KULT
A Rovatból

Az iskola, ahol a legprofibb zenészek a tanáraid – de nem csak ezért többszörös a túljelentkezés

Idén másodjára lesz saját udvara Kapolcson a Kőbányai Zenei Stúdiónak, ahol fiatal tehetségek mellett több onnan indult, mára igazi sztárrá vált zenekar is fellép.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. június 05.



Az idén 20. születésnapját ünneplő MZTSz Kőbányai Zenei Stúdió az egyik legelismertebb hazai zenészképzés: kis túlzással alig találni profi együttest az elmúlt két évtizedből, amelynek tagjai között ne lenne ott az iskola valamelyik diákja. Vagy legalább valaki olyan, aki eljátszott a gondolattal, hogy oda jelentkezik.

Kőbánya július végén 10 napra a Művészetek Völgyébe költözik, színpadukon olyan neveket láthat majd a közönség, mint az Ivan & the Parazol, a Carbonfools, a Mary Popkids, vagy a Magashegyi Underground.

Napközben pedig a kerület más nevezetességei és különlegességei, például a helyi kézműves sörfőzdék is bemutatkoznak. Mindezekről Szakadáti-Póka Vanessa, az iskola marketingvezetője és a programok főszervezője mesélt.

– Édesapád, Póka Egon az iskola egyik alapítója, ma is ő az ügyvezető igazgató. Te mikor folytál bele először a munkába, és milyen formában?

– Már az első pillanatokban is ott voltam, nyilván pár éves kisgyerekként annyira még nem vettem részt a szakmai munkában, de vannak emlékeim a kezdetekről. (mosolyog) Jóval később szereztem egy kommunikátor végzettséget, majd pedig egy művészeti szakmenedzserit is, ezért amikor felmerült, hogy a zenei menedzsmentet, illetve a marketing működését is tanítani kellene a diákoknak, rám esett a választás, hiszen kéznél voltam, előtte a szakszervezetnél dolgoztam.

Az volt a feladatom, hogy tisztázzam a diákokkal a mai világban már nem elég pusztán az, ha van egy jó zenekarod, tehetséges vagy és szuper dalokat írsz – el kell jutni a közönséghez, és el kell érned, hogy emlékezzenek rád.

Az internet ebből a szempontból egyszerre hatalmas előny, mivel megszünteti a távolságokat, de egyben hátrány is, hiszen pár kattintással bárkit meg lehet hallgatni a négy fal között, nem kell a koncertjére jegyet váltani, vagy akár csak pénzt adni a lemezéért.

Persze mindezt az előnyükre is fordíthatják a zenészek, de ehhez meg kell tanulniuk okosan használni. Érteniük kell ennek a mai instant világnak az egészen furcsa működését, a kereslet-kínálat elvét, hogy a rossz reklám esetükben nem reklám, s, hogy nehéz, de nemes hivatást választottak, aminek sok-sok nehézsége van, de minden zenével töltött perc kárpótolja őket.

– Szerinted mi teszi Kőbányát igazán egyedivé, miben kapnak többet az ide járók, mintha mondjuk a zeneművészetire mennének?

– A zeneművészeti egy teljesen más irány, más jelleg és nem szeretném összehasonlítani a két intézményt. Nálunk az egyik legfontosabb, hogy átfogó könnyűzenei tudást adunk, azaz minden ide tartozó stílus megtalálható az oktatási tananyagunkban.

Itt nem pusztán arról van szó, hogy bejön a tanár és leadja a tananyagot. Persze egy bizonyos szintet hozni kell, de ezen felül csak rajtad múlik, mennyit veszel el és szívsz magadba – nemcsak az oktatóktól, akár saját diáktársaidtól is.

Akinek megvan a kellő szorgalma, rengeteget fejlődhet, tanulhat, tapasztalhat. Nagyon különleges az is, hogy a tanáraink nagy része elsősorban előadóművész és csak ezután pedagógus. Ez pedig hatalmas dolog: tényleg aktív zenészektől lehet tanulni. A kiegészítő, járulékos tananyag is rendkívül hasznos, van a tárgyak között például szakmai angol a külföldi boldoguláshoz, jogi és gazdasági ismeretek, zenetörténet, szövegírás és még sorolhatnám.

– Mekkora előképzettség kell ahhoz akár hangszeres tudásban, akár elméleti szinten, hogy valaki bekerülhessen?

– Erre nem lehet általános szabályt lefektetni. Akadt diákunk a 20 év során, aki úgy gitározott, hogy mindenkinek leesett az álla, de közben nem tudta megmondani, milyen húrok vannak a hangszerén. Őt arra kértük, hogy az augusztusi pótfelvételiig próbáljon felzárkózni ezen a téren is. Alapvetően kell, hogy legyen egy biztos hangszeres tudás, de ha valaki tehetséges és látszik rajta, hogy tényleg komolyan csinálni szeretné, az kijön az előadásmódjából is. Én a zene „szakmai” részéről nem tudok nyilatkozni, nem ezt az oldalt képviselem, de a bent ülő elismert zenészek meg tudják határozni, mi az a szint, amire már építkezhet az illető.

Sok múlik azon is, milyen a merítés az adott évben jelentkezők között. Például volt egy basszusgitáros fiú, aki az esélytelenek nyugalmával jelentkezett, mégis felvettük, mert akkor éppen nem volt annyira erős a konkurencia azon a tanszakon. Neki viszont még maradt egy szakmai éve a középiskolában, amit mindenképp el kellett végeznie, tehát nem tudtunk mást mondani neki, minthogy próbálkozzon újra jövőre. Akkor pedig már nem került be. De becsületére váljon, hogy a márciusi elbukott felvételi után nagyon összekapta magát, és augusztusban már sikerrel vette az akadályt.

– Aki elvégez egy ilyen képzést, nyilván szeretne profi zenészként ebből is élni. Van arról adatotok, mekkora arányban valósul ez meg?

– Elkezdtünk egy ezzel kapcsolatos alumni kutatást, és az eredmények elég pozitívak: a végzett diákok nagyobb része a pályán maradt, a mai napig aktívan zenél.

A megélhetés más kérdés, szerintem manapság a legjobban menő zenekarok esetében is nagy dolog, ha pusztán zenélésből fenn tudják tartani magukat.

De a koncertezésen túl máshonnan is lehet úgy bevételük, hogy közben nem fordítanak hátat a szakmának: akár tanításból, hangosításból, más produkciók mögötti producerkedésből, vagy egyéb járulékos tevékenységből.

– Mennyire marad meg az összetartás a diákok között, miután végeztek?

– Ez az, amit még szerettem volna kiemelni, nekem ez a szívügyem. Kőbánya összeköt. Az itt töltött évek során olyan bizalmi kapcsolat alakul ki a diákok és a tanárok között, amelyre évek múltán is biztosan számíthatnak. Nem hiába: zenélni, közösen alkotni és fejlődni szerintem egy igazán intim dolog, az itt kialakult értékek pedig meghatározóak maradnak évek múltán is.

Gyakran előfordul, hogy valaki a saját osztálya (vagyis egyben iskolai zenekara) tagjaival dolgozik tovább, de emellett is számtalan példát láttunk már arra, hogy ha egy volt vagy jelenlegi kőbányás bekerül egy zenekarba, ahol később egy másik pozícióban is üresedés adódik, automatikusan valamelyik diáktársát ajánlja be maga mellé. A hab a tortán, amikor két egymásnak idegen zenész számára kiderül a kőbányai közös pont, azonnal segíteni és támogatni kezdik egymást.

Azt hiszem, ennél többet nem is kívánhatnánk, minthogy a hazai zenei életben legyen egy ilyen összetartó erő, amilyen a mi volt diákjaink között van. Ez egészen egyszerűen csodálatos.

– Hogyan jött létre Kőbánya Udvara a Művészetek Völgyében?

– Még 2015-ben volt ugyanazon a helyen, a Gástya-árokban a Modern Art Orchestra és Hobo közös udvara. Fekete-Kovács Kornél, a MAO vezetője (és egyben az iskola tanára) hívott fel, hogy a délutáni sávokban szeretnének kőbányás zenekaroknak is fellépési lehetőséget adni. Ennek révén kapcsolódtam be a Völgy-programszervezésbe, és nagyon jól is sikerült az a tíz nap. A következő évben megmaradt a koncepció, de már akkor motoszkált bennem a gondolat, hogy milyen jó lenne egy önálló helyszín, ahol a zeneiskolai vonal még erősebben meg tud mutatkozni.

A körülmények szerencsés alakulása és a Völgy főszervezőitől kapott támogató hozzáállás pedig elindított az úton, hogy az álomból valóság lehessen. Édesapámmal elmentünk a X. kerületi önkormányzathoz, akik korábban is büszkén álltak ki az iskola mellett, nekik is szívügyük a mi működésünk és a kerület virágzó kulturális élete, amiért nem tudunk elég hálásak lenni. Kovács Róbert polgármester és csapata nyitott szívvel és füllel hallgatta meg a terveket: hogy a kerület kiválóságai egy udvarnyi program keretén belül megjelenhessenen a Művészetek Völgyében.

Nem pusztán anyagiakban támogatták a udvarhelyszín létrejöttét, hanem minden alkalmat megragadtak arra, hogy az együttműködés példamutató lehessen.

Így például tavaly a „Jó tanuló, jó sportoló” díjat elnyert diákokat már Művészetek Völgye hetijeggyel jutalmazták. Ez azért szerintem elég menő, nem?

– Hogy állt össze a program?

– Szerettük volna éppen megfelelő arányban vegyíteni a tehetséges fiatal zenekarokat a már ismertebb, komoly rajongói bázissal rendelkezőkkel. A vezérfonal az volt, hogy mindenképp legyen valamilyen kapcsolódás, akár egy jelenlegi vagy már végzett diáknak, akár tanárnak köszönhetően. Jó volt látni, hogy tényleg ennyi felé vagyunk, a zenekarok felkonferálták egymást, örültek a másiknak, ott is maradtak megnézni őket a saját bulijuk után, tehát ismét megmutatkozott az összetartás.

– Mi változott idén a tavalyi évhez képest?

– Sok zenekart elvittek tőlünk a fesztiválon belül más helyszínekre, ami bármennyire is fájó, végső soron örömteli hír. A Bohemian Betyars például ezúttal a nagyszínpadon játszik majd, pedig tavaly egy hétfői esős estén olyan bulit csináltak nálunk, hogy a fal adta a másikat. A Margaret Island esetében ugyanez a helyzet, rájuk egyébként már a múltkor is épphogy befért a közönség az udvarunkba, akkora volt az érdeklődés – tehát abszolút megérdemelték a feljebb lépést és velük együtt örülünk a sikereiknek.

Viszont legnagyobb örömünkre a fellépőink között tudhatjuk idén az Ivan & the Parazolt, a Magashegyi Undergroundot, a Bagossy Brothers Companyt, Boggie-t és a keményebb stílus képviseletében a Useme csapatát. Szívem szerint itt azért az összes zenekart bátran felsorolnám, mert egytől-egyik kiváló zenészek és nagyon jó koncertekre számíthatunk idén is.

– A nem zenei programok közül mit emelnél ki?

– A Gástya-árok adottságai pont megfelelőek a napközbeni sziesztázásra, ezért eleve úgy alakítottuk ki a nem zenei felhozatalt, hogy a pihenést és a feltöltődést szolgálják. Oldalt egy afféle semmittevős napozót szeretnénk kialakítani, a Mashroom belsőépítész csapattal közösen, ahol pokrócokon és szalmabálákon lehet kipihenni az előző este fáradalmait. Természet-relaxáció-redizájn, ez a vezérfonal.

Minden délelőtt elindul majd egy szekér körbe a faluban, hogy közhírré tegye az udvar aznapi programjait. Élőzenés tornával is készülünk, de nem a régi tévétornák hangulatát kell elképzelni, annál sokkal különlegesebb és lélekemelőbb lesz.

Személyes kedvencem az Élő Zenegép, amit egy kőbányás zenekar fog tartani, hangszersimogatóval egybekötve. Ez teljesen interaktív, a közönség bármikor közbeszólhat, megszabva mondjuk a tempót vagy a dalok felépítését.

Mindezek mellé sikerült nagyon jó előadásokat is beszervezni, például a helyi kézműves sörök világáról, amelyek sorra hozzák haza a díjakat különböző világversenyekről. De lesz városrész-történeti bemutató, valamint műveltségi vetélkedő is az elhangzottak alapján, szuper nyereményekért.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás a TV2-n: meglepődtek a nézők, visszatért egy népszerű műsor
Elindultak a Kincsvadászok új részei, emiatt borult az eddigi műsorrend. A Házasság első látásra korábban kezdődik, a Legyen Ön is Milliomos! pedig később.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 18.



Hétfő estétől új műsorrenddel jelentkezik a TV2, a változás a csatorna teljes hétköznap esti sávját érinti.

A Házasság első látásra a korábbi 19:45-ös kezdés helyett már 19:20-kor képernyőre kerül, ezt követően 20:40-től a Kincsvadászok vadonatúj részei láthatók, az estét pedig 22:00-tól a Legyen Ön is Milliomos! zárja.

Az eddigi műsorrend a népszerű műtárgy-kereskedő show visszatérése miatt borult, a változás viszont sok nézőt váratlanul ért. A TV2 közösségi oldalain számos értetlenkedő hozzászólás jelent meg.

„Kedves TV2, most mi ez? A Házassâg első látásra 21:20-ig van írva. Akkor most, hogy van ez?” – kérdezte egy kommentelő.

„Hogy került a Kincsvadászok ide?” – írta egy másik.

A Kincsvadászok stábja nem változott: a műsorvezető Till Attila, a műtárgyszakértők Kelen Anna és Megyesi Balázs, a kereskedői székben pedig dr. Katona Szandra, Fertőszögi Péter, Fejes Tamás, Nagyházi Lőrinc és Molnár Viktor foglalnak helyet. A műsorban civil eladók hoznak be különleges tárgyakat a stúdióba, ahol azokat szakértők értékelik, majd a kereskedők licitálnak rájuk. A műsor sikerét a tárgyak mögötti történetek, az értékbecslés és az alku izgalma adja, a csatorna a mostani évadban a szokatlan darabokra és a már ismert, stabil szereplőgárdára épít.

A Palik László nevével fémjelzett Legyen Ön is Milliomos! 2025-ben több új etappal tért vissza, és ismét a TV2 egyik rendszeres esti műsorává vált.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Gerendai Károly a Sziget megmentéséről: A politikusok azt a játékot játszották, hogy ki rántja el előbb a kormányt
Az üzletember szerint a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.


Gerendai Károly volt a Della, a 24.hu gazdasági podcastjának vendége, melyben többek között arról beszélt, hogy miért és hogyan vette vissza a Sziget Fesztivált.

Az üzletember azt mondja, nem tervezte, hogy újra „szigetezni” fog, egyszerűen azzal a ténnyel szembesült, hogy az eddigi tulajdonosi kör kivonul a magyar piacról és nem folytatják tovább a fesztivált sem. Amikor felkínálták neki a lehetőséget, hogy a helyükre lépve megmentheti a Szigetet, akkor szembesült ezzel a kihívással.

Az interjú rögzítésekor még nem volt végleges döntés a Fővárosi Közgyűlés részéről a közterület-használati szerződésről, ami a fesztivál megrendezésének kulcsa. Gerendai Károly elmondta, bizonytalansági tényező még van, de bizakodó, mert a frakciók jelezték, hogy a legutóbbi kérelmüket már támogatni fogja a többség. A közgyűlésben zajló vitákat egyenesen pejoratív jelzővel illette.

„Tudom, hogy milyen jó szó erre, ez a tényleg cirkusz, kutyakomédia, nem tudom micsoda, mert nekem tényleg egyszerűen abszurd volt, hogy miközben mindenki arról beszél, hogy legyen Sziget, meg kell menteni a Szigetet, a végén gyakorlatilag az volt az érzésem, hogy azt a játékot játsszák, mint amikor két autó megy egymással szembe és kirántja el előbb a kormányt, és a végén ugye egyik se rántotta el a kormányt, aminek az lett a vége, hogy majdnem nem lett Sziget”

– fogalmazott. Szerinte végül utólag történt egyfajta „kormány elrántás”, ami oda vezetett, hogy újra be tudták adni a kérelmüket.

Gerendai elmondása szerint a szavazás másnapján találkozott Magyar Péterrel, ahol megegyeztek azokról a feltételekről, amelyekkel a TISZA Párt frakciója is támogatni tudja az előterjesztést. Arra a kérdésre, hogy Magyar Péter politikai haszon reményében járt-e el, Gerendai úgy felelt:

„Én inkább úgy fogalmaznék, hogy szerintem ő nem politikai haszonszerzés, hanem politikai kármentés reményében tette ezt a lépést szerintem.”

Úgy véli, a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.

„És valószínűleg ez volt az a pont, ahol ők is azt felmérték, hogy ez rájuk éghet ez a helyzet, hogy akkor a végén esetleg a Tisza-szavazók egy része azt gondolja, hogy ez mégse szimpatikus ez a politikai formáció számára, hogyha egy ilyen kérdésben nem álltak ki és elkaszálják”

– mondta, hozzátéve, hogy a TISZA és a Fidesz-frakció is tartózkodott, ami majdnem a Sziget végét jelentette.

Állítása szerint a közgyűlésen egyedül Karácsony Gergely főpolgármester, illetve az ő emberei kérdezték meg arról, hogy mit gondol a pártok által benyújtott módosító indítványokról. Ezek között szerinte egészen furcsák is voltak, például hogy a Sziget vegyen buszokat vagy adjon aranyrészvényt a fővárosnak.

„Abszolút azt éreztem, hogy itt majd zajlik a kampány, és egyszerűen mindenki elfelejtkezik arról, hogy hát közben ott a sok bába között mi lesz a gyerekkel”

– jellemezte a helyzetet.

A jobboldali médiában megjelent narratíváról, miszerint egy ukránokat pénzelő amerikai tőkealaptól veszi vissza a Szigetet, Gerendai azt mondta, ez a „ne sírjak vagy nevessek” kategória. „Tényleg egyszerűen abszurd, hogy milyen ötleteket tudnak egyáltalán kitalálni” – jelentette ki. Hozzátette, elkeserítőnek tartja, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki egyszerűen csak meg akarja menteni a fesztivált, ami szerinte a főváros, az ország, a fiatalok, a kultúra és a turizmus közös érdeke.

A korábbi, saját időszakát érő kritikákra is reagált, miszerint a Sziget nulla közeli eredményt hozott, a pénzt pedig a járulékos vállalkozásokon keresztül vették ki. Gerendai szerint ez egy „klassz összeesküvési elmélet”. Állítása szerint visszanézve a 17. Szigetig, kilenc nyereséges, négy nullszaldós és négy veszteséges évük volt. Feltette a kérdést:

„Mi értelme van, hogy kilopjam a saját cégemből egy másik cégembe a pénzt? Így is úgy is adót kell fizetni utána.”

Elmagyarázta a sokat kritizált nagykereskedelmi modelljüket is: eszerint a nagyker árrésébe építették be a vendéglátósok által fizetendő díjat, ami így a forgalomtól függött. Ez egyfajta kockázatmegosztás volt, és a bevétel a Sziget kasszájába folyt be.

Gerendai kritikusan beszélt a korábbi külföldi tulajdonosok stratégiájáról. Szerinte a probléma az volt, hogy egy kaptafára próbálták működtetni a nyolcvanvalahány fesztiváljukat. A Sziget esetében ez a stratégia, ami a sztárfellépőkre (line-up) épült, nem működött.

„Ez egy kis lélekszámú, nem annyira fizetőképes piac, ahol nagyon nehéz lesz csak napijegyekből sokat eladni a fellépők neveire”

– magyarázta.

Rámutatott, hogy a külföldi látogatókat nem lehet csak a fellépőkkel becsábítani.

„Hogyha valaki csak azt tudja, hogy ki lép fel egy fesztiválon, akkor azért mondjuk egy angol fiatal föl fog ülni egy repülőre, hogy egy angol zenekart nézzen meg, hát azt otthon is megkapja.”

Ezzel szemben ők korábban a Sziget egyediségét, a sokszínűséget és Budapest vonzerejét kommunikálták.

A stratégiaváltás hatását számokkal is alátámasztotta. „Még mondjuk a 2010-es évek vége felé, tehát még az utolsó években, amikor még mi is részt vettünk, akkorról tudom a számokat, akkor nagyságrendileg 50-60 ezer bérletet adtunk a szigetre, és ennek a 85%-át külföldön. Most 22.800 bérlet volt már az utolsó évben eladva, és már ennek is csak a 70%-a külföldön.” Szerinte a magyar látogatók száma nem esett vissza, a külföldieké viszont jelentősen. Ennek egyik konkrét okaként a 26 országban működő képviselői hálózatuk leépítését nevezte meg, ami szerinte „életveszélyes döntés” volt.

A jövőbeli tervekről elmondta, mindenképpen meg akarják erősíteni a fesztivál kulturális kínálatának egyéb lábait, és nemcsak a programokra, hanem a szolgáltatásokra, a kommunikációra és a látványvilágra is több forrást szánnak. Célja, hogy a fesztiválélményt erősítsék, mert a legnagyobb előadók már kevésbé preferálják a fesztiválokat.

„Nekünk abban a modellben kell újra visszakormányozni a szigetet, amilyen régen is volt, tehát hogy mi 60-70%-át úgy adtuk el a jegyeknek, hogy még nem hirdettünk programot”

– vázolta fel a célt. Emellett szeretnének nyitni a régebbi, 30-40-es korosztály felé is, nem csak a Z-generációra fókuszálni.

Az üzleti háttérről elmondta, a Sziget Zrt.-t visszavásárolták, de a Sziget brand a korábbi tulajdonosnál maradt, amiért licencdíjat fizetnek. A fesztiválszervező csapat megmarad, Gerendai elsősorban a stratégiai irányok meghatározásában vesz részt. Heti két napot tervez a Sziget-irodában tölteni, ami miatt leginkább az utazásairól kell lemondania, de a vendéglátós érdekeltségeinek napi működését egy felépített menedzsmentcsapat viszi tovább. Az új projektek indítását azonban újra kell gondolnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Szépművészetiben balhézva és a Dunán hajókázva sem kápráztatnak el igazán a Szemfényvesztők 3 illuzionistái
Azért így is akad néhány csavaros trükk a tarsolyban, csak ne lenne minden karakter ennyire elszállva magától.


Kilenc év után folytatódik a „robinhoodkodó” bűvészbanda kálváriája. A Szemfényvesztők 2013-ban meglepetéssikert aratott: a David Copperfield babérjaira törő illuzionisták látványos akciókkal megtűzdelt és csavaros heistfilmje 351 millió dollárt termelt a világ mozijaiban, ami, ha belegondolunk, mégsem olyan nagy csoda, hiszen olyan sztárokkal volt karimáig pakolva a film, mint Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Michael Caine, Dave Franco, Isla Fisher, Mélanie Laurent, Common vagy Caitríona Balfe. A minőségről alapvetően ritkán gondoskodó Louis Leterrier rendező (A szállító 1-2, A nyakörv, A hihetetlen Hulk, A titánok harca, Agyas és agyatlan, A leszámolás, Halálos iramban 10) akkor egész szépen betalált, és egy valóban szórakoztató és meglepő fordulatokkal teli filmet tett le az asztalra.

Nem is kellett hát nagyon sokat várni a folytatásra, 2016-ban érkezett a Szemfényvesztők 2. A rendezői széket ezúttal a szintén nem túl erős filmjeiről ismert Jon M. Chu (Step Up 2-3, G.I. Joe: Megtorlás) foglalta el, aki csak később kezdett igazán értékelhető mozgóképeket összerakni (Kőgazdag ázsiaiak, In the Heights – New York peremén, Wicked). A Szemfényvesztők 2 zárta le a rossz korszakát, amely sajnos nem tudta megismételni az első etap erényeit, a gyenge sztori és a fantasztikumot súroló nevetséges jelenetek (a kártyadobálós szcéna eléggé hírhedt lett) megtették a magukét. Az anyagi siker azonban most sem maradt el (főként az USA-n kívüli terepeknek köszönhetően), összesen 334,8 millió dollárt kalapoztak össze a mágusaink, tehát csak egy kicsivel kevesebbet, mint az első résszel.

Úgy tűnik azonban, hogy ez a visszaesés (az Egyesült Államokban csak 65 milliót hozott) elegendő volt ahhoz, hogy a Lionsgate stúdió egy időre parkolópályára állítsa a franchise-t.

Végül azonban újra összegyűlt a banda (legalábbis a nagyja), hogy kilenc évvel a legutóbbi húzásuk után ismét valami nagyon villantsanak. A harmadik alkalomra is új rendező vállalta el a levezénylést, méghozzá a főszereplő Jesse Eisenberg régi haverja, Ruben Fleischer, akivel korábban együtt forgatták a Zombieland első és második részét, valamint a 30 perc vagy annyi se című akció-vígjátékot (Fleischer azért ezek mellett nagyot ment a Venommal és az Uncharteddal is).

Hőseink, avagy a Négy Lovas visszatér, és velük együtt egy új generáció illuzionistái is színre lépnek. Nem kis feladatra vállalkoznak: minden idők legjobban őrzött, legértékesebb ékszerét, a Szívgyémántot tervezik becserkészni a gonosz cégvezér Veronika Vanderbergtől (Rosamund Pike).

Pontosabban csak Atlas (Jesse Eisenberg) vág neki a társai nélkül a körmönfont rablásnak, amelyhez egy új, fiatal illuzionistatriót kér fel társnak, akik épp a Négy Lovas álcája mögött kopasztottak meg legutóbb egy sokakat megkárosító, milliomos kriptohuszárt. A színész Bosco (Dominic Sessa), a fürge June (Ariana Greenblatt) és az „agy” Charlie (Justice Smith) belemennek a játékba, a balhé közben azonban feltűnnek a régi Lovasok is, a kártyazsonglőr Jackkel (Dave Franco), a szabadulóművész Henley-vel (Isla Fisher) és a hipnotizőr Merritt-tel (Woody Harrelson), akik, Atlashoz hasonlóan, kaptak egy új kalandra invitáló kártyát egy titokzatos megbízótól. Vagyis a veteránok és az ifjoncok kénytelenek összefogni a közös nemezissel szemben.

Persze nem eszik olyan forrón a kását egy Szemfényvesztők-filmben, így megannyi csavarra és trükkre kell számítani a játékidő alatt.

Sajnos azonban ezek közül továbbra sem működik mindegyik. Alapvetően nagy gond ezzel a franchise-zal, hogy pontosan tudjuk, a benne szereplő színészek nem igazi illuzionisták, így az általuk bemutatott trükkök láttán sem esik le az állunk, hiszen tisztában vagyunk vele, nem igaziak.

A Szemfényvesztők-filmekben ráadásul már olyan kunsztokat mutatnak be, amelyekre egyszerűen nem is lehet magyarázat, legalábbis a fizika törvényei szerint elfogadhatók, szóval időnként átnézünk a fantasy műfajába is. Ebben a harmadik rész sem kivétel.

Bár a forgatókönyvírók próbálnak időnként különféle magyarázatokkal előállni a trükkökre, azok a legtöbb esetben igen kevésnek bizonyulnak. Ráadásul ebben az epizódban is kapunk egy, a második rész kártyadobálós pillanatához hasonló kínos jelenetet: amikor a hét főhős egymást túllicitálva próbál menősködni saját képességeivel a kastélyban. Jujj!

Azért van jó hírünk is. A fentieket leszámítva egész szórakoztató lett ez a rész, amelyben valóban akadnak meglepő csavarok, amikre talán csak a legedzettebbek jönnek majd rá. A casting is szuper, az új színészek ügyesek, bár mind nagyon el vannak telve maguktól, de Dominic Sessa (Téli szünet), Ariana Greenblatt (65, Ahsoka, Barbie, Borderlands) és Justice Smith (Jurassic World: Bukott birodalom, Pokémon: Pikachu, a detektív, Dungeons & Dragons: Betyárbecsület) jól hozzák a karaktereiket, és sokkal emlékezetesebbek, mint az „öreg rókák”.

Ráadásul nekünk, magyaroknak is tartogat kukkolnivalót a film, hiszen azt részben Budapesten forgatták, így a szemfülesek nem egy fővárosi helyszínt könnyedén kiszúrhatnak (többek között a Szépművészeti Múzeumot, az Operaházat vagy a Dunán hajókázva a háttérben a Rákóczi hidat).

Összességében tehát kijelenthető, hogy bár a borzalmas második résznél jobb lett a Szemfényvesztők harmadik kalandja, az első frissességének és körmönfontságának azért híján volt, szóval továbbra is elkelne még néhány ütősebb trükk a szereplők ingujjaiba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk