KULT
A Rovatból

Arany Medál-díj: Udvaros Dorottya, Szabó T. Anna és Hámori Ildikó is a díjazottak között

A díjátadót a koronavírus-járvány miatt csak tízhónapos csúszással tudták megtartani. Hat kategóriában adták át a kitüntetést, mutatjuk a díjazottakat.


Kedden délután tartották az Arany Medál-díjak 12. átadási ünnepségét a fővárosi Bethlen Téri Színházban.

A kitüntetést az alábbi kategóriákban adták át:

Az év írója: Szabó T. Anna, József Attila-díjas író, költő

Az év színésze: Mészáros Béla, színművész

Az év színésznője: Udvaros Dorottya, Kossuth-díjas színművész

Az év filmrendezője: Dombrovszky Linda, filmrendező

Az év legígéretesebb fiatal tehetsége: Gáspár Kata, színművész

Életműdíj: Hámori Ildikó, Kossuth-díjas színművész

A koronavírus-járvány miatt tízhónapos csúszással megtartott díjátadáson Andorai Péter Krisztián, énekes, színész és Szabó Tamás zongoraművész SwingOver elnevezésű duója is fellépett. Az esemény állandó háziasszonya Juhász Anna irodalmár kulturális menedzser.

Díjat adott át Bodrogi Gyula Kossuth-díjas színművész, Gera Marina Nemzetközi Emmy-díjas színművésznő, Trokán Péter Jászai Mari-díjas színművész, Gáspárfalvi Dorka színművész és Nagy Lea író-költő. Díjat vett át Földes Eszter színművész. (Bodrogi Gyula az Arany Medál-életműdíjat 2012-ben, Földes Eszter az év színésznőjének járó kitüntetést 2015-ben vehette át.)

Fotó: MTI/Kovács Attila

A díjazottak a villányi Vylyan Pincészet és az egri Kovács Nimród Borászat felajánlásából értékes borokat tartalmazó ajándékban, továbbá virágcsokorban, elismerő oklevélben részesültek. A vendégek és díjazottak a színpadi díjátadás előtt és után a Vylyan boraiból, a BB pezsgőiből kortyolhattak, a Smankerli Cukrászda és Kávézó kínálatából falatozhattak.

Arany Medál-díj története

Az Arany Medál-díj egyedülálló kulturális közönségdíj, amelyet Navarrai Mészáros Márton kulturális újságíró, lap- és könyvszerkesztő kultúrafogyasztó kamaszként 2008-ban alapított. A kitüntetésre minden évben egy hónapig lehet szavazni az interneten, illetve két helyszínen: a fővárosi Bethlen Téri Színházban és a debreceni Apolló moziban. Évente tízezrek-százezrek voksolnak. A díjat 2021-től Szeredi Sára üvegtervező tervezi és készíti.

A Bethlen Téri Színház 2013 óta állandó díjátadási helyszínként szolgál. Eddig negyvennyolc művész vette át az Arany Medál-díjat.

A korábbi elismertek között van (mások mellett) Törőcsik Mari, Bodrogi Gyula, Molnár Piroska, Bánsági Ildikó, Bálint András, Martinovics Dorina, Hámori Gabriella, Gálffi László, Básti Juli színművészek, Szász János, Till Attila, Enyedi Ildikó filmrendezők, Nádas Péter, Háy János, Dragomán György szépírók.

2020-as kitüntetettek:

Szabó T. Anna, József Attila-díjas író, költő.

Kolozsváron született, 1987-ben családjával áttelepült Magyarországra. 1991-ben Budapesten az Eötvös Loránd Tudományegyetem magyar–angol szakos hallgatója, az Eötvös József Collegium diákja. 1997-ben szerzett tanári és előadói diplomát, majd elvégezte az Angol Reneszánsz és Barokk PhD-programot, doktori fokozatát 2007-ben szerezte meg. Jelenleg Budaörsön él férjével, Dragomán György íróval és két gyermekükkel. Egyetemi évei alatt kezdett publikálni, több napi- és havilapban, különféle antológiákban rendszeresen közöl verseket, esszéket, novellákat. Első kötete A madárlépte hó címmel 1995-ben jelent meg, ezt követően a Magvető Könyvkiadónál publikálja versesköteteit. Író, műfordító (többek között William Shakespeare, James Joyce, Sylvia Plath, W. B. Yeats, John Updike, Beatrix Potter írásait fordította), dolgozott a Cinema magazinnak, tanári és szerkesztői munkát végzett a British Councilnak, a Magyar Könyv Alapítványnak és a Hungarian Quarterlynek, részt vett a Nyugat, a Szósz és a Lyukasóra című televíziós irodalmi műsorokban, cikkeket, tanulmányokat és kritikákat ír, színdarabjait sikerrel játszották. Negyvenkilenc éves.

Mészáros Béla, színművész

Az Új Színház stúdiója elvégzése után 2003-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Máté Gábor osztályában. Gyakorlatát a Katona József Színházban töltötte, majd 2003-ban, a diploma megszerzése után itt is kapott szerződést. Jelenleg is a társulat tagja. Egykori osztálytársaival megalapította az AlkalMáté Trupp nevű csoportot. Színpadi munkái közül számtalan filmben és sorozatban láthatta a közönség, az utóbbi években a Pesti balhé, a Seveled, a BÚÉK! című filmekben, valamint a Mintaapák című sorozatban. Negyvenkét éves.

Udvaros Dorottya, Kossuth-díjas színművész

A Színház- és Filmművészeti Főiskola elvégzése után 1978-ban a szolnoki Szigligeti Színházhoz szerződött. 1981-ben a Nemzeti Színház (jelenlegi nevén: Pesti Magyar Színház), 1982-től a budapesti Katona József Színház alapító tagja. 1994-től az Új Színház, 1997-től a Bárka Színház, 2002-től a Nemzeti Színház tagja. Szenvedélyes lendülettel játszik, színészi alkata változatos jellemek megformálására teszi képessé, klasszikus és mai darabokban, drámában és vígjátékban egyaránt remekel. Számtalan filmszerepe közül a Te rongyos élet (1983), A miniszter félrelép (1997) és Nyugalom (2008) című filmekben játszott szerepe a legismertebb. 1983-ban Jászai Mari-díjat, 1990-ben Kossuth-díjat kapott. Nyolc alkalommal nyerte el különféle filmfesztiválokon a legjobb női alakítás díját. 2004-ben Prima díjas lett, 2005-ben beválasztották a Halhatatlanok Társulatának örökös tagjai közé. Hatvanhét éves.

Dombrovszky Linda, rendező

2013-ban Almási Tamás osztályában végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem, Film és TV – rendező szakán. Egyéb filmes munkák után és mellett, több kisjátékfilmje (Csavargó, 2009; Harmadnapon, 2013; Hetvenes, 2014) és dokumentumfilmje (Kötelesség, 2011; Volt egyszer két balerina, 2016) hazai és külföldi sikeres fogadtatása után tavaly mutatták be a Pilátus című egész estés játékfilmjét, amellyel elnyerte a legjobb rendezőnek járó Milánói Filmdíjat. A Szabó Magda regényéből készült filmet sokáig esélyesnek találták a Golden Globe-díj jelölésre. Számtalan országban díjazták a filmet és alkotógárdáját. Filmjeiben rendszeresen fordul az idősek, az öreg kor problémái felé. Negyvenegy éves.

Gáspár Kata, színművész

Állatorvosnak, tengerbiológusnak vagy pszichológusnak tanult volna tovább, de 2003-ban, a főszereplésével bemutatott Apám beájulna című film beszippantotta a színjátszás világába. Érettségi után beiratkozott az esztergomi főiskola (ma Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Kar) kommunikáció szakára és a Nemzeti Színház akkor induló kétéves színészképző stúdiójába. Első önálló színházi szerepét 2007-ben kapta Alföldi Róbert rendezőtől. Hét éven át játszott a Nemzeti Színházban, majd 2013-ban szabadúszó lett, s a budapesti Karinthy és a veszprémi Petőfi Színház előadásaiba is meghívást kapott. 2017-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor szakán, Molnár Piroska, Szőcs Artúr és Kocsis Gergely osztályában. 2014-től a Thália Színházban, 2015-től a Pesti Magyar Színháznál kapott szerepeket, ahol 2020-ig volt tag. A 2000-es évek közepétől látható filmekben (Tibor vagyok, de hódítani akarok, 2006; S.O.S. szerelem, 2007; 9 és 1/2 randi, 2008; Intim fejlövés, 2009, Login, 2013), sorozatokban, továbbá hallható szinkronhangként is. 2018-tól a 200 első randi című sorozat címszereplője és mostanában a Játékszínben is játszik. Harminchárom éves.

Hámori Ildikó, színművész

Tizenhárom évesen már tévéfilmben játszott, 1960-tól a Magyar Televízió gyermekszereplője volt. Mielőtt felvették a főiskolára, 1966–67-ben tagja volt, az akkor alakuló, híressé vált, Bodnár Sándor vezette Nemzeti Színház stúdiójának. Ekkor lépett először a Nemzeti színpadára, amikor Az ember tragédiája Major Tamás rendezte előadásával megnyílt Nemzeti Színházként a Hevesi Sándor téri épület. 1971-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, Békés András és Gáti József osztályában. 1971–1980 között a Thália Színházhoz szerződött. 1980–1983 között a Népszínházban lépett fel. 1983-tól a Nemzeti Színház, majd 2000-től, az átnevezés után is a Pesti Magyar Színház társulatának művésznője. A magyar színház- és filmművészetben betöltött szerepe és generációk számára meghatározó, emlékezetes alakításai jól ismertek, aktív szinkronszínészként is. 1980-ban Jászai Mari-díjat, 2014-ben Kossuth-díjat kapott. Hetvennégy éves.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk