Lenyűgöző Michael Jackson-feldolgozásokkal tarol a 25 éves magyar zongoraművész
A 25 éves Péter Bence feldolgozásai nálunk is hatalmas sikert aratnak. Szó szerint tarolnak a videói. A Human Nature több mint egymilliós, a Bad majd' hárommilliós, a Black or White több mint 200 ezres megtekintést produkált a YouTube-on.
A Facebookon több mint 160 ezer követője van, külföldön is ismerik és hallgatják, a koncertjeire sokan elmennek. Kíváncsiak voltunk, hogyan érte el a sikereit Péter Bence.
- Számít, hányan kattintanak egy-egy videódra? Vagy a koncertélmény a fontos?
- Mindkettő fontos. Amikor elkezdtük a videókat készíteni, az motivált, hogy minél nagyobb közönséghez jussak el – ez nyilván nézettségben és lájkokban mérhető. De mivel erre soha nincsen biztos recept, sokáig misztikum volt számomra. Senki nem tudja, miért terjed el valami vírusszerűen, miért mozgat meg annyi embert egy-egy videó.
Éppen ezért volt hihetetlen élmény, amikor például a Bad nézettsége naponta több ezer kattintással nőtt. Mostanra pedig több millióan látták.
Hatalmas elismerés és fantasztikus érzés, hogy az a sok munkával töltött év megtérül, és az is, hogy végre lehetőségem van megmutatni ezt a világnak.
Ráadásul minden videó feltöltése izgalmas. Olyan, mintha színpadra lépnék.
Ugyanakkor mégis más a kettő. A koncert varázsát az adja, hogy a közönségnek élőben adhatom vissza a zenei élményt. Valóságosabb, megfoghatóbb.

VIDEÓ: Michael Jackson - Bad (Piano Cover) - Peter Bence
- Úgy tűnik, szívesen dolgozod fel Michael Jackson dalait.
- Soha nem láttam még ennyire sokrétű, sokoldalú tehetséget egy pontban koncentrálódva, akiben minden ennyire egyben van, aki ennyire egyedi és utánozhatatlan. A számai is remekül meg vannak írva, rengeteget hallgatom őket, nagy hatással vannak rám. Olyan elemi ritmus és zeneiség jellemzi a számait, amely azonnal megfogott, és vissza akartam adni ezt az élményt zongorán. Azóta is szívesen játszom.
Michael Jackson zenéjének ritmusával és a tánccal jól tudok azonosulni zongorán, mivel erre a hangszerre mindig is ütősként tekintettem. Számomra a kiteljesedést jelenti, hogy akár meg is csaphatom, és ott lesz a groove.
- A klasszikusok közül ki a kedvenced?
- Sokáig klasszikus zenét tanultam, gyermekként Mozart és Chopin volt a kedvencem, de ha most kellene megneveznem valakit, talán Bachot mondanám. Amit ő alkotott, az valami nem is emberi, hanem szinte megérinthetetlen kategória, ami örökre benne marad a zenetörténelemben.
- Bach miért más, mint a többiek?
- Ez jó kérdés, majdnem megmagyarázhatatlan. A komplexitása annyira megkérdőjelezhetetlen, hogy amikor elemezzük a zenéjét, az emberben az a kérdés merül fel, hogy vajon másik bolygóról jött-e ez a zeneszerző.
VIDEÓ: Justin Timberlake - Cry Me a River - Peter Bence [Timberlake Meets Bach]
- A te generációd érez-e markáns különbséget a klasszikus és a popzene között? Vagy mára jobban elmosódtak a határok?
- Az a baj, hogy én érzem: tényleg léteznek ezek a határok mindkét oldalról. A klasszikus zene rajongói közül sokan szinte csak klasszikus zenét fogyasztanak, van, aki a lehetőségét is kizárja annak, hogy meghallgasson egy-egy igényesebb popszámot. Ugyanez az elhatárolódás létezik a mai fiatalok, a saját generációm részéről is: sokaknak megvannak a kedvenc mai előadói, és eszükbe sem jut, hogy klasszikus zene is mekkora élményt nyújthat.
Úgy érzem, a misszióm, hogy ezeket a határokat valamilyen szinten elbontsam. Ezért készítettem a Timberlake Meets Bach videót.
A közönség remekül fogadta, sok pozitív üzenetet kaptam mindkét oldalról. Egy Justin Timberlake rajongó azt írta, nem is tudta, hogy Bach ilyen jó. Pontosan ez volt a célom, hogy a két tábor ismerje meg egymást.
Mert igazából nem kellene, hogy a zenében ilyen éles határok legyenek, nem úgy kellene tekintenünk a zenére, hogy klasszikus, pop vagy jazz. Hanem úgy, hogy melyik jó zene, és kész.
VIDEÓ: Szentpéteri Csilla és Péter Bence:
- A rengeteg gyakorlás, koncert, felvétel között mennyi időd van arra, hogy figyeld, mit írnak a közösségi oldalakon a posztok alá? 160 ezer rajongó a Facebookon elég sok.
- Amikor nem érünk rá munka, koncert miatt, nem sok idő van rá. A szabad időmben mindig szánok erre pár órát, hogy lássam, mi történik, mi a helyzet, bár nem tudok mindig, mindenre válaszolni. Próbálok tanulni abból, amit a közönség ír, például szívesen olvasom a javaslataikat. Sokszor találok szakmai jellegű kommenteket is, ezeket örömmel fogadom, mivel arra törekszem, hogy egyre jobb és jobb legyek. Nem öncélúan, magamnak zenélek, hanem a közönségnek.
Még gyermekkorában kezdődött az egész, 6-7 évesen már gyorsan játszott, a tanárai a zeneiskolában mindig azt mondták, játsszon lassabban. Bencét az édesapja viszont arra biztatta, játsszon gyorsabban, mint Kocsis Zoltán.
Havasi Balázs rekordkísérlete adta az ötletet ahhoz, hogy felállítsa a saját világcsúcsát. Bence Debrecenben lépett fel, és arra gondolt, mekkora poén lenne lenne éjfélkor megdönteni a rekordot.
Azzal tisztában van, hogy a rekord művészi értéket nem képvisel, csupán arra való, mint a Guinness rekordok többsége, hogy az emberi határokat feszegesse.
VIDEÓ: A világrekord:
- Nem érzed a veszélyét, hogy a népszerűséged miatt kritika ér, hogy elcsúszol a mainstream irányba?
- A Guinness-rekord idején találkoztam ehhez hasonló véleményekkel. Főleg klasszikus zenei irányból érkeztek csúnya kommentek. Amikor a Timberlake-et megcsináltuk a Ki Mit Tube versenyre, valaki azt írta egy hozzászólásban, hogy ezt azért a Zeneakadémián ne nagyon mutogassam. Furcsamód mostanában már leszűkült a negatív kommentelők köre.
- Mindig is zenével akartál foglalkozni?
- Ó, voltak azért más irányú fellángolások is! Mint más normális gyerek, csillagász akartam lenni vagy orvos. De mindig a zongora volt a biztos pont. Ha viszont most kérdeznéd meg tőlem, mi akarok lenni, lehet, hogy azt válaszolnám, hogy filmrendező. Vagy inkább szakács.
- Szakács? Hogyhogy?
- Nincs olyan nap, hogy ne főznék valamit. Hasonlóan gondolkodom a főzésről, mint a zenéről, gyakran párhuzamot is vonok köztük.
- Miért, alkotótevékenységként tekintesz rájuk?
- A zenével is úgy vagyok, hogy mostanában már szinte nem is veszek elő kottát, és nem tanulok meg műveket, mert én írom át, vagy új számokat szerzek. Ahhoz nem kell kotta, tudom, mit akarok.
Ugyanezt érzem főzés közben is: nem lapozok fel szakácskönyvet, hogy megnézzem, miből hány gramm kell. Csak érzésből készítem az ételeket. Kitalálom, mit szeretnék, mit kívánok, milyen hozzávalók legyenek benne, és improvizálok.
Valószínűleg ugyanúgy kezeli az agyam ezt a két dolgot, a zenét és a főzést. Ugyanazokat a mintákat látom mindkét tevékenységben.
A zeneszerzés nála erősebb vonal, viszont a zongorán keresztül jut el a közönséghez.

- Hogyan készülsz az előadásokra, hogyan építitek fel a műsorodat?
- Az általános műsorképlet most az, hogy vannak popfeldolgozások, mint Michael Jackson vagy Justin Timberlake - készül pár új is -, filmzenei feldolgozásokat is előadok, és a saját szerzeményeimet is játszom.
Az is számít, hol lépek fel. Külföldön kiválasztok egy jellegzetes népdalt, vagy egy olyan helyi zenét, amelyet felismernek. Hamarosan Grúziában lesz koncertem, egy grúz dalt építek bele az egyik saját szerzeményembe, így egy kicsit közönségre szabott lesz a műsor.
- Nyáron Dél-Franciaországban léptél fel. Más az ottani és a magyar közönség előtt játszani?
- Úgy tapasztaltam, a különböző országok közönsége különbözőképpen reagál a zenére. Léteznek zárkózottabb és nyitottabb kultúrák. Franciaországban a közönség a dél-amerikaihoz hasonlít: picit forróbb vérűek és jobban átszellemülnek egy koncert alatt. És megőrülnek. Ha tetszik nekik egy futam, ujjonganak. Volt, aki a darabba belekiabált.
Itt, Kelet-Európában szerintem egy kicsit visszafogottabbak az emberek; kulturáltan tapsolnak, de ugyanúgy élvezik az előadást, mint a szenvedélyesebb franciák.
Amikor viszont először játszottam Oroszországban, az megdöbbentő élményt jelentett számomra, mivel ott még a magyaroknál is sokkal visszafogottabban tapsoltak. Kérdeztük a szervezőket, hogy esetleg valami probléma akadt-e, vagy esetleg nem tetszett nekik az előadás? Azt felelték, örüljünk, hogy tapsolnak, ez a legnagyobb elismerés, mivel ha nem tetszik nekik az előadás, előfordul, hogy csendben ülnek tovább, miután vége a darabnak.
Nyilván más a kettő, de mint előadó mind a kettőnek megvan a szépsége, és hazai közönségnek kicsit más játszani. Mindig olyan, mintha hazajönnék, és az egész előadás családiasabb, meg kedvesebb.
- "Rocksztáros" élményeid vannak? Hogyan kezeled a sikert?
- Előfordul, hogy a koncertjeimen egy-egy néző sikoltozik. De én nem érzem magamat sztárnak és nem akarok sztárkultuszt kreálni magam köré, mert az egy idő után nagyon idegesítő lehet. Ezt az egészet, a népszerűséget, természetes dologként kezelem. Készségesen, mindenkivel szoktam fotózni, nem menekülök el a helyszínről.

- 10-15 év múlva hol látod magad?
- Azt könnyebben meg tudom mondani, hol leszek 2-3 év múlva. Annak ellenére, hogy szeretek előre tervezni, szeretek az eseményekkel sodródni is. Ha valami máshogy alakul, mint terveztem, nem ellenkezem.
Most mondhatnám, hogy koncertturnén veszek majd részt a világ körül, koncertet adok az Arénában, rengeteg saját szerzeményem lesz, sok saját albumot adok ki. De ezek általános célok, amelyek mozgatnak, viszont nincsenek elvárásaim, hogy ebből mi az, amit muszáj elérnem tíz év múlva. És a célok nem jelentik azt, hogy boldogtalan leszek, ha nem a várakozásoknak megfelelően alakulnak a dolgok. Ahogy történik, úgy lesz jó.
- Sokan külföldön próbálnak érvényesülni. Nálad is szóba került ilyesmi?
- Mindenhol jól érzem magam. A saját döntésünk, hogy hol a bázis. Most ez Magyarországon van, és ez nagyon kényelmes. Egy időre szívesen visszaköltöznék Amerikába, mivel Bostonban tanultam három évig.
De amit csinálok, ahhoz nem kell feltétlenül külföldre menni.
Stúdió itt is van, zongora itt is van, koncertekhez úgyis repülőre kell ülni, és elutazni oda. Igaz, hogy nem zárkózunk el semmilyen lehetőség elől, de imádok itthon lenni. Biztos, hogy mindig visszajönnék.