SPORT
A Rovatból

Hogyan élhette túl Grosjean, hogy 220 km/órával a falnak rohant a kocsijával, ami kigyulladt?

Szinte csoda, ami történt, de valójában legalább négy nagyszerű találmány segített benne.


A Forma 1-es autóversenyek indulása óta eltelt 70 évben szinte természetes velejárói voltak a szőrnyű halálos balesetek. A két legnagyobb tragédia az osztrák Jochen Rindt és a brazil Ayrton Senna esete volt.

Rindt 1970. szeptember 5-én Monzában szenvedett halálos balesetet, a világbajnoki koszorút már csak özvegye vehette át. A háromszoros világelső Senna 1994. május 1-én a San Marinó-i nagydíjon halt szörnyet (ugyanannak a versenynek az előző napi időmérő futamán az osztrák Roland Ratzenberger lelte halálát a lángok között). Amikor 1976. augusztus 1-én az akkor címvédő, később két további világbajnokságot nyerő Niki Laudát összeégve kimentették Ferrarijából, és az osztrák pilóta hat héttel később már újra versenyzett, mindenki csodáról beszélt.

A 21. században eddig csupán egyetlen Forma 1-es versenyzőnek kellett meghalnia: a francia Jules Bianchi 2014. október 5-én a szuzukai japán nagydíjon szenvedett baleset miatt vesztette életét.

Honfitársát, Romain Grosjeant november 29-én a bahreini GP-n érintette meg a halál szele, amikor 220 km/órás sebességgel egy falnak rohant, és autója pillanatok alatt lángba borult. A versenyző mégis szinte sértetlenül megúszta a borzalmas ütközést, és saját lábán szállt ki a kocsiból, de ezt nem csupán valamiféle „isteni gondviselésnek” köszönhette, hanem tudósok és mérnökök több évtizedes munkájának – írja a Wired

Gorsjean kocsijának jobboldali hátsó kereke már az első körben összeakadt Danyiil Kvjat kocsijának bal első kerekével, és emiatt a versenyautó kirepült a pályáról. A korlát, aminek nekirohant, egy olyan csupasz, hullámos acélszalag volt, amelyhez hasonlóak a polgári országutak mentén vannak. Megállította ugyan a kocsit, de 220 km/órás sebességhez képest túlságosan gyorsan, az autó csaknem 180 fokban megperdült, kettétört, széthasadt a tankja. A motorból kiáradó és az ütközésből támadt hő azonnal meggyújtotta az üzemanyagot.

A lángok mindent elborítottak, magát Grosjeant is. A mentők másodperceken belül a helyszínen voltak és akcióba léptek, hogy megmentsék a pilóta életét. Grosjean úgy bukkant elő a lángokból, mint egy főnixmadár, csupán kisebb égési sérülésekkel a kezén, lábán és könyökén, semmije sem tört el.

Egy ilyen esetnél a szerencse is sokat számít, de ennél sokkal többről volt szó. Grosjean már a kórházban is hálát adott a közelmúltban bevezetett Halo biztonsági gyűrűnek, amelyet a pilótafülke fölé helyeznek el és célja tompítani az ütközés erejét.

Ez egy szénrostokból készült erős szerkezet az úgynevezett „túlélő cella” fölött, amelyet a leginkább ütésállónak tartanak. A Halo minden bizonnyal megvédte Grosjean fejét attól, hogy nekivágódjon a szétszaggatott korlátnak. De életben maradását még legalább három élenjáró találmány is biztosította: fej- és nyaktámasztó rendszere, biztonsági hevederje és védőöltözete.

VIDEÓ: a szörnyű baleset

2001-ben Dale Earnhardt hétszeres amerikai NASCAR-bajnok fejét szó szerint leszakította az ütközés ereje. És bár az autósport irányítói általában nehezen fogadnak el új biztonsági intézkedéseket, Earnhardt rettenetes halála nyomán kénytelenek voltak belátni, hogy a bátorság, a sebesség megszállott imádata nem írja felül a fizika törvényeit. Ekkor született meg a Robert Hubbard által tervezett HANS (Head and Neck Support).

Ez egy lópata alakú merev gallér, amely rásimul a versenyzők vállára és amelyet szíjakkal erősítenek a sisakjukhoz. Mivel nincs sem az üléshez, sem magához az autóhoz kötve, a HANS együtt mozog a vezetővel, nemcsak biztonságot ad neki azzal, hogy a fejét rögzíti, hanem elegendő rugalmasságot is ahhoz, hogy észrevegye a pályán a váratlan eseményeket.

Hubbard már az 1980-as években dolgozni kezdett találmányán, ami először csak saját baráti körében terjedt el, Earnhardt balesete azonban megnövelte a népszerűségét, végül 2016-ban kötelezővé tették használatát.

De legalább ennyire fontos tényező volt az is, hogy Grosjean nem repült ki kocsijából.

Az ezzel kapcsolatos erőfeszítések egészen a második világháborúig nyúlnak vissza, és sokat köszönhetünk John Paul Stapp-nek, az amerikai légierő sebészorvosának, akit egykor „a Föld leggyorsabb emberének” neveztek.

Miközben a hadmérnökök megszállottan építették a hangsebességnél gyorsan repülőgépeket, nemigen törődtek a biztonsággal, és ez több tucatnyi berepülő pilóta életébe került.

Stapp célja egy olyan szerkezet megépítése volt, amely képes az emberi test lefékeződésével járó traumát a minimálisra csökkenteni. Csapatával a kaliforniai, majd új-mexikói sivatagban együléses „rakétaszánkókat” épített, amelyekbe egy-egy bábut ültettek. Minden teszthez másfajta hevedert használtak. Ha a teszt végén a bábu egyben maradt, Stapp maga próbálta ki a hevedert.

Egy alkalommal öt másodperc alatt 1017 km/órára gyorsult fel, vagyis gyorsabb volt, mint egy kilőtt puskagolyó. (Ezzel a teljesítménnyel került be a Guinness Rekordok Könyvébe). Egy tóba zuhant, össze-vissza törte magát, de a kísérletek folytatódtak. A csapat tagjai összesen 166 dokumentált „kilövést” hajtottak végre.

Végül megállapították, hogy az ember akár egy repülőgép lezuhanását is túlélheti, amennyiben a medencecsontját rendesen rögzítik és heveder tartja mindkét vállát.

Az öt részből álló versenyöv-rendszer – kettő a vállakon, kettő megfeszíti a medencét, és egy a lábakat rögzíti – évtizedeken át alapfelszerelésnek számított. Az elmúlt években egy hatodik, néha egy hetedik hevedert is hozzátettek, de továbbra is a medencére és a vállakra összpontosítottak. És mindez Stapp eredményeinek köszönhető, aki később az átlagautókba épített biztonsági öv lelkes szószólója lett.

Grosjean balesetének nézőit alighanem a tűzcsóva döbbentette meg leginkább, amelynek közepéből a francia versenyző kilépett. Hogy ezt megtehette, nagyban köszönhető a wilmingtoni DuPont vegyipari cég kutatójának, Wilfred Sweeny-nek, aki 1961-ben kezdett szénből, hidrogénból, nitrogénból és oxigénből álló polimer szálak összefűzésével kísérletezni. Ezekről kiderült, hogy így együtt tűzállóak.

Ez volt az alapja a ma Nomex néven ismert ruházati anyagnak, amelyet 1967-ben szabadalmaztattak, de azóta is folyamatosan fejlesztik. Alig két évvel ezután már ez mentette meg a később Forma 1-es világbajnok Mario Andretti életét az Indy 500-as versenyen.

Előnye, hogy egyrészt nagyon magas hőfokot kibír, másrészt miután a lángokat eltávolítják, nem ég tovább, nem is olvad, hanem önmagától kialszik rajta a tűz. Ezen múlt, hogy Grosjean szinte sértetlenül elhagyhatta lángba borult kocsiját. Ma már az autóversenyzők 95%-a ilyen ruhát visel.

De ez még nem minden. Grosjean Nomexszel erősített AlpineStars ruháján a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által megállapított szabványnak megfelelően még olyan vállpántok is vannak, amelyekkel ki lehet húzni egy pilótát a kocsironcsból, eszméletvesztés esetén. Terveznek hozzájuk olyan légzsebeket is, amelyek kitágulnak a hőség hatására, és ezzel egy további hőkorláttal veszik körül a vezetőt, hogy késleltessék az égést. Még a reklámcímkékhez használt fonalakat is tesztelik előzetesen, hogy azok se olvadhassanak bele a pilóta bőrébe.

Romain Grosjean szörnyű, de mégis szerencsés kimenetelű balesete emlékeztethet bennünket azokra az áldozatos munkát végző kutatókra, fejlesztőkre, akik nem csupán a versenysportot, hanem a mindennapi közlekedést is biztonságosabbá tették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
Óriási tömegbukás a Tour de Hongrie-n, sokkoló videón a baleset
25-30 bringás került a földre, közülük többen súlyos sérülést szenvedtek. Két mentőautó és egy mentőhelikopter szállította kórházba a sérült kerékpárosokat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 15.



Tömegbukás történt a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny második szakaszán, több versenyzőt kórházba kell szállítani. Az Országos Mentőszolgálat az MTI-vel azt közölte: négy férfit könnyebb sérülésekkel földi úton, míg egyet súlyos sérülésekkel, stabil állapotban légi úton vittek kórházba.

A szervezők tájékoztatása szerint mintegy 25-30 versenyző földre került, néhányan súlyos sérülést szenvedtek.

A Red Bull-BORA-hansgrohe dán bringását, Frederik Wandahlt a mentőhelikopter a székesfehérvári kórházba szállította, csapattársai közül az ausztrál Sam Welsfordot és az ír Ryan Mullent, illetve az osztrák Rainer Kepplingert (Bahrain Victorious), valamint a spanyol Pablo Torrest (UAE-XRG) mentőautó vitte a veszprémi kórházba. A mentősök szerint valamennyiük állapota stabil.

A balesetet itt lehet megnézni:

A Budapest-Győr nyitóetap után a veszprémi Óváros térről rajtolt el a százéves magyar körverseny mezőnye csütörtökön, a siófoki Fő utcáig 178 kilométert tekernek a bringások.

Két emelkedő megmászása után, nyílt és sík területen a csepergő esőben és befújó szélben növekedett a mezőny tempója, amikor - a céltól nagyjából 125 kilométerre - a sorban második helyen tekerő kerékpáros megcsúszott és bukott. Mintegy 25-30 versenyző földre került, néhányan súlyos sérülést szenvedtek.

Szilasi László versenyigazgató korábban az MTI-nek megerősítette, hogy két mentőautó és egy mentőhelikopter szállítja kórházba a sérült kerékpárosokat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
Beverte a fejét a bíró, a földön feküdt, és a sztárcsatár fújta le a meccset az angol bajnokságban
Ilyen is ritkán történik: David Webb játékvezetőt a 22. percben kellett lecserélni, miután összeütközött Jordan Ayew-vel, és megsérült a Premier League hétvégi fordulójában.


Szokatlan jelenet zavarta meg a Leicester City–Southampton mérkőzést az angol Premier League-ben. A találkozó 22. percében a játékvezető, David Webb összeütközött a Leicester játékosával, Jordan Ayew-vel.

A bíró beverte a fejét, szédülni kezdett, és nem tudta folytatni a meccset, ezért le kellett cserélni.

A játék emiatt 12 percre félbeszakadt. A történet különös fordulatot vett, amikor a Leicester klubikonja, Jamie Vardy a földön fekvő bíró sípját a szájába vette, és belefújt, hogy leállítsa a játékot.

A mérkőzést a félidő végéig Sam Barrott vezette, majd a szünetben egy cserebírót is találtak, a közelben lakó Akil Howsont. Az Athletic információi szerint Webb nem szenvedett súlyosabb sérülést, de az orvosi csapat nem engedte vissza a pályára.

A Leicester már biztos kieső, Jamie Vardy azonban betalált a találkozón, és ezzel megszerezte 199. gólját a klub színeiben.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
Egymás képébe üvöltött a Fradi edzője és játékosa a győri meccs kellős közepén
A Fradi súlyos vereséget szenvedett Győrben, a meccs alatt elszabadultak az indulatok. A játékos és az edző hangos veszekedése az egész csarnokot megdöbbentette.


A Ferencváros jól kezdett a szombati bajnokin Győrben, de végül 32–24-re kikapott az ETO-tól a női kézilabda NB I-ben. A rangadó második félidejére elszabadultak az indulatok a vendégkispadnál.

A feszültség akkor tetőzött, amikor Dragana Cvijic lecserélése után kivörösödött fejjel kiabálni kezdett saját edzőjével, Allan Heinévalírta posztjában a M4 Sport közösségi média oldalán, ahol egy videót is közzétettek a jelentről. A felvételen hallható, ahogy

a beállós több trágár kifejezést is használ, amire a dán szakember is visszaszól. Heine végül szinte a helyére lökte Cvijicet.

A Fradi egy ponttal van lemaradva a tabella élén álló Győrtől. Az FTC még a Vác és az Alba Fehérvár ellen lép pályára, míg a Győr az utolsó két fordulóban az Alba Fehérvárral és a Budaörssel játszik. Ha a győriek mindkét meccset hozzák, megszerzik a bajnoki címet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
Brutális baleset a Forma-1-ben, rommá tört az egyik Red Bull
Cunoda Juki a Q1-ben csapódott a gumifalnak, de szerencsére sértetlenül szállt ki. A pole-t végül a világbajnokságot vezető Oscar Piastri szerezte meg.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 17.



Oscar Piastri indulhat az élről az Emilia Romagna Nagydíjon, miután mindössze 34 ezredmásodperccel előzte meg Max Verstappent a szombati időmérő edzésen. A kvalifikáció azonban nemcsak az időeredményekről szólt: drámai pillanatok is történtek a pályán, írja a 24.hu.

Cunoda Juki, a Red Bull versenyzője már a Q1-ben búcsúzni kényszerült. A japán pilóta agresszívan támadta meg a kerékvetőt, az autó azonban rossz szögben érkezett, megpördült, felborult, majd a gumifalnak és a kerítésnek csapódott.

A Red Bull végül a talpára érkezett, Cunoda pedig saját lábán hagyta el a baleset helyszínét. Elővigyázatosságból orvosi vizsgálatra is sor került.

A baleset miatt néhány percre megszakították az időmérőt piros zászlóval, hogy a pályabírók kiemelhessék az autót a kavicságyból.

Cunoda néhány futammal ezelőtt vette át Liam Lawson helyét a csapatnál, és eddig két főversenyen, valamint egy sprintfutamon tudott pontot szerezni.

Nem sokkal Cunoda balesete után Franco Colapinto is kiesett. Az argentin pilóta túl szélesen vette az egyik kanyart, megcsúszott az Alpine, majd a gumifalnak csapódott. Colapinto Jack Doohant váltotta a mezőnyben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: