SIKERSZTORIK
A Rovatból

Az iskolások kedvenc ragasztójának sikertörténete, ami egy magyar családhoz köthető

Az a bizonyos kenőfejes, ami a 90-es években oly sokunknak az egyik fő segédeszköze volt a technika és rajz órákon, és a mai napig az is, csak már más csomagolásban. Ez a Nebulo ragasztó, ami 100%-ban magyar és nagyon családi történet.

Link másolása

Mi is az a PandArte blog? Bánhidi Dóra több mint három éve a fejébe vette, hogy minden olyan dolgot megismertet a világgal, ami kreatív ötletből született. "Blogomon rengeteg hazai tervezőről, innovatív ötletről, helyről és designról írok, mert ezzel szeretném inspirálni az embereket arra, hogy megtalálják önmaguk 'ajándékát', vagyis azt, hogy ők miben a legkreatívabbak" - írja Dóra.

Hogy miért tetszik ennyire a Nebulo története? Mert a 80-as években, amikor még nem lehetett olyan könnyen és szabadon vállalkozni, a startup fogalma még nem is létezett és sokkal szűkösebbek voltak a lehetőségek, Lőrincz Miklós vegyészmérnök nagyon bátran és eltökélten mégis saját vállalkozásba kezdett! Egyszerűen nem tudott és nem is szeretett volna alkalmazkodni ahhoz, hogy nem a megfelelő tudású emberek ültek vezetői székekben, ambíciói és tehetsége viszont volt, így 1983-ban ( én abban az évben születtem ) úgy döntött, hogy GMK keretein belül saját vállalkozásba kezd. Kifejlesztett egy Magyarországon akkor még egyedi ragasztó receptet, saját maga épített egy ragasztó töltő gépet, majd elkezdte gyártani a Nebulo oldószermentes folyékony papírragasztót.

Bencével, Miklós egyik gyermekével beszélgettem erről a sikersztoriról és a Nebulo márkáról, ami a több mint 30 év alatt elképesztő fejlődéseken ment keresztül, és mára már sokkal több egy úttörő ragasztónál.

- Milyen termékek készültek eleinte?

- 1983-tól 1986-ig a ragasztó műanyag olajozóflakonba került töltésre, ez persze nem volt a legideálisabb a felhasználás szempontjából, így szinte egy időben az 1983-as indulással megkezdődött a csomagolás fejlesztése. 1986-ra készült el a kenőfejes kivitel 65 grammos kiszerelésben. A termék egyedülállónak számított a magyar piacon, így rövid idő alatt óriási népszerűségre tett szert a diákok és szüleik körében is.

Bal oldalt az a bizonyos olajozó flakonos megoldás. Középen az a Nebulo ragasztó, amiből mi is elhasználtunk jó pár dobozzal, amíg az iskolapadot koptattuk. Jobbra a mai, modern külső.

- Miért lett akkora siker a szülők körében?

- A Nebulo volt Magyarországon az első iskolai ragasztó, ami nem tartalmazott semmiféle egészségre káros anyagot, ruhából ki-, bőrről lemosható volt.

A gyermek, ha összekente a ruháit, meleg vízzel ki lehetett mosni és a ruha nem ment kárba, a szülők nagy-nagy örömére. Kenőfejének köszönhetően könnyen lehetett adagolni, majd elkenni a ragasztót.

(Én kiegészítésként hozzátenném, hogy nem bántotta az orrunkat sem, szemben a jó öreg csípős szagú és mérgező technokollal! )

- Ti, a gyerekek, mikor csatlakoztatok be a családi vállalkozásba?

- Tulajdonképpen kétszer. Első alkalommal egészen fiatalon, hiszen már 9-10 éves korunktól nyári szünetekben be-besegítettünk a termelésbe, vagy az autó készáruval megrakásába, ha azt a szükség megkívánta. Nem kellett messzire menni, mert családi vállalkozáshoz illően a családi házunk alsó szintjén folyt a termelés. Ez így is ment a 90-es évek végéig, majd szünet következett, bátyám is én is a saját utunkat jártuk. 2011-ben apu úgy döntött, hogy nyugdíjba megy. Felajánlotta nekünk a vállalkozás továbbvitelét, így Áronnal, a bátyámmal megalapítottuk a Nebu Trade Kft-t, ami 2012. január 01-től folytatatta a Nebulo ragasztók gyártását, és a márka építését.

Áron és Bence

- Milyen fontos fejlődéseken ment keresztül a Nebulo? Mik a vállalkozás mérföldkövei?

- Az első fontos mérföldköveket érintettük korábban.

1983-as indulás, 1986-ban a kenőfejes kivitel megjelenése, ami 1992-ben kiegészült a 45 grammos kiszereléssel. Ide lehet még sorolni az 1996-os műanyagos gép beszerzéseket, hiszen azóta minden műanyag csomagoló eszközt magunk gyártunk. Majd a 2011/2012-es generációváltás.

A generációváltást követően a mérföldkövek mondhatni elkezdtek sűrűsödni. 2012-ben egységes, új arculat született és bővült a ragasztó kínálatunk.

Ami még komoly lépés volt, hogy 2014-ben bemutattuk az első színező termékeket. Ez azért volt fontos, mert ezzel a

Nebulo megindult azon az úton, hogy egy ragasztó márkából iskolaszer márkává fejlődjön! 2018-ban új, modern telephelyet építettünk zöld mezős beruházással Nagytarcsán, illetve gyártó gép parkunkat bővítettük.

Tavaly újabb arculatváltás következett, amellyel megjelentünk a frankfurti Paperworld kiállításon, ahol sikerült lengyel viszonteladót találnunk, így megkezdődött a Nebulo termékek export értékesítése. Idén elindult a gyurmaragasztónk hazai gyártása, amit 5 éves előkészítő munka előzött meg, sok minden történt 2012 óta, de talán erre vagyok az legbüszkébb, hogy újabb terméket gyártunk idehaza.

- Miért éppen iskolaszerekkel bővült a kínálatotok?

- A Nebulo szó, így a márkánk kisdiákot jelent, ragasztóinkat is sokat használják az iskolában, ebben a célcsoportban ismert, ezért úgy döntöttünk, hogy a portfóliónkat iskolaszerekkel bővítjük, azzal a céllal, hogy a Nebulot ragasztó márkából iskolaszer márkává fejlesszük. E mellett szólt az is, hogy a piacon azt láttuk, hogy nagyon kevés a jó minőséget kínáló, de mégis kedvező áron elérhető, megfizethető márka/termék. Így azt gondoltuk, ha mi ezt tudjuk kínálni, az sikert hozhat az erős verseny ellenére.

2014-ben bevezettük a piacra első színező termékeinket, temperát, vízfestéket, színes ceruzát, zsírkrétát, olajpasztellt és filctollat. Ekkor jelent meg a csomagoláson a kis Nebulo figura, ami a 2019-es arculatváltásig minden színező termék csomagolásán visszaköszönt. Az első termékek sikert arattak, így azóta is ezen az úton haladunk, minden évben bővült iskolaszer kínálatunk. Mára a termékszortimentünkben megtalálható számos színes ceruza, grafit ceruzák, víz- és tempera festékek, ecsetek, filctollak, gyurmák, zsírkréták, ollók, körző, vonalzókészlet, hibajavító rollerek, szövegkiemelők, és természetesen a ragasztók.

Az idei évben is sok újdonság érkezik a szezonra: radírok, tolltartók és hegyező, cikkszámaink száma közelíti a 90-et. Azt gondolom, hogy mára elértük a célunkat, és elmondhatjuk, hogy a Nebulo iskolaszermárkává fejlődött!

- Minden gyártási folyamat itthon zajlik?

- A kenőfejes ragasztóink kezdetek óta itthon készülnek. Ahogy korábban említettem, 1996 óta a műanyag csomagoló eszközöket is saját fröccsöntő- és flakonfújó gépeinkkel gyártjuk. Idei évtől gyurmaragasztónkat is nagytarcsai üzemünkben állítjuk elő, nagy örömünkre, hiszen sok éves fejlesztés eredménye ez. Édesapánk több száz receptúrát kevert ki, mire elérkeztünk a végtermékhez, mert egy minőségileg kiváló árut szerettünk volna. A gyártósor egyedi gyártású, amelyet egy magyar cég fejlesztett ki kifejezetten erre a feladatra.

Ennyiféle terméket - ami ma megtalálható a kínálatban - itthon gyártani csak hatalmas beruházással lehetne, amire egy hozzánk hasonló családi vállalkozásnak nincsenek forrásai. Így a termékek bérgyártásban készülnek Kínában, Thaiföldön, Malajziában és Szerbiában. Ez egyébként az egész iskolaszer piacot jellemzi, szinte minden gyártó ugyanezt teszi, még a legnagyobb, leghíresebb világmárkák is így járnak el. Mindenkinek vannak saját gyártású termékei, és vannak amelyeket arra szakosodott más gyártókkal gyártat. Mi termékeink között is van sok olyan, ami olyan gyárban készül, ahol nálunk sokkal drágább, felénk pozícionált termékek is készülnek, tőlünk kvázi ugyanazt kapja a vásárló, csak jelentősen kedvezőbb áron és más csomagolásban.

A gyártókat nagy gondossággal választottuk ki, a legtöbb gyárban, ahol készülnek a termékeink jártunk. Termékeinket magyar, akkreditált laborban bevizsgáltattuk, hogy biztosak lehessünk abban, hogy megfelelnek az EU-s szabványoknak, gyermekekre káros anyagokat nem tartalmaznak.

Fontosnak tartjuk ugyanakkor a hazai gyártás folyamatos fejlesztését, ebben látjuk a jövőt, hisz ebben nőttünk fel.

Otthonról azt hoztuk, hogy a gyártással teremtünk igazi hozzáadott értéket, ott van mögötte a komplett értéklánc, a sok beszállító, akiknek szintén üzletet jelent, ha mi itthon gyártunk valamit.

Terveink között szerepel újabb termékek itthoni előállítása, ahogy a gyurmaragasztónk gyártását is „hazahoztuk” Malajziából. Ez persze sajnos lassú folyamat, mert hosszú fejlesztéssel és jelentős beruházással jár, de most is haladunk, vannak ötletek.

- Mik a nagy közönség kedvencek?

- Az összes termék a „saját gyermekünk”, így mit is mondhatnék, nem illik senkit kedvencként kiemelni.

Viccet félretéve, ha arra vonatkozik a kérdés, hogy nekünk mi a kedvenc termékünk, akkor arra azt mondhatom, hogy számunkra mindig azok a termékek lesznek a legkedvesebbek, amelyeket itthon, magunk gyártunk. Ezek közül pedig mindig ki fog emelkedni a kenőfejes ragasztó, hiszen azzal indult minden, úgy is szoktam hívni, hogy az „Ősnebulo”.

Ha a piacot nézzük, akkor mindenképpen kiemelendők a temperáink és a ragasztóstiftjeink. Import termékek közül ezekből érjük el a legmagasabb forgalmat, és azt gondolom ezeknek a legmagasabb a piaci részesedése is. Mindkét termékből nagyon sokat adunk el, ami annak köszönhető, hogy a termékek kiváló minőségűek kedvező ár mellett, indulásuk óta nagyon népszerűek.

- Mik a közeljövőbeli terveitek?

- Sok új termék érkezik a következő hetekben. Az előttünk álló nyár egyik legfontosabb feladata, hogy ezeket minél sikeresebben be tudjuk vezetni a piacra. Ez nem lesz könnyű feladat, hiszen a világban kialakult helyzet miatt jelentős késéssel érkeznek be. Ettől független bizakodóak vagyunk, mert vannak köztük olyan kuriózum termékek, amiktől nagy sikert remélünk, izgatottan várjuk, hogy beérkezzenek végre.

Legfontosabb célként gyártókapacitásunk kihasználtságának növelését tűztük ki idei évre. Keressük az együttműködéseket, hogy más gyártóknak gyártsuk a saját márkájukkal az itthon gyártott termékeinket. Ez kiváló lehetőséget ad export forgalmunk növelésére. Egy holland cég részére már gyártottunk is gyurmaragasztót, egész áprilisban nekik termeltünk. Remélem sok hasonló együttműködést tudunk kialakítani a közeljövőben.

Ha szeretnél megismerni még több fiatal, magyar designert, akik szuper dolgokat alkotnak, keresd a PandArte blogot a Facebookon és az Instagramon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
A boldog gyerekekből lesznek sikeres felnőttek – fesztivállal ünnepelt a Csányi Alapítvány
A Csányi Alapítvány immár 19 éve támogatja a nehéz anyagi helyzetben lévő családok tehetséges gyermekeinek oktatását. Prioritásuk az idegennyelv-tudás és az informatikai ismeretek fejlesztése.

Link másolása

Több mint 600 támogatott, 105 diploma, 606 nyelvvizsga, 246 informatikai bizonyítvány. Csak néhány eredmény, amit a 19 éve működő Csányi Alapítvány és az általa mentorált fiatalok elértek.

Az alapítvány valódi sikere a számok mögött, a személyes történetekben rejlik – hangzott el Zánkán az Alapítvány által szervezett idei Életút Fesztiválon. A kiemelkedő informatikai és idegen nyelvi képzések mellett a végzett fiatalok a megszerzett kapcsolati tőkét, a közösség erejét tartják a legfontosabbnak. Nemcsak a Csányi Alapítvány nagykorú már, hanem egyre több mentoráltból vált olyan fiatal felnőtt, akik büszkén támaszkodhatnak az alapítvány segítségével megszerzett tudás mellett egymásra, „Csányisokra” is.

„Ha ki is repültem a kertből, mindig mikor visszatértem tudtam hozni olyan magokat, amiktől szebb lett a kert, a közösség” – így foglalta össze Járay Bianka, hogy mit jelent a Csányi Alapítvány mentoráltjának lenni. Biankát 2008 óta, 10 éves korától támogatja a Csányi Alapítvány. Idén három nyelv ismeretével és két diplomával búcsúzik a programtól. Kiemelkedő teljesítményét az Életút Fesztiválon Ágoston Attila-díjjal jutalmazták.

A siker kulcsa: nyelvtudás és informatika

A munka világába történő sikeres belépéshez manapság nélkülözhetetlen a használható idegennyelv-tudás.

A Csányi Alapítványnál a nyelvi órák, az alapítványi versenyek, a táborozások, valamint a külföldi önkéntesek bevonása mind azt a célt szolgálja, hogy a fiatalok ne csak nyelvvizsga bizonyítvánnyal, hanem használható nyelvtudással rendelkezzenek.

A Csányis diákok 2008 és 2023 között összesen 606 sikeres nyelvvizsgát tettek.

A nyelvtudás mellett Dr. Csányi Sándor alapító az Alapítvány létrehozásakor prioritásként határozta meg az informatikai tudás bővítését.

A mentorált fiatalok eddig 246 komplett informatikai vizsgabizonyítványt szereztek. Oktatásuk ezzel nem zárul le, további informatikai képzéseken is részt vehetnek. A digitális kultúra fejlesztése érdekében az első kísérleti év jó tapasztalatai alapján több Közösségi Házban is elindult a Maker’s Red Box projektek használata. Kaposváron immár második éve járnak a diákok a Digitális Tudásközpontba, ahol először a Szuperhősök, most pedig a Jövő városa projekt keretében ismerkednek a tudomány és a technológia újdonságaival.

Mohácson és Pécsett már a mentorok és az informatikai fejlesztők tanulták meg a kidolgozott tananyagok használatát. Mohácson a Jövő Városa, Pécsett a Global Warning projektben dolgoznak a diákok, mindenütt nagy sikert arat a program, hisz olyan készségeket fejleszt, amelyek a tanulás minden színterén kamatoztathatóak.

A gyerekek olyan eszközökkel ismerkednek meg a program során, mint a 3D nyomtató, lézervágó, megtanulják a mikrobit-ek programozását és alkalmazási területeit.

S ami a legfontosabb készség: megtanulnak közösen gondolkodni és együttműködni.

Jászberényben projektmunka keretében évek óta Lego-robot programozást is tanulnak a gyerekek, évről évre sikeresen szerepelnek az országos robotika versenyen.

Legfrissebb büszkeségük, hogy a Jász Stones csapat, vagyis a jászsági lego-programozók a FIRST LEGO League verseny 2024. évi országos döntőjében elért helyezésükkel – melynek része az innovációért járó különdíj is – kivívták a jogot, hogy Sydneyben a Macquarie Egyetemen megrendezésre kerülő Ázsiai, Csendes-óceáni Nyílt Bajnokságon induljanak 2024 nyarán.

Az Alapítvány további informatikai képzései: számítógépes grafika működik Nagybajomban, animációkészítés Kaposváron, 3D-s nyomtatás programozására van lehetőség Pécsett, professzionális Fotós Klub működik Szegeden.

A közösség ereje

Jelenleg hét Közösségi Házban – Jászberény, Nagybajom, Kaposvár, Pécs, Mohács, Szeged, Szentes - 21 tehetséggondozó csoportban több mint félezer hátrányos helyzetű diákot segít a Csányi Alapítvány az általános iskola 5. osztályától egészen az egyetem befejezéséig, vagy piacképes szakma megszerzéséig.

A támogatottak száma 2021 óta éves szinten meghaladja az 500 főt, a testvéreket és családtagokat is figyelembe véve több mint 1500 főt pártfogol folyamatosan az Alapítvány.

Az Életút Programot az idei évig 86 fiatal teljesítette sikerrel, idén további 19 fiatal búcsúzik ünnepélyesen, köztük négyen szakmai végzettséget, 15-en pedig diplomát szereztek. Mára nemcsak az Alapítvány lett nagykorú, hanem egyre több az olyan fiatal felnőtt, akik a támogatásnak köszönhetően megszerzett tudás és tapasztalat birtokában sikeresen állják meg a helyüket a nagybetűs életben. A program sikerét mutatja, hogy a végzettek közül egyre többen maradnak közel az Alapítványhoz és segítik a mostani fiatal mentoráltakat.

„Van 500 olyan barátom, akikben feltétel nélkül megbízok. Tudom, hogy ahogyan én is, ők is magas színvonalon művelik szakmájukat, munkájukat és bármikor számíthatunk egymásra” – mondta Szabó Gábor László, az Alapítvány Gyermekparlamentjének korábbi elnöke, az Alumni szervezet egyik alapítója, aki már maga is mentorál végzés előtt álló alapítványi fiatalokat.

Ezt a szellemiséget, a „Csányisok” összetartását emelte ki a kuratórium elnöke, Csányi Erika is: „Nemcsak a megszerzett tudás és a tanulás az érték, hanem a boldog gyermekkor is, mert ez vezet a sikeres, harmonikus felnőttkorhoz. Azt pedig még nagyobb öröm látni, hogy sokan igyekeznek visszaadni a közösségüknek a megszerzett tudást és tapasztalatot. Ezek a példák mutatják, hogy “Csányisnak” lenni nem a végzettségről szól, hanem egy szellemiség, ami egész életében elkíséri azokat, akik a részesei.”

A cél a legteljesebb tudás biztosítása

Az Alapítvány célja, hogy az élet lehető legtöbb területén nyújtson képzéseket a mentoráltjainak.

„A tehetség önmagában nem elegendő a sikerhez, kemény, kitartó munkára is szükség van. Az elmúlt közel két évtizedben elért eredmények alapján az Alapítvány működését alapítóként jó befektetésnek minősítem, amit visszaigazol a Nobel-díjas magyar tudós, Dr. Karikó Katalin elismerő támogatása is.” – mondta Dr. Csányi Sándor.

A fejlesztő munka támogatására 2021-ben Dr. Karikó Katalin a Széchenyi-díjjal járó pénzjutalom felét, 10 millió forintot juttatott a Csányi Alapítványnak. A támogatás összegét a támogató kérésének megfelelően a diákok természettudományos ismereteinek bővítésére, illetve kutatásokra fordították. A program eredményeit látva Dr. Karikó Katalin 2023-ban ismét támogatta az Alapítványt, ezúttal 10 ezer euróval.

Ennek felhasználásával ebben az évben is megrendezték a természetismereti tudást bővítő programokat, továbbá a kutatásokhoz szükséges eszközöket és anyagokat szereztek be. A támogatásból megvalósuló programokról, kutatásokról idén már a második kiadványt jelentette meg az Alapítvány.

A munka nem áll meg

2024-ben Kaposváron, Szegeden, valamint Mohácson és környékén a márciusban megtartott beválogatások alapján összesen 45 újabb kisdiák felvételére tesznek javaslatot a Kuratóriumnak az Életút Programba. Ezzel a támogatottak jelenlegi létszáma továbbra is meghaladja az 500 főt. Az ő fejlődésüket 21 főállású mentor, 54 fejlesztőtanár és 41 önkéntes, köztük 3 fő külföldi önkéntes segíti.

Link másolása
KÖVESS MINKET: