SIKERSZTORIK
A Rovatból

A magyar pékházaspár sorra nyeri Angliában a díjakat - étcsokis, málnás, töltött croissant-jukat még a BBC is bemutatta

Nagy Márti és Nádházi István 12 évvel költöztek a ködös Albionba. Pékségükben szinte kizárólag magyarok dolgoznak, és árulnak például kakaóscsigát, de a a rangos díjakat fantasztikus újításaikkal nyerik.
Barnyák Mónika - szmo.hu
2024. november 10.



Az angliai MsBakery pékség két magyar tulajdonosa büszke a magyar gyökerekre. Készítenek régi, hagyományos magyar kovászos kenyeret, és árulnak kakaóscsigát, valamint túróstáskát is. De vannak náluk francia és olasz jellegű édességek, brownie-k, granola szeletek, cupcake-k, croissant-ok, muffinok, és folyton kísérleteznek újdonságokkal is, amikkel sikert sikerre halmoznak.

István a termelésért is felel, míg Márti a csodasütik és termékek megálmodója és készítője. Arról beszélgettünk velük, miért szeretnek elsősorban magyarokkal dolgozni, milyen kihívásokat tartogatott egy angliai vállalkozás elindítása, és hogyan hódították meg az angolok szívét.

- Hogyan kerültetek Angliába?

István: 2012 év végé fele költöztünk ki, odahaza a kereskedelemben dolgoztunk mind a ketten. Márti menedzser volt az Auchannál, én hasonlóan a Tescónál dolgoztam, de úgy éreztük, hogy nem nagyon jutunk egyről a kettőre. Rövid ideig éltem korábban már az Egyesült Államokban, volt némi tapasztalatom. Meg akartuk próbálni együtt, de Európában. A testvérem akkoriban már Londonban élt. Ő segített nekünk elindulni a külföldi életünkben. Az angol nyelvtudásunk miatt jöttünk Angliába, gazdasági okok miatt főleg, de nem is éreztük annyira jól magunkat otthon. Én indultam neki elsőre egyedül, a lányok csak kicsit később jöttek utánam.

- Milyen volt a kezdet?

Márti: István akkor teljes munkaidőben dolgozott egy nagy péküzemben, nekem pedig részmunkaidős munkám volt. Akkoriban kevesebbet tudtam vállalni, mert a lányunk még alsó tagozatos iskolás volt. Szerencsémre a férjem egyik kollégája ajánlott nekem egy fix állást a cupcake-es részlegre, ahol tortákat is készítettek. Nagyon örültem neki, és nem bántam meg, mert nagyon jól beleláttam milyen egy angliai vállalkozás mindennapja. Később a tulaj eladta egy nagyobb cégnek a vállalkozását, egy olyannak, amelynek több gyára is volt. Engem a kenyerekhez és a cukrászsütikhez vettek át, így mind a ketten a pékségbe kerültünk. Én eredetileg is pék vagyok, a férjem pedig a sok éves gyakorlatban szerezte meg a tudását. Három évet húztunk le így, ami megalapozta egy saját vállalkozás ötletét.

- Hogyan kerültetek el Bournemouth-ba?

István: London is nagyon klassz hely volt, de azt terveztük, hogy egy csendesebb kisvárosban szeretnénk inkább majd élni. A főváros sokkal drágább és zsúfoltabb, annak ellenére, hogy mi még egy szép zöldövezetben éltünk ott is, de váltani akartunk. Keresgéltünk. Szerettünk kirándulni is a szabadidőnkben, felfedeztük az országot. Ezért utaztunk el Bournemouth-ba is egy hétre nyaralni. Elsőre nagyon megtetszett a hely, aminek teljesen más a hangulata, mint a fővárosnak, mivel ez egy tengerparti, csendes kisváros. Már akkor javában tervezgettük, hogy saját pékséget akartunk nyitni, ezért mire ide költöztünk, már a céget is megalapítottuk.

Ahogy ideköltöztünk, elkezdtünk szombatonként piacozni, ahol Márti árulta a süteményeit, amiket otthon készített el.

A piacozás anyagilag nem érte meg, mert nagyon függött az időjárástól, mivel Angliában sokat esik az eső, és olyankor a vevők nem nagyon jöttek. De rutint szereztünk a vállalkozáshoz, a nevünkkel, a MsBakeryvel is megismerkedtek, így nem teljesen a nulláról kezdtük. Aztán sikerült a pékség igényeinek megfelelő üzletet kivennünk, ahol mind a ketten elkezdtünk azonnal dolgozni.

- Mi a titok, amivel sikeresek lettek Angliában?

Márti: Elég nagy bátorság egy akármilyen üzletbe belevágni, hiszen akkor csak saját magunkra számíthattunk, de szerencsére Angliában sok a támogatás az induláshoz a friss vállalkozóknak. A sikerünk titka abban rejlik, hogy a minőségben elöljárunk, és nagyon szeretjük, amit csinálunk, nagyon sok energiát tettünk bele. Évekig szabadságra sem mentünk emiatt, nem mertünk bezárni, annyira fontosnak tartottuk, hogy a vevők el tudjanak minket érni. A hétből hat napot dolgoztunk.

Nagyon sok munka van ebben, de nem is fogtuk fel, csak csináltuk, és örültünk, hogy a saját magunk urai vagyunk végre,

hogy boldogulunk, hogy minden hónapban fejlődtünk, és egyre több vásárlónk lett.

István: Nagyon jó minőségű alapanyagokkal dolgozunk, követjük a nemzetközi trendeket. Arra törekedtünk, hogy Bournemouth-nak is legyen egy magas minőségű, színvonalas választéka, mintha Londonban lennénk, itt is megkaphassák a vevők ugyanazt a termékskálát. Világszínvonalú cukrász termékeinkkel képviseljük Angliát, fent vagyunk a térképen, annak ellenére, hogy nagy a konkurenciánk.

- Miben vagytok ti a legjobbak?

István: A szaktudásban, mert a magyar munkaerőnél nincs jobb. Mindenki magyar az pékségünkben, összesen 13-an dolgozunk.

Ez is a motorja ennek az egésznek, mert azonos a gondolkodásmódunk, a munkamorálunk. és egy nyelvet beszélünk, tökéletesen megértjük egymást.

A munkakultúránk teljesen más, mint mondjuk az angoloké. Persze voltak már más nemzetiségű kollégáink is, de nehéznek bizonyult nekik az, ahogyan mi dolgozunk. Ez egy magyar pékség, mindig örülünk, ha magyar jelentkezőnk van, amikor munkatársat keresünk.

- Milyen az angliai életetek?

Márti: Közel lakunk a tengerparthoz, természetközeli, lassúbb életformát élünk, de mi ezt nagyon szeretjük. Friss a levegő, nagyokat sétálunk egy-egy strapás nap után a parton, kéz a kézben. Ez nagyon ki tud kapcsolni minket.

István: Bournemouth egy kedvelt úticél, szerintem elég városias, hogy minden elérhető legyen, ami kell, nem kell órákat utazni a munkahelyünkre. Ez az otthonunk.

- Nem gondoltatok arra, hogy hazaköltözzetek?

Márti: Soha nem mondjuk, hogy soha, de most már, hogy itt van egy jól működő életünk, nem gondolkodunk ezen. Itt vettünk lakást és üzlethelyiséget is. Mi jól érezzük magunkat Angliában, bár tudjuk, hogy sokan panaszkodnak rá, főleg az időjárás miatt. Mi elutazunk egy meleg helyre, ha kicsit sok a szürkeségből, ez feltölt minket egy jó időre. Itt azért annyira hideg sincs, a tenger mellett még rossz időben is jobb az ember kedve.

- Ezt a vállalkozást otthon is fel tudtátok volna építeni szerintetek?

Márti: Nem biztos, hogy belevágtunk volt Magyarországon. Nagy otthon a bürokrácia. Itt felvettünk egy kisebb indulótőkét kedvezményes kamatokkal, fél évig nem is kellett törlesztenünk, amikor elindultunk. Otthon láttam a hatóságok ellenőrzéseit, sokat büntettek, ha kellett, ha nem. Nagyon negatív volt, amit láttam magam körül, igazi szélmalomharcok voltak, sohasem éreztem, hogy bátran nyitnék egy pékséget.

Itt Angliában támogatóak, inspirálnak, megadnak a kezdéshez bármit, amit kérsz.

Sőt, felajánlanak tanulási lehetőséget, induláshoz tőkét. Egy élelmiszervállalkozásnál, ha hibát találnak, segítenek kijavítani, nem büntetnek egyből, felhívják a figyelmet, sőt, képzést is adnak hozzá, ha kérsz. Nem szorongatnak meg, tényleg nagyon toleránsak és segítőkészek. Nagyobb itt a bizalom, sokkal rugalmasabbak a hatóságok, ez nagy segítség egy totál kezdő vállalkozásnak egy idegen országban.

- Hányféle terméketek van, mik a specialitásaitok?

István: Kezdetben csak kettesben dolgoztunk, és egy kollégánk volt az üzletben, aki az eladónk. Csak pár kenyerünk volt, naponta 5-6-ot sütöttünk, mert akkor még a kemence nem volt bekötve. Rendes otthoni, házi sütőnk volt kettő, és azokban ment a gyártás.

Márti: A kezdetek kezdetén főleg sütiket készítettünk, főleg brownie-kat, granola szeleteket, cupcake-ket, répatortát, amikről tudtuk, hogy az angolok is szeretik, mert ők elég válogatósak, vagyis nem sokféle sütit ismernek, nehéz velük újakat megismertetni.

- Hogyan indult ez fejlődésnek?

Márti: Egyre többen jöttek be megkóstolni, követték az illatokat az utcán. Amikor beindult a nagy kemencénk is fél év múlva, nőtt a választékunk. Akkoriban István is teljesen bekapcsolódott ebbe a munkába, mert addig főállásban máshol dolgozott. Akkorát ugrott termelésünk, gyártottuk, amit csak kellett.

István: Most már mindennap a másnapi termékeket készítjük elő, amik éjjel a hűtőben pihennek egyet. Megvan a megfelelő szakember a tortákhoz, a levestésztákhoz, a kenyerekhez. Általában napi 4-5 féle kenyér van a kínálatunkban, van olyan, ami minden nap van, de minden nap kerül valami más is a választékba. Szezonszerűen is sütünk kenyereket, mint a sütőtökös, céklás, ami mostanában népszerű, de negyedévente biztosan cserélgetjük a kínálatot. Naponta 15 fajta péksütemény készül, a croissant-ok nagyon mennek. Van a cruffin nevezetű töltött finomságunk, ami a croissant és a muffin keveréke.

Minden nap vannak magyar klasszikusok is, mint a kakaóscsiga. Mi régi, hagyományos, magyar kovászos kenyereket is készítünk, amihez nem használunk élesztőt.

Márti legújabb projektje, hogy minden szombaton magyar termékeket készít, amit egy hónapja kezdtük el, és nagyon népszerűek.

Márti: Most hétvégén például képviselőfánk lesz és rétesek. Múlt héten mákosgubatorta, kakaóscsiga és többféle pogácsa készült. Volt már túróstáska, lekváros bukta, de lesz majd pozsonyi patkó és piték is, sorra kerül majd minden klasszikus. Azt vettem észre, hogy a magyarok nagyon ki vannak éhezve a mákra és a túróra, van, hogy el kell tennem a pult alá néhányat, nehogy csalódottak legyenek, hogy már nincs, mert olyan gyorsan fogy el minden. Ezen a környéken közel 2000 magyar él, de jönnek más kelet európai országokból származók is vásárolni, nekik is nagyon ízlik minden.

- Hogyan jött, hogy belevágjatok a versenyekbe?

István: Egy ismerősömtől hallottam erről, akik már többször beneveztek. Akkor gondoltam, hogy egyszer mi is megpróbálhatnánk. A legelső kenyeres versenyünket meg is nyertük, 2018-ban, az Overall Einner of World Bread Awards-on egy francia parasztkenyérrel indultunk. Elhoztuk a verseny nagydíját, egy évvel az üzlet nyitása után, ami hatalmas népszerűséget adott a pékségnek, és önbizalmat nekünk, hogy tovább versenyezzünk.

- Mi kell ehhez, hogy valaki benevezhessen?

István: Nyilván mi a profik között indultunk, de vannak amatőr házipék kategóriák is. Van egy bizonyos nevezési dj, de tulajdonképpen bárki indulhat. Nem minden évben indultunk, de gyakorta kapunk jó helyezést. A legutóbbi nagy verseny, a Baking Industry Awards Winner for New Bakery Product of The Year, az egész angliai sütőipart lefedte, a nagy multicégekkel együtt. Idén és tavaly is nyertünk. Ez hatalmas kihívás volt, hiszen a nagy cégek hatalmas pékségekkel indultak. Idén a Baking Industry Awards-on, 2024 új terméke kategóriában nyertünk a kimcsis-füstöltsajtos medvetalpunkkal. Én készítem a házi kimcsit ehhez.

Tavaly ugyanezt a kategóriát nyertük a kocka alakú croissant-unkkal. Ezt a terméket pár éve láttam meg a nemzetközi trendben, egy svéd pékmester találta ki, ez nagyon megtetszett. Úgy gondoltuk, ezt mi is meg tudjuk csinálni, és bevontuk a terméklistánkra. Ezzel az étcsokis, málnás, töltött finomságunkkal aztán nyertünk is tavaly. Ezek országos győzelmek, így bekerültünk a BBC-be is ezzel a hírrel, kijöttek az üzletünkbe forgatni, bemutatták a nyertes termékünket, sőt a műsorvezető meg is kóstolta, így egész Anglia hallott rólunk.

A BBC-ben is bemutatták a magyar pékek győzelmét: a díjnyertes étcsokis, málnás, töltött croissantjuk

- Vannak, akik kifejezetten a pékségetek miatt mennek Bournemouth-ba?

István: Abszolút úticél lettünk, ha valaki erre jár, mindenképp benéz hozzánk. Pont ma reggel találkoztunk egy birminghami magyar családdal, aki ide jöttek őszi szünetre, mondták, hogy ez volt a terv, hogy hozzánk is bejönnek enni valamit. De jönnek sokan Londonból, és akik otthonról kirándulnak erre, azok is betérnek hozzánk. A díjak, amiket eddig nyertünk, reklám és visszajelzés, hogy jó úton járunk a pékséggel. Nagy megtiszteltetés volt idén, hogy otthonról felkértek minket, a Kenyérlelke fesztiválosok zsűrizni augusztus 20-án. Jó pár éve mindig elmegyünk, és nagyszerű ezt látni, hogy ennyien sütnek finom kenyereket.

- Az angolok szívét mivel szereztétek meg?

Márti: Nekik a francia és az olasz jellegű édességek jönnek be, bár őket nagyon nehéz volt megnyerni. Köztudottan bizalmatlanok az új ízekkel kapcsolatban, igazából ezt már a piacozáskor észrevettem. Dicsérgették, hogy milyen szépek a termékek, de nem merték megkóstolni. Az idősebbek inkább vásároltak, és ez a helyzet itt a boltban is. A fiatalok nem annyira kíváncsiak. Szerencsére a hírnevünk miatt most már bármilyen ötletünk van, bármit megkóstolnak a vásárlóink, mindent el tudunk adni, de sok idő volt, amíg ezt elértük.

- Volt olyan pillanat, hogy feladjátok, hogy lehetetlen?

István: Soha nem volt. Valamilyen B-tervünk mindig volt, mind az üzlettel, mind az életünkkel.

Márti: Mondhatnám, hogy egyre jobban emelkedik a megbecsülésünk. Azért sem gondoltunk erre, mert amit eddig itt láttam más munkahelyeken, az meggyőzött, hogy mi ezerszer jobbak vagyunk. Ezeket mutatják az eddig elért szakmai eredményeink is.

- Vannak terveitek a jövőre nézve?

Márti: Most a legújabb ötlet, hogy workshopokat szervezzünk háziasszonyoknak. Ehhez most mind a kettőnknek nagy kedve lenne, nagyon izgalmas terv, amibe nagyon szeretnénk belevágni. Vannak körülöttünk más magyar vállalkozók is, velük is szoktunk együttműködni, segítjük, ajánljuk egymást. Ha van felkérés, magyar rendezvényeken is részt veszünk, sőt István lesz az itteni magyariskolában a Mikulás is idén, amihez mi visszük majd a finomságokat.

- Mondhatjuk, hogy nektek bejött az élet?

Márti: Szeretjük, ahol élünk és a munkánkat is. Nagyon jók a visszajelzések, sok az elégedett vásárlónk, szeretjük, ha dicsérnek minket. Az angolok befogadtak minket, és segítettek, hogy az életünk elindulhasson. Most, hogy egy sikeres vállalkozást építettünk fel, amiket az elnyert díjaink is igazolnak az évek alatt, bebizonyítottuk, hogy megérte nekünk is és nekik is a kölcsönös bizalom.

Kiegyensúlyozottan élünk, és itt megtaláltuk mindazt, amiért megéri ez a sok fáradtság.

Nagyon örülünk, hogy Magyarországról is egyre többen érdeklődnek utánunk, sőt, meglátogatják a boltunkat, és hogy a sikereinkkel, életünkkel példát mutathatunk másoknak, akik viszik a hírünket tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
100 nap alatt több mint 63 ezer megmentett termék – így működik Magyarország első élelmiszer-outletje
A Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET-ben a közeli lejáratú vagy csomagolássérült termékek akár 70 százalékkal olcsóbban is megvásárolhatók, miközben több tonnányi élelmiszer menekül meg a kidobástól.


Az élelmiszer-pazarlás világszinten is égető probléma, de szerencsére egyre több hazai kezdeményezés mutat példát arra, hogyan lehet ezt a mindennapokban is kezelni. A budapesti Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET – Magyarország első élelmiszer-outletje – száz napos működése alatt bebizonyította, hogy a fenntarthatóság és a kedvező árak nem zárják ki egymást, sőt, kéz a kézben járhatnak.

Az eredmények önmagukért beszélnek: több mint 63.000 terméket mentettek meg a pazarlástól, ami 16,6 tonna élelmiszert jelent.

Ez a mennyiség 44 tonna szén-dioxid kibocsátásának elkerülésével egyenértékű – vagyis akkora megtakarítás, mintha egy átlagos magyar család 17 évnyi áramfogyasztását spórolták volna meg.

A vásárlók sem jártak rosszul: az outlet áraknak köszönhetően 21.737.043 forint maradt a pénztárcákban –

ez átlagosan 300–400 forint megtakarítást jelent termékenként,

miközben minden árucikk a jól ismert PRÍMA-minőséget képviseli.

A PRÍMA OUTLET kínálata naponta változik:

a polcokra csomagolássérült, közel lejáró, túlkészletezett vagy szortimentfrissítésből kikerülő termékek kerülnek, akár 70%-kal olcsóbban.

Az üzlet így egyszerre kínál okos, fenntartható és pénztárcabarát alternatívát a tudatos vásárlóknak.

„A PRÍMA OUTLET egyszerre nyújt kedvező árakat, magas minőséget és fenntartható megoldást az élelmiszer-pazarlás ellen. Büszkék vagyunk arra, hogy rövid idő alatt kézzelfogható eredményeket értünk el: több tízezer termék kapott új esélyt, a vásárlóink pedig több millió forintot spóroltak meg.” – mondta Breier Péter, a vállalat tulajdonosa.

Segítség a rászorulóknak is

A fenntarthatóság azonban nem áll meg az üzlet polcainál: a századik működési napon a Breier Cégcsoport bejelentette, hogy a Récsei Centerben található Príma szupermarket együttműködési megállapodást kötött a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel. Céljuk az, hogy az élelmiszer-pazarlás csökkentése mellett, közvetlen segítséget nyújtsanak a nehéz helyzetben élő családoknak is.

A PRÍMA OUTLET mögött álló Breier Csoport több mint 30 éve meghatározó szereplője a hazai élelmiszer-kiskereskedelemnek. A családi tulajdonban lévő vállalat jelenleg 26 üzletet üzemeltet Budapesten és Pest megyében, és elkötelezett a minőség, az innováció és a közösségi értékteremtés mellett.

A PRÍMA OUTLET első száz napja megmutatta, hogy az élelmiszermentés nemcsak egy jó ügy – hanem mindannyiunk közös jövőjének kulcsa.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Orvosi bravúr: aranybevonatú, személyre szabott pacemakert kapott egy beteg Pécsen
Az országban elsőként a A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján ültettek be ilyen pacemakert, amelyre eddig világszinten is csak nagyon kevés példa volt.


Itthon eddig példátlan beavatkozást hajtottak végre a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján: októberben az országban elsőként ültettek be aranybevonatú pacemakert.

Ez azért is komoly bravúr, mert a nemzetközi szakirodalomban is csak elenyésző számú hasonló beavatkozásról számoltak be ezidáig.

A klinika közleménye szerint a beavatkozásra egy különleges eset kapcsán volt szükség: a beteg a hagyományos, titántartalmú generátorral szemben túlérzékenységi reakciót mutatott. A titánérzékenység egy rendkívül ritka állapot, amelynek kapcsán a szervezet allergiás reakcióval reagál a beültetett eszközzel szemben.

A pacemaker-generátort egyedileg, a beteg alapbetegségének megfelelően gyártották le részletes kivizsgálást követően.

A piacon nem is érhető el ilyen eszköz, hiszen minden esetben a beteg kórtörténetének részletes elemzését követően gyártják le, majd ültetik be. A speciális aranybevonat megakadályozza, hogy a beteg szervezete allergiás reakcióval reagáljon a beültetett generátorral szemben.

A közleményben azt is írják, hogy

a pacemaker-generátor nem csak összetétele miatt számít különlegesnek, hanem jól példázza azt is, hogy a modern orvoslás egyre inkább a személyre szabott ellátás irányba halad.

„A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikájának célja, hogy hazai és nemzetközi szinten élvonalbeli terápiás megoldásokat kínáljon betegeinek – az egyéni különbségek és a magas szintű szakmai gondoskodás szem előtt tartásával” – írták.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Több mint egymillióan voltak kíváncsiak a magyar pavilonra Japánban
A magyar megjelenés az Expó központi témájához egyedi módon kapcsolódott, a figyelmet a hagyományokra, az ember és a természet harmóniájára, valamint a múlt értékeiből építkező jövő gondolatára irányítva.


A magyar részvétel minden szempontból sikertörténetnek bizonyult: közel 70 kulturális programmal, több mint 80 szakmai és üzleti rendezvénnyel, 46 ezer éttermi és 2250 protokollvendéggel, valamint kézzelfogható turisztikai eredményekkel zárta Magyarország a fél éves oszakai bemutatkozását.

Élő Népzenei Előadás a Pavilon Szívében

A Magyar Pavilon központi élményét az állandó élő népzenei előadás jelentette, amely 184 napon át negyedóránként várta a látogatókat. A program keretében 21 énekesnő naponta 43 alkalommal szólaltatta meg a magyar népdalokat.

Az előadás összesen 7848 alkalommal csendült fel – több mint 58 000 percnyi élő műsort ajándékozva a közönségnek. A magyar népzene, a viseletek és az előadók közvetlensége különleges atmoszférát teremtett: a látogatók a pavilonba belépve nemcsak hallhatták, hanem át is élhették a magyar hagyományok lüktetését.

A Magyar Konyha Diadala

A Magyar Pavilon étterme a világkiállítás egyik legnépszerűbb vendéglátóhelyévé vált. A Miska Kitchen & Bar hat hónap alatt 46000 vendéget fogadott, napi mintegy 250 főt.

A kulináris sikerek számokban:

Gulyáslevesből: 18 600 adag

Hortobágyi palacsintából: 17 000 adag

Somlói tekercsből: több mint 4100 adag, azaz 164 méternyi desszert készült – ez több mint másfél futballpályányi édes élmény.

A magyar ételek iránti érdeklődést jól mutatja, hogy sok látogató már reggel 8:55-kor, közvetlenül az Expó nyitását követően beállt a sorba, hogy biztosan bejusson az étterembe, amely hivatalosan 13 órakor nyitott.

Tradíció Kézműves Formában

A pavilon harmadik emeletén 22 héten át kézműves foglalkozások várták az érdeklődőket, amelyek végig teltházzal működtek. Összesen 11 tradicionális magyar mesterség mutatkozott be, köztük a nemezelés, a gyékényfonás és a kékfestés. A látogatók saját kezűleg készíthettek el kisebb tárgyakat, miközben megismerkedhettek a magyar kézművesség aprólékos technikáival.

Kultúra, Üzlet és Diplomácia

A Magyar Pavilon az Expó egyik legaktívabb országpavilonjaként zárt:

Kultúra: Közel 70 koncertet szervezett 50 magyar fellépővel, csaknem 600 művész és stábtag közreműködésével. Ezzel Magyarország a harmadik legtöbb kulturális programot bemutató országként zárta a világkiállítást, bemutatva hazánk zenei örökségének sokszínűségét a klasszikus, népi és kortárs műfajokban egyaránt.

Üzleti és Szakmai Rendezvények: 84 szakmai és üzleti rendezvény valósult meg hat különböző helyszínen, köztük a pavilon Community Centerében és az Expó ikonikus Női Pavilonjában, ahol Magyarország szervezte a legtöbb eseményt. Összesen 31 magyar vállalat mutatkozott be a japán partnerek előtt, ami új gazdasági és turisztikai együttműködések alapját teremtette meg.

Diplomácia: A pavilon 2250 protokollvendéget fogadott, 440 delegáció tagjaként. Tiszteletüket tették a japán császári család tagjai, de a vendégek között volt Nobel-díjas, államfő, kormányfő, olimpikon, nagykövet, tiszteletbeli konzul és püspök is.

Turisztikai Eredmények és Jövő

A pavilon nemcsak megszólította, hanem inspirálta is a japán közönséget – a kulturális jelenlét érzékelhetően erősítette Magyarország turisztikai vonzerejét.

„A világkiállítás ideje alatt 19 százalékkal nőtt a Magyarországra beutazó japán turisták száma 2024 azonos időszakához képest. A magyar bemutatkozás hidat épített a két nemzet között: élményt és inspirációt adott mindazoknak, akik az expós látogatásukat követően személyesen is szerették volna felfedezni hazánkat. A kulturális jelenlétnek ez a formája hosszú távon erősíti Magyarország imázsát a szigetországban.”

Kristó Ákos miniszteri biztos

A Magyar Pavilon a „Múltunk nélkül jövőnk sincs” gondolat jegyében épült, és az elmúlt fél év során méltó módon képviselte Magyarország értékeit. A látogatók számára a pavilon nem csupán építészeti különlegesség, hanem egy érzelmi és kulturális utazás is volt – lenyomata annak, hogy a fenntartható jövő kulcsa a természethez és hagyományainkhoz való visszatérésben rejlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Mi köze a Túró Rudinak a babaváráshoz? Németh Nóri, a PregHello applikáció megalkotója elárulja nekünk
Saját várandóssága adta az ötletet Németh Nórinak az ingyenes applikációhoz, amit ma már több tízezer kismama használ a babavárás időszaka alatt és után.


Nem ritka, hogy sok nőt megihlet az anyaság, a babavárás, sokan ebben az időszakban találnak rá önmagukra, kezdenek új dolgokba, váltanak karriert, vállalkozást alapítanak. Németh Nórival, a PregHello applikáció megálmodójával és tulajdonosával is pontosan ez történt: észrevette, hogy nincs olyan magyar nyelvű információgyűjtemény a piacon, ahol a kismamák egyszerűen, gyorsan, átláthatóan és nem utolsósorban szórakoztatóan tájékozódhatnak, ezért úgy döntött, készít egyet ő maga. Nóri a mára rendkívül népszerűvé vált alkalmazás megszületéséről, a további célokról és tervekről mesélt nekünk.

  • SZMO: Hogyan született meg a PregHello ötlete, és mik voltak az első lépések, amiket megtettél, hogy applikációt fejleszthess?

Németh Nóra: Amikor elszántam magam, hogy összerakok egy olyan tartalomcsomagot, ami segíti a kismamákat, akkor fogtam egy A4-es lapot és elkezdtem összeírni, hogy milyen információk segítenének engem és más várandós kismamákat. Az alkalmazás fejlesztése ugyan csak akkor kezdődött el, amikor a kisfiam bölcsis lett, de addigra elég jól összeállt az első verzió tartalma.

A kezdetektől fogva fontos volt számomra, hogy a kismamák hiteles forrásra támaszkodhassanak, így szakmájukban elismert és aktívan dolgozó egészségügyi szakemberek validálták és a mai napig is folyamatosan aktualizálják az alkalmazásban szereplő összes tudásanyagot.

  • SZMO: Volt személyes élményed, ami inspirálta a fejlesztést?

 Németh Nóra: Azt gondoltam magamban: „Milyen jó lenne, ha lenne egy olyan platform, ami kifejezetten a magyar viszonyokat tükrözi.” Országonként ugyanis teljesen eltérőek a javaslatok, így szerintem nagyon fontos, hogy kifejezetten az itthoni viszonyokat vegyük figyelembe a magyar kismamák számára. Magába az applikációba is rejtettem pár személyes élményt.

A várandósság heteit az applikáció főként gyümölcsökhöz hasonlítva mutatja, a kismamák lelkesen mutatják mindig a párjuknak, hogy az adott napon épp milyen gyümölcs méretének felel meg a kisbabájuk. Van két dolog azonban, amik kifejezetten személyes emlék miatt kerültek be az appba..

A Playmobil figura a férjem nagy kedvence, és egyik alkalommal, miután az orvostól jöttünk haza, vidáman vette észre, hogy amekkora akkor volt a kisbabánk, teljesen megegyezett a kezében tartott Playmobil figura méretével. Ugyanígy a túró rudi a  a 14. hétnél szerepel. Én nagy túró rudi rajongó vagyok és a túró rudi hossza pont akkora, mint ebben a korban a magzat mérete. Lemértük vonalzóval.

  • SZMO: Mi volt a legnagyobb kihívás az applikáció fejlesztése és működése során?

Németh Nóra: Mindig vannak kisebb dolgok, amikkel meg kell küzdeni, amiket helyre kell hozni, mielőbb meg kell oldani. A rendszerhibák, illetve a határidők betartása, az ezekre való állandó koncentráció az, ami számomra nehézség, ez persze nem a legszórakoztatóbb része a dolognak. Nem volt könnyű olyan szakembereket, fejlesztőket találni, akikkel kifejezetten jó együtt dolgozni és nem csak értenek a dolgukhoz, de emberileg is könnyen megértetik magukat és gördülékeny velük a közös munka. De szerencsére találtunk megfelelő munkatársakat, és a szakértők, akikkel együttműködünk az egyik legfontosabb mozgatórugói a gépezetnek. Tőlük leszünk igazán hitelesek és naprakészek.

Szakértőink között találunk szakorvost, nőgyógyászt, gyermekápolót, védőnőt, pszichológust, bábát, szülésznőt, gyógytornászt, szonográfust, diabetikust, mentőtisztet, szülésznőt és visszérspecialistát is.

Úgyhogy azt hiszem joggal mondhatom, hogy tényleg minden területre odafigyelünk és profi, hiteles forrásból adunk információt a kismamáknak.

Szerencsésnek érzem magam, mert tudom, hogy sokan, akik vállalkozásba kezdenek, eljutnak egy olyan ponthoz, amikor  el kell dönteniük, hogy megéri-e folytatni, vagy nem. Nálam nem volt ilyen pont, mindig tudtam, hogy mit szeretnék a PregHellóval. Viszont egyértelműen szükség van néha pihenésre, megújulásra, mert azért el lehet  fáradni a vállalkozásvezetésben.

  • SZMO: Mikor érezted először azt, hogy az applikáció sikeres, mikor gondoltad, hogy „Igen, pontosan ezt képzeltem el, megcsináltuk”! ?

Németh Nóra: Az alkalmazás létrejötte után két héttel. Ugyanis szinte azonnal letöltötte 2500 kismama, ez pedig egyértelmű visszajelzés volt számomra, hogy mekkora szükség volt már itthon egy ilyen platformra. Amire pedig nagyon büszke voltam akkor is és most is, hogy ezek a kismamák nem csak letöltik és használják az applikációt, de visszajelzést is adnak folyamatosan.

Már az elején is rengeteg pozitív üzenetet kaptunk, de ami nekem külön öröm, hogy javaslatokat, ötleteket írnak, ami mind hozzájárul ahhoz, hogy megfelelően fejlesszük az alkalmazást és minél inkább kielégítsük a felhasználók igényeit. Ez pedig nagyon nagy érték.

Ha már visszajelzés: számomra például az egyik legkedvesebb a MAVE-hoz (Magyar Védőnők Egyesülete) kapcsolódik, akik előszeretettel ajánlják a PregHellót a kismamáik számára, ez pedig szakmailag is egy szuper elismerés.

  • SZMO: Mi volt az eddigi legnagyobb mérföldkő az applikáció életében?

Németh Nóra: Majd most jönnek az igazi mérföldkövek! De eddig az applikáció „kistestvérének”, a BabyHellónak a létrejötte volt különös jelentőségű. Ez az app is egyre népszerűbb, ezt is már több ezer kismama töltötte le itthon, így erre mindenképp büszke vagyok.

De említhetem mérföldkőként  az idén ősszel első alkalommal megrendezésre kerülő Babaváró fesztivált, amit már elképesztően várok! Tényleg egy igazi jó hangulatú, szakmai, ám vidám és színes, közösségépítő fesztiválra készülünk, ami úgy gondolom, hogy más lesz, mint az eddig itthon megrendezett baba-mama expók.

Preghello Babaváró fesztivál - Írd be a naptárba már most!

A fesztivált szeptember 13-án, szombaton egy gyönyörű helyszínen, az Eiffel Műhelyházban rendezik meg és a szervezők nem titkolt célja, hogy egy olyan közösségi élmény legyen ez a nap, ahol minden kismama és kispapa jól érzi magát és az eseményről magabiztosan és boldogan távozzanak.

Jegyvásárlás és részletek: www.preghello.com

  • SZMO: És mit gondolsz, maga az applikácó miben különbözik akár az itthoni, akár a külföldi alkalmazásoktól?

Németh Nóra: Amellett, hogy kifejezetten a magyar viszonyokat tükrözi, amit meglehetősen hiányoltam, átláthatóra, letisztultra terveztük az alkalmazást, amiben nincsen felesleges s töltet és forgatag, amiben el tudna veszni a kismama.

  • SZMO: Milyen terveitek vannak a jövőre nézve a PregHellóval?

Németh Nóra: Minden folyamatosan változik, én inkább közeli célokat szoktam kitűzni elsősorban, mint például amilyen a fesztivál is. De mindenképpen tervben van, hogy szeretnénk külföldi piac felé is nyitni, létrehozni a PregHellót több nyelven is, jelenjünk meg minél több helyen. De mindennek meg van a maga ideje, én ebben nagyon hiszek. A BabyHello és a fesztivál is pont akkor valósult meg, amikor itt volt az ideje, és biztos vagyok benne, hogy ezek a tervek is a megfelelő időben fognak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk