Ami most zajlik, annak semmi köze a digitális oktatáshoz – hangzott el a Telenor sajtóbeszélgetésén
Megkérdeztem, mi a tanárok tapasztalata, hogy hat a tanulmányi eredményekre a mostani helyzet? A gyengébben teljesítő tanulók még jobban leszakadnak, vagy ellenkezőleg, jobban oda lehet figyelni az eltérő teljesítményekre?
„A tanárok igyekeznek egyéni órákat is tartani” – jött a válasz. „Sok gyereknek nagyon jól megy ez a fajta tanulás, igazán nagy probléma ott van, ahol nincs megfelelő infrastruktúra.”
Zimre még hozzátette, olyan diákról nem hallott, akinek romlottak volna az eredményei, viszont vannak, akik jobban teljesítenek.
Ezután újságírói kérdésre Koren Balázs elmondta, a Hipersuli programba – melynek képzéseit az Oktatási Hivatal is akkreditálta – bármelyik iskola csatlakozhat, nem feltétel, hogy „szuper digitális” iskolák legyenek. A program szervezői elsősorban elszántságot, együttműködési készséget várnak a jelentkezőktől, akiknek tanárképzést, oktatási tartalmakat és mobil internet hozzáférést nyújtanak.
A Telenor annak idején nem titkoltan azzal a céllal indította be a Hipersuli programot, hogy segítse az országban a digitális oktatás terjedését.
Azzal kapcsolatban, hogy mekkora változást jelent a mostani helyzet a diákok és családjaik életében, Koren egy, a Telenor megrendelésére készült kutatásra hivatkozott. E szerint a megkérdezettek 73%-a többet internetezik. Ahol van tanuló a háztartásban, ott napi átlagban a legtöbben 4-6 órát töltenek online tanulással, míg az otthon dolgozók többsége 4-8 órát használja munkához a netet, mióta otthoni munkára és tanulásra kényszerült az ország.
Első ránézésre tehát hátra is lehetne dőlni, de ezek a számok csalókák.
A mostani egy kényszerhelyzet, de a Telenornál abban reménykednek, hogy az irányvonalak megmaradnak.
Koren szerint az biztos, hogy a jövőben mindenkinek ki kell dolgoznia egy stratégiát, hogy ne érjenek minket váratlanul a hasonló helyzetek.
Többek között ezért indít tanároknak szóló digitális tananyag-fejlesztési pályázatot a Telenor HiperSuli.
A cél a tanárok támogatása, az oktatást segítő online lehetőségeik bővítése. Sok olyan online oktatási gyakorlat született az elmúlt hetekben, ami más tanárok hasznára válhat. Ezt a frissen keletkezett és aktuális tudást szeretné felszínre hozni és a pedagógusok számára közkinccsé tenni a Telenor most induló pályázata. Május 28-ig lehet pályázni egy rövid jelentkezés formájában, a HiperSuli weboldalán.
Mészáros Attila elmondta, azért időzítették így a pályázatot, mert nem lehet tudni, hogy ősztől hogy alakul a tanrend. Hozzátette, az így felhalmozott tudást akkor is kamatoztatni lehet, ha helyreáll az oktatás megszokott rendje.
„Mekkora a digitális analfabetizmus mértéke Magyarországon, és mekkora változást hozott ebben a mostani, speciális oktatási helyzet?” – tettem fel a kérdést Koren Balázsnak.
„Országos érvényű kutatási eredményeket nem ismerek a kérdésről. Azt látom, hogy ez a mostani helyzet mindenkinek fárasztó. Ez nem hosszú távra lett tervezve, és teljesen természetes, hogy mindenki menekülni akar és visszavágyik a „normálisba”.
De az a „normális”, ami ezelőtt volt, soha nem lesz már.
A diákok meg fogják követelni a tanároktól azokat a jó dolgokat, amiket a mostani szituációban láttak.
Megindult egy kényszerfolyamat, amelyik jó dolgokat is hoz magával.”
„Az egyik leggyakrabban felmerülő aggály mindenfajta internetes jelenléttel kapcsolatban a biztonság. Mennyire biztonságos az online oktatás például az adatlopások tekintetében?” – hangzott a következő kérdésem.
„Ez egy fontos kérdés, amit én elsősorban nem is az adatbiztonság felől közelítenék meg, hanem onnan, hogy az internet tudatosságunk bizony nem valami jó. Arról a tudatosságról van szó, hogy én kinek mit engedek látni magamból az online térben. Egy-egy beszélgetésben is akarva-akaratlanul sok extra információt elárulunk magunkról.
Ajánlom egyébként mindenki figyelmébe, a HiperSuli.hu oldalon elérhető egy "tudatos net" kvíz, ahol mindenki tesztelheti a tudását.
A HiperSuli programnak például a belépő szintje éppen a „tudatos net” képzés. A négy éves gyerekünket nem engedjük átmenni a három sávos úton, de simán kiengedjük önmagában az internetre, ahol „kamionok” cikáznak fel-alá. Ez a fajta felkészítés hiányzik a világunkban, ezért a HiperSuli programban erre nagy hangsúlyt fektetünk.
Van egy olyan tévképzet, hogy a „digitális bennszülöttek”, a mai diákság mindent tud az internetről, hiszen így születtek.
De ez tévedés, ők sem rendelkeznek megfelelő tudással az adatbiztonság kérdésében.
Hozzáteszem, ez nem csak a jelen helyzet szülte karantén oktatás velejárója. Hány olyan diák van, aki a Tik-tokon, a Snapchat-en mindenfélét megoszt magáról, gyakran anélkül, hogy a szülő tudná, mit csinál a gyereke? A jelenlegi helyzet csupán felnagyítja a már meglévő problémát.”
A Hipersuli Oktatási Porgramról itt lehet bővebben olvasni.