Ki bezárni kényszerült, ki extrém növekedést produkált a múlt évben - vállalkozói tapasztalatok és várakozások
Vállalkozónak lenni kihívás – hát még egy olyan időszakban, amikor a körülmények teljesen kiszámíthatatlanul alakulnak, netán épp a mi üzletmenetünket hátráltatják. Mint megtapasztalhatták ezt sokan az elmúlt másfél évben, a pandémia alatt.
Bemutatunk nektek egy-egy inspiráló történetet, két különböző vállalkozást, amelyek vezetői minden nehézség ellenére optimistán tekintenek a jövőbe.
Jókor indultak, jó ötlettel – egy olyan üzleti modellt találtak ki, ami abszolút karantén-állónak bizonyult, sőt, még más vállalkozásoknak is mentőövet kínáltak a túléléshez.
A magyar fiatalok által 2019-ben alapított startup eredeti célja az volt, hogy prémium cukrászdák termékeit egy közös platformon gyűjtsék össze, mostanra azonban az alapötletet továbbfejlesztették: az Édes Város oldaláról megrendelhetünk szinte bármit, ami az ünnepléssel kapcsolatos, akár virágra, pezsgőre, vagy partikellékre van szükségünk – a torták és sütemények mellett, természetesen. Így a vásárlók egy helyen megtalálnak mindent, nagyobb kínálatból böngészhetnek, és időt takaríthatnak meg azzal, hogy nem kell külön elmenni a megrendelt tételekért, minden házhoz jön.

„Egy olyan újdonsággal jelentünk meg a piacon, amire láthatóan van igény:
Mi hűtős autókkal járjuk a várost, ügyfélszolgálatot tartunk fenn, futárokat alkalmazunk, hirdetjük a szolgáltatásunkat – mindezt a terhet levesszük a cukrászdák válláról” – mondja Bakonyi Gergely, a vállalkozás alapítója.
Hogy webshopban vásároljunk akár születésnapi tortát is, amit előre kifizethetünk pár másodperc alatt bankkártyánkkal, ma már egyáltalán nem elképzelhetetlen. A digitalizáció a koronavírus járvány idején még inkább utat tört magának, ami az Édes Városnak is jól jött: „2019-ben, amikor elindítottuk az oldalt, hittünk benne, hogy a digitalizációé a jövő, amit a 2020-as év extrán visszaigazolt és óriási motivációt adott a csapatnak. De a számok is azt bizonyítják, hogy eredményes évünk volt a tavalyi: várakozáson felül teljesítettünk, volt olyan hónap, amikor ötszörös növekedést értünk el az előzetes tervekhez képest” – állítja Gergő.

Kihívást épp az jelentett a vállalkozás számára, hogy a hirtelen növekedés mellett tartani tudják az egyensúlyt, és a csapatot is megfelelő ütemben bővítsék. Lendületet adott nekik az a sok pozitív tapasztalat, amit a karantén-időszakban gyűjtöttek, amikor egy-egy kiszállításnál átélhették, hogy milyen hálásak a megrendelőik, hogy apró figyelmességekkel sikerül mosolyt csalni az arcukra.
„Bízunk a további növekedésben, egyértelműen. Több új szolgáltatás bevezetésén dolgozunk, van sok ötletünk. Hamarosan például már fotóst is lehet rendelni az oldalunkról, aki az ünneplés pillanatait megörökíti. Fontos célunk, hogy év végére szeretnénk külföldön is megjelenni” – foglalja össze Gergő a vállalkozás terveit.

Tippek vállalkozásoknak – így csinálják a profik
Külön kampányt indított a Mastercard, hogy segíthesse a mikro- és kisvállalkozások digitális átalakulását. Az alábbi négy nagy területen működő vállalkozásokat szeretnék megszólítani: vendéglátás, kereskedelem, szépségipar, háztartási szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások.
A Mastercard weboldalán e-bookot, videókat, podcast tartalmakat találhatunk, amelyek a COVID-19 utáni világba való beilleszkedésben és az üzletek digitalizációjában támogatják a vállalkozókat. Az ingyenesen letölthető, 50 pontból álló Digitális Kisokos hasznos tippeket, konkrét, ingyenes alkalmazásokat és linkeket tartalmaz, kézzelfogható segítséget nyújtva a digitális téren fejlődni kívánó vállalkozásoknak.
Emellett egy nyereményjátékra is sor kerül, amelynek nyertesei a négy szegmens egy-egy elismert és sikeres képviselőjével konzultálhatnak: Wossala Rozina séf, Szabadfi Szabolcs „Szabi a pék”, Zólyomi Zsolt parfümőr és Balázs Péter az Ács Budapest vezetője várja majd a négy győztest.
További részletek a kampány oldalán!
Az A-Stúdió egész más helyzetben volt az elmúlt másfél évben: a Ferencváros központi részén 16 éve működő szépségszalon többször is bezárásra kényszerült, amikor a járványhelyzet megkívánta a kontaktusszámok csökkentését. Mert hát a fodrász, a kozmetikus, vagy a manikűrös nagyon is emberekkel dolgozik, testközelben nap mint nap.
„Régóta jelen vagyunk már a szakmában, összetartó csapatunk alakult ki, többen is 10 évnél hosszabb ideje dolgoznak nálunk. Arra törekedtünk, hogy komplex szolgáltatásokat kínálhassunk vendégeinknek, aki szépülni szeretne, az kaphasson nálunk új frizurát, arckezelést, sminket, manikűrt vagy akár pedikűrt is” – mutatja be a vállalkozást Marton Tímea üzletvezető.

Az évek során stabil vendégkörük alakult ki, mégis kihívást jelentett megőrizni a kliensi kört:
A kapcsolatot azért igyekeztek mindenkivel tartani, és a zárás idején tippekkel segíteni a vendégeket az otthoni szépségápoláshoz.
„Nagyon fontosnak éreztük azt, hogy megmaradjon a bizalom irányunkban. Mindig betartottuk a szükséges előírásokat, a Facebook oldalunkon folyamatosan tájékoztattuk a vendégeinket, hogy mi az, amit mi kérünk tőlük – például hogy ha tüneteik vannak, inkább kérjenek új időpontot, vagy hogy kötelező a maszkviselés és a kézfertőtlenítés. De azt is közzétettük, hogy mi mit teszünk meg a biztonságuk érdekében – folyamatosan fertőtlenítettünk, a zsúfoltság elkerülése érdekében külön helyiségbe költöztettük a manikűr-pedikűrös részleget, maszkot viseltünk” – sorolja Timi.

Amíg nem fogadhattak vendégeket, kihasználták az időt arra, hogy saját magukat alakítsák: megkezdték a szalon felújítását, és előkészítették az elektronikus fizetés bevezetését. Ez már csak azért is fontos lépés, mert a tavalyi év sokaknál rögzült szokása az lett, hogy készpénz helyett inkább bankkártyát hordanak maguknál, a fizetést szeretik mindössze egy érintéssel letudni.
„A szalon 15. születésnapját a járványhelyzet miatt nem tudtuk a vendégeinkkel közösen megünnepelni, lesz mit behozni, de nagyon remélem, hogy lesz majd 20. és 25. jubileumunk is.”
A cikk a Mastercard támogatásával készült.