terjesztők szintjére” befut egy telefon, és egy oligarcha azzal tiltakozik, hogy ő nem is olyan, mint a regényben. „És azt mondja, hogy magamra ismertem, de én nem ilyen vagyok. Hát akkor miért rántottad magadra? Most akkor magyarázzam, hogy nem is ő, hát hiszen ő is mondja, hogy ő nem ilyen” – ecsetelte a helyzet abszurditását. Frei szerint a karaktert Mészáros Lőrinctől Szíjj Lászlóig sok mindenkiből gyúrta össze.

A könyv 2025-ben játszódik, és Orbán Viktor még mindig miniszterelnökként szerepel benne. Frei Tamás a jelenlegi belpolitikai helyzetet elemezve úgy látja, hogy 50-50 százalék az esélye a Fidesz-kormány maradásának. Úgy fogalmazott: „minimum annyi esélyt látok, hogy a Fidesz marad, mint hogy nem.”

Az interjúban Frei Tamás élesen bírálta a magyarországi oligarcha-rendszer kiépítését, amelyet Orbán Viktor legsúlyosabb bűnének nevezett.

„Ez lesz a legsúlyosabb bűne Orbán Viktornak. Nem fogják megbocsátani. A magyar társadalom történelmileg sose fogja megbocsátani. Hogy nekünk ilyenek lettek a... ezek lettek az oligarcha-családjaink” 

– jelentette ki.

Úgy véli, a folyamatot rosszul vitelezték ki, rossz embereket választottak, és ez nem a dél-koreai modell, ahol a legtehetségesebb szereplőket támogatta az állam. Szerinte ezek az emberek abban tehetségesek, hogy megszerezzék a pénzt, de abban már nem, hogy üzemeltessék a megszerzett vagyont. „Pontosan tudom, hogy próbálják a menedzsereket levadászni, hogy ezt a kuplerájt üzemeltessék. Már azt se tudják, milyük van.” Ennek következménye Frei szerint egy rettenetes kontraszelekció, ami miatt a tehetséges emberek elhagyják az országot, ennek következtében millió befektetés nem jön be.

„Tényleg az lesz a legvége, hogy ők meggazdagodtak, és egyébként semmi haszna ebből az országnak nem volt, és nem lesz.”

Frei szerint ezután jön a magyar történelem tipikus tragikuma. „Itt egy-két generációnként mindig lenullázódik ez az ország, ugye? És újrakezdjük, és a Dunába lőjük, és kitelepítjük, és államosítjuk, és privatizáljuk, és reprivatizáljuk, és most majd megint reprivatizáljuk” – mondta, hozzátéve, hogy

a mostani oligarcha-családok második generációjának tagjai tévednek, ha azt hiszik, 40 év múlva is luxuséletet élhetnek.

A világpolitikai helyzetet elemezve kifejtette, hogy a világ egyre inkább az 1600-as évek eleji, harmincéves háború korszakára kezd hasonlítani, ahol az államok nem állandó szövetségi rendszerekben, hanem ügyek mentén, eseti jelleggel működnek együtt. Szerinte a világ egyre több országában egyetlen ember dönt, ami furcsa módon kiszámíthatóbbá teszi a politikát, hiszen elég az adott vezető – például Donald Trump, Hszi Csin-ping vagy Orbán Viktor – szándékait megérteni.

Frei szerint a világ a nagyhatalmak harcának korszaka felé halad, ahol Magyarországnak is döntenie kell majd, kivel van. Példaként említette az akkumulátorgyártást, ahol az amerikai és a kínai technológia versenyez egymással. Állítása szerint eljöhet a pillanat, amikor az országot felhívják.

„Mi van akkor, hogyha majd jön a hívás Trumptól, vagy Hszi Csin-pingtől, hogy kivel vagy, Viktor?” – tette fel a kérdést.

Frei Tamás szerint Orbán Viktor a hozzá hasonló úton járó politikusok, így Donald Trump számára is jelentős szereplő. Úgy látja, Trump jobban figyel Orbánra, mint sok más vezetőre, mert valós példának tekinti arra, „hogy hogy kell egyszemélyes országmenedzserré válni, és ebben mennyire kell vizionárius módon határozottnak és eltökéltnek lenni”,  a cél érdekében akár „maffiamódszerekkel” megsemmisíteni az ellenfelet.

Az ország gazdasági jövőjével kapcsolatban pesszimista. Úgy látja, Magyarország beleragadt a közepes jövedelmű országok csapdájába, ahonnan a Covid, az ukrajnai háború és a választási költekezések miatt már nem is tud kitörni.

A legrosszabb forgatókönyvnek azt tartja, hogy az ország visszasüllyed az összeszerelő üzem szintjére, de már nem is magyar, hanem importált, például fülöp-szigeteki munkaerővel, miközben a magyar társadalom 80 százaléka a mindennapi megélhetésért küzd. Feltette a költői kérdést, amit Orbán Viktornak is feltenne: „Jól látom, hogy ön most már föl is adta a reményét, hogy mi ezt megugorjuk, és ezért azt találta ki, hogy visszamegyünk újra az olcsó munkaerő országába?”

Rámutatott, hogy míg Amerikában politikai botrányt okozott, hogy a jövedelmek 8%-át költik élelmiszerre az emberek, addig „Magyarországon ez már majdnem 40%.”

Szerinte a magyar politikai elitből senki nem beszél őszintén az emberekkel a valós helyzetről. „Ezen a vonalon itt én egy hangot nem hallok, aki a magyar emberekkel tényleg őszintén beszél” – jelentette ki.

Az interjú végén a magyar társadalom állapotát Hamvas Béla Az öt géniusz* című műve alapján elemezte. Elmélete szerint Trianon után felborult a történelmi Magyarországot alkotó ötféle embertípus (délias, nyugatias, északi, sztyeppei és bizánci) egyensúlya, és a „sztyeppei magyar” mentalitása került túlsúlyba.

Szerinte az azóta tartó kivándorlás ezt az arányt tovább rontotta, és ez a kulturális-antropológiai eltolódás az ország mélyebb problémája, aminek a megoldása nélkül a gazdaságpolitikai döntések felszínesek maradnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Kitálalt a volt kémfőnök: Maga az Orbán-kormány jelenti a legnagyobb nemzetbiztonsági kockázatot
Telkes András szerint a kormány baráti viszonya Moszkvával és Pekinggel védtelenné tette az országot. A szakértő úgy látja, a szolgálatok ma már nem a nemzetet, hanem a hatalmat védik.


Magyarországon a legnagyobb nemzetbiztonsági kockázatot maga az Orbán-kormány jelenti – erről beszélt Telkes András, az Információs Hivatal egykori főigazgató-helyettese Kéri László politológus KÉRI KÉRDI című műsorában. A szakértő szerint a titkosszolgálati tevékenység általában azokban a viszonyokban erősödik fel, ahol egy országnak érdekellentétei vannak, a jelenlegi kormányzat felfogásában pedig ezek az ellentétek nem Oroszországgal vagy Kínával, hanem Brüsszellel és a „Soros-birodalommal” szemben állnak fenn.

Telkes úgy látja, hogy azokban az irányokban, ahol a kormányzat barátságot ápol és kevés az érdekellentét, egy kis kapacitásokkal bíró országban a titkosszolgálati munka – a hírszerzés és a kémelhárítás is – visszafogott lesz.

„Tehát így fordulhat elő az, hogy Magyarország tulajdonképpen titkosszolgálati átjáróházzá vált”

– fogalmazott a szakértő.

Példaként említette, hogy Oroszország szabadon hozzáférhetett a Külügyminisztérium informatikai rendszereihez. Ezt arra vezette vissza, hogy a kormány korábban megszüntette az önálló nemzetbiztonsági felügyeletet. Állítása szerint korábban Magyarországnak olyan kibervédelmi képességei voltak, hogy a magyar szakemberek jelezték nyugati partnereiknek az oroszok által alkalmazott új módszereket, de ez a képesség mára jelentősen meggyengült.

Telkes András szerint az orosz témával kapcsolatban látható, hogy „tulajdonképpen egy politikai együttműködés alakult ki a magyar kormány és az orosz hírszerzés között”. Ezt szerinte jól példázza az az eset, amikor az orosz Külső Hírszerző Szolgálat (SVR) közleményt adott ki arról, hogy Brüsszel és Ursula von der Leyen akarja Magyar Pétert hatalomra juttatni. A szakértő felidézte, hogy másnap a magyar külügyminiszter lényegében megerősítette ezt a narratívát.

A nemzetbiztonsági szakértő egy másik példát is hozott az orosz-magyar propaganda együttműködésére. Elmondása szerint a magyar propagandasajtóban jelent meg először az az információ, hogy az ukránok lezuhant orosz drónokból akarnak robbanófejjel ellátott fegyvereket összeszerelni, amelyeket Lengyelország és Románia ellen vetnének be. Ezt a hírt felkapta az orosz külügyi szóvivő, majd egy orosz X-csatorna már arra hivatkozott, hogy az információ a magyar hírszerzéstől származik, végül pedig az SVR is kiadott egy közleményt az állítólagos ukrán provokációról. „Tehát egy ilyen ide-oda pingpongozás volt az információ” – foglalta össze a folyamatot.

Telkes szerint az orosz beavatkozás a jövőben még komolyabb lehet.

Úgy véli, „azzal, hogy létrehozzák ezeket a digitális polgári köröket, egy nagyon széles ajtót nyitnak az orosz szolgálatoknak arra, hogy beavatkozhassanak a magyar választásokba”.

Kifejtette, hogy az orosz szolgálatoknak specializált egységeik vannak arra, hogy valódinak látszó profilokkal és információkkal jelenjenek meg egy másik ország online terében. Szerinte „itt meg lehet jelenni ebben a digitális polgári körös ökoszisztémában úgy, mintha magyarok lennénk, és ebbe el lehet ültetni az orosz érdekeknek megfelelő információkat, úgyhogy ezt mi tulajdonképpen észre se vesszük”.

A szakértő a kínai jelenlétre is kitért. Felidézte, hogy májusban Budapestre látogatott a Kínai Kommunista Párt egyik magas rangú tisztségviselője, aki korábban állambiztonsági miniszter volt, és jelenleg is a pártapparátusban felügyeli ezt a területet. Telkes szerint a politikai tárgyalások mellett a kínai vezető felkereste az Információs Hivatalt is. „Tehát ez számomra azt jelenti, hogy itt egyfajta titkosszolgálati kapcsolatfelvétel is történt Kína és Magyarország között” – mondta. Emellett megemlítette a magyar és a kínai hírügynökségek közötti megállapodást is, amely hírcserét és szakemberek képzését is magában foglalja, ami szerinte szintén tág kaput nyit a kínai befolyásnak.

Telkes András szerint az orosz és a kínai érdekek közösek abban, hogy Orbán Viktort hatalomban tartsák.

„Azt hiszem, ami közös itt az orosz és a kínai érdekekben az az, hogy egyfelől mindenképpen Orbán Viktor-t hatalomban tartsák, de úgy tartsák hatalomban, hogy Magyarország közben az EU és a NATO tagja maradjon”

– jelentette ki, hozzátéve, hogy Magyarország így hídfőállás lehet ezen hatalmak számára.

Az interjú végén a Tisza Párt környékén is feltűnő szakértő arról is beszélt, hogy egy esetleges kormányváltás után mik lennének a legfontosabb teendők a nemzetbiztonság területén. Ezek között említette a szolgálatok feletti parlamenti és politikai ellenőrzés helyreállítását, a politikai felelősségi viszonyok átláthatóvá tételét, valamint a 2010 után keletkezett teljes dokumentáció megmentését és feldolgozását, hogy rekonstruálható legyen, mi történt az elmúlt másfél évtizedben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Börtön jár érte!” – Magyar Péter keményen üzent a Fidesznek a kirobbant adatbotrány után
A politikus szerint a kormánypárt illegálisan listázza a TISZA szimpatizánsait a megszerzett adatokból. Ezért a törvény szerint akár többéves szabadságvesztés is kiszabható.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. november 06.



A Tisza Világ nevű mobilalkalmazásból egy mintegy 200 ezer sort tartalmazó adathalmaz került nyilvánosságra. Az ügyben a kormányoldal és Tisza Párt teljesen ellentétes magyarázattal állt elő. Erről kérdeztük Magyar Pétert, az ellenzéki párt elnökét, és Menczer Tamást, a Fidesz kommunikációs igazgatóját.

Menczer szerint a tények egyértelműen ukrán szálra utalnak. Állítása szerint a kiszivárgott adatok között két ukrán állampolgár, Miroslav Tokar és egy Andriy Galelyuk nevű férfi is szerepel, akik a PettersonApps nevű ukrán cégnek dolgozva vettek részt az applikáció fejlesztésében és tesztelésében.

„Ezeket az adatokat az ukránok kapták meg és vitték magukkal, és ott van 200 ezer magyar ember adata egy háborúban álló kormánynál, aminek szuverenitási és nemzetbiztonsági vonatkozása van”

– jelentette ki Menczer, aki szerint Magyar Péter korábban letagadta, hogy ukránokkal dolgozott volna. A kormánypárti politikus úgy véli, nem egyszerű behatolásról van szó, hanem együttműködésről.

Ezzel szemben Magyar Péter orosz titkosszolgálati akciót sejt a háttérben, amelynek célja Orbán Viktor hatalomban tartása. „Kinek az érdeke hatalomban tartani Orbán Viktort és a galerijét? Mindenki tudja: az orosz elnöknek és az oroszoknak” – fogalmazott a Tisza Párt vezetője. Szerinte az ukrán neveket és feliratokat az orosz szolgálatok is elhelyezhették az adatbázisban megtévesztésül. Kiemelte, hogy a kormány narratívája folyamatosan változott: először amerikai, majd ukrán fejlesztőkről beszéltek, végül pedig ukrán elkövetőkről.

Magyar szerint a legfontosabb kérdés, hogy ki használja fel az illegálisan megszerzett adatokat. „Érdekes módon mégis az orbáni hatalom használja ezeket az adatokat: az orbáni propaganda listázza ez alapján a civileket, hozza nyilvánosságra művészek, bírók, újságírók nevét, elérhetőségét, címét. Akkor hol vannak itt az ukránok?” – tette fel a kérdést.

A politikus szerint az adatokkal való visszaélés és a listázás bűncselekmény, amelyért a törvény szerint börtön jár. „Remélem, hogy tudják: ezt a magyar hatóságok ki fogják vizsgálni, ha a választásokig nem, akkor utána” – üzente a fideszes politikusoknak.

Magyar Péter azt is állítja, hogy a nyilvánosságra hozott lista manipulált, mivel olyan személyek neve is szerepel rajta, akik soha nem töltötték le az alkalmazást. „Ha valaki manipulálja, akkor nem belül manipulálja, hanem a Karmelitában vagy éppen az orosz nagykövetségen” – tette hozzá.

Magyar Péter és Menczer Tamás a botrányról

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk