Tényleg vannak örök nyertesek és örök vesztesek?
Aki az igazságot keresi az életben - vagyunk egy páran - egyszer nézze meg az olasz rendező, Dino Risi 1962-ben készült filmklasszikusát, az „Előzés”-t. Sokat gondolkodom arról a két embertípusról, akiket ez a mozi megjelenít. Az Örök Nyertes, és az Örök Vesztes. A filmben egy közös autóskaland erejéig összecsapja az élet ezt a két figurát - és mennek. Mindenkit megelőzve a kacskaringós kis szerpentineken, megállíthatatlanul hasítva az álmos dél-olasz napsütésben, állandóan dudálva, mert a Nyertest nem előzheti meg senki. És ahogy átgázolnak hegyeken-völgyeken, tengerparti kis városokon, útszéli csehókon, úgy rajzolódik ki a jellemük. A csélcsap, megállíthatatlan nőcsábász, az elbűvölő szélhámos, aki táncos léptekkel (oké, pedálokkal) tipor el szinte mindenkit, aki szereti vagy kötődik hozzá, szája sarkában lógó cigarettával és bájos félmosollyal úszva meg etikátlanságot, átverést és cserbenhagyást, mindig győztesként, mindig a napos oldalon. És az ellenpólus: a csendes, egyetemista fiú, aki csak diplomát akar, egyszer majd családot, valamire vinni az életben, tisztességgel őrizgetni gondosan vezetett barna jegyzetfüzetét és emberségét, de valahogy soha, senki nem őt veszi észre. Ő nem menő, neki nem olajozottak a pedálok. Csak a hangos, nevetős, állandóan dudálósnak.

Biztos vagyok benne, hogy mindkét típust - vagy legalábbis a magatartásformát - felismeritek. És talán épp annyit rágódtok a témán, mint én, hogy vajon melyik a kifizetődőbb magatartás? Első blikkre egyértelmű, de most tényleg.
Van olyan, hogy valakinek MINDIG csak a napos oldal jut? Egy egész életen át? Hogy szinte soha, semmiért nem fizet? Vagy csak alig-alig törleszt valamit a tönkretett-felhasznált-kifacsart-"megelőzött" emberi kapcsolataiért? Nem fog tetszeni a válasz, de én úgy gondolom, hogy igen, nagyon is van ilyen.
És a film rendezője szerint is igen, van ilyen. Csak meg kell nézni a történet végét, csattanós választ ad rá. Úgy tapasztalom, hogy az Örök Nyertesek világát éljük, talán jobban, mint valaha. Mondok egy példát. Tavaly ősszel elég nagy vihart kavart Palvin Barbara topmodell, aki az Instagramon azt írta: szomorkodott a Las Vegas-i tömegmészárlás miatt (mi is megírtuk, hogy egy 64 éves férfi egy szálloda tetejéről lövöldözve több mint ötven embert ölt meg egy koncert közben), de a L'Oreal "családtól" kapott virágcsokor szerencsére megvigasztalta. A csatolt képen a csokrot szagolgató modell volt látható. Nos, én nem ismerem személyesen Palvin Barbarát, és az őt akkor ért támadásokat sem találom elegánsnak - volt, aki egyenesen szörnyetegnek nevezte -, de
arra azért hajlok, hogy leszörnyetegezzem azt a világot, amely elképesztő méretű tömegek véleményformálójává emel tájékozatlan kicsi lányokat, csak azért, mert milliós követőtáboruk van az Instán, és vélhetően milliós (dollárban) bankszámlájuk is, tehát a győztesek táborába tartoznak.
Arról természetesen nem Palvin Barbara tehet, hogy a globális szépiparban, meg az internet szétfotosoppolt, szétmanipulált műmájer-celebuniverzumában egy dollármilliárdokat bezsebelő kozmetikai márka jelenti a vigaszt ötven ember halálára, és ezzel együtt ötven család lelki taccsra-vágására. Aki veszítette már el egy szerettét - tragikus körülmények között, vagy épp tragikusan korán, vagy tehetetlenül végigasszisztálva a szenvedését -, az tudja, hogy a L'Oreal meg a Jimmy Choo meg az Adidas semmilyen gyászra, veszteségre, gyötrelemre meg magányra nem vigasz, semmilyen valóban "emberi" dologra nem válasz, ez egyszerűen nem ugyanaz a sík, szégyen és fájdalmas sekélyesség ezt a két fogalomkört még egy lapon említeni is. És mégis: úgy érzem, a világ azt diktálja nekünk, azt sulykolja belénk, hogy aki győztes, aki milliomos, aki szép, akit milliók követnek, az az igazi. Olyannak kell lenni, végigtáncolni az életen, mindig a napos oldalon ügyeskedni, ha kell, eltaposni, aki útban van, és akkor nem lesz semmi baj. Korunk embertípusa, a közösségi médiában milliárdos nagyságrendben szerteszét fröcskölt példaképe az Örök Nyertes, aki soha, semmiért nem fizet. És többen követik ezt a példát, mint gondolnánk. Hogy azután ez az embertípus belül-legeslegbelül mégiscsak perkál - talán.
Hogy a gondosan szűrt, fotosoppolt látszat és a valóság közötti óriási űrnek mégiscsak ára van - talán. Hogy a tisztesség, a szerénység, a csendes emberség, a handabandázás nélküli gürcölés hosszú távon mégis elnyeri jutalmát, többnyire szintén legbelül - talán.
Én eddig egyetlen konklúzióra jutottam ezzel kapcsolatban, ami egy szóban összefoglalható: bárcsak. Szóval nézzétek meg az „Előzés” című filmet, tényleg nagyon tanulságos, és már a főszereplők miatt megéri: Vittorio Gassmann és Jean-Louis Trintignant.