SIKERSZTORIK
A Rovatból

A magyar grafikus, akit a világ leghíresebb metálbandái kérnek fel

Kézzel jobb, őszintébb dolgokat lehet csinálni – vallja Sallai Péter.

Link másolása

A zenészként is ismert Sallai Péter kitanulta a szakma alapjait, majd a Galaktika magazinnak és ismert magyar zenekaroknak rajzolt borítókat. Aztán egyszer csak azon kapta magát, hogy olyan külföldi zenekaroknak dolgozik, amelyeken felnőtt, jelenleg pedig a Hammerfall színpadtervén dolgozik.

Péter mesél az ihletről, alkotói módszerről és arról, hogy sosem tudja, mire kel fel másnap, már ha egyáltalán lefekszik addig.grafikus1

Milyen szakmai előképzettséggel, tanulmányi múlttal vágtál bele a grafikusi munkába?

Természetesen a rajzolás, mint tevékenység az egész életemet végigkíséri, és ahogy ez lenni szokott, már egész korán kezdődött. A középiskola volt az a hely, ahol igazán elkezdtem komolyan venni, mivel hatosztályos tagozatban kezdtem, 12-13 évesen. 14 éves koromtól –amíg a Nyíregyházi főiskolára nem kerültem – az ottani rajztanárom, valamint Barczi Pál Munkácsy-díjas grafikusművész segítségével vettem az akadályokat, de már egész korán látogattam a Comenius főiskola nyári táborait, ilyen-olyan művésztelepeket, ahol meghatározó irányt vett az életem. Rajz, vizuális kommunikáció szakon, alkalmazott grafikai specializációval végeztem Nyíregyházán, persze ekkor már a zene is képben volt, bőven a középiskolás idők alatt kezdett foglalkoztatni a dolog.

Nagyon sokat tanultam, de aztán kikerülve az életbe szembesülnöm kellett azzal, hogy az iskola kapuin kívül már egy teljesen más világ várt. Tanítani soha nem akartam, ahhoz túlzottan hektikus életvitelem van, és az alkotás jobban vonzott, mint a tanítás. Viszont addigra már a digitális grafika meghatározó volt a szakmában, amivel az iskolák akkoriban jócskán el voltak maradva, ezért egy újabb tanulási időszak kezdődött, és sok mindent az alapokról kellett kezdeni ismét. De talán ez volt a legtermékenyebb időszak az életemben.

Hogyan specializálódtál az albumborítók készítésére? Kitűzted magad elé ezt a célt, és házaltál vele zenekaroknál, vagy megtalált egyszer egy munka, és így lett belőle egyre több felkérés?

Eleinte, mint a legtöbb grafikus, bekerültem a reklámszakmába. Igazából az ember megtanulja, mi a határidő, megtanulja elviselni az indokolt vagy indokolatlan kritikát, megtanul bánni az ügyfelekkel, ebből a szempontból mindenképpen hasznos volt. Egy hatalmas problémám volt vele, hogy a rengeteg befektetett munka és kreativitás egyetlen célja, hogy a vásárló a kasszához fáradjon és megvegye az adott árut. Utána tulajdonképpen a szeméttelepek színes világát gazdagítja az adott alkotás. Ebből kifolyólag – mivel akkoriban ismerkedtem meg Havancsák Gyula szintén jól ismert grafikussal – felajánlotta, hogy próbálkozzak a szoftverfejlesztésben elhelyezkedni. Így kerültem az akkor még javában működő Digital Realityhez, majd később a Stormregionhoz is.

Ezzel párhuzamosan a Hammernél belekerültem a zenei vonalba is, sok évig készítettem több magyar rock- és metálzenekar borítóját. Persze önerőből nagyon sokat emaileztem külföldre, próbáltam elkapni a fonalat, ami aztán fokozatosan sikerült is. Eleinte a saját lemezborítóinkat raktam össze, ismerős zenekarokét, ez idő alatt a gyerekbetegségeket lassan leküzdi az ember, megtanulja, miről szól ez az egész. Nálam a zenekar (Bornholm – a szerk.) egy olyan pont volt az életemben, ami sosem esett a hobbi kategóriába, és mi tagadás, a rendszeres hétköznapi munkába járós élettel egyre nehezebben volt összeegyeztethető. Ezért mindenképp jó dolognak tartottam, ha a zenében maradok a grafikai munkával is, bár az önállósodás hosszú évekbe telt.

Természetesen volt olyan, hogy több száz emailt küldtem el egy éjszaka alatt, olyan is, hogy a teljes kilátástalanság volt az egyetlen perspektíva, de ez a művészélet velejárója eleinte. Megérne egy külön interjút…

"
Ez a szakma olyan, hogy egyik munka hozza a másikat, szép fokozatosan megismertek a zenekarok kint is, egy lemezkritikában sokszor megemlítik a grafikust is, aki a borítót készítette, része a produkciónak, és ami a legfontosabb volt: mindenképp fennmarad valamilyen formában.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy könyvborítót is rengeteget készítek, nagyon sok évig voltam a Galaktikánál, majd különböző magyar és külföldi könyvkiadóval is dolgoztam, főleg sci-fi és fantasy témában.grafikus2grafikus3

Hogyan jutottál el odáig, hogy külföldi zenekarok is téged keressenek fel, ha az új lemezükhöz borítóra van szükség? Melyik híres zenekar számára készített munkádra vagy a legbüszkébb?

Mint említettem, igazából a dolgok hogyanja előttem rejtve maradt. Onnantól kezdve, hogy a munka az ember nevével kikerül, nem igazán lehet tudni – főleg világviszonylatban –, hogy kiknél kerül szóba, ki kér fel, ki keres meg. Ez a mai napig így működik, sosem tudom, hogy mire kelek fel másnap. Már ha egyáltalán lefekszem másnapig, ugyanis gyakran előfordul, hogy a napok összefolynak.

Dolgoztam rengeteg zenekarral, a Crematorytól a Sabatonon, Mayhemen, Satyriconon át az Annihilatorig vagy Hammerfallig, terveztem színpadot külföldi fesztiváloknak, turnézó zenekaroknak, de olyat, amire a legbüszkébb az ember, nem nagyon tudok kiemelni. Általában minden munkámnak látom egy idő után a hibáit, még több idő után pedig csak azt. Inkább az a nagy élmény, amikor külföldi zenészek megismernek, odajönnek, ha együtt játszunk, vagy turnéznak és meghívnak.

"
Olyan emberekkel sikerült kapcsolatot kialakítani, akiken tizen-huszonévesen felnőttem. Ha ezekre gondolok, az inkább tölt el ilyesmi érzéssel, mint egy-egy konkrét munka. Mondjuk az sem mellékes, hogy kettő aranylemez és egy platinalemez van a hátam mögött a Sabaton lemezek révén, ami elég jól mutat a falon

(a képen éppen Péter mutatja a díjat egy Sabaton koncerten - a szerk.).grafikus4

Mesélj kérlek arról, hogyan néz ki egy alkotói folyamat. Először manuálisan, papíron rajzolod meg, ami a fejedben van, vagy eleve számítógépen tervezel? A realisztikus hatáshoz milyen technikával dolgozod ki a részleteket? Az a típus vagy, aki egyszer leül, és addig fel sem áll, ameddig el nem készül a mű, vagy ihletre várva, részletekben készíted el a képet?

Általában minden egy felvillanással kezdődik az ember agyában, amikor először a témáról hall, ez szakmán belül mindenki „víziónak” hívja, aztán ezt a komplex érzésvilágot próbálja az ember visszaadni a munka folyamán. Enélkül csak sakkozás az egész. Ere nem nagyon lehet várni, mivel akarattól teljesen független dolog, szóval ez vagy van, vagy nincs. Többnyire digitális tablettel rajzolok, de előfordul, hogy papíron vázolom fel a dolgot.

Az az igazság, hogy nincs két egyforma kép és nincs két egyforma folyamat sem. Minden egyedi módszerekkel, közben kísérletezgetve, kitapasztalgatva készül, és nincs dokumentálva. Tehát nincs egy módszer, vagy egy sablon, mindenben van új dolog. Munka közben – amikor igazán felszabadul az ember az agyával – nem azt figyeli, hogyan csinál dolgokat, csak csinálja. Ilyenkor az idő is relatív, nem nagyon lehet megmondani, mi mennyi idő alatt készül el. Olyasmi ez, mint egy játék, vagy kutakodás, nem lehet tudni, mit mikor találsz meg. Ugyanez van, ha bizonyos hatást akarsz elérni: inkább az élményeidben kell kutakodni, kielemezni belül, hogy mit szeretnél viszontlátni és azt megalkotni. De ez is abszolút érzelemvezérelt dolog, kell hozzá a sok év rajzolás, festés tapasztalata, de belülről érzi az ember, mikor olyan, hogy na, ezt akarta. A szoftver, ahogy a ceruza vagy ecset sem old meg semmit, sőt az idő előrehaladtával egyre kevésbé veszem igénybe, amit a szoftver esetleg tud, mert

"
kézzel jobb, őszintébb dolgokat lehet csinálni. Nem mindig, de jellemző rám, hogy a lehető legtovább ülök egy munka előtt, ha megvan a fonal, azt nem jó elengedni, néha ez a fizikai tűrőképességet is képes próbára tenni…

Viszont van, amikor már erőlködés valami, akkor hagyni kell, következő alkalommal számtalanszor előfordult, hogy percek alatt megoldódott, ami előző nap órák küszködése alatt sem. Ráadásul még banálisnak is tűnt utólag.grafikus5

Emberekkel dolgozni mindig bonyolult, főleg kreatív munkánál, hiszen az ügyfél is elképzel valamit a fejében, és te is. Volt már példa arra, hogy meglepő vagy megvalósíthatatlan kéréssel találtad szembe magadat?

Szerencsére nem kell közvetlenül emberekkel dolgozni. Az mindig idegesített egy munkahelyen, ha hátulról nézik, ahogy dolgozom. Olyankor képtelenség felszabadulni, az agyam egyik fele nem oda figyel. Az alkotás egy intim dolog, teljesen természetes, hogy a kidolgozatlanságot, hibákat, ahová még nem ért el az ember a munka folyamán, vagy bármilyen őrült hirtelen ötletet nem akar az ember azonnal mások elé tárni. A grafikus nem másokat szórakoztat azzal, hogy dolgozik, pláne nem folyamatos utasítgatások közepette, ahol gondolatolvasónak és robotnak is kéne lenni egyszerre.

Ez nem normális dolog, Magyarországon sajnos sem a cégeknél, sem bármilyen megrendelői oldalon nincs az a szintű szellemi fejlettség, hogy ezt elfogadják. Ezzel persze csak a kölcsönös stresszt generálják és a jóval rosszabb teljesítményt idézik elő. A legnagyobb cégeknél világviszonylatban alap dolog, hogy a végeredmény érdekében akár teljes elzárkózottságot biztosítanak a grafikusnak, vagy tetszés szerinti pihenőidőt. Ez nem egy mennyiségre mérhető munka. Ez az otthoni munkánál azért megvalósítható.

Általában a zenekar szabja meg, hogy pontosan mi legyen a borítón, vagy csak megadnak egy koncepciót/elküldik a lemezt és rád bízzák a végeredményt?

Ez egy érdekes dolog. Akik az előbbi kategóriába tartoznak, azok többnyire kis zenekarok, elsőlemezes vagy demós bandák. A nagyobb, komolyabb megrendelőknél ilyesmi ritkán van, azért kérnek fel engem, mert bíznak bennem és maximum javasolnak valamit, de rám bízzák a dolgot. Tudják, hogy ez nem feltétlenül az ő dolguk. Egy tapasztalatlan brigád úgy gondolkozik, hogy a grafikus azért van, hogy az ő ötleteiket megvalósítsa ad hoc jelleggel, de általában visszautasítom ezeket a felkéréseket. Ennek az az oka, hogy a szakmai oldalát is meg akarják szabni a képnek, például a kompozíciót, amihez teljesen laikusok, és eleinte fogtam a fejem. Szóval ez nálam nem pálya. Szerencsére egy bizonyos szint felett ez egyáltalán nem jellemző.grafikus6

Melyik munkádba fektetted a legtöbb időt és energiát?

Kevés olyan zenekar van, aki tud nagyban gondolkodni, vagy erre megvan az anyagi lehetősége is. Nálam a Sabaton Earbookjai voltak a leghosszadalmasabb és legnagyszabásúbb munkáim. Három teljes lemezhez készült, és nem ritka a 40-50 oldalnyi, sőt, adathordozótól függően más-más borítóval és booklettel megjelenő változat sem.

De most dolgozom a Hammerfall színpadtervén, ami egy 24 méteres háttérvászonra épül, azért ezek nagy munkák. Viszont érdekes módon a munka mennyisége nem terhel le egyenes arányosan, igazából bármi megoldható.

"
Nem nagyon létezik olyan, hogy megoldhatatlan feladat, inkább csak még nem megoldható, de aztán a következő pillanatban már talán meg is van.

Többek között ezért csinálom ezt, lehetetlen úgy leülni, hogy kiszámítható lenne a napom.grafikus7

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
A boldog gyerekekből lesznek sikeres felnőttek – fesztivállal ünnepelt a Csányi Alapítvány
A Csányi Alapítvány immár 19 éve támogatja a nehéz anyagi helyzetben lévő családok tehetséges gyermekeinek oktatását. Prioritásuk az idegennyelv-tudás és az informatikai ismeretek fejlesztése.

Link másolása

Több mint 600 támogatott, 105 diploma, 606 nyelvvizsga, 246 informatikai bizonyítvány. Csak néhány eredmény, amit a 19 éve működő Csányi Alapítvány és az általa mentorált fiatalok elértek.

Az alapítvány valódi sikere a számok mögött, a személyes történetekben rejlik – hangzott el Zánkán az Alapítvány által szervezett idei Életút Fesztiválon. A kiemelkedő informatikai és idegen nyelvi képzések mellett a végzett fiatalok a megszerzett kapcsolati tőkét, a közösség erejét tartják a legfontosabbnak. Nemcsak a Csányi Alapítvány nagykorú már, hanem egyre több mentoráltból vált olyan fiatal felnőtt, akik büszkén támaszkodhatnak az alapítvány segítségével megszerzett tudás mellett egymásra, „Csányisokra” is.

„Ha ki is repültem a kertből, mindig mikor visszatértem tudtam hozni olyan magokat, amiktől szebb lett a kert, a közösség” – így foglalta össze Járay Bianka, hogy mit jelent a Csányi Alapítvány mentoráltjának lenni. Biankát 2008 óta, 10 éves korától támogatja a Csányi Alapítvány. Idén három nyelv ismeretével és két diplomával búcsúzik a programtól. Kiemelkedő teljesítményét az Életút Fesztiválon Ágoston Attila-díjjal jutalmazták.

A siker kulcsa: nyelvtudás és informatika

A munka világába történő sikeres belépéshez manapság nélkülözhetetlen a használható idegennyelv-tudás.

A Csányi Alapítványnál a nyelvi órák, az alapítványi versenyek, a táborozások, valamint a külföldi önkéntesek bevonása mind azt a célt szolgálja, hogy a fiatalok ne csak nyelvvizsga bizonyítvánnyal, hanem használható nyelvtudással rendelkezzenek.

A Csányis diákok 2008 és 2023 között összesen 606 sikeres nyelvvizsgát tettek.

A nyelvtudás mellett Dr. Csányi Sándor alapító az Alapítvány létrehozásakor prioritásként határozta meg az informatikai tudás bővítését.

A mentorált fiatalok eddig 246 komplett informatikai vizsgabizonyítványt szereztek. Oktatásuk ezzel nem zárul le, további informatikai képzéseken is részt vehetnek. A digitális kultúra fejlesztése érdekében az első kísérleti év jó tapasztalatai alapján több Közösségi Házban is elindult a Maker’s Red Box projektek használata. Kaposváron immár második éve járnak a diákok a Digitális Tudásközpontba, ahol először a Szuperhősök, most pedig a Jövő városa projekt keretében ismerkednek a tudomány és a technológia újdonságaival.

Mohácson és Pécsett már a mentorok és az informatikai fejlesztők tanulták meg a kidolgozott tananyagok használatát. Mohácson a Jövő Városa, Pécsett a Global Warning projektben dolgoznak a diákok, mindenütt nagy sikert arat a program, hisz olyan készségeket fejleszt, amelyek a tanulás minden színterén kamatoztathatóak.

A gyerekek olyan eszközökkel ismerkednek meg a program során, mint a 3D nyomtató, lézervágó, megtanulják a mikrobit-ek programozását és alkalmazási területeit.

S ami a legfontosabb készség: megtanulnak közösen gondolkodni és együttműködni.

Jászberényben projektmunka keretében évek óta Lego-robot programozást is tanulnak a gyerekek, évről évre sikeresen szerepelnek az országos robotika versenyen.

Legfrissebb büszkeségük, hogy a Jász Stones csapat, vagyis a jászsági lego-programozók a FIRST LEGO League verseny 2024. évi országos döntőjében elért helyezésükkel – melynek része az innovációért járó különdíj is – kivívták a jogot, hogy Sydneyben a Macquarie Egyetemen megrendezésre kerülő Ázsiai, Csendes-óceáni Nyílt Bajnokságon induljanak 2024 nyarán.

Az Alapítvány további informatikai képzései: számítógépes grafika működik Nagybajomban, animációkészítés Kaposváron, 3D-s nyomtatás programozására van lehetőség Pécsett, professzionális Fotós Klub működik Szegeden.

A közösség ereje

Jelenleg hét Közösségi Házban – Jászberény, Nagybajom, Kaposvár, Pécs, Mohács, Szeged, Szentes - 21 tehetséggondozó csoportban több mint félezer hátrányos helyzetű diákot segít a Csányi Alapítvány az általános iskola 5. osztályától egészen az egyetem befejezéséig, vagy piacképes szakma megszerzéséig.

A támogatottak száma 2021 óta éves szinten meghaladja az 500 főt, a testvéreket és családtagokat is figyelembe véve több mint 1500 főt pártfogol folyamatosan az Alapítvány.

Az Életút Programot az idei évig 86 fiatal teljesítette sikerrel, idén további 19 fiatal búcsúzik ünnepélyesen, köztük négyen szakmai végzettséget, 15-en pedig diplomát szereztek. Mára nemcsak az Alapítvány lett nagykorú, hanem egyre több az olyan fiatal felnőtt, akik a támogatásnak köszönhetően megszerzett tudás és tapasztalat birtokában sikeresen állják meg a helyüket a nagybetűs életben. A program sikerét mutatja, hogy a végzettek közül egyre többen maradnak közel az Alapítványhoz és segítik a mostani fiatal mentoráltakat.

„Van 500 olyan barátom, akikben feltétel nélkül megbízok. Tudom, hogy ahogyan én is, ők is magas színvonalon művelik szakmájukat, munkájukat és bármikor számíthatunk egymásra” – mondta Szabó Gábor László, az Alapítvány Gyermekparlamentjének korábbi elnöke, az Alumni szervezet egyik alapítója, aki már maga is mentorál végzés előtt álló alapítványi fiatalokat.

Ezt a szellemiséget, a „Csányisok” összetartását emelte ki a kuratórium elnöke, Csányi Erika is: „Nemcsak a megszerzett tudás és a tanulás az érték, hanem a boldog gyermekkor is, mert ez vezet a sikeres, harmonikus felnőttkorhoz. Azt pedig még nagyobb öröm látni, hogy sokan igyekeznek visszaadni a közösségüknek a megszerzett tudást és tapasztalatot. Ezek a példák mutatják, hogy “Csányisnak” lenni nem a végzettségről szól, hanem egy szellemiség, ami egész életében elkíséri azokat, akik a részesei.”

A cél a legteljesebb tudás biztosítása

Az Alapítvány célja, hogy az élet lehető legtöbb területén nyújtson képzéseket a mentoráltjainak.

„A tehetség önmagában nem elegendő a sikerhez, kemény, kitartó munkára is szükség van. Az elmúlt közel két évtizedben elért eredmények alapján az Alapítvány működését alapítóként jó befektetésnek minősítem, amit visszaigazol a Nobel-díjas magyar tudós, Dr. Karikó Katalin elismerő támogatása is.” – mondta Dr. Csányi Sándor.

A fejlesztő munka támogatására 2021-ben Dr. Karikó Katalin a Széchenyi-díjjal járó pénzjutalom felét, 10 millió forintot juttatott a Csányi Alapítványnak. A támogatás összegét a támogató kérésének megfelelően a diákok természettudományos ismereteinek bővítésére, illetve kutatásokra fordították. A program eredményeit látva Dr. Karikó Katalin 2023-ban ismét támogatta az Alapítványt, ezúttal 10 ezer euróval.

Ennek felhasználásával ebben az évben is megrendezték a természetismereti tudást bővítő programokat, továbbá a kutatásokhoz szükséges eszközöket és anyagokat szereztek be. A támogatásból megvalósuló programokról, kutatásokról idén már a második kiadványt jelentette meg az Alapítvány.

A munka nem áll meg

2024-ben Kaposváron, Szegeden, valamint Mohácson és környékén a márciusban megtartott beválogatások alapján összesen 45 újabb kisdiák felvételére tesznek javaslatot a Kuratóriumnak az Életút Programba. Ezzel a támogatottak jelenlegi létszáma továbbra is meghaladja az 500 főt. Az ő fejlődésüket 21 főállású mentor, 54 fejlesztőtanár és 41 önkéntes, köztük 3 fő külföldi önkéntes segíti.

Link másolása
KÖVESS MINKET: