SZEMPONT
A Rovatból

Gábos András: A magyar jövedelmek és a magyar „szegénységi küszöb” is nagyon alacsony európai összevetésben

Orbán Viktor ATV-s interjúja után vita robbant ki a gyermekszegénységről és a kormány-szegénységpolitikájáról. A szakértő szerint az eligazodást nem segíti, hogy az eddigi számokat nemrég felülvizsgálták, és az eredmény teljesen más képet mutat az ország helyzetéről.


A hétvégén Magyar Péter győri beszédében többször is szóvá tette, hogy Orbán Viktor mennyire kikökkent, amikor az ATV-n Rónai Egon a gyermekszegénységi adatokról kérdezte. A miniszterelnök azt mondta, szegénységügyben jó az irány, de térjenek vissza erre azután, hogy felkészült. "Hogy lehet, hogy egy 15 éve regnáló miniszterelnöknek fogalma sincs, mekkora a szegénység az országban? Mi lehet ennél fontosabb?" - tette fel a kérdést a Tisza Párt elnöke.

Azonban a válasz valóban nem egyszerű. Rónai Egon utólag maga is helyesbítette a kérdését, mert ő arról beszélt, minden ötödik gyereket fenyeget a szegénység vagy a társadalmi kirekesztődés kockázata, vagyis 20,9%-ot, de a valós adat szerinte 22,9%. "Szépítettem, akaratomon kívül" - írta. Hollik István viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy ezzel jobbak vagyunk, mint az uniós álag, és 2010-ben ez az adat még 40% volt. Ráadásul a KSH maga is helyesbítette saját számait, miután két kutató, Tátrai Annamária és Gábos András felvetették, hogy a statisztikai hivatal 2017 óta olyan szegénységi adatokat közölt, amelyek szakmai tévedésre vagy a manipulációra utalhatnak. A bonyolult témával kapcsolatban a téma szakértője, a TÁRKI (Társadalomkutatási Intézet Zrt.) vezető kutatója, Gábos András segít eligazodni.

– Kezdjük az elején. Egyáltalán: mit nevezünk gyermekszegénységnek?

– Gyermekszegénységnek azt nevezzük, ha gyermekek szükséget szenvednek valamiben, vagy erre nagy valószínűséggel következtethetünk abból, amit a szüleik anyagi helyzetéről tudunk. A gyerek a háztartás részeként létezik, nincs önálló jövedelme, és őt általában nem is kérdezik külön a háztartásvizsgálatok során. Így a háztartás helyzetéből következtetünk az ő helyzetükre is. Ha a háztartással együtt nézzük, akkor is többféle megközelítés, mérőszám, mutatószám van forgalomban, és ez sok félreértésre ad alkalmat: a vitázó felek gyakran elbeszélnek egymás mellett aszerint, hogy ki milyen mérőszámra hivatkozik. Mióta Magyarország az Európai Unió tagja, alapvetően azokat a mérőszámokat alkalmazzuk, amelyeket az unióban is a leggyakrabban használnak. Ezek közül az egyik az, amelyet az Európai Bizottság a saját stratégiájában a szegénységi cél nyomon követésére jelölt ki: ez a „szegénységben vagy a társadalmi kirekesztődés kockázatával élők aránya”. Ez egy összetett mutató, három, egymástól eléggé különböző komponenssel, ami politikai alku eredményeként jött létre.

Úgy látom, hogy a Központi Statisztikai Hivatal kommunikációja erre a mutatóra fókuszál, és a miniszterelnöki interjúra adott kormányoldali reakciók is alapvetően erre támaszkodnak.

Ennek egyik összetevője a relatív jövedelmi szegénység. Azokat tekintjük relatív jövedelmi szegénységben élőknek, akik a mediánjövedelem 60%-ánál alacsonyabb jövedelemből élnek.

– A mediánjövedelmet egy főre bontjuk le?

– Fogyasztási egységre. Ehhez úgy jutunk, hogy összeszámoljuk, hogy a háztartásnak összesen mennyi jövedelme van (egyfős háztartás esetében ugyanannyi, mint az egy főre jutó jövedelem), majd attól függően, hány felnőtt és hány gyermek él a háztartásban, a jövedelmet elosztjuk egy együtthatóval, amit a háztartás létszáma és összetétele alapján kalkulálunk. A második felnőtt fél egység, a gyermekek pedig háromtized egységnek számítanak. Tehát egy két felnőttből és két, 14 év alatti gyerekből álló háztartásban az első felnőtt egy egység, a második felnőtt fél egység, a két gyermek pedig fejenként 0,3 egység, így 2,1 az osztó, amellyel el kell osztani a rendelkezésre álló háztartási jövedelmet.

– Ennek az elosztott jövedelemnek kell a medián 60%-a alatt lennie?

– Így van.

Kiszámolják a mediánt, ami a középső érték, annak veszik a 60%-át, és ha valakinek a jövedelme ennél alacsonyabb, akkor őt relatív jövedelmi szegénységben élőnek tekintjük.

Ezt nevezzük jövedelmi szegénységnek, és ez uniós összetett mérőszám három összetevője közül ez csak egyik. A második a súlyos anyagi deprivációban élők aránya. Ez önmagában is összetett mutató: korábban 9, ma 13 elemi tételből áll. Például, hogy el tudnak-e menni egy hétre nyaralni, tudnak-e váratlan kiadást fedezni a hónap végén, tudnak-e rendszeresen húst vagy azzal egyenértékű fehérjét fogyasztani stb. Ebből a 13 tételből nagyjából következtethetünk arra, hogy a háztartás ki tudja-e elégíteni az alapvető szükségleteit a rendelkezésre álló erőforrásokból. Van egy harmadik komponens, a nagyon alacsony munkaintenzitású háztartásokban élők aránya. Megfoghatóbban: a munkanélküli háztartásokban élőkről van szó. Például, ha van két felnőtt, és mindkét felnőtt teljes állásban dolgozik egész évben, akkor ez az érték egy; ha egyikük sem dolgozik az adott évben egyetlen órát sem, akkor nulla, és a kettő között bármilyen érték elképzelhető, sok mindentől függően. Ez a három mutató elég különböző jelenségeket ír le. A relatív jövedelmi szegénység inkább egy egyenlőtlenségi mutató: azt mutatja meg, hogy a jövedelemeloszlás alján hogyan csoportosulnak az emberek.

Ezért fordulhat elő, hogy ez a mutató Magyarországon jobb helyzetet jelez, mint Luxemburgban, az Unió leggazdagabb országában, egyszerűen azért, mert Luxemburgban nagyobbak az egyenlőtlenségek.

A súlyos anyagi depriváció inkább az egy főre jutó jövedelemmel mutat összefüggést, akár a GDP-vel, akár az egy főre jutó háztartási jövedelemmel. Itt azt látjuk, hogy 2023-ban Luxemburgban ez az érték a gyermekek körében 3%, míg Romániában 20%, Bulgáriában, Görögországban, Spanyolországban, és Szlovákiában 10% felett van. Magyarország ez utóbbi csoportba tartozik, 13%-kal. Az alacsony munkaintenzitású háztartások mutatója inkább magyarázó jellegű, és Magyarországon 2010 óta elég jól alakult: nőtt a foglalkoztatás, olyanok is beléptek a munkaerőpiacra, akik korábban nem vagy alig dolgoztak, ezért ez a mutató javult.

Egyébként mindhárom mutató tényszerűen valóban javult a 2008-as gazdasági és pénzügyi válság társadalmi mélypontját jelentő 2012-es évet követően.

A magyarországi jövedelemadatok megbízhatóságával azonban 2014 óta komoly problémák akadtak, erről a kollégáimmal (Tátrai Annamáriával, Huszár Ákossal, Krekó Judittal és Tomka Zsófiával) több cikket is írtunk. Ezért minden mutatószám, amely a jövedelmi adatokra épül, nagyon óvatos értelmezést igényel. Ilyen a relatív jövedelmi szegénység, de nem ilyen a másik két komponens. A jövedelmi adatokat illetően volt egy adatrevízió, amelyet a KSH a 2018-2023-as időszakra hajtott végre, de ez nem fedi le a teljes problémás időszakot.

Így most egy olyan adatsorunk van, amelyre ránézve nem tudjuk megnyugtató bizonyossággal azt mondani, hogy pontosan tudjuk, mi történt Magyarországon 2014 óta a szegénységgel.

– Az ön által említett adatrevízió során a KSH a relatív szegénységre, pontosabban a gyermekszegénységi mutatóra korábban 9,5 százalékot mutatott ki, ezt most 20,9 százalékra korrigálta. Önök szerint ennél is rosszabb a helyzet valójában?

– Az adatrevízió összesen hat évre történt meg, erre az időszakra össze tudjuk vetni az előtte és utána számolt értékeket. Az adatrevízió a relatív jövedelmi szegénységi rátát érintette közvetlenül, hiszen a többi mutató. Azt látjuk, hogy a teljes népességben is vannak évek, amikor jelentős az eltérés a relatív jövedelmi szegénység esetében. Ha megnézzük az életkor szerinti bontást, azt látjuk, hogy a revízió során a gyerekek relatív jövedelmi szegénysége magasabb lett, az időseké pedig alacsonyabb.

2019-ben az adatrevízió előtt a gyermekek körében 9,5% volt ez az érték, eszerint a magyarországi gyermekszegénység volt a legalacsonyabb az Unióban. A revízió utáni 20,9%-os értékkel viszont már a 21. helyen vagyunk. Ez teljesen más képet mutat az ország helyzetéről.

Ez az év az eltérés szempontjából a legkiemelkedőbb, de a gyermekszegénységnél más években is jelentős különbségek vannak a revízió előtti és utáni adatok között. Azt most nem tudjuk megmondani, hogy ennél is nagyobb-e a valóságos különbség vagy sem, mert még nem dolgozunk részletesen az új adatokkal, csak azt látjuk, amit a KSH és az Eurostat publikál. Amit biztosan tudunk, hogy 2017 és 2018 között nagyon megugrik a szegénység a teljes népességben, majdnem két százalékponttal, és a gyermekszegénység is jelentősen megnő. Nem gondoljuk, hogy 2017 és 2018 között történt volna Magyarországon bármi olyan, ami ezt valóságosan magyarázná; ez a növekedés semmi mással nem magyarázható, mint azzal, hogy az adatrevízió nem a teljes problémás időszakot fogta át, hanem csak annak egy részét.

– Tehát akkor az adatrevízió miatt most nagyon nehéz bármilyen tendenciát megállapítani, ami átívelne a 2017-2018-as éveken, az eltérő módszertan miatt?

– Ha csak ahhoz a két összevetéshez ragaszkodunk, amelyekről a miniszterelnök beszélt, azaz őt az érdekli, hogy amikor elkezdett kormányozni, 2010-hez képest most mi a helyzet, illetve Magyarország hogyan áll európai uniós összevetésben, akkor amiatt, hogy az időszaknak csak egy részére végezték el a revíziót, egyikre sem tudunk nagy bizonyossággal választ adni. Azt azonban látjuk, hogy maga az adatrevízió szükséges volt és fontos javítások történtek meg az adatállományban Vagyis a 2018 utáni adatok, feltételezésünk szerint megbízhatóbbak, ám ezt sem állítanám teljes bizonyossággal, de jelenleg ebből indulunk ki, és a kollégáimmal majd részletesen meg fogjuk nézni az adatokat. Ennek alapján azt látjuk, hogy

a relatív jövedelmi szegénység a teljes népességben és a gyermekek körében, amelyet a revízió leginkább érintett, javult, de lényegesen kevésbé, mint ahogyan az adatrevízió előtti adatok alapján gondolhattuk.

Azt nem tudjuk pontosan, milyen volt a trend lefutása, de feltételezzük, hogy a 2013 és 2017 közötti időszakot enyhén csökkenő trend jellemezte, míg az erre az időszakra ma is érvényes adatokból erőteljesebben csökkenő trend rajzolódik ki. Azaz valójában a korábban gondoltnál enyhébb szegénységcsökkenés történhetett ebben az időszakban. Az uniós összevetésben is problémák adódnak. A 2019-es adatok példáján keresztül már láttuk, hogy teljesen máshová került Magyarország a rangsorban attól függően, melyik adatot használjuk. Most már ismerjük a revízió utáni adatokat, de még az idei év júniusában is a korábbi adatokat használtuk kutatóként, és a politikai döntéshozatal is azokra támaszkodott. Nekünk most sok korábbi munkánkat kell korrigálnunk, amiben nem az a probléma, hogy revideálták az adatokat, hanem az, hogy a revízió előtt sokáig nem voltak jók az adatok.

– Orbán Viktor azt is mondta, hogy amikor erről a kérdésről szó van, „a földrajzi és az etnikai lebontásokat is nézni kell”, és kifejtette, hogy szerinte különbséget kell tenni "a cigány és a magyar gyerekek között", mert a romák körében nagyobb a szegénység.

– Amennyire az adatokat ismerjük, biztonsággal állíthatjuk, hogy a romák, a roma háztartások, a roma gyermekek körében, bármelyik mutatót is nézzük, magasabb a szegénység, mint a teljes népességben. De nemcsak földrajzi vagy etnikai bontást érdemes nézni, és nem is csak ezeket nézzük, hanem például az iskolai végzettséget vagy a munkaerőpiaci helyzetet is. Azt látjuk, hogy ezekben a társadalmi-demográfiai csoportokban jelentős változások történtek a 2010-es években, és ez meg is mutatkozott a szegénységi mutatókban. Az már egy következő kérdés, hogy ezek mennyire tükrözték a valóságot; ezt még meg kell vizsgálnunk, mert ahogy az életkori csoportoknál láttuk, a revízió jelentős átrendeződést okozott, tehát most vissza kell nyúlni az adatokhoz, és azokat újra meg kell nézni.

Az biztos, hogy mivel a romák munkaerőpiaci helyzete javult, a szegénységi kockázatuk a teljes népességhez vagy más csoportokhoz képest valamelyest csökkent.

De az is biztos, hogy az ő körükben halmozódnak azok a társadalmi-demográfiai jellemzők, amelyek magas szegénységi kockázatot hordoznak: kis településeken élnek, alacsony az iskolázottságuk, kevésbé vannak jelen a munkaerőpiacon, az ország szegényebb területein élnek, és mindez halmozódik a helyzetükben. Ezért az ő körükben mindig az egyik legmagasabb a szegénység előfordulása.

– Orbán Viktor azt állította, hogy nincs olyan gyermek Magyarországon, akit családtámogatás ne érne el. Milyen feladatok vannak a családtámogatás területén, és valóban igaz ez az állítás?

– Abban az értelemben igaz, hogy a családi pótlék, amely a családtámogatási rendszer egyik eleme, Magyarországon alanyi jogon jár, ezért elvileg minden gyermekhez eljut. Bizonyos esetekben ez elveszthető, például tartós óvodai, vagy iskolai hiányzás miatt, ezért biztosan vannak olyan esetek, amikor a gyerekekhez ez mégsem jut el. De alapvetően ez alanyi jogon járó juttatás.

A probléma itt az, hogy a családi pótlék összege 17 éve nominálisan sem emelkedett, így a reálértéke jelentősen csökkent.

Ma az alapösszeg nagyjából 12–13 ezer forint, és csak a tartósan beteg gyermekek, illetve az egyszülős háztartásokban élő gyerekek esetében magasabb, ott is csak egy-két ezer forinttal. 2011-ben történt egy jelentősebb változás a családi adókedvezményben, amely az elmúlt 15 évben egyre jelentősebb juttatássá vált. Ma ez a kedvezmény a magasabb foglalkoztatottság miatt több gyerekhez jut el, mint 15 évvel ezelőtt, de biztosan nem jut el minden gyermekhez. Az anyasági támogatások közül a GYES szintén alanyi jogon jár: minden olyan családnak, ahol három év alatti gyermeket nevelnek. A GYED ezzel szemben foglalkoztatáshoz, illetve társadalombiztosítási járulékfizetéshez kötött, tehát értelemszerűen csak azokhoz jut el, ahol a szülők dolgoznak.

– A GYED összege is függ a jövedelemtől?

– Igen, szemben a GYES-sel. Tehát mindkét területen megvan ez a kettősség: a családi pótlék és a GYES egyösszegű, alanyi jogon járó támogatás, míg a családi adókedvezmény munkaviszonyhoz kötött, és a jövedelemtől is függ, hiszen minél magasabb az adóbefizetés, annál nagyobb összeg érvényesíthető belőle. Ezt az összeget az elmúlt években nagyon magasra emelték, a háromgyermekes anyák pedig teljes adókedvezményt élveznek. A GYED szintén munkaviszonyhoz kötött és jövedelemarányos.

– Ez az óriási pénzmennyiség, ami családtámogatás címén kiáramlik, optimálisan oszlik el? Hiszen pont a legszegényebbeknek jut a legkevesebb.

– A jóléti rendszerrel kapcsolatban különböző elképzelések vannak arról, mi a funkciója, és a különböző ideológiájú pártok is eltérően gondolkodnak erről. Talán a legelterjedtebb nézet szerint a jóléti állam a magas jövedelműektől az alacsony jövedelműek felé oszt újra jövedelmeket, és kifejezetten erre is kell törekednie, ez tekinthető az egyik alapfunkciójának. Ugyanakkor vannak olyan nézetek is, amelyek szerint elsősorban generációk közötti elosztás történik: az aktívak fizetnek be járulékot, és ez kerül részben a gyerekekhez, részben az idősekhez, adók és járulékok formájában. Vannak olyan időszakok az életünkben, amikor nem tudunk befizetni, mert gyerekek vagyunk, vagy már idősek; és van egy aktív korszak, amikor befizetünk. Társadalmi szinten ez úgy jelenik meg, hogy a mostani aktívak a mostani inaktívakat finanszírozzák.

Soha nincsenek „tiszta” rendszerek, és sokszor az a jó, ha ezek a szempontok együtt érvényesülnek. Fontos például, hogy az egyes juttatástípusoknak milyen ösztönző vagy ellenösztönző hatásai vannak: akár a gyermekvállalásra, akár a munkaerőpiacra, a munkavállalásra.

Nyilvánvaló, hogy ha egy adott jóléti rendszerben a munkaviszonyhoz kötött juttatások dominálnak a segélytípusú, vagy univerzális juttatásokkal szemben, az a munkavállalásra ösztönzi az érintetteket. Ha a családi pótlékkal szemben a családi adókedvezményt preferálja a rendszer, azzal arra ösztönzi a szülőket, hogy munkát vállaljanak. Én úgy látom, hogy az elmúlt 15 év kormányzásában ez nagyon erősen megjelent: 2010-ben kifejezett célkitűzés volt a foglalkoztatás növelése, és szinte minden társadalompolitikai intézkedés, mint például a segélyek nagyon alacsony szinten tartása, a családi pótlék elinflálása, a családi adókedvezmény szerepének növelése, és még számos más intézkedés kifejezetten ezt a célt szolgálta.

Emellett viszont, akik nem tudnak belépni a munkaerőpiacra, távolabb kerülnek attól, hogy ki tudjanak lépni a szegénységből,

hiszen a meggyengült szociális védőháló csak korlátozottan tudott hozzájárulni jövedelmükhöz.

– Ha már arról beszélt, hogy együtt kell érvényesüljenek a különböző szempontok, ön szerint mi lenne az ideális aránya a két támogatási modellnek? Hiszen jelenleg látható, hogy szinte kizárólag a teljesítményösztönző modell erős, a másik, a szociális gyenge, és évről évre gyengül.

– A mai magyar szociális segélyezési és családtámogatási rendszer egészét figyelembe véve van tere annak, hogy akár a szociális segélyek, akár a családi pótlék összege emelkedjen anélkül, hogy ez ellenösztönözné a munkavállalást, mára már olyan nagy a különbség az alanyi jogon járó támogatások vagy a jövedelemi szint függvényében folyósított segélyek összege és a minimálbér között.

Néhány évvel ezelőtti adatok alapján egy tanulmányunkban azt találtuk, hogy Magyarország és Románia azok az országok, ahol ez az eltérés a legnagyobb. Ez már megengedné, hogy az egész segélyezési és családtámogatási rendszert ebből a szempontból újra lehessen gondolni.

– Fel lehetne emelni a családi pótlékot egy olyan szintre, hogy érzékelhetően csökkenjen azoknak a családoknak a száma, ahol gyermekszegénységről beszélhetünk?

– Azt gondolom, hogy igen. A családi pótlék univerzális juttatás, tehát mindenhová elér, ezért minden családban meg fogja emelni a jövedelemszintet. Ez nyilván attól függ, mekkora lenne a családi pótlék emelése. Önmagában a családi pótléktól nem lenne szerencsés elvárni, hogy kiemeljen a szegénységből. Az már inkább elképzelhető, sőt megfontolandónak tartom, hogy olyan összegű legyen, amely más jövedelmekkel együtt elegendő ahhoz, hogy a jövedelmi küszöb alatt lévő gyermekes háztartások nagyobb arányban kikerüljenek a szegénységből.

Ehhez azonban olyan vizsgálatok kellenének, amelyeket én most nem látok a magyar szakpolitikai döntéshozatali rendszerben.

Ezeket lehetne szimulálni: meg lehet nézni, hol helyezkednek el a háztartások a jövedelemeloszlásban, és az adott adó- és támogatási szabályok szerint, ha csak ezt az egy elemet, mondjuk a családi pótlékot megváltoztatjuk, tegyük fel megduplázzuk, akkor mi történik. Hány gyerek emelkedne ki a szegénységből? Erre szimulációs eljárások léteznek, és ezt meg lehetne vizsgálni, de a jó minőségű jövedelemadatok ehhez is elengedhetetlenek. Arról, hogy a kormányzat foglalkozik-e ezzel, legalábbis nyilvános információnk nincs. Pedig ez fontos eleme lenne a szakpolitikai döntéshozatalnak. Ráadásul több szempontot is figyelembe kell venni, mert a családpolitika sok mindenre hat: a gyermekvállalásra, a munkavállalásra és a szegénységi kockázatra is. Ezeket mind mérlegelnie kell a politikai döntéshozónak.

– Mi az, ami tényleg segíthetne abban, hogy a szegénység szintje csökkenjen? Ha a családi pótlék önmagában nem elég, mi kell még hozzá?

– Magyarországon nagyon alacsonyak a jövedelmek. Akkor is, ha valaki a munkaerőpiacon van. Ha megnézzük, mekkora a mediánjövedelem, és ezt összehasonlítjuk más országokkal, akkor 2023-ban Magyarország a legalacsonyabbak között van. Vásárlóerő-paritáson számolva, ami a legalkalmasabb eszköz az összevetésre, az Eurostat számításai szerint Magyarországon a legalacsonyabb ez az érték, de ha csak euróban vizsgáljuk, akkor is a legalacsonyabbak közé tartozik. A kollégáimmal végzett kutatásaink is azt mutatják, hogy

a magyar jövedelmek és a magyar „szegénységi küszöb” is nagyon alacsony európai összevetésben.

A tavalyi Társadalmi Riportban több írás is született, amelyek azt nézték, hogy Magyarország gazdaságilag hogyan teljesít a régiós versenytársakhoz képest. Biztosan állíthatjuk, hogy a 2010-es évek vége óta elmaradunk, helyenként jelentősen is lemaradunk. Ez dinamikus folyamat: egy éve még azt mondtuk, hogy Románia előttünk jár, most elég jelentős válságban van, tehát óvatosan kell fogalmazni, de látszik egy tartósnak látszó elmaradás ahhoz a pályához képest, amelyet Magyarország befuthatott volna. Közben persze vannak eredmények is, például a foglalkoztatás növekedése. Ezt jelentős teljesítménynek tartom, mert korábban nagyon alacsony volt az adóbázis, vagyis viszonylag kevesen finanszírozták a jóléti juttatásokat. Ebben ma sokkal jobb helyzetben vagyunk. De ettől még a jövedelmek, a magyar társadalom jövedelemtermelő képessége elmarad attól, amit például Lengyelország felmutat, pedig alacsonyabb szintről indult és ma már előttünk jár.

– Az, hogy Magyarországon a legalacsonyabbak a jövedelmek, pusztán a gazdaság teljesítményének következménye? Vagy valamilyen szándékoltság is szerepet játszik benne, amely értéknek tartja az alacsonyan tartott béreket, mert ebben lát a versenyképességben kiugrási lehetőséget?

– Nem vagyok közgazdász, ezért nem látok rá minden részletre, ami a magyar gazdaságban történik, de azt valóban látjuk, hogy a magyar társadalom alkalmazkodóképessége meglehetősen alacsony ahhoz, hogy a gazdaság szerkezete rugalmasan tudjon igazodni a környezet változásaihoz. Talán ez is megmutatkozik abban, hogy Magyarország nagyon merev gazdasági-ipari szerkezetben maradt, elsősorban a feldolgozóipari, autóipari szegmensben, amelyből nehéz kilépni. Ezzel párhuzamosan a közfoglalkoztatás és az építőipar területén olyan lehetőségeket teremtettek, amelyek megkönnyítették az alacsony végzettségűek, így például a romák belépését a munkaerőpiacra. Szerintem volt ebben egy tudatos döntés:

nem az iskolázottság növelésére helyezték a hangsúlyt, hanem arra, hogy minél több embert minél korábban beléptessenek a munkaerőpiacra.

Ennek megfelelően alakították a gazdaság- és iparszerkezet ösztönzőit is, olyan külföldi tőkét vonzva az országba, amely ezekben az ágazatokban van jelen, ahelyett, hogy egy sokkal innovatívabb pályára állt volna az ország. Mostanra viszont már annak a döntésnek kellett volna megszületnie, hogy ez az extenzív időszak véget ért. A magyar foglalkoztatottság, amely korábban Málta mellett az uniós mezőny legalján volt, ma már az uniós átlag fölött van, és ez rendben van. De most egy olyan váltásra lenne szükség, amely sokkal erősebben a humántőke-beruházásokra épít, és arra, hogy a magyar emberek meg tudjanak felelni azoknak a kihívásoknak, amelyek előtt állunk, és amelyek máshol már részben lezajlottak vagy éppen folyamatban vannak. A magasabb humántőke magasabb megtérüléssel is jár, ami segít abban, hogy az emberek kikerüljenek abból a szegénység-spirálból, amit fentebb illusztráltunk a szegénységi kockázatok összekapcsolódásának bemutatásakor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Bod Péter Ákos: A költségvetés január első napjaiban össze fog dőlni, a kérdés, hogy ránk dől-e
Bod Péter Ákos a Kontroll csatornáján arról beszélt, a kormány úgy száguld a költségvetéssel, mintha 50 helyett 85-tel menne az Árpád hídon. Ilyenkor pedig jön a büntetés.


A Kontroll YouTube csatornáján Bod Péter Ákos volt jegybankelnök elemezte a magyar gazdaság helyzetét, miután a kormány bejelentette, hogy az eredetileg tervezett 3,7 százalék helyett idén és jövőre is 5 százalékos költségvetési hiánnyal számol.

Bod Péter Ákos szerint a kormány bejelentése, miszerint idén és jövőre is 5 százalékos lesz a költségvetési hiány, nem volt meglepő az elemzők számára, akik 4,5–5 százalék közé tették a várható deficitet. Az viszont, hogy a kormány ezt a szintet 2026-ra is fenntartaná, már „erős állítás”.

„A 2025-ös 5% nem lep meg. A 2026-os 5% kicsit igen: azt üzeni, hogy a kormány nem is akar – vagy nem képes – változtatni” - mondta.

A közgazdász szerint 2020 óta a magyar állam egyszer sem tartotta be a 3 százalékos uniós korlátot. A helyzetet egy hasonlattal érzékeltette: „A 3% olyan, mint az 50 km/óra lakott területen: annál gyorsabban nem szabad menni, lassabban lehet, forgalomtól függően.”

A mostani, 3,7 százalék helyetti 5 százalékos hiány szerinte olyan, „mintha 50 helyett 85-tel menne valaki az Árpád hídon – jön a csekk.”

Úgy véli, a magas hiány mögött nem a gazdaság motorjának beindítása áll, például nagy infrastrukturális beruházásokkal vagy a közszféra megerősítésével. „Nem erről van szó, hanem arról, hogy a magyar állam nagyon költségesen működik, és nem jön ki a pénzéből” – fogalmazott. Kiemelte, hogy míg az infláció vagy a külkereskedelmi mérleg ingatag gazdasági változók, a deficit szerinte akarat kérdése, amiért politikai felelősséget lehet vállalni. „A kiadásokról törvény szól, a bevételek is törvényben vannak. Ha egy kormány valamit megígér és be akar tartani, az épp a deficit” – tette hozzá.

A kormány gazdaságösztönzőkre, vállalkozást segítő programokra és jóléti intézkedésekre (például 14. havi nyugdíj, SZJA-kedvezmények) hivatkozik a magas hiány kapcsán. Bod Péter Ákos szerint nem a jóléti intézkedésekkel van a gond, hanem azzal, hogy a kormány nem nevezi meg, honnan von el forrásokat ezek fedezésére. „Nem lehet azt csinálni, hogy mindenkinek plusz pénzt ígérek, és közben adót is csökkentek. Meg lehet – a vége a deficit.”

A közgazdász szerint a vállalkozóknak nem elsősorban támogatásokra, hanem kiszámíthatóságra és fizetőképes keresletre lenne szükségük.

„Most semmi sem kiszámítható” – jelentette ki, rámutatva, hogy a kormány éppen azt a mutatót nem képes betartani, amire a legnagyobb ráhatása van.

A gazdasági növekedés az idei évre várt 3,4 százalék helyett 1 százalék alatt lesz, miközben a 2022-es választás óta a magyar gazdaság lényegében stagnál.

Kritizálta a kormányzati kommunikációt is. „Hallottam a mondatot: »emelek nyugdíjat«. A nyugdíjat nem a miniszterelnök emeli. Egy rendes országban a szuverén a parlament” – mondta, hozzátéve, hogy a kormány olyan döntéseket hoz, amelyeket nem képes betartani.

Arra a felvetésre, hogy Orbán Viktor korábban büszke volt a választási évek előtti költségvetési fegyelemre, Bod Péter Ákos úgy reagált, hogy a deficit grafikonja „fűrészfogszerű”, azaz a választások előtt jellemzően megugrik. Szerinte a miniszterelnök állítása nem igaz, a költségvetés tartósan laza. Úgy látja, a jelenlegi helyzeten a választásig hátralévő fél évben már nem lesz politikai akarat változtatni, ami kellemetlen helyzetet teremt a következő kormány számára. „Ha ugyanaz a többség viszi tovább, szembe kell néznie a tetteivel. Ha új többség jön, könnyebb azt mondani: az elődök elrontották, és választóvonalat húzni.”

„Van elfogadott költségvetés 2026-ra – ami január első napjaiban össze fog dőlni. A kérdés, hogy ránk dől-e” – fogalmazott.

A K&H Bank elemzőjének, Németh Dávidnak az esete kapcsán – akit Orbán Viktor személyesen bírált, miután egy esetleges költségvetési korrekció szükségességéről beszélt – Bod Péter Ákos furcsának nevezte a történteket. Szerinte a kormányfő reakciója azt a narratívát szolgálta, hogy „Mariska néni fejében gyorsan összeáll: a szegény Viktor és a kinti Góliát.”

A hiány finanszírozása mindenképp hitelből történik, állampapírok kibocsátásával – magyarázta a közgazdász. Mivel a belföldi megtakarítások nem elegendőek, a kormány devizakötvények kibocsátására kényszerül. Példaként említett egy nemrég kibocsátott, 30 éves lejáratú dollárkötvényt, amelyet közel 7 százalékos kamattal adtak el. „A ma meg sem született gyerek – ha itt marad és felnő – fizeti ennek a kamatát” – mondta.

A kamatteher ma a GDP 5 százaléka körül van, ami azt jelenti, hogy az állam már eleve mínusz ötről indul.

Magyarország hitelminősítése is kockázatot jelent, mivel több minősítőnél is csak egy-két fokozatra van a „nem befektetési”, köznyelven „bóvli” kategóriától. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 4 százalékponttal drágábban jutunk forráshoz, mint például Németország.

Az Egyesült Államokkal kötött, Orbán Viktor által „pénzügyi védőpajzsként” emlegetett megállapodásról Bod Péter Ákos kijelentette: „Először is: nincs megállapodás – ha volna, látnánk.” Szerinte ha létezne is ilyen, az egy devizaswap-ügylet lenne, ami nem hitel, hanem egy likviditási eszköz a csőd elkerülésére. A közgazdász az egészet „blöffnek” tartja, mivel szerinte Magyarországnak nincs dollárproblémája, és rendelkezik uniós védőhálóval. „Magyarországnak van védőhálója: úgy hívják, Európai Központi Bank és Európai Unió. Ehhez nem kell celebeket és influenszereket kivinni egy túrára” – mondta. Hozzátette, Lázár János is elismerte, hogy ez csupán egy politikai üzenet volt Brüsszelnek.

A piac reakciója is sokatmondó volt szerinte: míg az amerikai út hírére a forint alig mozdult, a magas deficitadat bejelentésére azonnal 2-4 forintot gyengült. Ez azt mutatja, hogy a befektetők számára a valós adatok számítanak, nem a politikai üzenetek.

A közgazdász szerint a jelenlegi költségvetési szerkezet mellett a gazdaság nem tudja kitermelni a hiány és a hitelek terhét. „Beszorultunk egy zsákutcába” – állította. A megoldást nem újabb akkumulátorgyárakban látja. „Hoznak még egy akkumulátorgyárat, és azt hiszik, ez berúgja a motort?” – tette fel a kérdést. Úgy véli, a valódi növekedéshez nem a külföldi tőkét kellene állami pénzből támogatni, hanem az emberbe kellene befektetni. Egy jól képzett, jól kereső munkaerő teremthetne fizetőképes középosztályt, ami a hazai vállalkozások számára is piacot biztosítana.

Bod Péter Ákos szerint a jelenlegi modell, amelyben a kormány a beruházási költségek jelentős részét előre kifizeti a külföldi cégeknek, fenntarthatatlan. „A külföldi tőke fontos; jöjjön, ha profitábilisan tud működni, és ugyanúgy adózzon, mint a Kovács és Társa” – zárta gondolatait.

A teljes interjú

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Lakner Zoltán: A Fidesz nem ért el áttörést, ilyen szoros győzelmi várakozás sosem volt korábban
A politikai elemző a Szabad Európa Elemző című műsorában arról beszélt, a Fidesz már nem a fellendülést ígéri, hanem a meglévő, langyos biztonságot.Szerinte az a fő üzenetük, hogy a kiszámítható rendszer még mindig jobb, mint a káosz, amit az ellenzék hozna.
F. O. - szmo.hu
2025. november 14.



Az Elemző című műsorban Lakner Zoltán politikai elemző, a Jelen főszerkesztője értékelte az elmúlt hetek politikai eseményeit. A szakértő szerint a Fidesz az utóbbi időben némileg sikeresebben tudta formálni a politikai napirendet, de ez nem jelent áttörést.

Lakner egyetértett azzal a felvetéssel, hogy a Fidesz „kicsit jobban jött ki” az utóbbi hetek narratív harcából, de szerinte ez egy folyamatos küzdelem, amelyben hol az egyik, hol a másik félnek vannak jobb periódusai.

Úgy látja, az Orbán–Trump-találkozó és a TISZA Párt adatlopási ügye lehetőségeket kínált a kormánypártnak, de kétségei vannak afelől, hogy a Fidesz magyarázatai hosszú távon mennyire lesznek meggyőzőek. A pártpreferenciák mozgása kapcsán megjegyezte, látott már korábban is a Fidesz erősödését mutató kutatásokat, amelyek később korrigálódtak.

„Én olyan változást nem látok, ami ahhoz vezetne, amire a Fidesznek igazán szüksége van: hogy ki tudja egyenlíteni ezt a küzdelmet, és vissza tudja szerezni azt a pozíciót, amelyben – ezt ne felejtsük el – 2006 júniusa óta van”

– jelentette ki.

A TISZA Pártot érintő adatügy kapcsán Lakner Zoltán hangsúlyozta a helyes szóhasználatot: szerinte nem szivárgásról, hanem lopásról van szó. „Ha tőlem kilopnak adatokat – és szerintem nagyon helyesen mondtad, hogy „kilopták”, nem „kiszivárgott” –, akkor onnantól kezdve viszonylag nehéz jól keretezni egy ilyen ügyet, hiszen nem én tettem meg az első lépést” – fogalmazott. Rámutatott, hogy több adatbázis összegyúrásáról van szó, ami komoly háttérmunkát feltételez.

Az ügy politikai súlyát az adja, hogy az applikáció a TISZA belső előválasztását szolgálta volna, aminek a meghiúsítása szerinte alapvetően politikai kérdés.

Az elemző szerint a Fidesz kommunikációja ellentmondásos volt az ügyben. „Nem lehet azt egyszerre állítani, hogy nemzetbiztonsági kockázat, hogy kikerülnek az állampolgárok adatai; majd a kormánysajtó elkezdi közölni az állampolgárok adatait; ezután pedig arról beszélni, hogy milyen szörnyű, hogy a párt nem tudja kezelni az adatait” – mondta, hozzátéve, hogy a kormánypárt végül az utolsó narratívánál maradt.

Úgy véli, a történetnek még nincs vége, és felmerül a kérdés, hogy egy ellenzéki pártnak milyen esélye van az adatbiztonság fenntartására, ha professzionális erők dolgoznak ellene.

Lakner Zoltán becslése szerint a bizonytalan szavazók közül nagyjából 5-600 ezer ember mozgósítható, ami körülbelül megegyezik a Fidesz és a TISZA Párt közötti jelenlegi különbséggel. Ebből arra következtet, hogy

a Fidesznek nem elég csupán a bizonytalanokat megnyernie.

„Neki arra is szüksége van, hogy elbizonytalanítson TISZA-szavazókat: vagy ne menjenek el szavazni, vagy annyira bizonytalanítsa el őket, hogy válasszanak egy másik ellenzéki pártot” – állítja.

A Fidesz jelenlegi kommunikációs stratégiáját a leginkább realitásokhoz közel állónak tartja. Míg korábban a kormány gazdasági fellendüléssel és a bizalom visszaszerzésével tervezett, ez mára meghiúsult. Emiatt

a fő üzenet az lett, hogy a jelenlegi, nem tökéletes, de kiszámítható rendszer még mindig jobb, mint a káosz, amit az ellenzék hozna.

„A kormánynak most valóban az az ígérete, hogy jó, nem lesz piros a paradicsom, de ha nem én leszek, akkor sárga sem lesz” – foglalta össze a helyzetet. Ebbe a logikába illeszkedik szerinte a washingtoni út is: „pluszokat ígértek, és most annak kell örülni, hogy nem lesznek mínuszok”.

Az Orbán–Trump-találkozó kormányzati kommunikációjával kapcsolatban Lakner Zoltán arra emlékeztetett, hogy korábban egy magyar miniszterelnök amerikai elnöki fogadása rutin eseménynek számított. „Az, hogy a magyar miniszterelnököt fogadja az amerikai elnök, voltak időszakok, amikor magától értetődő volt” – mondta, hozzátéve, hogy a találkozó világtörténelmi eseménnyé tupírozása már egy politikai narratíva része.

Bár elismeri, hogy

Orbán Viktor karakterének része, hogy „el tud intézni dolgokat”, és Trump ismert politikus Magyarországon, nem hiszi, hogy a találkozó tömegeket fordítana a Fidesz felé.

A legfontosabb kérdésnek azt tartja, hogy mit hoz a találkozó a hétköznapi embereknek. Az ellennarratíva lehetősége szerinte a kérdésben rejlik: „oké, de ebből mit hoztál haza?” Lakner úgy látja, az eredeti terv egy Trump-győzelemre és az abból fakadó gazdasági fellendülésre épült, de mivel ez utóbbi elmaradt, a kormánynak „beforgatható matéria nélkül kell, pusztán szavakkal kampányolni”.

A győzelmi várakozásokat fontos indikátornak tartja, de rámutatott, hogy bár a kutatások szerint a Fidesz némileg átvette a vezetést ebben a tekintetben, a helyzet össze sem hasonlítható a négy évvel ezelőttivel.

„Ilyen szoros győzelmi várakozás sosem volt korábban”

– jelentette ki a Nézőpont Intézet adataira hivatkozva.

Azzal a felvetéssel vitatkozik, hogy a Fidesz teljesen átvette volna a napirend irányítását. Szerinte az olyan témák, mint a gyerekszegénység, amikről Orbán Viktor nem szívesen beszél, pontosan „kijelölik, melyek azok a témák, amelyekben nagyon is lehet versenyezni a Fideszszel szemben”. A TISZA egyszemélyes kommunikációjával kapcsolatban megjegyezte, hogy a Fidesz is hasonló utat jár be.

„A Fidesz kommunikációjának nagy fordulata, hogy óriási keresgélés után megtalálták a főkommunikátorukat, Orbán Viktort, és most már tényleg minden üzenetet rajta keresztül mondanak ki”

– mondta.

A TISZA Párt jelöltállításával kapcsolatban úgy véli, a legfontosabb, hogy a párt egy üzemszerűen működő szervezet képét mutassa. A jelölteket érő várható támadásokról pedig kijelentette: „oké, hát ez a feladat része”. Arra számít, hogy

a kiélezett verseny miatt a választókerületi küzdelmek másképp fognak kinézni, mint korábban.

„Egy szoros versenyben éppen az ismert fideszes jelöltek „viselt dolgai” sokkal többet fognak számítani – és ez nem biztos, hogy pozitív lesz számukra” – jósolta.

Az elnöki rendszer bevezetésének felmerülését Lakner Zoltán egy lehetséges kommunikációs fogásnak tartja, amivel Orbán Viktor azt üzenheti, hogy bár megtehetné, mégsem teszi meg, ezzel a mérsékelt politikus képét mutatva. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a miniszterelnök jelenlegi hatalma már most is felér egy elnöki rendszerével.

Az ellenzéki oldalon tapasztalható mozgolódásokat (pl. Cseh Katalin és Barabás Richárd mozgalma) nem tartja jelentősnek, inkább azon lepődött meg, hogy Magyar Péter egyáltalán foglalkozik a „régi ellenzékkel”.

A mesterséges intelligencia politikai alkalmazásával kapcsolatban – utalva a Magyar Péterről készült hamis videóra – szintlépésről beszélt.

„Ezzel talán a hazugság fogalmán is túllépünk, vagy a lefülelt és kihasználható rossz mondatok világán is túl vagyunk” – fogalmazott. Szerinte ez a technológia lehetővé teszi, hogy bárkiről bármit állítsanak anélkül, hogy annak bármi alapja lenne, a gyanútlan választók pedig igaznak vélhetik. Hozzátette, különösen súlyos, hogy ezt a kormány hatalmi pozícióból, közpénzből teszi. Bár nem szereti az apokaliptikus látomásokat, és szerinte „elkoptatott szó a „szintlépés”, de ez egy újabb lépcsőfok”.

A teljes beszélgetés


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
A Drogriporter a ByeAlex-ügyről: Kormánykritikus dallal jött elő - és ezért most meg kell büntetni
A stigmatizáció és előítéletek ellen küzdő alapítvány facebook oldalán azt írják, a hazai drogprobléma nem attól fog megoldódni, hogy a kormányzat háborút indít az ellenzéki fogyasztókkal szemben.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 12.



Szerda reggel 6:30-kor rendőrök tartottak házkutatást ByeAlexnél. A hírről elsőként a Blikk számolt be, az énekes később megerősítette a lap értesüléseit. Azt sem tagadta, hogy a hatóságok kábítószert találtak a lakásán.

„A mai hírek velem kapcsolatosan igazak! Valóban találtak nálam egy nagyon kis cuccot!” - fogalmazott ByeAlex szerda este a Facebookon.

Az énekesnél tartott házkutatásról ugyancsak a közösségi médiában osztotta meg a gondolatait a Drogriporter, a Társaság a Szabadságjogokért által létrehozott alapítvány oldala, amelynek alapelve, hogy a büntetőjogi elrettentésen alapuló drogpolitika nem lehet sem hatékony, sem pedig igazságos, mivel szerintük sokkal nagyobb ártalmat okoz, mint a drogfogyasztás maga.

Azt írják, ByeAlex „az orbáni drogellenes kultúrharc legújabb áldozata”.

„Beleillik a sorba, nem is olyan régen ő is kormánykritikus dallal jött elő - és ezért most meg kell büntetni”

- olvasható a bejegyzésben.

„Egészen hajmeresztő tényleg, ami itt kezd elszabadulni. Lehet, hogy ennek sokan tapsolnak most a "nem kellett vóna drogozni" egybites gondolkodású emberek csoportjában - de szerintem egyre többen vagyunk olyanok, akiknek tele van a hócipője ennek a pálinka-liberalizációs kormánynak a zavaros, kettősmércés kultúrháborújával és szelektív zéró-toleranciájával. Szerhasználóknak és nem szerhasználóknak egyaránt. Olyanok, akik szeretik a drogokat, és olyanok is, akik utálják őket. Szülők, hozzátartozók. Segítő szakemberek. Jogtudatos polgárok. Konzervatívok és liberálisok” - írja posztjában a Drogriporter.

Szerintük egyre többen látják be, hogy „ez az egész társadalmi probléma nem attól fog megoldódni, hogy háborút indítanak bizonyos (értsd: ellenzéki) fogyasztók ellen”.

„Lehet, hogy a változás lassú, hogy sok visszaesés van, de a társadalom előbb-utóbb fel fog épülni ebből a drogháború-függőségből. Ez a múlt, nem a jövő. Meg fog bukni - és vele buknak azok, akik felelősek érte” - zárják a bejegyzést.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Bruti ByeAlex drogügyéről: Az ilyenek miatt, mint ti, az a száz rendőr addig sem ér rá kimenni a Matolcsy klánhoz, nem tud nyomozni Zsolt bácsik után!
A humorista szerint az énekes a hatóságok erőforrásait pazarolja, amíg a nagy korrupciós ügyek felderítetlenül maradnak. De arra is felhívta az énekes figyelmét, hogy „Ha néha kicsapongsz, akkor nem lehet csak úgy szidni a rendszert!”.


Mint azt mi is megírtuk: szerdán házkutatást tartottak a rendőrök ByeAlexnél, ahol kis mennyiségű kábítószer került elő. Nemcsak őt, hanem a zenekarának két tagját is kábítószer birtoklásával gyanúsítják, de szabadlábon védekezhetnek. Az énekes később egy Facebook-posztban erősítette meg, hogy valóban jártak nála a rendőrök, és „egy nagyon kis cuccot” találtak nála.

Az ügy nagy port kavart, és azóta a téma felmerült Sebestyén Balázsék rádióműsorában is, illetve az RTL is reagált már rá, miután ByeAlex az egyik zsűritagja a csatornán futó Csillag születik című műsornak.

Most pedig Bruti is elmondta a véleményét. „Bár nem követem a zenéit, azért a korai dolgai, pl. a Csókolom kifejezetten tetszett. Na, most ez a srác is el- vagy felszív valamit időnként...hát paff...kemény, de legalább nem közpénzen csinálja...Persze nem bántóan okos dolog, reméljük, majd kinövi, ha nem hülye, de én nem ítélkezem! Mi is kipróbáltuk rockzenészként, milyen elszívni néhány spanglit, ja, meg ittunk is. Sör, boroskóla, pálinka, Éva vermut, Dianna sósborszesz, meg amihez éppen hozzájutottunk. Aztán se drogosok, se alkeszek nem lettünk” - fogalmazott posztjában a humorista, hozzátéve, hogy szerinte annak, aki a rendszert kritizálja, makulátlannak kell lennie, különben könnyű célponttá válik.

„Viszont egy valamit tudjál már, Alex! Ha néha kicsapongsz, akkor nem lehet csak úgy szidni a rendszert! Ha rá akarsz pirítani Orbánra, amiért percenként hazudik, ha unod, hogy röhögve, gőgösen lopják ki a szemünket, vagy bármilyen kritikát fogalmazol meg nagy elérésű, hatású eladóként, akkor előtte bizony tessék kifricskázni a spanglit a turnébusz ablakán és lehúzni a budin a két csík akármit. Különben valaki a rend éber őreit majd ki fogja vezényelni hozzátok. Mind a százat!”

- írta Bruti, aki ezután azt is kifejtette, hogy az ilyen ügyek egyébként elveszik a rendőrség idejét és energiáját a valódi bűnügyektől.

„És az ilyenek miatt, mint ti, az a száz rendőr addig sem ér rá kimenni a Matolcsy klánhoz, nem tud nyomozni Zsolt bácsik után! A kurva fajtád miatt tart tíz éve a Szőlő utcai nyomozás, Schadlok korrumpálhatnak Völnereket, és Tiborczok sunnyoghatnak a radar alatt! Mert te nem bírsz magaddal, bazmeg! Na, majd ebből tanulsz!”

– fakadt ki a humorista, aki szerint ő pont azért nem drogozik, mert „felemészteném a nyomozói erőforrásokat!”.

„Én nem tudnék együttélni a gondolattal, hogy amíg az ügyemben nyomoznak, addig nem haladnak egy-egy nagyobb korrupciós ügyben!”

- jegyezte meg.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET: