SZEMPONT
A Rovatból

Őry Barnabás: Lehetnek olyan növények, amiknek nehezebbé válik a termesztésük, vagy akár el is tűnhetnek az aszály miatt

Magyarország egyik legismertebb biokertésze szerint mára annyira megváltozott a klímánk, hogy a hagyományos kertészkedési módszerek már lassan elavultak lesznek. Interjúnkban tippeket is adott ahhoz, mit tehetünk a saját kiskertünkben a szárazság ellen.


Őry Barnabás Magyarország egyik legismertebb biokertésze. Annak, aki már rákeresett valaha arra, hogyan termelhet magának otthon zöldséget, biztosan ismerős a neve, már csak A 3 órás kert című könyve kapcsán is. 8 évnyi biogazdálkodói tapasztalat után írt gyakorlatias útmutatót a laikusoknak arról, hogyan termelhetik meg a saját zöldségeiket akár heti 3 óra kertészkedéssel.

Ugyanakkor Barnabás sem volt mindig kertész. Budapesten, többnyire panelban nőtt fel. Aztán külföldre költözött és rájött, hogy máshogy szeretne élni. Amikor hazajött, beiratkozott az agráregyetemre, diplomát szerzett, a házuk udvarán kialakította a saját kiskertjét, miközben különböző biogazdaságokban dolgozott, tanult. Ma már a gazdálkodásból él. Most arról mesélt nekünk, hogyan állhat neki egy átlagember a saját kertjének, hogy milyen hatással van a kertészkedésre a klímaváltozás, és beszélgettünk arról is, milyen súlyos károkat okozhat az aszály, ami idén még a rekord 2022-esnél is durvább lehet.

– Korábban nem egy klasszikus, vidéki életet éltél, sőt, sokáig Budapesten egy panelban laktál. Honnan jött az, hogy zöldség és gyümölcs termesztéssel foglalkozz?

– Budapesti gyerek vagyok, nagyrészt a fővárosban és az agglomerációban nőttem fel, tehát inkább városias környezetben. Nem sok közöm volt semmiféle kerthez, meg gazdálkodáshoz. Egészen huszonéves korom elejéig. Akkor kimentem Londonba egy évre egy kicsit világot látni, és kitalálni, hogy mit kezdjek magammal. És akkor ott éreztem azt, hogy valami más jellegű munkát szeretnék, vagy valami más életmódot. Valami olyat szerettem volna, ami kicsit kiszakít a városból, de nem volt semmi konkrét elképzelésem. Aztán hazajöttem, és beiratkoztam a gödöllői egyetemre, ami akkor még Szent István Egyetem volt, most pedig már Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem. Tulajdonképpen így indultam el ezen az úton, és ebből lett az, hogy végül is kikötöttem a zöldségtermesztésnél meg kertészkedésnél.



– Mikor és hogyan kezdted el a saját kertedet kiépíteni, megtervezni, hogyan indultál el?



– Számomra az volt a legkézenfekvőbb, hogy nem a sajátommal kezdem, hanem elmegyek tanulni. Az egyetem után elmentem egy kisebb biogazdaságba Domonyvölgybe gyakornoknak. Teljesen laikusként álltam neki, de ott sok tudást magamba szívtam, onnan pedig elmentem egy másik gazdaságba. Ott is dolgoztam kvázi alkalmazottként, de ott már végül két év után kertvezető lettem. Tehát három évet más gazdaságokban tanultam, mielőtt belevágtam a sajátomba.



– Mostanra már egy nagy gazdaságot vezetsz, és van egy 100 négyzetméteres tanuló-kerted is. Mekkorában kezdted?



– Legelőször a családi házunk hátsó kertjében kezdtem, ami 100 négyzetméter volt. Elkezdtem zöldségeket ültetni, magokat vetni, palántákat ültetni, de ez még akkor volt, amikor más gazdaságokban dolgoztam. Aztán Veresegyházon kibéreltem egy 1000-1500 négyzetméteres földterületet az önkormányzattól. Ezt már tényleg arra a célra, hogy meg tudjak élni belőle. Két évig ezen gazdálkodtam, aztán megvettük az első saját területünket Nógrád megyében. Így mire elindult a 3 órás kert projektem, addigra már 8 éve gazdálkodtam.



– A neved összeforrt a 3 órás kert projekttel, a legtöbben, akik kertészkedni kezdenek otthon, a te könyvedből indulnak ki. Mesélj erről a projektről, mi volt a cél?



– 2021-ben írtam a könyvet, és az volt a fő célom, hogy egy nagyon gyakorlatias útmutatót hozzak létre az otthoni kisléptékű kertészkedéshez. A könyvben bemutatom, hogy 100 négyzetméteren hogyan lehet egy családnak megtermelni a zöldségeket úgy, hogy tavasztól őszig mindig legyen valami friss az asztalon.

A háromórás kert lényege pedig az, hogy heti három órányi kertészkedés elég ahhoz, hogy megtermeljünk egy családnak elegendő zöldséget.




– Az utóbbi időben egyre többen vágnak bele abba, hogy saját kis kertet hoznak létre. Mit ajánlanál egy átlagembernek, hogyan induljon el az, aki szeretne egy kis területen elkezdeni zöldséget termeszteni?



– Alapvetően egy egészen kis területen is bele lehet ebbe vágni, tehát nem kell 100 négyzetméter, ahhoz, hogy kipróbáljuk magunkat. Ami pedig a zöldségeket illeti:

mindig azt szoktam mondani, hogy alapvetően saját célra mindig azt kell vetni, meg termeszteni, amit szívesen fogyasztunk.

Ha csinálunk egy listát ezekből a növényekből, akkor azon belül már persze szortírozhatjuk, hogy mi az, amit esetleg könnyebb termeszteni, vagy nagyon drága, vagy nehezen beszerezhető.

Amit érdemes kiemelni, azok talán az egészen rövid tenyészidejű, tehát ezáltal könnyen is termeszthető különböző levélzöldségek, amelyek szerencsére a reformtáplálkozásban egyre nagyobb szerepet kapnak. Ilyenek például a különböző tépősaláták, rukkola, spenót, mángold, vagy a friss zöldfűszernövények.

Ezeknek a beszerzése egyáltalán nem lehetetlen, de a boltban elég drágák, főleg, ha az ember előnyben részesíti a bio termékeket. Az előbb felsorolt növények termesztése azért is egyszerű, mert a magok elvetésétől számítva 30-40 nap alatt megnőnek akkorára, hogy szüretelhessünk. De rövidebb tenyészidejű zöldség például a hónapos retek, a cékla vagy a sárgarépa is. Aztán ott vannak a nagy slágerek, mint a paradicsom vagy a paprika. Ez már egy fokkal nehezebb, mert kacsolni, metszeni, karózni kell, amelyek már kicsit több tapasztalatot igénylő munkafolyamatok. Összességében érdemes azért többféle növényt termesztünk, mert annál több sikerélményünk lesz, hiszen nem csak rajtunk múlik, hogy végül miből mennyit szüretelünk, benne van, hogy egy növény nem érzi jól magát az adott területen és ott vannak még a kártevők is.


– Említetted a kártevőket, de így a nyár közepén a hőség és az aszály is nagy ellenség. Az évek előrehaladtával pedig egyre inkább tapasztaljuk, hogy a klímaváltozásnak köszönhetően rosszabbodik a helyzet. Neked mik a tapasztalataid?


– Abban az esetben, ha csak egy kicsi a területen gazdálkodunk, könnyebb életben tartani az ott termesztett növényeinket, viszont mára annyira megváltozott a klímánk, hogy nagyon tudatos tervezés szükségeltetik ahhoz, hogy sikeresek legyünk.

Én azt látom, hogy a hagyományos kertészkedési módszerek már lassan elavultak lesznek. Egy kis kertben még vannak olyan megoldások, amikkel sokat tudunk tenni, de kollektíven a mezőgazdaságban beláthatatlan károkat okozhat az aszály. Most még nem látjuk pontosan megítélni ezt, de könnyen lehet, hogy még a 2022-es mélypontot is túlszárnyalhatjuk.

Ez pedig hatalmas anyagi kárt okozhat, ami nem csak a gazdálkodóknak, hanem az egész országnak gondot jelenthet.

– A kisebb kerteket nézve mit tehetünk?


– Több lehetőségünk is van, és ha ezekből akár csak egyet-egyet alkalmazunk, már az is sokat fog segíteni. Amit mindenképp kiemelnék, az a talajjavítás, és ezzel összhangban a talajtakarás, mulcsozás. Ezt megtehetjük több különböző anyaggal is. Ebben a biointenzív rendszerben, amit én alkalmazok nem forgatjuk, nem bolygatjuk a talajt, és komposzttal mulcsozunk. Így kapunk egy szerves anyagban gazdag közeget, aminek jó a vízmegtartása is. Ez egy olyan lépés, ami viszont önmagában nem elegendő.

Ma már az öntözés is megkerülhetetlen, holott egyébként még néhány évtizeddel ezelőtt is lehetett úgy kertészkedni, hogy alig kellett locsolni. Most már ez elképzelhetetlen. Nyilván ezt kiskerti léptékben könnyebb áthidalni, mint mondjuk egy nagy mezőgazdasági üzemben, de az öntözés mára kulcskérdéssé vált. Ezen belül is érdemes a csepegtetős öntözést előnyben részesíteni.

Ez azért is jó, mert nekünk is kényelmes lesz kertészként, hogy nem kell ott állnunk minden nap a kis kannánkkal és sétálgatunk körbe, másrészt pedig ez a leginkább víztakarékos megoldás. A következő fontos pont az árnyékolás, merthogy nemcsak meleg van, de az UV sugárzás is extrém erős. Ezt pedig sok növény nem tolerálja jól, és meg tudnak égni. Ha pedig valaki már nagyon lelkes kertész és több időt is, meg akár egy kis pénzt is rászánna erre a projektre, akkor sokat segíthetünk például egy fóliasátorral vagy üvegházzal is. Ezekben sokkal könnyebb kialakítani a növények számára kedvezőbb körülményeket.

– Az öntözéssel kapcsolatban még nagyobb probléma, hogy nincs elég eső, hiszen azzal a legegyszerűbb öntözni, de ugye eső csak nagyon kevés van, néhol fúrt kút sincs, így maradt a kerti locsoló. 


– A csöpögtető rendszereknél, mivel élelmiszert termelünk, rendben van, de például a gyep öntözésénél felmerül a kérdés: mennyire etikus vízhiány közben az ivóvízzel öntözni? Ráadásul a víz nemcsak a növényeknek fontos egyébként a kertben, hanem az életteret is javítja.

Érdemes például egy kisebb méretű kerti tavat létrehozni, vagy akár csak egy kis csobogót. Ezek is nagyon sokat számítanak, mert a víz párolog, ezáltal javítja a mikroklímát.

De a vízzel sok állatot be tudunk vonzani a kertbe, amik egyébként nagyon hasznosak lesznek. Fontosak a fák is, itt ugyanakkor érdemes olyan fajokat választani, amik jobban fogják majd bírni a klímaváltozást. A nyírfa például egy szuper növény, ugyanakkor évről-évre azt tapasztalom, hogy nem bírja ezt a hatalmas szárazságot.


– Mit gondolsz, hosszú távon milyen hatásai lehetnek a klímaváltozásnak a zöldségtermesztésre? Előfordulhat például az, hogy ezeket a kis kerteket már abszolút nem lehet fenntartóan művelni, vagy esetleg lehetnek olyan zöldségek, amiket abszolút nem fogunk tudni már megtermelni?


– Természetesen

lehetnek olyan növények, amiknek nehezebbé válik a termesztésük, vagy akár el is tűnhetnek éveken vagy évtizedeken belül. A borsó termesztése egyre macerásabb, mert az egy hűvösebb időjárást igénylő növény. De ilyen a málna is. Ezeknek a helyére viszont jöhetnek alternatívák, például lehet kísérletezni csicseriborsóval, ami jobban szereti a meleget.

Tehát van egyfajta természetes változás ezekben a folyamatokban, de a sivatag közepén is termelnek, az már egy másik kérdés, hogy ez mennyire lesz fenntartható. Én azt gondolom, hogy azért a megfelelő stratégiával főleg a kiskertekben lehet adaptálódni. A nagyléptékű mezőgazdaság viszont jóval nagyobb bajban van.

– A hetekben volt egy hosszabb időszak, amikor sok eső esett. Emiatt mérséklődhet akár az aszály?

– Ez a kevés eső csak rövid időre enyhítette az aszályt, nagyjából egy hétre fellélegezhetett a természet, de sajnos továbbra is súlyos aszály van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Beszólt Tiborcz Istvánnak az édességgyáros milliárdos: Amit Ön sikernek nevez, nem vállalkozói teljesítmény, a sikeres üzletemberek nem pattognak, mint kecskesz.r a deszkán
Felföldi József kemény üzenetet küldött Tiborcz Istvánnak. A valódi sikerhez szerinte semmi szükség nincs önfényezésre – önismeretre viszont annál inkább.


„Aki tényleg önerőből lett valaki, annak nem kell ezt bizonygatnia” – írja legfrissebb Facebook-bejegyzésében Felföldi József. Az édességgyártásban érdekelt, több száz embert foglalkoztató vállalkozó ritkán szólal fel nyilvánosan egy közszereplőnek üzenve, de akkor keményen odacsap. A Tiborcz Istvánnak címzett posztban azt írja,

„az igazán sikeres üzletemberek nem pattognak, mint kecskesz.r a deszkán, ha önfényezésre van szükség. Nem futtatják magukat feleslegesen, és nem akarnak senkit sem meggyőzni róla, mennyire sikeresek.”

Szerinte Tiborcz István rengeteg energiát fordít arra, hogy elhitesse magáról, kizárólag a saját képességeinek köszönheti a sikereit. „Kár a gőzért! Elárulom, hogy kívülről nézve ez a túlerőltetett teljesítményigazolás már nemcsak hiteltelen, hanem kifejezetten méltatlan is” – fogalmazott.

A bejegyzésben Felföldi leszögezi: ő valóban a semmiből indult, állami vagy családi hátszél nélkül.

„A saját bőrömön tapasztaltam meg, mit jelent nulláról felépíteni valamit. Tudom, milyen az, amikor az ember csak magára számíthat, a munkájára, a kitartására, az ösztöneire.”

A vállalkozó azért érezte kötelességének, hogy felszólaljon, mert úgy érzi, Tiborcz a kivételezett helyzetét általános sikertörténetként próbálja eladni. „Egy magára valamit is adó vállalkozónak tisztában kell lennie azzal, honnan jött, minek (és kinek) köszönheti azt, ahol van.

Ehhez kell önismeret. Önreflexió. Némi józan belátás. Ezek sajnos Önből – legalábbis nyilvánosan – rendre hiányoznak.”

Felföldi szerint már az Elios-ügy idején látszott, hogy Tiborcz nem ösztönösen sikeres vállalkozóként kezdte pályáját: „Az első igazán önálló projektje megbukott volna, ha az apósa – történetesen az ország miniszterelnöke – nem lép közbe, és nem fizetteti vissza az uniós támogatást a magyar adófizetőkkel.”

Hozzátette: „ha nincs Orbán Viktor, akkor Ön most ülhetne valami irodában pár százezres fizetésért, aminek a 33%-át minden hónapban vonná a végrehajtó a valaha volt hatalmas vállalkozói ambíciói miatt. De nem így történt. Após pajtás megmentette.”

A vállalkozó szerint Tiborcznak fogalma sincs azokról a nehézségekről, amelyek egy vállalkozó életének természetes részei: „Ön nem ismeri azt az érzést, amikor a hó 10. napja előtt azon kell gondolkodni, hogyan fizeti ki az ember a dolgozóit. Nem ismeri a kudarcot, a tönk szélét, azt a szorító érzést, hogy itt most minden elúszhat.”

„Az, amit ma Ön sikernek nevez, nem vállalkozói teljesítmény, hanem a politikai kapcsolatok következménye. Nem baj ez, csak ne próbáljunk úgy csinálni, mintha nem így lenne.”

A poszt végén Felföldi egyértelmű üzenetet küldött: „vállalkozóként azt javaslom, ne akarjon példakép lenni! Előbb legyen őszinte! Elsősorban saját magához.” Az aláírásban hozzátette: ő egy olyan vállalkozó, aki „nem 'jókor volt jó helyen', hanem mindig ott volt, ahol dolgozni kellett.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Magyar Péter azt üzente, hogy az ő kétharmadát nem Felcsúton jelölik ki, hanem maguk a választók
A Tisza képviselőjelöltjeinek hétvégén bejelentett kiválasztási módja igazi politikai innováció az elemző szerint, az előválasztás lefoglalja majd az őszi politikai napirend komoly részét. Egyben reakció a tiszás kétharmaddal kapcsolatos félelmekre is.


Szombaton tartotta második kongresszusát a Tisza párt Nagykanizsán. A látványos külsőségek között megtartott rendezvényen Magyar Péter az uniós pénzek hazahozatalát, bérlakásprogramot, vasútfejlesztést ígért, és bejelentette, hogy felállítják a Nemzeti Vagyonvisszaszerzési- és Védelmi Hivatalt. Arról is beszélt, „ami államadósság a mai naptól keletkezik, azért nem fogunk mi magyarok mindannyian helytállni, kizárólag azok, akik meggazdagodtak ebből a rendszerből.” Emellett kiderült, hogy milyen előválasztási rendszerben zajlik majd a párt képviselőjelöltjeinek kiválasztása.

Jó-e ez a modell, milyen következményekkel jár, ha a Tisza így választja ki a képviselőjelöltjeit? És mit jelenthetnek az új üzenetek? Erről beszélgettünk Somogyi Zoltán szociológussal.

– A nagykanizsai Tisza-kongresszuson bejelentették, hogyan választják majd ki a párt országgyűlési képviselőjelöltjeit.

– Szerintem ez egy nagyon ügyes kiválasztási rendszer. A dolog az én értelmezésemben arról szól, hogy először kijelölnek három embert, és a Tiszán belül preferenciális szavazással döntenek róluk. Végül kettőt mutatnak be a választóknak, akik között előválasztást tartanak. Ez igazi politikai innováció, méghozzá nem is rossz, mert először a Tiszán belüli közösséget mozgatja meg: ők dönthetnek, szavazhatnak arról, kiket vigyenek a választók elé, majd a választókat szólítja meg, hogy szavazzanak arról, ki legyen az ő jelöltjük. Ráadásul az előválasztással a Tisza le fogja foglalni az őszi politikai napirend egy komoly részét.

– Az előválasztás hagyományosan is párton belüli választást jelent, nem? Ugyanakkor Magyarországon a 2022-es gyakorlat pártok közötti előválasztás volt.

– Valójában a választási rendszer határozza meg, milyen keretek között érdemes előválasztást tartani. Magyarországon alapvetően kétpárti politikai rendszer működik, amit a Fidesz az újraszabott választási rendszerrel alakított ki. Ez az egyfordulós rendszerből, az egyéni választókerületek túlsúlyából és a győztes kompenzáció elemeiből adódik ki így. Az történt, hogy a választók nem vártak az előválasztással, kijelöltek egy pártot, amelyik szembeszállhat a Fidesszel a választáson, ez pedig a Tisza. Az elmúlt hetekben már komoly vita volt a nyilvánosságban arról, hogy helyes-e, ha az egyik kétharmadból egy másik kétharmadba esik az ország. Egyesek szerint máshogy nem lehet legyőzni a Fideszt, ebben talán igazuk van. Mások szerint már önmagában a kétharmados többség is veszélyes lehet, ebben meg nekik van igazuk.

Magyar Péter erre azzal reagált, hogy az ő kétharmadát nem Felcsúton jelölik ki, hanem maguk a választók. Ez sokkal erőteljesebb egyéni politikusi pozíciókat teremt, mint az orbáni, felülről kijelölős, vezérfüggő modell.

Lehetőséget ad a Tisza előválasztási modellje arra, hogy felnőjenek erős személyiségek, kialakulhassanak a párton belül platformok, amire a Fideszen belül nem volt példa. Magyar Péter azt üzeni, hogy nem kívánja kijelölni a saját politikusait, bízik abban, hogy ezt a választók megteszik helyette. Tehát egy sokszínű frakciót képzel el, és talán még kétharmad esetén is vissza kell majd hoznia a politikát a kompromisszumok területére, ami valójában a demokratikus politika lényege.

– Az előválasztást nem hekkelheti meg a Fidesz?

– Az Egyesült Államokban több államban például republikánusok is részt vehetnek a demokraták előválasztásán. Azt gondolják ugyanis, hogy azt a jelöltet kell előre megtalálni, akiben a legszélesebb körben megbíznak, és ezt a jelöltet érdemes már a választások előtt megtalálni. Éppen ezért ennek a veszélyét, mármint hogy a Fidesz is szervezkedik, nem tekintem nagyon súlyosnak.

– A kongresszus után Hadházy Ákos is bejelentkezett, hogy indulna a tiszás előválasztáson, de Magyar Péter visszautasította. Majd Tordai Bence arról írt, a Fidesz lehet a nevető harmadik, ha a Tisza teljesen kizárja a többi ellenzékit.

– A preferenciális rendszer első lépcsője, amely során a Tisza tagjai eldönthetik, hogy ki ne indulhasson el, talán kezelni tudná ezt a helyzetet. Ha úgy döntenek, hogy nem kérnek egy olyan politikusból, akitől elvi alapon vagy pártlogikai okból tartanak, azt egyszerűen nem engedik tovább az előválasztásra. De ez csak egy ötlet, nyilván megoldják valahogy ezt a problémát.

– Amerikában gyakran még a saját pártbéli képviselőivel is keményen kellett alkudoznia az elnök embereinek egy-egy törvényért. Lehet-e nálunk esély egy ilyen típusú parlamentáris demokráciára?

– Volt már ilyen szakasz a rendszerváltás után: az MDF vezetése például rengeteg kompromisszumot volt kénytelen megkötni. Ott volt például a Csurka-féle platform, amit végül kizártak, mert tarthatatlanná vált a jelenléte, de előtte többször próbáltak velük kompromisszumot kötni. Ugyanez történt a nemzeti liberálisokkal is: Debreceni Józseffel, Elek Istvánnal, végül őket is kizárták, taktikai okokból egyébként.

Az ideológiai és érdekalapú frakción belüli lobbizás akkor jelen volt, meg kellett szerveznie a miniszterelnöknek a parlamenti többséget a saját frakcióján belül is. Ez egy tanulható tudás.

Egyébként ma is látjuk ezt működni például a fővárosi közgyűlésben.

– A Fidesz részéről már megjelent a kritika, hogy a Tisza még mindig nem mutatta be a képviselőjelöltjeit.

– A Tisza több dologban is kihívást intézett a Fideszhez. Van programja, amely konkrét, alternatív szakpolitikai állításokat tartalmaz. Vannak szakpolitikusai, bemutatták például a szakpolitikai kerekasztalok tagjait. Megjelentek ismert személyiségek a kongresszuson, ami erőt demonstrált. A kormányzati oldal ezt nyilván nem fogja elismerni. A Tisza kongresszusa valóban nem nevezett meg politikusokat, mert az előválasztáson fogják kiválasztani őket. Nincs 106 jelöltjük, csak egy - állítja a kormánypárt. 318 lesz – állítja a Tisza, amelyből 212 jelöltet a választóknak bemutatnak ősszel, közülük lesz meg a 106 induló képviselőjelölt. Ősszel meglátjuk, kinek volt ebben igaza.

– Magyar Péter a kongresszuson arról is beszélt, hogy létrehozzák a Vagyonvisszaszerzési Hivatalt, ami szuperjogköröket kapna, adatokat kérhetne például az ügyészségtől, nyomozhatna. Ez esetleg arra szolgálna, hogy kétharmad híján, ez hivatal átnyúljon a fideszes káderekkel feltöltött intézményeken?

– Sokan követelnek elszámoltatást és vagyonvisszaszerzést, ezért ennek a hivatalnak erős politikai üzenete van a kampányban. Egy ilyen hivatal meghirdetése azt jelzi, a Tisza érzi a választói igényeket.

– A párt elnöke arról is beszélt, hogy az ország további eladósításáért a NER-elit, például Mészáros Lőrinc, Tibocz Istvám a saját vagyonával felel. Ez hogyan lenne kivitelezhető?

– Ez inkább a hitelezők felé tett üzenet volt. Arra vonatkozott, hogy Magyar Péter nem szeretné, ha az Orbán-kormány komoly hitelekkel vásárolná meg a választók szimpátiáját a kampányban, mert ennek megint infláció és pénzromlás lehet a vége.

Tehát kétszer is gondolja meg egy hitelező, hogyan és mire ad hitelt ilyen környezetben.

– A hitelezők figyeltek Nagykanizsára?

– Szerintem a gazdasági és közéleti szereplők egyre inkább figyelnek a Tisza pártra. Félszemmel a Tiszára, félszemmel a Fideszre.

– Egy másik ígéret szerint 2027 végéig maximum 6 hónapra csökkentik a kórházi várólistákat. Ez óriási vállalás, egyben komoly kockázat is, hiszen ha nem sikerül, az azonnal számonkérhető.

– A kampányban sok mindent lehet ígérni, miközben nem tartom kizártnak, hogy a várólisták rövidítésében valóban lehet valamit tenni. A lényeg inkább az, hogy Magyar Péter ezzel is azt mutatja, hogy olyan problémákkal foglalkozik, amelyek a választók számára fontosak.

– Itt van Ruszin-Szendi Romulusz ügye. Elolvastam a KEHI-jelentést, és úgy tűnik, tényleg nincs minden rendben. A Tisza kommunikációja viszont erősen emlékeztet a Fidesz módszereire: „nincs itt semmi látnivaló”. Ez a hozzáállás hosszú távon árthat a pártnak? Nem kellene inkább transzparensnek lenni?

– Nyilván kellemetlen nekik ez az egész, de a Fidesz számára sem kényelmes, hiszen Ruszin-Szendi bármit is kapott szolgálati időben, annak a hátterében mindig volt kormányzati döntés, valaki aláírta azokat a papírokat. A kormány saját magát jelentené fel, ha komolyan kivizsgálna ilyen ügyeket.

– A Tisza-kongresszussal csaknem egy időben Tölgyessy Péter egy előadáson azt mondta, hogy Orbán Viktor sokáig élezheti a helyzetet, de a végén át fogja adni a hatalmat, ha veszít. Ön is hasonlóan látja?

– Mitől kellene különösebben félni? Az a kormányzat, amelyik nem meri benyújtani az ellehetetlenítési törvényt a parlamentnek, miután majdnem az összes képviselő aláírta, az már gyengeséget mutat. Az a kormányzat, amelyik Ruszin-Szendi Romulusz esetében hagyja, hogy egy nyugdíjas alezredes megfenyegesse az államot, mondván, hogy kiszabadítják a volt vezérkari főnököt, ha elvinnék, az az állam nem erős, hanem gyenge. És az a kormány, amelyik bejelenti, hogy nem lesz Pride, törvényt is hoz róla, a rendőrség is közli, hogy az egy illegális vonulás, majd több százezer ember mégis elmegy, már nem kelt félelmet.

A Tisza Párt, azzal, hogy létezik és nagyjából 2,5 millió ember támogatását élvezi, azt is megmutatja, hogy a társadalom számos pontján többségben van. Olyan területeken is igaz lehet ez, mint például a rendvédelmi szervek, vagy az államapparátus.

Miért gondolnánk azt, hogy bárkit is rá lehetne venni, hogy ne tartsanak választásokat? A valódi probléma inkább az informális hatalom esetleges ellenzékből történő megtartásával van, nem a formális hatalomátvétellel akkor, ha esetleg nyer a Tisza.

– Harmincöt éve volt egy rendszerváltásunk, különböző közép-európai modellekkel. A jelenlegi magyar helyzet inkább az NDK, Lengyelország, Csehszlovákia vagy Románia útját követheti?

– Azt mondanám erre, hogy klasszikus kelet-európai úton járunk. Lehetne viccesen azt is mondani, hogy amikor a „legvidámabb barakk” voltunk, ez attól volt, mert mi, magyarok a kommunizmust is „lustán” csináltuk. Most, amikor a szabadságot és a demokráciát lehetne élvezni, ebben is lustábbak, lassabbak vagyunk, mint mások. De ha ezt a viccet félretesszük: az ország nem tudott gyorsan leválni az 1970-es, 1980-as évek gondolkodásmódjáról. Orbán Viktor is viszonylag hamar felismerte, hogy a korábbi, radikális, rendszerváltó politikájával nem lehet előrébb jutni, mert akkor még a parlamentből is kiesik. Nem akart később már szembemenni azzal az attitűddel, amely a magyar társadalom egy nagy részét jellemzi. Az emberek ugyanis nem szabadságra, hanem biztonságra, gondoskodásra vágytak. Orbán Viktor is inkább belekényelmesedett ebbe a gondolkodásba, átvette annak logikáját. Nem segítette a magyarokat abban, hogy valóban elinduljanak a szabadabb, demokratikusabb, polgári működés felé.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
A Putyint fenyegető Trump nem tudná az oroszokkal kereskedő Magyarországot különállóan megvámolni - mondja Tábor Áron
Trump 50 napos ultimátumot adott Putyinnak, ellenkező esetben másodlagos szankciókkal fenyegette meg az oroszokkal kereskedő országokat. De a szakértő szerint Magyarországot csak az egész Európai Unióval együtt szankciónálhatnák, ami valószínűtlen.


Egy héttel ezelőtt még úgy tűnt, hogy az Egyesült Államok leállítja az Ukrajnának szánt fegyverszállításokat, most viszont Donald Trump 50 napos ultimátumot adott Oroszországnak, bejelentette a fegyverszállítások folytatását és 100 százalékos büntetővámokkal fenyegette meg azokat az országokat, amelyek kereskednek az oroszokkal. Ez elsősorban Kínának fájhatna, de Magyarországot is érinthetné az olaj- és a gázvásárlások miatt.

Mi változott egy hét alatt? Mit akar Trump Putyintól, és mit Ukrajnától? Mennyire kell komolyan venni az újabb vámfenyegetéseket? Erről is beszélgettünk Tábor Áron Amerika-szakértővel, az ELTE Társadalomtudományi Karának oktatójával.

– Nemrég még ott tartottunk, hogy a fegyverszállítások egy részét az Egyesült Államok leállítja Ukrajna irányába, most pedig megint egy hatalmas fordulat következett.

– Trump már korábban is próbált különféle módokon nyomást gyakorolni Putyinra, most egy 50 napos ultimátumot adott. De egyáltalán nem biztos, hogy ha ez az 50 nap lejár, valóban bevezeti azokat a szankciókat, amelyekkel most fenyeget. Könnyen elképzelhető, hogy akkor előáll majd valami új indokkal, ami miatt ez mégsem történik meg. Trump nem számított arra, ami végül történt, ő tényleg valamiféle megállapodást akart tető alá hozni, viszont Putyin inkább arra törekedett, hogy a számára kedvező háborús helyzetet tovább javítsa, ezért minden korábbinál intenzívebb bombázásba kezdett, és kiterjesztette a hadműveleteket Kelet-Ukrajnában.

Amikor Trump most azt mondja, hogy csalódott Putyinban, az akár őszinte reakciónak is tekinthető.

Tényleg nem erre számított, és ezt használta ki Ukrajna is arra, hogy egy barátságosabb kapcsolatot alakítson ki. Volt egy telefonhívás Zelenszkijjel, ami jobban sikerült, mint a ciklus eleji Fehér Házi látogatás, amely katasztrofális volt. Mostanra Zelenszkij is megtanulta, hogyan kell Trumppal kommunikálni. Ez a fordulat tehát valós, és az is, hogy most úgy tűnik, találnak valamiféle megoldást arra, hogy az európai pénzből vásárolt amerikai fegyverek továbbra is eljussanak Ukrajnába. Ez egy köztes megoldás: Trump azt mondhatja, hogy ő nem folytatja a Biden-féle politikát, de mégis lehetővé teszi a fegyverszállításokat. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy Putyin ellenajánlata után Trump ismét módosítja álláspontját.

– Ez az 50 nap meglehetősen gáláns határidő. Ha az oroszok valóban úgy gondolják, hogy pozíciókat akarnak foglalni, akkor ezt még meg is tehetik ezalatt.

– Ez az 50 nap valóban furcsa, mivel épp a nyár végére esik, így Oroszország számára ez akár lehetőségként is értelmezhető. Érdekes volt látni például egy olyan reakciót, amelyet egy, orosz bloggerek tevékenységét követő csatorna közölt: amikor bejelentették, hogy Trump új irányt vesz, és közös nyilatkozatot tesz a NATO-főtitkár Ruttéval.

Az orosz bloggerek ennél sokkal súlyosabb fejleményekre számítottak, azt mondták, hogy ez inkább csak üres beszéd,

nem érzékelték, hogy ez azonnali hatással lenne az ő helyzetükre.

– A fegyverszállítások egy másik irányt mutatnak, de kérdés, hogy ezek milyen gyorsan indulhatnak be. Még ha nem is 50 nap, de néhány hét biztosan kell, mire felpörögnek újra.

– A fegyverszállítások ténylegesen folytatódnak. Itt volt egy érdekes fejlemény: ahogy ön is említette, két héttel ezelőtt még úgy tűnt, hogy leállnak. Később kiderült, hogy ez Pete Hegseth védelmi miniszter döntése volt, és nem egyeztette azt a Fehér Házzal. Ez is arra utal, hogy az adminisztráción belül is lehetnek eltérő álláspontok. Rubio külügyminiszter és nemzetbiztonsági tanácsadó például inkább keményvonalas, és szorosabb kapcsolatban van Trumppal, így alkalmazkodik az ő politikájához. Vance alelnök és Hegseth viszont valószínűleg mérsékeltebb álláspontot képviselnek Oroszországgal és Ukrajnával szemben. Ez az adminisztráción belüli megosztottság is befolyásolhatja a politikai döntéseket. Az is számít, hogy a NATO-csúcstalálkozó viszonylag zökkenőmentesen lezajlott, már amennyire ez Trump esetében lehetséges. Sokan ezt Rutténak, a NATO főtitkárának tulajdonítják, aki holland miniszterelnökként már megtanulta, hogyan lehet Trumppal eredményesen tárgyalni. Rutte nem konfrontálódik vele nyíltan, inkább igyekszik olyan irányba terelni, amely összeegyeztethető a NATO álláspontjával.

– Egyáltalán létezhet olyan, hogy valaki Trumppal szemben, ilyen horderejű kérdésben, mint a fegyverszállítások leállítása vagy korlátozása, döntést hoz? Nem lehet, hogy ez inkább egy fedőtörténet, Trump mentegetése?

– Ezt nehéz megmondani, mert nem látunk bele teljesen a háttérbe. Tény, hogy volt egy ideiglenes leállítás, majd újraindították a szállításokat. A hivatalos álláspont szerint a Fehér Ház nem tudott erről.

– Érdekes módon úgy nem tudott róla a Fehér Ház, hogy közben a világsajtó igen, és minden újságolvasó is tudomást szerzett róla?

– Ezt a részét valóban nehéz elhinni. Elképzelhető, hogy Trump később maga is úgy próbálta beállítani a helyzetet, mintha nem vett volna részt benne.

– Ezzel párhuzamosan Trump másodlagos szankciókkal is fenyegetőzött. Ez azt jelentené, hogy az Oroszországgal kereskedő országokra 100%-os vámot vetnének ki. Ha ez megtörténne, az érzékenyen érintené Magyarországot is.

– Igen, Trump azt is bejelentette, hogy ha 50 nap múlva sincs megállapodás, akkor 100%-os vámot vetne ki Oroszországra. Csakhogy ma már olyan minimális az orosz-amerikai kétoldalú kereskedelem, hogy ez valós hatással nem bírna.

Ellenben ezek a másodlagos szankciók, például Kínára, ha az Oroszországgal folytat üzletet, már súlyosabb következményekkel járnának.

Ez új irányba vinné el a kínai-amerikai vámháborút, amely jelenleg tűzszüneti állapotban van. Úgy tűnik, ez inkább fenyegetés, mintsem közvetlenül megvalósuló intézkedés. Az Európai Unió viszonylatában sem tartom reálisnak, hogy egy ilyen 100%-os vámot bevezetnének.

– A Szenátus előtt van egy még keményebb törvényjavaslat, ami alapján 500%-os vámot vethetnének ki azon országokra, amelyek még mindig orosz energiahordozókat vásárolnak.

– Valóban, és ezt több mint 80 szenátor támogatja, ami nagyon erős kétpárti többség. A javaslat kötelezővé tenné, hogy azokat az országokat, amelyek energiahordozókat vásárolnak Oroszországtól, büntetővámmal sújtsák. Ezek is úgynevezett másodlagos szankciók lennének, hiszen nem közvetlenül Oroszországot céloznák, hanem azokat, akik vele üzletelnek. Ez valóban törvényi formát öltene, de egyelőre csak a szenátusban van napirenden. A képviselőházban is meg kellene szavazni, ahol nem biztos a javaslat sorsa. Ráadásul Trumpnak is alá kellene írnia. A megvalósítása önmagában is kérdéses, hiszen

az Európai Unió közös vámtérséget alkot, tehát nem lehet egy-egy tagállamot, például Magyarországot vagy Szlovákiát különállóan megvámolni.

– Így Magyarország és Szlovákia magával rántaná a többi 25 tagállamot?

– Ez az, ami valószínűtlen. A megvalósítás, bármennyire is erősnek hangzik a törvény, meglehetősen kérdéses.

– A kereskedelmi háború részeként bejelentett, augusztustól életbe lépő 30%-os vám viszont sokkal konkrétabb fenyegetés az Európai Unió számára. Miért gondolja Trump, hogy szükség van erre, mi lenne számára ennek az esetleges haszna?

– Itt is az ingadozás jelenik meg, ugyanúgy, ahogyan Oroszország esetében is láttuk. Trump a beiktatási beszéde óta nem tud elszakadni a vámok gondolatától. Rendszeresen tesz bejelentéseket, és amikor ezek túlzó piaci reakciókat váltanak ki, például az amerikai tőzsde esni kezd, akkor visszalép. Ilyen történt áprilisban is, amikor a reciprokális vámokról beszélt, majd három hónapos halasztás után júliusban újra napirendre került a kérdés. Az elnök őszintén azt gondolja, hogy az Európai Unió kihasználja az Egyesült Államok kedvező politikáját. Ezt a kereskedelmi deficittel indokolja: az amerikaiak jóval több árut vásárolnak Európából, mint fordítva. Ez igaz is, ugyanakkor a másik irányban, például a digitális vagy pénzügyi szolgáltatások terén, az európaiak vásárolnak több amerikai szolgáltatást. Éppen ezért

az európai álláspont szerint indokolt lenne egy teljes, 0%-os vám mind az árukra, mind a szolgáltatásokra. Ez nem feltétlenül lenne hátrányos egyik fél számára sem.

Az európaiak bosszankodnak, mert szerintük közel voltak egy megállapodáshoz, amikor Trump előállt a 30%-os vám ötletével. Ez most jelentősen megnehezíti az egyeztetéseket. A mostani európai reakciók szerint a tárgyalási hajlandóság továbbra is fennáll, de az EU-nak vannak előkészített ellenintézkedései is, ezek egyelőre inkább csak jelzésértékűek. Az egész transzatlanti kereskedelem több száz milliárd eurós volumenét nézve ezek a 20–90 milliárdos csomagok egy nagyságrenddel kisebbek, és célzott termékekre vonatkoznak. Fontos az is, hogy az Európai Unió kereskedelmi politikája uniós hatáskör, de a döntéseket a tagállamokból álló Tanács fogadja el minősített többséggel. A tagállamok belpolitikai megfontolásai is megjelenhetnek, és nem biztos, hogy mindenki konfrontációt akar az Egyesült Államokkal.

– Volt olyan elemzői vélemény, hogy ha ez a 30%-os vám megvalósul, az például az Audinál is problémát okozhat, ami Magyarországot érzékenyen érintheti. Elképzelhető, hogy az Audi nem tartaná fenn a győri gyárát, hanem inkább Amerikába vinné át a gyártást. Ez brutális hatással lenne a magyarországi autóiparra, ami még mindig a hazai ipar egyik fő pillére.

– Ez teljesen reális veszély.

A 30%-os vámról szóló értékelések szerint ez valóban lábon lőné a transzatlanti kereskedelmet.

Már most is van egy 10%-os vám, amelyet Trump áprilisban vezetett be, ezt nem vonták vissza, és nem is függesztették fel. A 30%-os vám azonban sokkal komolyabb hatással járna. Újra kellene gondolni számos iparágban, hogy hol érdemes fenntartani vagy áthelyezni a gyártást.

– Jelenleg hogyan áll Trump népszerűsége? Korábban sokan azt mondták, hogy ezeknek az intézkedéseknek tragikus következményei lesznek a gazdaságra, de ez eddig nem következett be. Trump pedig ezzel is érvel: eddig sem lett semmi baj, bízzanak benne, tudja, mit csinál, még ha hetente változtatja is az álláspontját.

– Amennyire látni lehet, Trump népszerűsége nem változott érdemben az elmúlt időszakban. Egy új elnök beiktatása után általában van egy bizalmi időszak, még a Trumphoz hasonlóan megosztó figuráknál is. Neki is megadták ezt részben, de elég hamar jött egy visszaesés, főként a viharos kezdés miatt. Ezután stabilizálódott a helyzet:

körülbelül 40% az, aki kitart mellette bármi történjék is, míg 50–55% kifejezetten szkeptikus vele szemben.

A maradék néhány százalék a kettő között helyezkedik el. Ha változás történik, az inkább a belföldi kérdések, például a költségvetési törvény hatására történhet, nem külpolitikai okokból. Ha a törvény valóban milliók egészségbiztosítását érinti akár annak drágulása, akár elvesztése formájában, az hosszabb távon visszaüthet a népszerűségére.

– Igen, de még messze vannak a félidős választások. Ugyanakkor Trump ügyesen időzített, hiszen az említett költségvetési intézkedések bevezetését éppen a választások utánra halasztotta.

– Ráadásul az is elképzelhető, hogy közben történik valami. A félidős választások eredményétől függően, attól függően, hogy milyen összetételű kongresszus alakul, akár egy új törvény is születhet, amely módosítja az eredeti szabályozást.

– Mi a helyzet Elon Muskkal? Már nincsenek jóban, Musk bejelentette, hogy új pártot alapít, Trumo pedig a kiutasításával fenyegetőzött.

– Ha van valakinek megvan a pénzügyi háttere ahhoz, hogy egy új pártot megjelenítsen az amerikai politikában, akkor az valóban Elon Musk. Az egy másik kérdés, hogy hiába jut el az emberek tudatáig, hogy létezik egy ilyen formáció, az amerikai választási rendszer sajátosságai nem kedveznek az új pártoknak. Az Egyesült Államokban minden szinten, állami, megyei, sőt iskolakerületi szinten is, egyéni képviselőket választanak, és ezek mögött ott áll a két nagy párt kiépített struktúrája. Minden államban, minden megyében jelen vannak.

Egy új pártnak tehát nemcsak pénzre, hanem mélyre nyúló beágyazottságra is szüksége lenne, amit nagyon nehéz egyik napról a másikra kiépíteni.

Kétségtelen, hogy jól kiválasztott helyeken, például egy-egy kormányzói pozíció vagy szenátusi mandátum esetében lehet érdekes tényező, de nem hiszem, hogy rövid távon országos szinten is komoly alternatívává válhatna. Ez inkább hosszú távú tervnek tűnik. Kérdés persze, hogy Musk mennyire következetesen akarja ezt végigvinni. Bevallom, én sem követtem mostanában részletesen a fejleményeket, de úgy látom, hogy jelenleg valamilyen fegyverszüneti állapot van közöttük. Kerülik a személyeskedést, de Musk ettől még világossá teszi, hogy melyek azok a pontok, amelyekkel nem ért egyet.

– Sokan korábban azzal érveltek, hogy hiába próbál bármit Trump, az Egyesült Államokban működnek a fékek és ellensúlyok, és ezek megakadályozzák a túlkapásokat. Most viszont úgy tűnik, hogy az elmúlt fél évben a Legfelsőbb Bíróság nem igazán gördített akadályt Trump törvényhozási szándékai elé.

– Én erre is számítottam. Természetesen vannak olyan kezdeményezések, amelyeknél a Legfelsőbb Bíróság is határt szab. Például amikor Trump felvetette, hogy ne kapjon amerikai állampolgárságot az, aki az Egyesült Államokban születik, de a szülei nem legális bevándorlók. Ez nyilvánvalóan alkotmányellenes, egy ilyen javaslatot még a Legfelsőbb Bíróság is csak visszautasítani tud. De számos olyan ügy van, amely határterület, ahol nem egyértelmű a törvényi szabályozás. Sok minden inkább normákon, szokásokon alapul, nem pedig kőbe vésett jogszabályokon. Ilyen esetekben a törvényértelmezés kerül előtérbe, és ebben a Legfelsőbb Bíróság az elmúlt napokban több olyan döntést is hozott, amelyek lehetővé tették például azt, hogy Trump közszolgálati alkalmazottakat bocsásson el, vagy leépítse az oktatási minisztériumot. Ezeket korábban alacsonyabb szintű bíróságok elutasították.

A Legfelsőbb Bíróság 9 tagból áll, ebből 6-ot republikánus elnök jelölt, 3-at demokrata. Ráadásul a hat republikánus közül hármat maga Trump nevezett ki.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy minden döntésében automatikusan támogatják az elnököt, de a Trump felé jóindulatú értelmezésükre joggal lehet számítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina a Tisza és a Fidesz közti különbségről: Az a dilemma, hogy Kasza Tibivel randiznál vagy a Kaszással
A humorista ezen a héten többek között a Tisza Párt hétvégi kongresszusáról, Orbán Viktor fapados repüléséről, Nagy Márton gazdasági sikertelenségéről és Orbán Ráhel Amerikába költözéséről készítette videóját.


Új videóval jelentkezett Pottyondy Edina, aki ezúttal is elemében volt, és ízekre szedte az elmúlt hét politikai-közéleti történéseit.

A humorista videójában többek között arról beszélt, hogy míg a miniszterelnök és a kormány a digitális harcosok toborzásával volt elfoglalva, Magyar Péter pártja kongresszusán lényegében programot és szakpolitikát hirdetett. Ahogy fogalmazott:

„Ez nem pusztán az a minőségi különbség a két párt között, mint Schobert Norbi és Schwab Richárd vagy Kubatov Gábor és Florentino Pérez között feszül. Hanem az a dilemma, hogy Kasza Tibivel randiznál vagy a Kaszással.”

Pottyondy a gazdaságpolitika Lázár Jánosának nevezte Nagy Mártont, akinek szerinte soha semmilyen számai nem stimmeltek még. Ezúttal azt az állítását szedte szét, ami szerint a Fidesz megduplázta a magyar állami vagyont. A volt momentumos politikus ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy az inflációt figyelembe véve valójában ez a pénz kevesebb, mint a fele a 2010-es adatoknak.

„Márton, még a saját számaitok alapján is elloptátok az ország vagyonának nagyobbik felét”

– üzente a miniszternek.

A humorista bírálta Orbán Viktor fapados útját is, illetve annak kitalálóit is. Szerinte hiteltelen ez a miniszterelnöktől, ahogy fogalmazott: „Mára az a rogáni boszorkánykonyha innovációja, hogy azt a kapzsi pénz-Gombóc Artúrt egy fénykép erejéig erasmusos diáknak hazudják, aki 200 euróval a zsebében megy a brüsszeli hostelba a csajával”.

Hosszabb időt szentelt Pottyondy az Amerikába készülő Orbán Ráhelnek is, megemlítve, hogy az előző választások előtt szintén elköltöztek férjével, Tiborcz Istvánnal. A házaspárról szólva úgy fogalmazott:

„Magyarország addig érdekli őket, épp addig kötődnek az itt élőkhöz, amíg Drakula gróf az aktuális áldozatához”.

Pottyondy Edina teljes videója

Link másolása
KÖVESS MINKET: