Hatalmas öngól lenne, ha nem tanítanánk többé a folyóírást
Szeretek kézzel jegyzetelni. De elég gyakran kérdezik tőlem az ismerősök, hogy miért használok papírt és tollat, miért nem a telefonomba vagy gépbe írom egyenesen a feljegyzéseket. Azt is egyre többször hallom, hogy a digitális korban felesleges a folyóírás.
„Mindenképpen tanítani kell a folyóírást, erre szükség van. Nem tanulmányoztam a hátterét, nem tudom megmagyarázni, de biztosan van valami értelme” – mondja egyik ismerősöm, egy negyvenes apuka.

Egy másik apa szerint ezzel felesleges bíbelődni, a jövő generációjának már biztosan nem lesz rá szüksége, magától kikopik majd a folyóírás tanítása az iskolákból. Ezt a nézetet egyébként elég sokan osztják. Minél több ember véleményét hallgatom meg meg erről, annál gyakrabban ismétlődnek az érveik:
inkább a tízujjas gépelést kellene tanítani, a folyóírás nagyon elavult, nem sok gyakorlati haszna van; a legtöbben rondán írnak és később lehetetlen kisilabizálni a folyóírással írt szöveget; a jövőben úgyis mindent géppel/digitálisan fogunk írni.
Forrás: MTA

A folyóírás ellenzői legtöbbször finnországi és észak-amerikai iskolákat hoznak fel példaként.
„A fejlett világ néhány országában kísérleteznek a folyóírás tanításának elhagyásával az iskolákban” - mondja Demeter Lilla írásanalitikus szaktanácsadó, grafológus, a Lukács Oktatási Központ intézményvezetője.
„Azóta több államban is visszaállították a negatív hatások megjelenése miatt a folyóírás tanítását, de erről már kevesebbet hallunk, olvasunk. A források szerint igazolhatóan romlottak többek között a matematikai és zenei képességek az adott évfolyamokban.”
Demeter Lilla hangsúlyozza, hogy nem szabad összekevernünk a kézírást a folyóírással.
A sajtóban sokat említett esetekben a folyóírás elhagyásával, nem pedig a kézírás tanításának megszüntetésével kísérleteztek.
A folyóírás során összekötjük a betűket, szinte csak az ékezetek, a központozás írásjelei, a szóközök és különböző, írásjelek elemei miatt emeljük fel a tolat/ceruzát a papírról. Ez a kézírás egyik típusa. Egy másik gyakran használt típusa a nyomtatott betűs kézírás.

"A számítógépek használatának elterjedése kétségtelenül a legtöbb munkaszituációban előnyös: valamennyiünk számára jól olvasható, javítható, esztétikus formában továbbítható információközlést tesz lehetővé" - mondja Demeter Lilla. "Ám, ha száguldanak a gondolataim, az ötleteim, akkor azt a sebességet csak kézzel tudom lekövetni és utólag fogom a számítógépen „rendbe rakni”. Próbáljuk csak ki! A legtöbb író így tesz, a tudósok is gyakran papíron, táblán gondolkodnak, ötletelnek, éppen ezért.”
A folyóírás elhagyásának szándéka Demeter Lilla szerint az írástörténet ismeretének és megértésének teljes hiányát mutatja. Miért? Mert a folyóírást az hívta életre, hogy minél gyorsabban tudjunk írni, jegyzetelni. A nyomatott betűs írás az állandó megszakítások és az elemek megtört formája miatt sokkal lassabb, mint az egybekötött, gördülékeny vonalvezetésű, lendületes folyóírásé.

A fentiekkel egyébként pont ellentétes eredményre jutott egy amerikai kutatás. Ők azt állapították meg, hogy a gépírás gyors, a kézírás pedig lassú. Éppen ezért az utóbbi sokkal hatékonyabb. Pam A. Mueller és Daniel M. Oppenheimer szerint
a laptopos órai jegyzetelés alkalmatlan a tanuláshoz. A legépelés nem késztet bennünket olyan gondolkodásra, mint a lényeget összefoglaló és kiemelő, értő és figyelmes kézzel végzett jegyzetelés.
A kézírás az agy olyan részeit aktivizálja, amelyeket a gépírás nem. Elsősorban azokat az agyi területeket, amelyek a memória kialakításában játszanak szerepet. Vagyis a gyerekek kreatívabbak lesznek és több ötlet merül fel bennük akkor, amikor kézzel írnak.
Hámori József agykutató szerint a kézíráskor működésbe lép az agy Broca központja, mely a nyelvi mozgató mező és így a kommunikációért felel, ugyanakkor gépeléskor ez a mező egyáltalán nem aktiválódik.
Demeter Lilla is felhívja a figyelmet a folyóírás előnyeire: „Tanulásakor olyan finom mikromotorikus készségfejlesztés zajlik, amelyet egyetlen legóvár, egér, touchpad vagy érintőképernyő sem tud helyettesíteni. Ráadásul az olvasás és írástanulás egyszerre történik, kölcsönösen aktiválva az agy felelős területeit, összehangolva a komplex agyi működéseket. A hang felismerése beindít egy mozgásfolyamatot, mely a folyóírás megalkotásához vezet.”

A folyóírás szerinte alkotó folyamat is, mivel képességeinknek megfelelően alakítjuk a betűk formáját, méretét, irányát, egymásba kapcsolódását. És észre sem vesszük, de közben az agyunk szorgalmasan dolgozik. Mivel jó beosztással és esztétikusan kell kezelni a teret, ezért a folyóírás a téri orientációnkat is fejleszti.
A betűvetés ̶ egyben-másban ̶ észrevétlenül megmásítja magát az embert is. Mégpedig:
1. A grafikus betűvetést uraló ember folyóírása előnyösen megváltozik; olvashatóbbá, szebbé
válik;
2. önfegyelme kiszélesbül és megacélosodik;
3. arány- és szépérzéke feltűnően kifejlődik és megfinomodik.
A BETŰVETÉSNEK szintén csak a „gyakorlás", a sulykolás a legjobb s legbiztosabb mestere!
(Forrás: A katonai betűvetésről, 1941; Összeállította: Ocsvay Géza.
„Tudatosan veszendőbe küldeni egy olyan, csak ránk jellemző humán képességet, melyet civilizált emberi közösségként évezredek alatt fejlesztettünk ki a leghatékonyabb szintre? - teszi fel a kérdést Demeter Lilla, majd folytatja: „Reméljük, hogy hasznosságát a kutatások eredményei alapján a nagyközönség is és a döntéshozók is megértik és megvédjük közös kulturális kincsünket, a folyóírást!”
VIDEÓ: Digitális toll használata
A szakértő szerint a technológia szerencsére abba az irányba halad, hogy ma már akár digitális tollal is írhatunk kézzel különböző felületekre. Mivel a gépek képesek rögzíteni a digitális folyóírást, és a szöveg szerkeszthető,
Demeter Lilla úgy véli, minden a rendelkezésünkre áll, hogy megőrizzük a folyóírást. Csak azt kell megértenünk, hogy miért.