Eltűnhetnek az akciók a boltokból az árrésstop miatt – mondja a Tesco vezérigazgatója
Az utóbbi időszak gazdasági nehézségei egyszerre sújtják a hazai kiskereskedelmi szektort. Az infláció, a bérfeszültségek és a különféle piaci beavatkozások hatására egyre nehezebb helyzetbe kerülnek az üzletláncok – erre hívta fel a figyelmet Pálinkás Zsolt, a Tesco Magyarország vezérigazgatója.
A szakember szerint a gazdasági növekedés még várat magára, emiatt a vásárlók továbbra is óvatosak. Bár a reálbérek emelkednek, az emberek egy része nem költi el ezt a többletet, inkább megtakarít. „Azt látjuk, hogy a felsőbb jövedelmi sávokban és a középosztályban van valamennyi mozgástér, de ott sem mind feltétlen költés formájában jelenik meg. Inkább a bankszámlán parkol, nincs még befektetve, de elköltve sem, ami azt jelenti, sokan kivárnak” – nyilatkozta a Pénzcentrumnak.
Különösen nehéz helyzetbe kerültek azok, akik eddig is árérzékenyek voltak. „Ezek az emberek árérzékenyek, akciókra vadásznak, most viszont ezt a lehetőséget gyakorlatilag elvették tőlük” – fogalmazott Pálinkás. A saját márkás termékeknél eddig sem volt jelentős nyereség, itt az alacsony ár volt a kulcs.
Ez a folyamat hosszú távon a piac természetes működésére is hatással lehet. „Nem jár jól a fogyasztó, és kiveszi a piacból az egészséges versenyt” – tette hozzá a Tesco vezérigazgatója.
Pálinkás Zsolt szerint az is problémás, hogy az árrésstop kizárólag a kereskedőket érinti, miközben a beszállítók, termelők és szállítók nem részei az intézkedésnek. Ezzel szemben más országokban – például Romániában és Szerbiában – minden szereplőre egységesen alkalmazták a korlátozást. Szerinte ez hazánkban rövid és hosszú távon is torzítja a piacot.
A vezérigazgató figyelmeztetett arra is, hogy ha az árrésstop tartósan fennmarad, az a beszállítók számára is fenntarthatatlan lehet. „Egy ponton túl már a beszállítók sem fogják bírni önkontrollal, nekünk pedig jelentősen tovább szűkítené a mozgásterünket.” Ugyanakkor hangsúlyozta: az intézkedés eredeti célja, az infláció letörése, már teljesült.
Ha a rendszer más területekre is kiterjed, ott sem lesz lehetőség árengedményekre.
A vásárlói szokásokban is változások jöhetnek. Egyes termékeknél, ahol eddig az akciók pörgették az eladásokat, még nőhet a kereslet, de más termékeknél visszaesésre lehet számítani. Ezt már most is tapasztalják az árréssapkás termékeknél.
Az élelmiszer-árrésstop jelenlegi szabályozása május 31-ig érvényes, de a kormány már jelezte, hogy annak meghosszabbítása is szóba jöhet. Az Országos Kereskedelmi Szövetség ezért olyan javaslatot készít, amely segíthet a korlátozás zökkenőmentes kivezetésében.