Saját társulat Londonban? Egy magyarnak ez sem lehetetlen!
A most 24 éves Bence 2014 februárjában szerzett diplomát az ELTE pszichológia BA szakján, de már a képzés alatt is tudta, hogy színházzal szeretne foglalkozni. Egy ideig próbálkozott színészettel, leginkább amatőr és ifjúsági szinten, ám végül a rendezésben találta meg azt a területet, ahol igazán otthon érzi magát és ki tudja élni a kreativitását.
Először a SZFE színházrendező szakára jelentkezett, és bár nagyon pozitív felvételi élménye volt, az utolsó rosta előtt kiszórták. Mivel nem akart még egy évet várni az újabb felvételire, augusztus elején körbenézett, hol van Angliában színvonalas rendezőképzés.
– meséli. A legtöbb helyről szinte rögtön meg is kapta a választ, hogy igen, de azonnal adja be a jelentkezését.
MA szak lévén a bekerüléshez szüksége volt egy BA diplomára, kellett egy IELTS nyelvvizsga, egy motivációs levél, illetve egy tudományos nyelvezetű tanulmány beadása is feltétel volt. Ezeket az egyetem értékelte (Bence esetében meglehetősen gyorsan, hiszen augusztus végén jártunk és szeptember végén már indult a képzés), majd eldöntötte, hogy milyen ”ajánlatot” /offert/ ad.
Ezekből három opció van: vagy elutasítják a jelentkezést, vagy bizonyos feltételekhez kötik, vagy feltétel nélkül elfogadják az anyagot és felveszik az illetőt. Ő az utóbbit kapta meg több intézménytől is, de végül a University of Kent mellett döntött.

Az első időszak
Mivel Bencének alig néhány hete volt felkészülni a külön- ÉS a külföldre költözésre, meglehetősen rohanósan telt számára a megérkezés utáni időszak is. Szerencséjére már járt és lakott is korábban Angliában, illetve folyékonyan, alig felismerhető akcentussal beszéli az angolt, így nyelvi és tájékozódási nehézségei nem nagyon voltak.
Még otthonról sikerült lefoglalnia egy szobát az egyetemtől alig 3 percre, ezért már rögtön volt hova költözni.
Az egyetemen is minden flottul ment, az angolok hihetetlen profik a bevezető hetek megszervezésében. Ha valaki részt vesz az egyetem által felkínált ingyenes programokban, utána konkrétan csak akkor nem tud eligazodni az egyetemi bürokráciában és az itteni diákéletben általában, ha nem is akar.
- tette hozzá.
Külön kampusztúrák, programok, tájékoztató események voltak, amik részletesen bemutatták a könyvtár használatát, a különböző társaságokat (society-k) és azok működését. Ráadásul még olyan ajándékokkal is motiváltak a részvételre, mint nyeremény bögre, pohár és hasonlók, amelyek egy diák számára igazi kincsek tudnak lenni.
Az egyetem még arról is gondoskodott, hogy minden nemzetnek létrehozzon egy saját levelezési listát, amin tetszés szerint bárki felvehette a kapcsolatot a többi ott tanuló honfitársával.

Bár részt vett pár magyar találkozón, Bence az ideje nagy részét inkább csoporttársaival, az általa rendezett produkciókban szereplő színészekkel és a helyi színházban dolgozókkal töltötte. Ez részben azért volt így, mert rengeteget próbált mindkét félévben, részben pedig azért, mert kifejezetten izgalmasnak találta, hogy megismerheti más emberek kultúráját és szokásait. Mióta Londonba költöztek, természetesen vannak magyar barátaik is, akikkel rendszeresen összejárnak.
A tanórák és a számonkérés
Művészeti szak lévén a számonkérés részben gyakorlati, részben pedig elméleti volt. Az első trimeszterben hivatalosan heti kétszer voltak órák: csütörtökön elméletiek, pénteken pedig mindig más rendező vagy akadémikus tartott egy egész napos workshopot valamilyen rendezői módszerről, vagy éppen a színpadi harc rejtelmeiről.
Ezen a két napon felül természetesen mindig becsúszott ilyen-olyan meeting, színház, beszélgetés vagy vendégelőadás, amikre bár általában nem volt kötelező, de ajánlott volt elmenni. Mivel én humán tagozatos voltam (a School of Arts hallgatója), ezért ingyen nyelvórákat is kaptunk az egyetemtől, így heti egyszer két órában felfrissíthettem a némettudásomat is (ezt a második trimeszterben is folytattam).
Az órák mellett a diákoknak még a saját próbarendjüket is meg kellett szervezni, ugyanis az esszék mellett rendezniük kellett egy vizsgaelőadást az első trimeszter végére. Ez egy csoportos feladat volt, Bence két másik társával Shakespeare Othello című művét választotta.

A második trimeszterben már csak hetente egy napon volt hivatalosan egy egész napos óra vagy workshop, amit megint csak mindig más tartott meg, de ebben a félévben is számtalan órán felüli előadás, színházlátogatás volt. Bence ekkor már elkezdett dolgozni a helyi színházban (Marlowe Theatre), mint rendezőasszisztens, és rendezett egy vizsgaelőadást Václav Havel: Leirat című műve alapján, amit végül a másik canterbury-i színházban mutattak be.
A második trimeszterben már a diplomamunkán is el kellett kezdenie dolgozni, amivel a harmadik, nyári trimeszterben kellett végeznie. Mindkét trimeszterben számtalan nagyesszét is kellett írnia a kurzus teljesítéséhez, egyenként 10-15 oldal terjedelemben. Ezek témája részben a különböző próbafolyamatokhoz kapcsolódott, részben pedig más rendezők módszereit kellett elemezni. Vagy épp egy fiktív pályázati anyagot megírni, hogy gyakorolják a későbbi pályázatok formanyelvét.
Ezeknél az esszéknél, amikor csak tudott, megpróbált magyar vonatkozást is belevinni. Az egyiket például az általa nagyra tartott Schilling Árpádról és a Krétakörről írta.
A harmadik, nyári trimeszter már valamivel lazább volt az előző kettőhöz képest. Ekkor fejezte be a szakdolgozatát, amit a brit és kontinentális európai színház összehasonlításából írt, a rendező szerepét vizsgálva a próbák során. Ez egy viszonylag nagy ívű kutatás volt, amiben három előadást (köztük a Katona József Színház A mi osztályunk című előadását) elemzett.
– foglalta össze tapasztalatait Bence.

Megélhetés, szabadidő
A kinti és a magyarországi élet költségeit teljességgel értelmetlen összehasonlítani Bence szerint, annyira más az ottani átlagbér, és így az árak forintba átszámolva is jóval magasabbak. Egy szobát Canterbury-ben nagyjából havi 400-500 fontért lehet kibérelni, ebben benne van a rezsi és az internet is. Ezen felül pedig a havi megélhetési költségek átlagban 100-300 font között mozognak, attól függően, mennyit utazik az ember, vagy vannak-e olyan a kurzussal járó extra költségei. (Egy font jelenleg 345 forint.)
Egy személy átlagos havi kiadása Dél-Angliában 600 font körül van, ami tartalmazza a lakhatás és a megélhetést, és ez egy közepesen drága része Angliának. A csúcsot természetesen London jelenti. De ha azt nézzük, hogy a 21-24 év közötti korosztálynak 6,95 font (tehát majdnem 2500 forint) a törvény által előírt minimális órabére, máris máshogy tekint az ember ezekre az összegekre.
A tandíj is eltérő a különböző egyetemeken, a BA szakok általában 9 ezer fontba kerülnek évente, az MA szakok pedig eltérőek, kerülhetnek bármennyibe 3 ezertől 20 ezerig. Az angol rendszer nem támogatja a diplomahalmozást sem, ezért számos intézménynél van úgynevezett ELQ kategória. Ez azt jelenti, hogy akinek már van azonos szintű diplomája, mint amit meg akar szerezni, annak egy magasabb összeget kell fizetnie a tandíjért. Most a Brexit miatt természetesen ez az egész rendszer fel fog borulni, de hogy milyen irányba, azt igazából senki nem tudja még.
Ami a szórakozást illeti: ez meglehetősen drága, a különböző pubokban és szórakozóhelyeken többszörös áron mérik az alkoholt, mint amennyiért a boltban kapható. Ezért aki spórolni akar, inkább megveszi a buli előtt az italt, elmegy alapozni valakinek a lakására, és aztán a partiban csak 1-2 italt vásárol – akárcsak otthon.

"Ami a legjobban hiányzik, azok a barátok és a család. Bár itt is sikerül barátokra lelni, azért a sokéves kötelékeket nehezen lehet pótolni. És bár, főleg mióta Londonban lakunk, gyakrabban vannak látogatóink, valamint mi is próbálunk évente 2-3-szor hazamenni, azért mégis úgy érzi az ember, hogy kimarad a mindennapokból.
Persze ételek közül is van, ami hiányzik (óh, egy jó kakaóscsiga!), de alapvetően itt is mindent lehet kapni, amire az embernek szüksége van.
Ami a legkevésbé hiányzik, az a mindennapokba belefolyó és mindent átszövő politika (bár itt sem sokkal jobb a rendszer, ahogy azt a Brexit alapján láthattuk), de azért jó érzés, hogy itt kemény munkával még mindig viszonylag jó színvonalon meg tud élni az ember."
Élet az egyetem után
A kurzus elvégzését követően Bence hazajött nyárra, itt fejezte be a diplomamunkáját is, szeptemberben viszont már a barátnőjével ment vissza Londonba, ugyanis ő akkor kezdett el ott egy mesterszakot.
Szeptemberben részt vett Oxfordban egy kéthetes mesterkurzuson, amit a világhírű francia rendezőnő, Ariane Mnouchkine tartott a társulatával, a Le Théâtre du Soleil-lel. Ezután Londonban rendezett néhány darabot, és alapított egy társulatot, az Éternels Vagabonds–ot. Céljuk a kortárs kelet-európai és izraeli drámák színrevitele az angolszász országokban. Ebben egy izraeli származású színésznő, a Royal Central School of Speech & Drama-n végzett Adi Lev a társa, akivel az imént említett workshopon találkoztak.


Bár annak során nem dolgoztak sokat együtt, utána összeültek néhányszor beszélgetni, és rájöttek, hogy alapvetően megegyezik a színházi ízlésük. Emellett mindkettőjük vágya volt a saját országuk/régiójuk kortárs drámairodalmának népszerűsítése, így addig-addig beszélgettek, míg 2016 márciusában létrehozták a társulatot.
Jelenleg mi ketten vagyunk az állandó tagok, és van két rendkívül tehetséges vendégművészünk, Daryl Green (szintén a Centralon végzett skót színész) és Mike Cole (Mountview Academy-n végzett brit színész). Velük raktuk össze első produkciónkat. Az előadás Hanoch Levin: Ya’akobi & Leidental (magyarul Jákobi és Lájdentál) című darabjából készült, a bemutató pedig az egyik legnagyobb londoni független színházi fesztiválon, a Camden Fringe-en volt.
– meséli eddigi eredményeikről.
Mivel számtalan dolog köti Londonhoz, Bence egyelőre nem tervez hazaköltözést, bár mint mondja, a Brexit miatt ez nyilván változhat.
Ha tetszett a cikk, kattints a megosztásra: