Ha nincs megrendelés, akkor jön az alkotás és a fejlődés - vállalkozói tapasztalatok az elmúlt időszakról
Vállalkozónak lenni kihívás – hát még egy olyan időszakban, amikor a körülmények teljesen kiszámíthatatlanul alakulnak, netán épp a mi üzletmenetünket hátráltatják. Mint megtapasztalhatták ezt sokan az elmúlt másfél évben, a pandémia alatt.
Sokaknak komoly küzdelmet jelentett az elmúlt időszak, különösen akkor, ha olyan területen tevékenykednek, ahol a személyes kontaktusok kerülése miatt visszaestek a megrendelések. Ha voltak is esküvők tavaly, messze nem olyan nagy számban, mint amikor minden rendben van a világban. Ahogy családi fotózásra sem feltétlenül annyian vonultak be egy stúdióba, mint a megelőző évben. Fanni és Virág fiatal vállalkozók, arról számoltak be nekünk, hogy ők hogyan élték túl ezt az időszakot, milyen kapaszkodókat találtak maguknak.
Ez a mottója Littai Fanninak, aki a Mezei Menyegző vállalkozást elindította. Legyen szó dekorációról, vagy szertartásvezetésről, mindenképpen ez a két szó jellemzi szolgáltatásait: egyszerűség és természetesség.
„Boldogságkapuk megalkotásával kezdődött minden, az első portfóliót családi összefogásban készítettük el, azzal szerepeltünk az Esküvő kiállításon 2019-ben. A szertartásvezetés akkor jött hozzá, amikor megkaptam első megbízásomat az unokatestvéremék esküvőjére” – meséli Fanni az indulásról.
A Mezei Menyegző életében a tavalyi lett volna az első teljes év, így különösen rosszkor jött a járványhelyzet, mert teljesen átrendezte a szezont: sok esküvőt eltoltak más időpontra, esetleg lemondtak, vagy szűkebb körűvé alakítottak. Szerencsére az idei év már az elmaradt lagzik pótlásáról szólhat.

„A holtidőt sikerült hasznosan eltölteni, ebben az időszakban raktam össze például a bérelhető teljes dekorcsomagjaimat, amelyek három különböző stílusban nyújtanak megoldást azoknak a pároknak, akik maguk szeretnék dekorálni az esküvőjük helyszínét, de nem akarnának ehhez mindent összevásárolni.
Különleges alkotófolyamat volt, nagyon élveztem, ahogyan a tervezési fázis után végül egy fotóstúdióban kötöttünk ki” – mondja Fanni arról, hogyan tudta hasznosan kitölteni az esküvőmentes időszakot.
Fanni a tavalyi évre eleve nem támasztott magas elvárásokat, majd miután szembesült vele, hogy mit okoz az életünkben a COVID-19 megjelenése, még a kezdetben megfogalmazott célokat is elengedte. Összességében mégis inkább elégedett a 2020-as évvel: azok az esküvők, amelyek mégis létrejöttek, nagyon jó élményekkel, hasznos tapasztalatokkal gazdagították, de úgy érzi, hogy kezdő vállalkozóként a kapcsolatépítés terén is sikerült előre lépnie, még az online térben is.
„Az egyik legnagyobb kihívást az jelentette az elmúlt időszakban, hogy meg kellett tanulnunk online találkozni egymással.
A járványhelyzet egyik további hozadéka, hogy amikor a beszerzéseit intézi, szinte mindig kártyával fizet, míg korábban nem volt ez mindig így – a virágpiacon még most is előfordul, hogy készpénzt kell előkeresnie, mert nincs más fizetési lehetőség.

Fotó: Jágity Fanni
A fő platform, ahol jelen van a vállalkozásával, az az Instagram. „Úgy tapasztalom, az esküvőre készülők szívesen inspirálódnak itt is. Itt a fotók és képaláírások által könnyen át lehet adni, milyen stílusban alkot az ember, mit képvisel, mi fontos neki. Mivel itt magunk köré tudjuk gyűjteni azokat az embereket, akiknek ez szimpatikus, így egyszerű velük kommunikálnunk.
Inspirálnak, motiválnak engem is a többiek, és úgy érzem, tudjuk egymást támogatni is ezeken a platformokon.”
Ami a jövőt illeti, nagyon bizakodó: „Egyre többen keresik a hagyományostól eltérő lehetőségeket az esküvők terén és a Mezei Menyegző pont ilyen megoldásokat kínál.”
Tippek vállalkozásoknak – így csinálják a profik
Külön kampányt indított a Mastercard, hogy segíthesse a mikro- és kisvállalkozások digitális átalakulását. Az alábbi négy nagy területen működő vállalkozásokat szeretnék megszólítani: vendéglátás, kereskedelem, szépségipar, háztartási szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások.
A Mastercard weboldalán e-bookot, videókat, podcast tartalmakat találhatunk, amelyek a COVID-19 utáni világba való beilleszkedésben és az üzletek digitalizációjában támogatják a vállalkozókat. Az ingyenesen letölthető, 50 pontból álló Digitális Kisokos hasznos tippeket, konkrét, ingyenes alkalmazásokat és linkeket tartalmaz, kézzelfogható segítséget nyújtva a digitális téren fejlődni kívánó vállalkozásoknak.
Emellett egy nyereményjátékra is sor kerül, amelynek nyertesei a négy szegmens egy-egy elismert és sikeres képviselőjével konzultálhatnak: Wossala Rozina séf, Szabadfi Szabolcs „Szabi a pék”, Zólyomi Zsolt parfümőr és Balázs Péter az Ács Budapest vezetője várja majd a négy győztest.
További részletek a kampány oldalán!
Virág akár össze is találkozhatna Fannival egy-egy munka során, hiszen ő is gyakran megfordul esküvőkön: fotósként a meghitt családi pillanatokat, különleges eseményeket örökíti meg.
„A vállalkozásom mondhatni gyermekkori érdeklődésből nőtte ki magát mai napig tartó szenvedéllyé. 14 éves koromban vettem az első saját fényképezőgépemet a saját pénzemből, amit a nagymamámék boltjában töltött két év nyári munkával kerestem meg. Majd lassacskán azon kaptam magam, hogy nem telik el úgy nap, hogy ne foglalkoznék vele valamilyen formában” – összegzi Virág, hogyan is indult fotós karrierje.
Hamar kiderült, hogy az emberábrázolás lesz az ő útja. Hogy jól választott, azt a különféle díjak, szakmai elismerések is igazolják: „Az elmúlt 12 évből sok fontos mérföldkövet tudnék kiemelni, amelyek mind-mind meghatározó pontjai voltak a munkásságomnak, például amikor az Év Diákfotósa lettem egymás után kétszer is, az első fizetett felkéréses fotózásom, az első nemzetközi esküvői fotózásom vagy az Év Esküvőfotósa pályázaton elért dobogós helyezésem.”

Mivel a munkája elengedhetetlen része a személyes kontaktus, az elmúlt másfél év nagymértékben megnehezítette a munkavégzését, de ahogy mindig, ebből a helyzetből is igyekezett a legjobbat kihozni:
„Szentül hiszem, hogy minden rosszban van valami jó, visszatekintve az elmúlt másfél évre, a sok negatívuma, vesztesége mellett rengeteg új lehetőséget adott a fejlődésre és olyan irányba terelte a munkásságom, amire máskülönben nem lenne lehetőségem.”

Az elmúlt időszak rákényszerítette Virágot arra, hogy a munkafolyamatait újrareformálja, de ahogy fogalmaz, emellett önmagát is újra meg kellett ismernie, hogy a fotózásokon is azonosulni tudjon az új, kényszerű módszerekkel, amiket többségben a maszkviselés, érintésmentesség, magasabb fokú zárkózottság okozott.
Az elkövetkezendő évre mindig úgy tekint, mint az idén befektetett munka gyümölcsére: „Ma elültetem a magokat, gondosan ápolom, jövőre kihajt és kivirágzik, de előre nem tudhatom, hogy mit ültettem – ez a része a legizgalmasabb számomra. Nem láthatom előre, mit hoz a jövő év, ahogyan 2019-ben sem láttuk, hogy mekkora fordulatot fog venni az életünk a következő évben, és ez valahol így van rendjén. Szeretek nyitott lenni a változásokra, a lehetőségekre. Egyértelműen bízom a növekedésben, de csak azért, mert minden munkámba beleteszem szívem-lelkem, törekszem a fejlődésre, az örömszerzésre és a kiteljesedésre és ezt a mentalitást őrizve vezetem a vállalkozásomat is.”