KÉK HÍREK
A Rovatból

Elfogyhatott a kerozin? – A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

Kérdés: ezt a 3000 kilométeres repülést valóban megtehették volna, teljesen szabályosan, kockázatok nélkül? Az INDÓHÁZ szerkesztője Háy György repülésbiztonsági szakértő válaszol.
Forrás:Indóház közlekedési portál, fotók: Aerocivil, Columbia - szmo.hu
2016. november 30.



Szerencsére idén – el ne kiabáljuk – a Lamia légitársaság Avro RJ85-ösének pusztulása csupán a második "nagygépes" balesete a légiközlekedésnek, az Egyptair A320-asa tavaszi tengerbe zuhanása után. Ennek a mostani katasztrófának az okaira ráadásul talán hamarabb fény derül, mint a másik esetben, amikor a hang- és adatrögzítőt hetekig kellett keresni a tengerfenéken:

most megvan a roncs, megvannak a fekete dobozok is.

De persze még nem világos az esemény lefolyása. Már maga a tény, hogy a gép nem gyulladt ki, biztató, mert a jelentések szerint a rögzítők átvészelték a becsapódást. De épp ez az érdekes tény, vagyis hogy nem gyulladt ki a gép, indította el máris a repülés iránt érdeklődő közvélemény gondolkodását egy bizonyos irányba.

– Amit tudni lehet: a gép várakozási légtérben két kört tett meg, és csak utána fordult a repülőtér felé, de történt ez azután, hogy meglehetősen nagy távolságot repült be az előző felszállása óta, sokak szerint ami az üzemanyag-fogyasztás szempontjából eleve határeset volt.

– Ilyenkor még kevés az információ, és az adat- és hangrögzítő kiértékeléséig kevés is marad. De valóban fennáll annak lehetősége, hogy az üzemanyag kifogyott. Több minden szól emellett, például hogy a becsapódás után nem volt tűz: ha a gép szabályosan repül, akkor a tartályaiban még több tonnányi navigációs tartalék kellett volna, hogy legyen, ami kifolyt és meggyulladt volna, hogy ez mind nem történt meg, növeli annak esélyét, hogy nem is volt üzemanyag a gépben. A vizsgálat vezetője közben egy olyan diplomatikusnak szánt nyilatkozatot tett, miszerint "nincs bizonyíték arra, hogy lett volna üzemanyag a repülőgépben".

kolumbia_repulo1

– Különös megfogalmazás...

– Ilyenkor még biztosat mondani nem lehet, de ha az ember odamegy a roncshoz, és nem érez üzemanyagszagot, az nagyon szokatlan, miközben a tartályokat, ha maradt közülük ép, már megvizsgálták. Amikor a személyzet bejelentkezett a repülőtérnek, soron kívüli leszállást kért, elektromos hibára hivatkozva, ami nem igazán egyeztethető össze ezzel a szcenárióval, de nem is zárja ki a kettő egymást.

– Az elektromos hiba onnan is adódhatott, hogy ha leállnak a hajtóművek, mert nincs kerozin, akkor leállnak a generátorok is, igaz, akkor még ott kellene, hogy legyen az akkumulátor.

– Igen, de az már csak nagyon kis részét működteti a berendezéseknek, fél órára képes ellátni a legszükségesebbeket. De ha leállnak a hajtóművek, mondjuk az üzemanyag elfogyása miatt, az olyan megdöbbentő helyzet, amit elsőre a pilóták sem látnak át. Elég, ha arra gondolunk, hogy amikor New Yorknál leállt mindkét hajtóműve a Hudsonra szállt A320-asnak, és ezt a pilóta jelentette az irányítónak, az irányító csak másodszorra értette meg, mert neki is annyira szokatlan volt. Egy hajtómű leállása elő-elő fordul, kettő nagyon ritkán, hát még négy...

kolumbia_repulo2

– A Flightradar24 által felvázolt repülési profil úgy néz ki, hogy az Avro két kört repül a várakozási légtérben, majd kiválik, de ugyanakkor váratlanul húszezer láb fölötti magasságról gyorsan süllyed 15 ezer láb körülire, majd megszakad a kapcsolat a géppel.

– Ezt már több mindennel lehet magyarázni, elképzelhető, hogy a pilóták valamilyen okból olyan sürgősnek látták a leszállást, hogy szándékosan süllyedtek ilyen gyorsan.

– Tegyük hozzá, hogy az Avro képes ilyen erőteljes süllyedésre, a farokrészen lévő szétnyitható törzsféklapokkal.

– Nyilván az adatrögzítőn látszani fog, milyen berendezések működtek vagy nem működtek, illetve a hangrögzítőből kiderül, hogy a pilóták mit észleltek. Nemcsak az derülhet ki, hogy ők mit akartak, hanem hogy mennyit fogtak fel a gép helyzetéből, mert egy ilyen nagyon váratlan helyzetben nem könnyű képbe kerülni, különösen, ha ennyire rövid idő áll rendelkezésre. Ez pedig a későbbiekben jó támpontot adhat a különböző fejlesztésekhez, kiképzésekhez, műszerek kialakításához, hogy könnyebben megérthetővé tegyék azt a helyzetet, ami például ebben az esetben kialakult, és ami gondot okozott.

kolumbia_repulo3

– Elképzelhető az a szcenárió, hogy amikor a pilóták rádöbbentek, mennyire kevés az üzemanyaguk, akkor próbáltak gyorsan a reptér felé süllyedni?

– Az nem lett volna okos dolog, mert amikor kevés az üzemanyag, akkor a legjobb, optimális siklószámmal kell süllyedni, tehát azzal a sebességgel, amivel a gép ugyanabból a magasságból a legnagyobb távolságra siklik, és ez viszonylag kis sebesség szokott lenni.

– Térjünk vissza arra, hogy feltehetően a gépnek elfogyott az üzemanyaga. Erről a gépről azt lehet tudni, hogy nem is annyira közép- mint inkább rövid hatótávolságú utasszállító. A távolság viszont kétezer mérföld körüli.

– Elképzelhető, hogy ez már a határán volt a gép lehetőségeinek. Ez egy kis kétgépes cég, ráadásul az információk szerint az egyik gép nem is üzemképes. Nem mondom, hogy így volt, de lehet tehát, hogy a kínálkozó üzleti lehetőséget akkor sem akarták elszalasztani, ha ez a gépük teljesítő képességének határán vagy esetleg azon túl volt. Az biztos, hogy a repülőgépnek az előírások szerint annyi navigációs tartalékkal kell rendelkeznie, hogy végre tudjon hajtani a célreptérnél egy átstartolást, el tudjon menni a tartalék repülőtérre, és ott még fél órát tudjon várakozni. Ez általában a menetidőhöz képest egy órányi plusz üzemanyagot jelent, attól függően, milyen messze van a tartalék repülőtér. Amikor már csak annyi az üzemanyag a célreptérnél, amennyi a kitérő reptérig és ott fél óra várakozásig elég, akkor el is kell indulni a kitérő repülőtér felé.

kolumbia_repulo4

– Mindebből az következik, hogy ennek a gépnek lehet, hogy el sem lett volna szabad indulnia a felszállás helyétől Medellín felé.

– Ez elég hamar ki fog derülni: a feltankolt üzemanyag-mennyiség kideríthető, ha tele is töltik a tartályokat, akkor is csak annyi volt, amennyi bele is fért... Könnyen megállapítható a gép üzemeltetési utasítása alapján, hogy ezzel az üzemanyag-mennyiséggel ezt a távolságot megtehette-e szabályosan. Az is elképzelhető, hogy megtehette, de valami menet közben rontotta a helyzetet: erősebb szembeszél, vagy kisebb magasságra tudott csak emelkedni, amelyen nagyobb volt a fogyasztás, vagy turbulens időjárás növelte a fogyasztást. De hát ilyenkor a pilótának folyamatosan figyelemmel kell kísérnie az üzemanyag mennyiségét, és módosítania kell a repülést, ha úgy néz ki, hogy a célrepülőtérre már túl kevés üzemanyaggal érkezne meg, akkor útközben le kell szállni valahol. Ilyen hosszú úton biztos elhalad olyan repterek közelében, ahol le tud szállni és tud tankolni, és utána biztonságosan folytathatja az útját.

– Lehetett hallani további bizonytalan híreket arról, hogy a körzetben volt még egy repülőgép, amely soron kívüli leszállást kért ugyanazon a repülőtéren, és lehet, hogy ezért kényszerült ez a gép várakozásra a levegőben.

– Megtörténhetett, de ha szabályosan repül egy gép, akkor a személyzet mindig számol azzal, hogy a célreptéren valami történik. lecsaphat egy zivatar, bekövetkezhet egy terrortámadás, esetleg egy előtte leszálló gép balesetet szenved: a pilótának, ha a navigációs tartalék szintjére csökken az üzemanyag, akkor neki az a repülőtér megszűnt, és csakis a tartalék repülőtérre mehet. De ha megálltak a hajtóművek, akkor ennél sokkal, de sokkal kevesebb üzemanyag lehetett már a gépben.

kolumbia_repulo5

– Van, akinek egy szintén dél-amerikai légitársaság 707-esének egykori New Yorkban történt balesete jutott az eszébe, amikor a pilóták szégyellték, vagy más okból nem akarták jelenteni a Kennedy toronynak, hogy nincs elég üzemanyaguk, és valahol másutt ütköztek a földnek.

– Ne felejtsük el, hogy a 707-esen még háromfős személyzet volt, ami sok pozitívummal bírt, ugyanakkor még több bonyodalmat tud okozni az együttműködés zavara. Ott előfordulhatott, hogy a mérnök tudta, hogy kevés az üzemanyag, és ezt meg is mondta a pilótáknak, de a pilóták ennek nem voltak tudatában. Amikor a kapitány mondta a mérnöknek, hogy kapcsoljon át tartalék tartályra, és a mérnök bejelentette, hogy nincs már tartalék, akkor próbáltak gyorsan leszállni, de ők sem érték el a repülőteret.

Volt egy nagyon hasonló eset Magyarország fölött is: a Hapag Lloyd Hamburgba tartó gépe nem tudta behúzni a futóművét valamelyik görög szigetről felszállva, emiatt a gépnek nagyon megnőtt a fogyasztása, itt Pest fölött már alig volt kerozinja, de nem szállt le, hanem megpróbált elmenni Bécsig, ám valamivel leszállás előtt leálltak a motorok, és nem érte el a pályát. De ami ezt a mostani balesetet illeti, az első napok kevés információja alapján csak azt tudjuk mondani: nem zárható ki, hogy az üzemanyag fogyott el, de rengeteg más lehetőség is adódhat.

kolumbia_repulo6

– A szimulált repülési modellek szerint az Andok nem legbiztonságosabb repülési terep.

– Ez sincs kizárva, hiszen rosszak lehettek a látási viszonyok, mert esőt és ködöt jelentettek, a helikopterek épp ezért nem is tudták egy ideig megközelíteni a helyszínt. A reptér által kiadott jelentések ugyan több tíz kilométeres látótávolságot mondtak, de attól még a hegyek között lehettek egészen más körülmények.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Kattints a megosztásra, ha úgy gondolod, másokat is érdekelhet a cikk!!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Sokszor olyan részegek voltak a nevelők, hogy azt se tudták hol vagyunk – Újabb megrendítő részleteket mesélt a 13 évesen gyerekotthonba került nő
A ma már kétgyermekes családanya elmesélte, hogy a lányok gyakran drogoztak és az is megszokott volt, hogy az intézményben élő lányok prostituáltként dolgoztak.


Megszólal az a ma már kétgyermekes családanya, akit 13 évesen zaklatott a Szőlő utcai javítóintézet egykori igazgatója. Az RTL Házon kívül című műsorában részletesen beszélt arról, hogyan kedveskedett és élt vissza a gyerek kiszolgáltatott helyzetével a férfi, és miket érzett ő akkor gyerekként.

Zsuzsa 2002-ben, 13 évesen került be a fővárosi gyermekotthonba. A gyerekotthonban az a nevelő kezdett ki vele, aki később a Szőlő utcai intézet vezetője lett. Egy táborban kezdett ki vele, még kiskamaszként. A férfi a nemi szervén lévő pircinget mutogatta neki. Mikor erről több társával együtt beszámolt egy nevelőnek is, az volt a válasz, hogy ez nem lehetséges.

A nő elmondta, hogy hamar megtanulta, hogy a nevelőkre nem számíthat.

"Az összes nevelőnk, amikor táborban voltunk, mind be voltak rúgva. Részegebbek voltak, mint egy-kettő a kocsmából kiesve. Hogy tudtak volna ránk vigyázni? Azt se tudták sokszor, hogy hol vagyunk, merre vagyunk."

Kislányként egy olyan környezetből érkezett, ahol nem ismerte a drogot például. Az intézetben pedig a lányok drogoztak, és "bikáik" voltak, a saját párjuk, van kint élő fiú ismerősük voltak a stricijeik - mondta el.

Egy gyermekvédelmi szakember szerint a prostitúció nem ismeretlen a gyermekotthonokban. A gyereket könnyű elcsábítani, mert érzelmileg nagyon sérülékenyek.

A Belügyminisztérium azt közölte, hogy az intézmények kötelesek vizsgálatot elrendelni, vagy rendőrségi feljelentést tenni, ha kiemelt veszélyeztető okot találnak.

VIDEÓ: Az RTL beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KÉK HÍREK
A Rovatból
Őzzel ütközött egy elektromos rolleres, a férfi belehalt a sérüléseibe és az állat is elpusztult
A férfi védőfelszerelés nélkül közlekedett. Életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba, de már nem tudták megmenteni az életét.


Védőfelszerelés nélkül közlekedő rolleres ütközött össze egy őzzel Nagykőrös közterületén nemrég, adta hírül a Facebookon a Pest vármegyei rendőrség. A baleset helyszínén készült képekből megrázó összeállítást készítettek, a baleset következményeiről pedig azt írták:

az állat elpusztult, a férfi pedig súlyos, életveszélyes sérülésekkel került kórházba, ahol később életét vesztette.

A bejegyzés szerint a tragikus eset ismét rávilágít arra, hogy mennyire fontos a védőfelszerelés viselése és a szabályok betartása. A bukósisak, a derék- és térdvédő, valamint a megfelelő ruházat – mint írták – nélkülözhetetlen a személyi sérülések minimalizálásához, de a sebességkorlátozásokra is felhívták a figyelmet.

Az utóbbi időben számos hír rávilágított arra, hogy mennyire veszélyesek az elektromos rollerek.

Szeptember végén Budapesten úgy elvakította egy fiatal rollerest a szemébe sütő nap, hogy nem vette észre a járdaszigetet, és emiatt hatalmasat esett, fejjel az aszfaltba. Az életét valószínűleg épp az menthette meg, hogy sisakot viselt.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
Megtalálták a három éve eltűnt pilisi férfi maradványait
Egy Törtelhez közeli erdőben bukkantak emberi csontokra, amelyekről az azonosítás után kiderült, hogy a 60 év körüli férfihez tartoztak.


Megtalálták annak a pilisi férfinek a maradványait, aki még 2022-ben tűnt el – számolt be róla a Blikk.

„A helyiek sok mindent beszélnek az eltűnéssel kapcsolatban, de a lényeg, hogy a közelmúltban csontokat találtak egy Törtelhez közeli erdőben és már sikerült is beazonosítani azokat. A 60 év körüli férfi tehát előkerült, de holtan”

– mondta a lapnak László Attila, Pilis polgármestere.

A Blikk cikke szerint ingatlanügy állhat a rejtélyes haláleset hátterében. Hétfőn Pilisen nyolc helyszínen tartottak idegenrendészeti ellenőrzést. A rendőrök megnézték azt az ingatlant is, ahol egy Romániából származó család lakik albérletben. A bérleti díjat egy olyan embernek fizetik, akinek jogilag nincs köze a házhoz.

Az ügy előzménye, hogy nagyjából fél éve egy helyi férfi jelezte a polgármesternek, hogy a házába Romániából érkezett emberek költöztek a hozzájárulása nélkül, és nem tud velük mit kezdeni. A jogcím nélkül ott lakók akkor azt mondták, hogy „Karcsi bácsinak” fizetnek. A polgármester szerint a nevezett személy több ingatlanhoz is kétes módon juthatott hozzá a településen.

Az ingatlan eredeti tulajdonosa, későbbi haszonélvezője pedig az a B. István, akinek maradványai most nemrég kerültek elő.

A férfi ugyan eladta a házat, de élete végéig lakhatott volna benne. A jelenlegi tulajdonos szerint a három éve eltűnt férfi édesanyja a feleségének ajándékozta a házat, így a feleség lett a tulajdonos, a fia maradt a haszonélvező és ott lakott. A lakásbitorlók beköltöztek, B. Istvánt kirakták, nem sokkal ezután pedig nyoma veszett.

A polgármester és a jelenlegi tulajdonos azon dolgoznak, hogy megkapják az áldozat halotti bizonyítványát, és visszaszerezzék az ingatlant a jogos tulajdonosnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
„A kisfiam már lilult, amikor a rendőrök megérkeztek” – Hős járőrök mentették meg Dominik életét egy siófoki áruház parkolójában
„A Siófoki Rendőrkapitányság munkatársai példát mutattak. Két igazi angyal, kék ruhában” - írta a hálás édesapa az ijesztő eset után.


Kis híján tragédiába torkollott Siófokon egy családi bevásárlás. Nikolett és párja, István kisfiukkal, Dominikkal éppen végeztek az áruházban, és az autójuk felé tartottak. A kisfiú kezében gumicukor volt, amiből párat a szájába tömött.

„Apa szeretett volna kérni egy szemet, de Dominik irigy lett, és hirtelen 3–4 darabot a szájába nyomott. Rögtön félrenyelte. Először kifehéredett, majd elszürkült és ellilult.”

Az anya azonnal kivette a gyereket a kocsiból, és ütögetni kezdte a hátát. Egy darab cukor kijött, a kisfiú hányni is kezdett. Ekkor érkezett a parkolóba egy rendőrautó.

A Siófoki Rendőrkapitányság két járőre azonnal odasietett. Az édesanyát és a kisfiút beültették a rendőrautóba, és szirénázva elindultak velük a Siófoki Kórház felé.

„A párom közben próbálta hívni a 112-t. Amíg átkapcsolták a mentőállomásra, mi már a kórház felé tartottunk. Még az autóban hallatszott egy nagy sóhaj, és ahogy megálltunk a sürgősségi előtt, visszatért Dominik színe. Amikor beértünk, felsírt, mire felértünk a gyerekorvoshoz, már hangosan sírt.”

Az orvos szerint szerencsés volt, hogy ilyen gyorsan cselekedtek, annak ellenére, hogy végül nem kellett beavatkozni. Nikolett azt mondta, éppen pánikroham tört rá, amikor megérkeztek a rendőrök.

„És amikor megláttam őket, azt éreztem, hogy nem lesz baj, mert segítenek.”

Az apa a közösségi oldalán is megosztotta a történteket. Azt írta: „Egy átlagos vasárnap, ami majdnem tragédiába fulladt… de két igazi hős megmentette a kisfiam életét! Szeretném megköszönni annak a két fantasztikus, Siófokon szolgálatban lévő rendőrnek, Benjáminnak és Kornélnak, akik hihetetlen gyorsasággal és lélekjelenléttel segítettek a kisfiunkon. A Siófoki Rendőrkapitányság munkatársai példát mutattak. Két igazi angyal, kék ruhában" - írta a Sonline.hu.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk