Nem merik bevallani a gyerekek, ha bántalmazzák őket az iskolában
Jellemzően kikből válnak áldozatok, illetve bántalmazók?
K.A.: Összevetettük a pozitív kapcsolati hálókat, a barátságok alakulását és azt, hogy kik számítanak népszerűnek az osztályban, azzal, hogy kik az áldozatok és a bántalmazók. Ebből az derült ki, hogy nagyobb valószínűséggel váltak áldozattá azok a gyerekek, akikre sokan mondták az osztályból, hogy nem kedvelik. Az is kiderült az adatokból, hogy aki védelmezni próbálja ezeket a gyerekeket, maga is nagyobb eséllyel szenved el bántalmazást. Ez a csapdahelyzet az egészben.
A bántalmazók egy része népszerűnek számított az osztálytársaik körében. Nemzetközi kutatásokból tudjuk, hogy gyakran azért történik a bántalmazás, mert ez az egyetlen eszközük arra, hogy a közösségen belül növeljék a státuszukat.
Ezt használják arra, hogy elismertek legyenek, felnézzenek rájuk. Nehéz intervenciós programokkal megváltoztatni azt a dinamikát, hogy mások bántása népszerűvé tesz. Ezért vannak olyan programok, amik más eszközöket próbálnak adni a gyerekeknek, hogy népszerűek legyenek. Megnéztem a kutatásunkban, hogyan függ össze a népszerűség és a bántalmazottak száma. Az adatokból egy fordított U-alak rajzolódott ki: egy pontig minél több osztálytársát bántalmazta az adott gyerek, annál népszerűbb volt, utána viszont elkezdett csökkeni a népszerűsége. Ugyanez volt igaz a pletykálkodásra is.
Hány bántalmazója volt annak, akit a legtöbben bántottak?
K.A.: Volt egy kislány, akit szinte az egész osztály bántalmazott. Ez már a kérdőívek kitöltése alatt teljesen nyilvánvaló vált számunkra, mivel folyamatosan csúfolták, szekálták a többiek. Ehhez hozzátartozik, hogy egy kis létszámú osztályról beszélünk, 12 gyerek járt oda. Szerintem ez nem véletlen, mert olyan kicsi közösségről beszélünk, olyan erős normákkal, hogy mindenki inkább beáll a sorba, nehogy kiközösítsék. Nagyobb osztályban nehezebben alakul ki hasonló norma, mert a közösségen belül vannak különböző klikkek, illetve nagyobb valószínűséggel van egy vagy több olyan gyerek, aki kiáll az áldozat mellett. Így is előfordult más osztályokban, hogy valakit az osztály fele bántott.
Mennyire adtak őszinte választ a gyerekek?
K.A.: Mivel félévente történt az adatfelvétel, egy idő után megszoktak minket, sikerült bizalmi légkört kialakítani. Főleg, hogy anonim módon történt a kérdőívek kitöltése. Abból is látjuk, hogy őszinte válaszok születtek, hogy az adatokban nem tapasztaltunk jelentős eltérést a nemzetközi eredményekhez képest.

Kisfalusi Dorottya / Fotó :Végh László
Felismerik a gyerekek, ha bántalmazásról van szó?
K.A.: Nehéz Magyarországon kutatni az iskolai bántalmazást, mert angolszász nyelvterületen egyetlen szó, a bullying írja le ezt a jelenséget, és általában tudják az emberek, hogy mit értünk alatta. Nekünk erre nincs egyetlen szavunk, csak különböző fordításaink vannak, mint az iskolai bántalmazás vagy az iskolai zaklatás. Ezért azt az utat választottuk, hogy külön elemekre kérdezünk rá: ki az, aki megüt, megver, ki az, aki csúfolódik veled, sérteget, kit szoktál a háta mögött kibeszélni másokkal. Mivel ez egy több éven átívelő kutatás volt, meg tudtuk nézni, hogyan változnak a bántalmazói viszonyok.
Ahogy idősödtek a gyerekek és fejlődtek a szociális készségeik, úgy egyre ritkábbá vált a bántalmazás. Persze ez azt is jelentheti, hogy csak kevesebb bántalmazásról számoltak be.
Mi bántja jobban a gyerekeket, a verbális bántalmazás vagy a fizikai erőszak?
K.A.: Erre vonatkozólag nem gyűjtöttünk adatokat. Szerintem nagyrészt attól függ, hogy mennyire zajlik nyilvánosság előtt a bántalmazás. Valakinek látnia kell, hogy legyen “értelme”, így működik a megalázás. Ha valakiből az egész osztály előtt csúfot űznek, az jobban tud fájni, mintha megverik, de senki sem látja. Ezt ismerték fel az intervenciós programok is, hogy ha a közösség népszerűséggel jutalmazza a bántalmazást, az fenntartja a bántalmazást. Ezért próbálják érzékenyíteni a gyerekeket, hogy merjenek kiállni az áldozatok mellett.
Van-e összefüggés az iskola bántalmazás gyakorisága és aközött, hogy milyen típusú iskolába járnak a gyerekek?
K.A.: A szakiskolákhoz és szakközépiskolákhoz képest a gimnáziumokban átlagosan alacsonyabb a bántalmazás aránya, 2009-ben volt egy iskolai agresszióval kapcsolatos kutatás, abból is ez derült ki. Nyilván az oktatás minősége és a tanárok felkészültsége is befolyásolja, hogy mennyire gyakori a bántalmazás. Ami érdekes, hogy amikor a rosszindulatú pletykálkodást elemeztük, az láttuk, hogy más típusú iskolákhoz képest a gimnáziumi osztályokban a pletykálkodás inkább tekinthető egyfajta “hálózatnak”, az időbeli alakulása is jobban elemezhető. Ez jelentheti azt, hogy kevésbé volt véletlenszerű, hogy ki kiről pletykálkodott az osztályban, és stabilabban maradt fenn a pletykálkodás a közösségben. De azt is jelentheti, hogy míg a szakiskolákban a pletykálkodás csupán az egyik formája a bántalmazásnak, addig a gimnáziumokban gyakorlatilag a pletykálkodás jelenti a bántaltamazást.
Hogyan rombolja a pletykálkodás az osztályközösséget?
K.A.: Összevetettük a “kit nézel le” és a “kiről pletykálkodsz” kérdésekre adott válaszokat. Akit lenéznek a többiek, arról idővel nagyobb valószínűséggel pletykálnak valamilyen negatív tartalmú információt, de fordítva is igaz: akiről pletykálnak, idővel le is nézik.
A pletyka tehát egy eleve hátrányos helyzetet erősít fel. Viszont érdekes módon kevésbé függ össze a pletykálkodás és az, hogy kire néznek fel az osztályban. A pletykálkodást az is motiválhatja, hogy nem feltétlenül derül ki, ki kezdte el, viszont alááshatja a bántalmazott státuszát a közösségen belül.
A prevenciós programok ugyan egyben kezelik a bántalmazás különböző formáit, de tudatosítják a gyerekekben, hogy a pletykálkodás is annak számít.
Az etnikai hovátartozás befolyásolja, hogy kiből lesz áldozat vagy bántalmazó?
K.A.: Amikor a középiskolai gyerekek önbevallása alapján – tehát hogy romának vagy nem romának tartják magukat – vizsgáltam a válaszokat, akkor nem tapasztaltam különbséget romák és nem romák között abban, hogy bántanak-e másokat, akik nem a saját etnikai csoportjukhoz tartoznak. Tehát nem az van, hogy a romák bántják a nem romákat, és fordítva, hanem a fiatalok ugyanolyan eséllyel bántják a saját etnikai csoportjukba tartozó osztálytársaikat, mint a másik etnikumhoz tartozókat. Ez a mi hipotézisünknek is ellentmondott. Ha viszont azt néztem, hogy az osztálytársak kit tartanak romának az osztályból, akkor nagyobb százalékban neveztek meg romákat áldozatként, vagyis nagyobb eséllyel bántottak romákat. Azért vizsgáltuk kétféleképpen ezt a kérdést, mert az emberek nem feltétlenül azokkal szemben előítéletesek, akik romának vallják magukat, hanem akiket ők maguk romának tartanak. Ez így van az iskolai bántalmazás esetében is. Viszont az általános iskolásoknál a hátrányos helyzetű roma tanulók valamivel több osztálytársukat bántották, mint a nem hátrányos helyzetű roma tanulók, vagy mint a hátrányos helyzetű nem roma tanulók. Ugyanakkor a hátrányos helyzetű roma tanulókat átlagosan többen is bántották. De önmagában sem az etnikai hovatartozás, sem pedig a hátrányos helyzet nem hozza magával a bántalmazást.
Tehát a bántalmazás nem ismer etnikai határokat.
K.A.: Igen, és ezt látjuk például a holland kutatásokból is. Azért is vizsgáltuk az etnikai kérdést, mert az acting white elmélet szerint, ami az Egyesült Államokban is egy erősen vitatott elmélet, a fekete tanulók és más marginalizált csoportok tanulói kirekesztik maguk közül azokat, akik próbálnak jobban tanulni. A mi kutatásunk és más, roma tanulók körében végzett kutatás is ellentmond ennek: a romák körében pont azok a gyerekek voltak népszerűbbek, azokat kedvelték többen, akik jól tanultak. Az sem igaz, hogy a jól tanuló roma diákokat bántanák az osztálytársaik.
Milyen hatással van az iskolai bántalmazás a gyerekek tanulmányi teljesítményére?
K.A.: Minél több gyereket bántott valaki, illetve minél többen bántottak valakit, annál rosszabbul tanult. Értelemszerűen az áldozatok a bullying miatt kevésbé érezték jól magukat az iskolában, de ugyanezt láttuk a bántalmazók esetében is. Azt viszont még csak most vizsgáljuk, hogy előbb váltak bántalmazóvá, és utána kezdték el rosszabbul érezni magukat, vagy fordítva.
Címlapkép: Végh László