„Mindenki szeretne egy fenntartható életet, és jókat enni kedvezményesen” – ezt kínálja a Munch.hu
Négy fiatal srác úgy döntött, hogy olyan céget hoz létre, amelynek alapja a környezeti, gazdasági és szociális fenntarthatóság. Ez a Munch, az ételmentő alkalmazás, ami féláron kínál finom, jó minőségű ételeket mindenkinek.
– meséli Wettstein Albert, a Munch.hu egyik alapítója.
A szolgáltatás lényege, hogy bárki, aki letölti a telefonjára a Munch alkalmazást, az féláron juthat hozzá olyan ételekhez, amiket az éttermek nem tudtak eladni aznap. Az applikáció GPS alapú, tehát a felhasználó választhat a közeli Munch lelőhelyek közül.
– meséli büszkén Zwecker Bence, aki néhány hónapja még a világ egyik legnagyobb tanácsadó cégénél dolgozott gyakornokként, de úgy érezte, inkább olyan munkát szeretne végezni, amelyben a környezeti fenntarthatóságnak is fontos szerepe van.
A magyar fiatalok ételmentő vállalkozása a múlt héten elnyerte a Highlights of Hungary különdíját. A sikerekre és az egyre növekvő számokra a befektetők is felfigyeltek. Ezzel kapcsolatban azonban egyelőre csak annyit árultak el a tulajdonosok, hogy hamarosan egy Magyarországon eddig még nem látott befektetési formációról számolnak majd be. De a szerződések miatt ez most még hétpecsétes titok.
Az is fontos, hogy úgy érezzük, a magyar társadalom is nyitottá vált a környezettudatosságra. Így szerintem most azokra a vállalkozásokra, amelyek értelmesen, kézzelfogható módon tudnak pozitív változást hozni, nagy lesz a kereslet” – magyarázza Albert, aki hozzáteszi, az is előnyös, hogy egy olyan üzleti modellt dolgoztak ki, amiben mindenki jól jár.
„Azt láttuk, hogy akkor tud ez sok ember számára használható lenni, ha vannak pénzügyi ösztönzői minden fél számára. Tehát kell az, hogy ezzel pénzt keressenek az éttermek. Nekik a veszteségből ugye bevételük keletkezik onnantól kezdve, hogy a Munchot használják. Fontos az, hogy az embereknek - amellett, hogy környezettudatosabb és fenntarthatóbb módon étkeznek - ez anyagilag is megéri. És úgy a legtisztább, hogyha nekünk, akik ezen dolgozunk, pénzügyileg is megtérül ez az értékteremtés.”
A Munchon lefoglalt ételekért egyébként személyesen kell elmennie a megrendelőnek, a fiúk szerint azonban ennek nemcsak gazdaságossági, de szociális célja is van.
„Volt, aki azt mesélte, hogy ez az esti sétája, mert ugye általában este lehet elhozni ezeket az ételeket. És hogy neki fixen ez a programja, hogy munchol. Az is nagyon fontos, hogy így személyes kapcsolat van az ételmentő hellyel is. Bemegy az ember, beszélget, ez a személyesség is része ennek a vállalkozásnak. Ezeknek az emberi pillanatoknak nagy hozzáadott értéke van a szolgáltatáshoz” – fejti ki Bence. Üzlettársa viszont egy gyakorlatiasabb magyarázatot ad.
„A kiszállítás ára nagyon magas. Azt láttuk, hogy
Most inkább azon dolgozunk, hogy minél több vendéglátóhely legyen a felületünkön és mindenki számára legyen néhány elérhető, gyalogtávolságban is” – magyarázza Albert.
Az alapítók szeretnék arra sarkallni a felhasználóikat is, hogy menjenek be kedvenc éttermeikbe és ők maguk is népszerűsítsék a Munch ételmentő filozófiáját. Azt mesélik, hogy az induláskor ők keresték meg a vendéglátóhelyeket, de most már egyre inkább őket keresik, hogy csatlakozhassanak.
Ha elég vendéglátóhely jelentkezik egy városban, akkor gyakorlatilag azonnal el tudjuk indítani ott is a szolgáltatást, mert azt látjuk, hogy felhasználói igény mindenhol lenne rá. A közeljövőben két nagyvárosban indul még el a Munch” – fogalmaz Wettstein Albert, aki hozzáfűzi, hogy ők maguk is lelkes Munch felhasználók.
„Szerintem úgy lehet igazán hiteles az ember a munkájában, ha ő maga is használja a saját termékét. Így nem kell hosszasan egyeztetnünk arról, hogy fókuszcsoportos felmérések alapján hogyan működnek a felhasználóink, hiszen pontosan tudjuk, mert mi magunk is felhasználók vagyunk. Ha olyat csinálunk, ami nekünk jó, akkor az másoknak is az lehet. Mindenki szeretne egy fenntartható életet, mindenki szeret jókat enni, ha lehet, akkor kedvezményesen, úgyhogy megpróbájuk ezt lehetővé tenni minél szélesebb körben.”
„Amikor elindultunk, akkor a felhasználók, rászorulók számára is vehettek ételt. 500 forintot ajánlhattak fel egy adagért. Ezeket a kifizetett ételeket az „Édes Város” nevű startup segítségével juttattuk el a Máltai Szeretetszolgálat hajléktalan szállójára. Sajnos a koronavírus ezt megnehezítette, úgyhogy most az Élelmiszerbankkal dolgozunk egy stratégiai együttműködésen. Szeretnénk azokat az ételeket eljuttatni a nélkülözőkhöz, amelyek már a Munchon sem fogynak el. Ennek az informatikai és logisztikai koncepcióján is dolgozunk most – meséli Bence.
A fiúk azt mondják, számukra az lenne a legnagyobb siker, ha a Munch és a filozófiájuk a lehető legtöbb emberhez eljutna.
Így az étel kapna még egy esélyt. És ha ez nemcsak a nagyvárosokban, hanem kisebb településeken is elérhető lenne, vagy akár külföldön is, akkor azt éreznénk, hogy ez egy sikeres környezettudatos gasztronómiai forradalom, aminek mi is a motorjai vagyunk” – fogalmaznak a fiatal vállalkozók.