Tovább bővül, 400 új helyet hoz létre a Budapest School
"A tanulás nálunk ügy. Nem csak arról szól, hogy meg kell csinálni valamit, hanem arról is, hogy meg akarom csinálni."
"Ami itt jó a gyereknek, szülőnek, az, hogy a gyerek az lehet, ami akar lenni. Mi középiskolában vagyunk, nincs kiközösítés, cikizés. Nem kell elrejteni a zenei tehetségét vagy a technika iránti érdeklődését. A feladatok általában többféle módon is megoldhatók. "Vannak leckék, vannak projektek, de nincs magolás."
A fenti élményekről olyan szülők számoltak be, akiknek a gyereke a Budapest School tanulója.
A december 8-án szervezett online nyílt napon nem csak erről volt szó.
Halácsy Péter, a Prezi és a Budapest School egyik társalapítója ezen a rendezvényen tett néhány fontos bejelentést. Előadását történetek elmesélésével kezdte.
„Egy állami iskolában van egy BPS osztály, és ők szeptemberben egy csütörtöki napon otthagytak minden tantárgyi órát és kimentek a Kopaszi-gátra sárkányhajózni. Miért érdekes a sárkányhajózás? Mert meg kell tanulni, és akkor tudsz gyorsan haladni, ha megtanulod gyakorlással, hogy együtt kell dolgozni, akkor fog menni, ha odafigyelve, összehangolva, tudatosan evezel. Ez, amit soft skillnek hívnak, begyakorolható. A csapatmunkát meg lehet tanulni.
Ez az osztály nem azért hagyta ott a tantárgyi órákat, mert unják a matekot, hanem azért, mert tudatosan készülnek arra, hogy 4-5 éven keresztül egymás erőforrásai lesznek, hogy a következő években együtt kell dolgozniuk. Amikor arról beszélünk, hogy a csapatmunka fontos a 21. században, azt ilyen tevékenységeken keresztül lehet megtanulni."
Halácsy Péter néhány más történetet is elmondott annak szemléltetésére, mi mindent csinálnak a gyerekek már óvodás korban – például 3D nyomtatóval állítanak elő sütiformákat.
A közös a történetekben az, hogy a tanulók, illetve az óvodások a Budapest School rendszerében tanulnak.
Arról is szó volt, hogy a tanulás náluk egy ügy, nem puszta kötelesség. A tanulást a tanárok és a diákok is a saját ügyüknek tekintik. Van, ahol a tanár, van, ahol pedig a közösség kezdeményez egy tevékenységet.
„Fontos alapértékünk a közösség. Együtt és egymással tanulunk, mindenki számít és mindenki tud mindenkinek segíteni. A tanárok és diákok is együtt dolgoznak. A harmadik fontos alap az, hogy szervezeti, srukturális személyre szabhatóságot hoztunk létre. Olyan szervezetet építettünk, amelyben a tanárok minden nap dönthetnek arról, hogyan alakítják az oktatást, tulajdonképpen egy menüt állítanak össze.”
Szeptembertől akkreditált iskolaként működnek, vagyis államilag elismert iskolává váltak, és ezt a gyerekközpontú, személyre szabott, agilis struktúrát összeillesztették az állami rendszerrel, annak az elvárásaival. A saját rendszerük együtt fut az államival, úgy, hogy a tanulók osztályzatokat kapjanak, meglegyen az átjárhatóság, meglegyenek a tantárgyi struktúrák. Sőt: nemzetközi akkreditációt is szereztek.
2021-től a fővároson kívül nyitnak új iskolát alsósoknak, a meglévő budapesti közösségek bővülnek és nőnek. Külön is indul egy középső iskola, vagyis új felső tagozatos gyerekeket fogadó BPS a XI. kerületben.
Ősszel elindul két új, ötéves középiskola 14-19 éves korúaknak Budapesten - ezek akkreditációs folyamata már megkezdődött az ITM-nél. Összesen 50 új felső tagozatos, 100 új középiskolás (BPS Code és BPS Stúdió), valamint 60 új Budapesten kívüli alsós hely indul, első osztálytól negyedik osztályig.
A már meglévő 14 helyszínen további 150 gyereknek biztosít tanulási lehetőséget a Budapest School. Így jövőre 400 új gyereknek tud helyet kínálni a BPS. Ezen kívül további 60 tanárnak fog állást biztosítani.
A személyre szabott tanulási modell a mai magyar törvényi keretek között elfogadottá vált, és a gyerekeknek lehetőségük van arra, hogy az általános iskola első osztályától az érettségiig, saját tempójukban, saját céljaikat követve tanulhassanak. A Budapest School tanterve mára teljes mértékben illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez, és emellett megmarad rugalmasnak.
Ami új, az az akkreditált óvoda 40 új hellyel, ahol komplex fejlesztést kapnak a gyerekek, a mozgást, a természet szeretetét és az érzelmi nevelést fogják vegyíteni.