Balogh József: Az orosz olaj busásan jövedelmez valakiknek, márpedig, ahogy a mondás tartja, „pénz beszél, kutya ugat”
Teljesen ellentétesen értékeli a Barátság-kőolajvezetéket kiváltani hivatott Adria-kőolajvezeték tesztjét a MOL és a horvát JANAF. A MOL szerint az derült ki, hogy kőolajvezeték horvát szakasza egyelőre nem képes Magyarország és Szlovákia számára elegendő mennyiségű kőolajat szállítani. Ugyanis a maximális kapacitás tesztelésekor az indulás után fél órával áramkimaradás történt, majd csökkent a nyomás. A horvátok szerint viszont épp a MOL kérte, hogy csökkentsék a pumpakapacitást. Hogy működik-e vagy sem az Adria, az nagyon fontos kérdés, mert ezen múlik, Magyarország ki tudná-e váltani technikailag az orosz olajat mással.
A magyar kormány hivatalos álláspontja, hogy nem. És a jelek szerint Orbán Viktornak a héten sikerült is meggyőznie az oroszokról való leválást sürgető Trumpot, hogy „egyetlen vezetékhez vagyunk kötve”. Az amerikai elnök azt mondta, beszélt magyar barátjával, és most úgy gondolja, nem igazságos Magyarországot és Szlovákiát hibáztatni az orosz energiafüggőség miatt. „Hosszasan beszéltünk erről ma, és nem akarom, hogy az emberek őket okolják” - fogalmazott. Hogy Magyarorság valójában ki tudná-e váltani az orosz olajat és földgázt, arról Balogh József energetikai szakértővel beszélgettünk.
– A MOL a JANAF homlokegyenest ellenkezően értékeli az elmúlt hetekben lefolytatott tesztek eredményét.
– A déli vezetékkel kapcsolatban a magyar fél szándékosan rosszul politizál. A MOL és a horvátok viszonyát még mindig terheli az a horvát fél által korrupciós ügynek tartott konfliktus, melynek során ott az akkori miniszterelnököt börtönbe zárták, még mindig bent van, ezzel szemben Magyarországon a kormány tagadja, hogy ilyen történt volna. Én azt mondom,
Miközben a MOL azt állítja, hogy az Adria-vezeték nem képes tartósan a szükséges szállítási kapacitásra, a horvát fél a vállalatot hazugsággal vádolja, állítva, a kísérletek során a szükségesnél nagyobb kapacitásra is képes volt a vezeték. Össze-vissza állítások hangzanak el. A MOL azt állítja, hogy az lényegesen drágábban tudna csak olajat vásárolni nem orosz forrásból. De például a bosnyákok és a szerbek öt évre kötik le a kapacitást, a magyarok csak fél évre, ami nyilván drágább. És ez csak egy tétel.
– A földgázzal mi a helyzet?
– Az még egyszerűbb. Az orosz gáz jelenleg dél felől, a Török Áramlaton érkezik. Ha nem jönne, jöhet gáz horvát, román, osztrák vezetéken is, és egyszer talán újraindul az ukrán útvonal is. Ott nem lenne nagy baj az átállással, de egyelőre az látszik, hogy ott sem akaródzik nagyon a leválás az orosz forrásról, bár már ma is az országba érkező gáz egyharmada nem orosz.
– Lengyelország tett is ajánlatot a meglévő orosz import kiváltására: ők is tudnak LNG gázt szállítani, Magyarországra.
– Van terminál valóban ott is, de az nagyon messze van. Sokkal egyszerűbb lenne a krk-i terminálra hozni, amit kell, de ezt sem nagyon akarják. Úgy vannak vele, hogy „valami majd lesz”.
– Beszéljünk az árakról, hiszen ez a kormány fő érve is, hogy sokkal drágább lenne a nem orosz olaj és gáz. Valójában mennyivel lenne drágább?
– Nyilvánvaló, hogy nincs olcsóbb olaj a Barátság-vezetéken leszállított nyersolajnál. Ebben igaza van a kormánynak. Ahogy abban is, hogy nincs olcsóbb gáz a Déli Áramlaton érkezőnél. Csakhogy az a baj, hogy politikailag mindkettő problémássá vált.
– Csak egyelőre nem biztos, hogy szorító washingtoni része működik. Trump két nappal ezelőtt még azt mondta, beszél a magyarokkal, és majd leállnak; beszélt Orbán Viktorral, és ő győzte meg az amerikai elnököt.
– Az igazság az, hogy Magyarország és Szlovákia együtt is eltörpül ahhoz képest, amit Törökország, NATO-tagországként vásárol. Amikor a múlt hétvégén Trump ultimátumot adott a NATO-tagországoknak, nem Magyarország és Szlovákia volt a fő célpont, hanem Törökország, mert
Ez NATO-szempontból is problémás, ugyanis az amerikaiaké a legnagyobb hadsereg a szövetségen belül, de a második a török.
– Gyakran mondják, hogy a MOL-nak nagyon sokba kerülne, ha nem uráli olajat dolgozna fel. Mások szerint ki lehet keverni ezt az olajtípust máshonnan behozott olajokból is.
– A MOL egy komoly multinacionális cég. Szerintem mindent tudnak, mit kellene tenni, csak valamiért úgy tesznek, mintha nem tudnák. Romániában három finomító működik, és hatféle olajat is be tud fogadni és feldolgozni. A magyar érdekkörben ott a rijekai, a százhalombattai és a pozsonyi finomító. Rijeka már nem orosz olajat fogad be.
Ők felkészültek, pontosan tudják, mit kell csinálni, nagyon profik. Csak nem engedik őket.
– Meddig lehet ezt a különutat folytatni? Biztos lesz előbb-utóbb valaki, aki megérteti Trumppal, hogy Magyarország is képes lenne leválni az orosz olajról, ha akarna.
– Itt rengeteg pénzről van szó. Egyfelől valóban ez a legolcsóbb megoldás, ami a MOL-nak extraprofitot biztosít. Ezt pedig a magyar állam különadó formájában lefölözi.
Ezért aztán nem akarnak változtatni, és úgy tesznek, mintha nem lenne alternatíva. Úgy gondolom, ha Brüsszel és Washington szorítása valóban eléri őket, villámgyorsan váltani fognak, és tudnak is váltani. Az alternatíva ugyanis lehetséges, csak olyan ez, mint amikor a gyerek nem akarja megérteni, amit a szülő mond. Aztán egyszer kap egy figyelmeztetést, és akkor rájön, hogy miről van szó.
– A kormány fő érve, hogy a nem orosz behozatal esetén, mivel mi tengerrel nem rendelkező ország vagyunk, az üzemanyagok ára durván megemelkedne. De például a mai napon Csehországban, amelynek szintén nincsen tengere, 553 forint körül van a benzin átlagára, miközben nálunk 586 forint ugyanez az adat. Miért tudnak a csehek 33 forinttal olcsóbb benzinárat elérni a nem orosz alapanyagból, ami állítólag sokkal drágább?
– Mert jobban tárgyaltak, ügyesebbek voltak. Nem tettek fel mindent arra, hogy az orosz forrás így is, úgy is megmarad, hanem vettek osztrák, német forrásbóé is. Mára már orosz molekula nincsen Csehországban. A magyarok és a szlovákok viszont azt mondták, hogy „jó lesz, ahogy van, majd jön az orosz gáz, és nevetünk”.
Magyarországon rengeteg okos ember van, ez az ország erőssége lehetne. Sokan nagyon értenek hozzá, tudják, mit kellene csinálni, csak nem engedik őket dolgozni. Vannak ugyanis „felsőbb” érdekek.