KÉK HÍREK
A Rovatból

Elfogyhatott a kerozin? – A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

Kérdés: ezt a 3000 kilométeres repülést valóban megtehették volna, teljesen szabályosan, kockázatok nélkül? Az INDÓHÁZ szerkesztője Háy György repülésbiztonsági szakértő válaszol.
Forrás:Indóház közlekedési portál, fotók: Aerocivil, Columbia - szmo.hu
2016. november 30.



Szerencsére idén – el ne kiabáljuk – a Lamia légitársaság Avro RJ85-ösének pusztulása csupán a második "nagygépes" balesete a légiközlekedésnek, az Egyptair A320-asa tavaszi tengerbe zuhanása után. Ennek a mostani katasztrófának az okaira ráadásul talán hamarabb fény derül, mint a másik esetben, amikor a hang- és adatrögzítőt hetekig kellett keresni a tengerfenéken:

most megvan a roncs, megvannak a fekete dobozok is.

De persze még nem világos az esemény lefolyása. Már maga a tény, hogy a gép nem gyulladt ki, biztató, mert a jelentések szerint a rögzítők átvészelték a becsapódást. De épp ez az érdekes tény, vagyis hogy nem gyulladt ki a gép, indította el máris a repülés iránt érdeklődő közvélemény gondolkodását egy bizonyos irányba.

– Amit tudni lehet: a gép várakozási légtérben két kört tett meg, és csak utána fordult a repülőtér felé, de történt ez azután, hogy meglehetősen nagy távolságot repült be az előző felszállása óta, sokak szerint ami az üzemanyag-fogyasztás szempontjából eleve határeset volt.

– Ilyenkor még kevés az információ, és az adat- és hangrögzítő kiértékeléséig kevés is marad. De valóban fennáll annak lehetősége, hogy az üzemanyag kifogyott. Több minden szól emellett, például hogy a becsapódás után nem volt tűz: ha a gép szabályosan repül, akkor a tartályaiban még több tonnányi navigációs tartalék kellett volna, hogy legyen, ami kifolyt és meggyulladt volna, hogy ez mind nem történt meg, növeli annak esélyét, hogy nem is volt üzemanyag a gépben. A vizsgálat vezetője közben egy olyan diplomatikusnak szánt nyilatkozatot tett, miszerint "nincs bizonyíték arra, hogy lett volna üzemanyag a repülőgépben".

kolumbia_repulo1

– Különös megfogalmazás...

– Ilyenkor még biztosat mondani nem lehet, de ha az ember odamegy a roncshoz, és nem érez üzemanyagszagot, az nagyon szokatlan, miközben a tartályokat, ha maradt közülük ép, már megvizsgálták. Amikor a személyzet bejelentkezett a repülőtérnek, soron kívüli leszállást kért, elektromos hibára hivatkozva, ami nem igazán egyeztethető össze ezzel a szcenárióval, de nem is zárja ki a kettő egymást.

– Az elektromos hiba onnan is adódhatott, hogy ha leállnak a hajtóművek, mert nincs kerozin, akkor leállnak a generátorok is, igaz, akkor még ott kellene, hogy legyen az akkumulátor.

– Igen, de az már csak nagyon kis részét működteti a berendezéseknek, fél órára képes ellátni a legszükségesebbeket. De ha leállnak a hajtóművek, mondjuk az üzemanyag elfogyása miatt, az olyan megdöbbentő helyzet, amit elsőre a pilóták sem látnak át. Elég, ha arra gondolunk, hogy amikor New Yorknál leállt mindkét hajtóműve a Hudsonra szállt A320-asnak, és ezt a pilóta jelentette az irányítónak, az irányító csak másodszorra értette meg, mert neki is annyira szokatlan volt. Egy hajtómű leállása elő-elő fordul, kettő nagyon ritkán, hát még négy...

kolumbia_repulo2

– A Flightradar24 által felvázolt repülési profil úgy néz ki, hogy az Avro két kört repül a várakozási légtérben, majd kiválik, de ugyanakkor váratlanul húszezer láb fölötti magasságról gyorsan süllyed 15 ezer láb körülire, majd megszakad a kapcsolat a géppel.

– Ezt már több mindennel lehet magyarázni, elképzelhető, hogy a pilóták valamilyen okból olyan sürgősnek látták a leszállást, hogy szándékosan süllyedtek ilyen gyorsan.

– Tegyük hozzá, hogy az Avro képes ilyen erőteljes süllyedésre, a farokrészen lévő szétnyitható törzsféklapokkal.

– Nyilván az adatrögzítőn látszani fog, milyen berendezések működtek vagy nem működtek, illetve a hangrögzítőből kiderül, hogy a pilóták mit észleltek. Nemcsak az derülhet ki, hogy ők mit akartak, hanem hogy mennyit fogtak fel a gép helyzetéből, mert egy ilyen nagyon váratlan helyzetben nem könnyű képbe kerülni, különösen, ha ennyire rövid idő áll rendelkezésre. Ez pedig a későbbiekben jó támpontot adhat a különböző fejlesztésekhez, kiképzésekhez, műszerek kialakításához, hogy könnyebben megérthetővé tegyék azt a helyzetet, ami például ebben az esetben kialakult, és ami gondot okozott.

kolumbia_repulo3

– Elképzelhető az a szcenárió, hogy amikor a pilóták rádöbbentek, mennyire kevés az üzemanyaguk, akkor próbáltak gyorsan a reptér felé süllyedni?

– Az nem lett volna okos dolog, mert amikor kevés az üzemanyag, akkor a legjobb, optimális siklószámmal kell süllyedni, tehát azzal a sebességgel, amivel a gép ugyanabból a magasságból a legnagyobb távolságra siklik, és ez viszonylag kis sebesség szokott lenni.

– Térjünk vissza arra, hogy feltehetően a gépnek elfogyott az üzemanyaga. Erről a gépről azt lehet tudni, hogy nem is annyira közép- mint inkább rövid hatótávolságú utasszállító. A távolság viszont kétezer mérföld körüli.

– Elképzelhető, hogy ez már a határán volt a gép lehetőségeinek. Ez egy kis kétgépes cég, ráadásul az információk szerint az egyik gép nem is üzemképes. Nem mondom, hogy így volt, de lehet tehát, hogy a kínálkozó üzleti lehetőséget akkor sem akarták elszalasztani, ha ez a gépük teljesítő képességének határán vagy esetleg azon túl volt. Az biztos, hogy a repülőgépnek az előírások szerint annyi navigációs tartalékkal kell rendelkeznie, hogy végre tudjon hajtani a célreptérnél egy átstartolást, el tudjon menni a tartalék repülőtérre, és ott még fél órát tudjon várakozni. Ez általában a menetidőhöz képest egy órányi plusz üzemanyagot jelent, attól függően, milyen messze van a tartalék repülőtér. Amikor már csak annyi az üzemanyag a célreptérnél, amennyi a kitérő reptérig és ott fél óra várakozásig elég, akkor el is kell indulni a kitérő repülőtér felé.

kolumbia_repulo4

– Mindebből az következik, hogy ennek a gépnek lehet, hogy el sem lett volna szabad indulnia a felszállás helyétől Medellín felé.

– Ez elég hamar ki fog derülni: a feltankolt üzemanyag-mennyiség kideríthető, ha tele is töltik a tartályokat, akkor is csak annyi volt, amennyi bele is fért... Könnyen megállapítható a gép üzemeltetési utasítása alapján, hogy ezzel az üzemanyag-mennyiséggel ezt a távolságot megtehette-e szabályosan. Az is elképzelhető, hogy megtehette, de valami menet közben rontotta a helyzetet: erősebb szembeszél, vagy kisebb magasságra tudott csak emelkedni, amelyen nagyobb volt a fogyasztás, vagy turbulens időjárás növelte a fogyasztást. De hát ilyenkor a pilótának folyamatosan figyelemmel kell kísérnie az üzemanyag mennyiségét, és módosítania kell a repülést, ha úgy néz ki, hogy a célrepülőtérre már túl kevés üzemanyaggal érkezne meg, akkor útközben le kell szállni valahol. Ilyen hosszú úton biztos elhalad olyan repterek közelében, ahol le tud szállni és tud tankolni, és utána biztonságosan folytathatja az útját.

– Lehetett hallani további bizonytalan híreket arról, hogy a körzetben volt még egy repülőgép, amely soron kívüli leszállást kért ugyanazon a repülőtéren, és lehet, hogy ezért kényszerült ez a gép várakozásra a levegőben.

– Megtörténhetett, de ha szabályosan repül egy gép, akkor a személyzet mindig számol azzal, hogy a célreptéren valami történik. lecsaphat egy zivatar, bekövetkezhet egy terrortámadás, esetleg egy előtte leszálló gép balesetet szenved: a pilótának, ha a navigációs tartalék szintjére csökken az üzemanyag, akkor neki az a repülőtér megszűnt, és csakis a tartalék repülőtérre mehet. De ha megálltak a hajtóművek, akkor ennél sokkal, de sokkal kevesebb üzemanyag lehetett már a gépben.

kolumbia_repulo5

– Van, akinek egy szintén dél-amerikai légitársaság 707-esének egykori New Yorkban történt balesete jutott az eszébe, amikor a pilóták szégyellték, vagy más okból nem akarták jelenteni a Kennedy toronynak, hogy nincs elég üzemanyaguk, és valahol másutt ütköztek a földnek.

– Ne felejtsük el, hogy a 707-esen még háromfős személyzet volt, ami sok pozitívummal bírt, ugyanakkor még több bonyodalmat tud okozni az együttműködés zavara. Ott előfordulhatott, hogy a mérnök tudta, hogy kevés az üzemanyag, és ezt meg is mondta a pilótáknak, de a pilóták ennek nem voltak tudatában. Amikor a kapitány mondta a mérnöknek, hogy kapcsoljon át tartalék tartályra, és a mérnök bejelentette, hogy nincs már tartalék, akkor próbáltak gyorsan leszállni, de ők sem érték el a repülőteret.

Volt egy nagyon hasonló eset Magyarország fölött is: a Hapag Lloyd Hamburgba tartó gépe nem tudta behúzni a futóművét valamelyik görög szigetről felszállva, emiatt a gépnek nagyon megnőtt a fogyasztása, itt Pest fölött már alig volt kerozinja, de nem szállt le, hanem megpróbált elmenni Bécsig, ám valamivel leszállás előtt leálltak a motorok, és nem érte el a pályát. De ami ezt a mostani balesetet illeti, az első napok kevés információja alapján csak azt tudjuk mondani: nem zárható ki, hogy az üzemanyag fogyott el, de rengeteg más lehetőség is adódhat.

kolumbia_repulo6

– A szimulált repülési modellek szerint az Andok nem legbiztonságosabb repülési terep.

– Ez sincs kizárva, hiszen rosszak lehettek a látási viszonyok, mert esőt és ködöt jelentettek, a helikopterek épp ezért nem is tudták egy ideig megközelíteni a helyszínt. A reptér által kiadott jelentések ugyan több tíz kilométeres látótávolságot mondtak, de attól még a hegyek között lehettek egészen más körülmények.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Kattints a megosztásra, ha úgy gondolod, másokat is érdekelhet a cikk!!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Radioaktív anyagot szállító kamion borult fel az M3-as autópályán
A fülkében utazó két férfit az arra járók mentették ki a roncsból. A radioaktív anyagot szállító tartály szerencsére nem sérült meg a balesetben.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 02.



Csütörtök délután durrdefektet kapott egy kamion az M3-as autópályán, Gyöngyös közelében. A nyerges vontató Nyíregyháza felé haladt, amikor a terelés környékén kidurrant a vontatmánya egyik kereke.

A defekt miatt a sofőr elveszítette az uralmát a jármű felett, a kamion oldalra borult, átszakította a szalagkorlátot, és a szemközti oldalon az úttestre csúszott. A baleset során majdnem eltalálta a szemből érkező autókat is.

A vezetőfülkében két férfi utazott, akik nem tudtak kiszállni a roncsból, ezért az arra járók siettek a segítségükre. Egy szemtanú a Tényeknek arról számolt be, hogy bekötötte az egyik férfi vérző kezét.

A kamion radioaktív anyagot szállított, de a tartály szerencsére nem sérült meg. A szakemberek már elszállították a veszélyes anyagot.

A rendőrök az autópálya mindkét oldalát lezárták közel fél napra. Az útszakasz kiürült, a mellékutakon viszont jelentősen megnőtt a forgalom.

„A teherautó veszélyes anyagot szállított, de az annak tárolására szolgáló eszköz nem sérült meg, így lakossági védelmi intézkedésre nem volt szükség” – mondta el Soltész Bálint, a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.

A Tények riportját a balesetről itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KÉK HÍREK
A Rovatból
Fejbe lőtte volt párját egy magyar férfi Ausztriában, a rendőrség nagy erőkkel keresi
A 34 éves nőt éjjel, egy bolt parkolójában lőtték fejbe Salzburg közelében. A rendőrség szerint volt párjával, P. Krisztiánnal találkozott volna, hogy tisztázzák a kapcsolatukat.


Egy 34 éves nő vesztette életét szombatra virradóra Salzburg környékén, miután fejbe lőtték egy élelmiszerbolt parkolójában – írja a Kronen Zeitung. A gyilkossággal a nő korábbi, 32 éves magyar élettársát gyanúsítják. A férfi szökésben van, a rendőrség nagy erőkkel keresi.

A lap szerint a nő és a férfi korábban hónapokig párkapcsolatban éltek, azonban a szakításuk után rendszeresek voltak a viták. Úgy tudni, Maria Almban találkoztak, hogy rendezzék a nézeteltéréseiket.

A Kronen Zeitung információi szerint

a nő nem egyedül érkezett, elkísérte egy barátja is, aki a háttérben maradt. A lövés után az elkövető elhagyta a helyszínt.

A helyi rendőrség szóvivője azt közölte: „Az elkövető ismeretlen helyre távozott.” A lap később frissítette a cikket, és arról számolt be, hogy a hatóságok P. Krisztiánt keresik. A rendőrséget a környéken élők riasztották, miután hallották a lövést.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Újbudai garázstűz: egy elektromos autó töltés közben gyulladhatott ki - a 49 éves nő füstmérgezésben halhatott meg
A lakó nem tudott a tűzről, a füst miatt lett rosszul, amikor reggel lement az alagsorba. A rendőrség nyomozást indított.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Péntek hajnalban tűz ütött ki egy XI. kerületi társasház mélygarázsában, a mínusz második szinten. A lángok több járművet is elértek, köztük egy kisteherautót és hat másik autót. A tűz vélhetően egy töltés alatt lévő elektromos autóból indult ki, tudta meg a Tények.

A garázsban hatalmas károk keletkeztek, a levegőben még órákkal az eset után is mérgező anyagok voltak jelen, ezért csak a tűzoltók mehettek le. A garázslejáratot rendőrségi szalaggal zárták le, a bejáratnál rendőrautó állt. A lift nem működött, és több lakásban víz sem volt.

A tűz idején mintegy harminc lakó indult el a lépcsőn keresztül, de többen nem hallották a tűzriasztót. Egy helyi lakó a Tényeknek azt mondta: „Több lakó el se indult, vagy nem is hallotta ezt a nagyon rövid tűzjelzést, ugyanis állítólag kiégett a tűzjelző, ami igen komoly aggályokat vet fel a ház tűzvédelmével kapcsolatban.”

A tűz miatt az épület áramellátása automatikusan lekapcsolt, a garázskapu pedig lezárt. A tűzoltóknak több mint egy órába telt, mire flexszel ki tudták nyitni. „Több mint egy órába telt, mire flexszel ki tudták nyitni a garázskapu lejárót” – mondta egy lakó.

A tűz után néhány órával egy 49 éves nő holttestére bukkantak két parkoló autó között. A Tények információi szerint

a nő az épületben lakott bérlőként, és valószínűleg nem tudott a tűzről. Reggel lement a garázsba, ahol rosszul lett, és már nem tudott kijönni.

A híradás szerint füstmérgezést szenvedett, ami a halálához vezetett.

Azt egyelőre nem tudni, hogyan jutott le az alagsorba. A pincelejáratot lezárták, a rendőrség halált okozó közveszély okozása miatt nyomozást indított ismeretlen tettes ellen. A Tények úgy tudja, hogy a garázsban található füstelvezető ventilátorok sem működtek megfelelően.

A Tények riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
Gyárfás Tamás reagált a bűnügyi nyelvész szakértő szavaira: Csak a lényeget hallgatta el
A producer szerint a szakértő félrevezette a bíróságot és fontos részleteket hagyott ki a jelentéséből. Gyárfás állítja: sosem adott pénzt, és nem bólintott rá a gyilkosságra.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Gyárfás Tamás közleményben reagált arra az Indexnek, hogy Ránki Sára bűnügyi nyelvész szakértő először szólalt meg nyilvánosan a Heti Válasz podcastban. A producer szerint a szakértő fontos részleteket hallgatott el, amelyek szerinte perdöntők voltak az ügyében.

Azt írta:

„1 óra 20 percben Ránki Sára sok mindenről beszél. Egyről nem. A lényegről. Az ügyem perdöntőnek bizonyult mozzanatáról. Hiába kap ez nap mint nap kiemelt hangsúlyt a médiában: a súlyos tévedésről nem szól.”

Gyárfás szerint Ránki Sára egy olyan beszélgetésrészletet idézett, amely egy kaposvári áfacsalási ügyhöz kapcsolódik, nem pedig Fenyő János meggyilkolásához. Úgy véli, ezt bizonyítja, hogy háromszor is elhangzik benne a „Kaposvár” szó, amit Portik Tamás háromszor is megerősít: „Így van... Igen... Így igaz.”

A producer szerint Portik az ujjai összedörzsölésével jelezte, hogy pénzzel mindent el lehet intézni a kaposvári ügyben. Gyárfás úgy fogalmazott: „Portik szándékát én nem erősítettem meg, de tény, hogy azt nem is cáfoltam. A széttárt karral kimutattam, hogy csináljon ő azt, amit akar.” Hozzátette: „Egy biztos: tőlem soha nem kapott egy fillért sem. Márpedig pénz nélkül senkit sem lehet lefizetni, és ingyen nem is gyilkolnak.”

Úgy véli, ebben a beszélgetésben Fenyő János neve nem hangzott el. „Fenyő János soha nem élt Kaposvárott... A kéz széttárása tehát nem a gyilkosságra utal. Ennek sajátos értelmezése súlyos és mindmáig megmagyarázhatatlan tévedés” – tette hozzá.

A közlemény szerint a szakértő kihagyta azt a 2004. február 7-én rögzített hangfelvételt, amely alapján a bíróság egyik legfontosabb megállapítását tette. Ebben Portik azt mondja: „Szét*asszuk? Erre te mondtad, hogy igen.”

A producer az elsőfokú ítélet egy részletét is idézte: „Portik Tamás vádlott azon a sértett megölését jelentő kérdését, hogy a sértettet »szét*asszuk-e«, és egy ismeretlen, de ugyancsak a sértett megölését jelentő kézmozdulatát Gyárfás Tamás vádlott megértette, és a sértett megölésébe akként egyezett bele, hogy széttárta a kezét, és rábólintott.”

Gyárfás ezt vitatja, azt írta:

„Portik kérdésére én széttártam volna a karom?! Arra nem tártam szét. Arra azt kezdtem mondani, hogy »én úgy emlékszem...«, de mint annyiszor, Portik ekkor is félbeszakított, arra nem volt kíváncsi, hogy én mit mondok.”

Szerinte az ítélet indoklásában szereplő bólintásról nincs szó a felvételeken. „És hol van szó bólintásról?! A hangfelvételeken sehol. Netán ezt látta volna valaki? A 62 tanú egyike sem mondott ilyet. Videófelvétel pedig nem született.”

A közlemény szerint Portik Tamás tudatosan próbálta őt csapdába csalni. „Csőbe akart húzni, csapdát akart nekem állítani. Erre többen is megkérték. És ő mindent meg is tett, hogy kimondassa velem: fél évtizede én felkértem, hogy ölesse meg Fenyő Jánost.”

A producer szerint Portik azt is jelezte: „ha én ellene teszek, azt még a lányom is megbánja. Jócskán érzékeltette, hogy vele jobb nem szembekerülni. Mert ha ő egyszer azt mondja, hogy ez a betonoszlop holnap nem lesz ott, akkor az nem lesz ott.” Ezzel magyarázta, hogy miért nem szakította meg korábban a kapcsolatot Portikkal.

Azt is írta, különösen meglepő volt számára, hogy a szakértő arról beszélt, zaklatások érték a munkája során. „Ezzel a szakértő azt sejteti, hogy a zaklatások hátterében én álltam, embereket béreltem fel, hogy a szakértőt megfélemlítsék. Nem tudom, hogyan lehet védekezni ez ellen a sugalmazás ellen” – fogalmazott.

Gyárfás azt is elárulta, hogy már a podcast adás napján reagálni akart, de csak írásban tehette meg.

„Rossz érzés most várni. Annál is inkább, mert akit az én ügyem egyáltalán érdekel, az közvetlenül eseti nyelvi szakértő nyilatkozata után formál véleményt” – írta.

A közlemény végén hangsúlyozta: a podcastban elhangzottak között nincs szó azokról a részletekről, amelyeket ő az ügy kulcsmomentumaiként említ. Továbbra is fenntartja, hogy az ítélet súlyos tévedésen alapul, mert a bíróság szerinte különböző időpontokban és helyeken elhangzott mondatokat vont össze egyetlen beszélgetésként.

A Fővárosi Ítélőtábla 2025. április 10-én jogerősen is hét év börtönre ítélte Gyárfás Tamást, Portik Tamást pedig életfogytig tartó szabadságvesztésre.


Link másolása
KÖVESS MINKET: