hirdetés

SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

A magyar fotós képei eddig 11 alkalommal nyerték el a National Geographic Nap képe elismerését

Kószó András egyik Magyarországról készített filmjét pedig bemutatta az ismeretterjesztő csatorna az Európa a magasból című sorozatában.
Fotók: Kószó András - szmo.hu
2021. április 24.

hirdetés

Hogyan kerül egy magyar fotós képe a világ egyik legismertebb ismeretterjesztő magazinjába? Ráadásul - a magát amatőr fotósnak tartó Kószó András - nem is egy képét tartották méltónak a közlésre.

Hogyan kezdett fotózni, miért a természet ejtette rabul és hogyan került kapcsolatba a világhírű magazinnal? Erről is mesél a Szeretlek Magyarországnak Kószó András.

"A képi ábrázolás már gyermekkoromban elbűvölt, különösen a magasból elém táruló természeti szépségek, tájak, különleges helyszínek, amik nagy hatással voltak már akkor is rám. Édesapám pilótaként sokszor magával vitt repülései során, így a madarak szemszögéből láthattam a lenti világot.

Nagy öröm volt számomra, amikor hazánkban is elérhetővé váltak a kamerával felszerelt drónok, az elsők között jutottam hozzá egy ilyen szerkezethez, azóta is ez a kedvenc fotózási eszközöm.

Úgy érzem, jól döntöttem, hisz az általam készített fotók már 11 alkalommal nyerték el a National Geographic online felületén a Nap képe címet, majd a Hónap képe címet is kiérdemeltem, ami a magazinban is megjelent.

A fotózáson túl kedvencem lett a filmkészítés is, e technika alkalmat adott arra, hogy minél szebb és szebb tájakat, épületeket, természeti jelenségeket örökítsek meg a csodálatos Magyarországról.

Különösen a kevésbé ismert, eldugott, a nagyközönség által nem ismert helyeket szeretem előszeretettel bemutatni.

Ha lehetőségem van külföldre utazni, ott lapul nálam a kamerám, hisz elengedhetetlen számomra, hogy megörökítsem az ottani, helyi szépségeket is, majd útifilm formájában közreadni.

hirdetés

Örömmel és egyben büszkeséggel tölt el, hogy egy angliai filmvállalat, aki a Nat Geo filmjeit is készíti, elkérte az egyik Magyarországról készített filmemet és bemutatta a National Geographic, az Európa a magasból című sorozatában, ami a csatornámon jelenleg is itt elérhető.

VIDEÓ: Magyarország madártávlatból

Ezen kívül több külföldi tv társaság is keresett meg hasonló kéréssel, hogy útifilmjeimet bemutathassák csatornájukon.

Egyre jobban érdekel a filmkészítés is, hisz munkámból adódóan már olyan szerencsés helyzetbe kerültem, hogy

a Magyarországon forgatott híres amerikai filmekhez is készíthettem zászlókat, ami gyakorlatilag a „fő foglalkozásom”. Vehettem már részt forgatáson is, és ez még jobban megerősített abban, hogy ha hobbiként is, a fotózást és a filmkészítést tovább folytassam és mind magasabb szintre emeljem, hisz mindennapjaim részévé vált e tevékenység."

Ezek a fotók jelentek meg a National Geographic-on a Nap képekén:

András fotógalériáját ITT találod.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Már négy hónaposan bölcsődébe adta kislányát Karikó Katalin

A világhírű kutató elmesélte azt is, hogy férjével eltérő műszakban dolgoztak, így a gyerek közvetített közöttük. De együtt mindent megoldottak.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. május 02.

hirdetés

Az anyaság és karrier lehetőségéről beszélt Karikó Katalin a Doktoranduszok Országos Szövetségének online rendezvényén.

Elmesélte, hogy már a terhessége idején - a radioaktív anyagokkal végzett vizsgálatok miatt - csökkentenie kellett a laboratóriumi munkát. A világhírű tudósnak a bölcsőde nagy segítséget jelentett, mikor 1978-ban megkezdte munkáját a Szegedi Biológiai Kutatóközpontban doktoranduszként - írja a Szegedi Tudományegyetem Hírportálja.

"Miután megszületett a lányom, már négy hónapos korában a bölcsődébe adtam. Nagyon kedvezményes volt ez az ellátás a ’80-as évek elején. A gyermekorvos napi látogatása pedig biztonságot jelentett.

Lehetett üzenő füzetbe írni azoknak, akikre rábízta az anya a gyermekét. A dolgozó nő úgy érezhette, hogy szakértők vigyáznak a kicsire, akit közösségben helyezett el. A bölcsőde nagy segítség egy női pályán" - mondta Karikó Katalin.

Amerikában sem volt egyszerű összeegyeztetni a munkát és a családot.

"Reggel 5-6 órakor már a laboratóriumban kezdtem a napot.

hirdetés
A kislányom már második-harmadik osztályos korában tudta, hogy egyedül kell felkelnie, fel kell öltöznie. Ha a férjem az éjszakai műszakból hazajött, elvitte az iskolába. Később már egyedül ment a buszmegállóba, ahol az iskolabusz felvette. Én pedig délután mentem érte az iskolába"

– mesélte a kutató. Azt is elárulta, hogy mivel férjével különböző műszakban dolgoztak, így a lányuk "közvetített" közöttük. Sokszor kérdezték a kislányt, hogy "mit mondott apád" vagy "mit mondott anyád"? De végül közösen megoldottak mindent.

Elárulta, hogy kislánya nagyon önálló lett, de mivel egyedül öltözött, ezért "nem láttam reggelente, hogy mibe öltözik a lányom. Így aztán előfordult, hogy amikor érte mentem délután az iskolába, látom: a lyukas nadrágja van rajta. Kérdeztem: Miért ezt vetted fel az iskolába? Mert ez a kedvencem – válaszolta".

Karikó Katalin kislánya - Francia Zsuzsanna - a sportolói pályát választotta, élsportoló lett és két olimpiai aranyérmet is szerzett evezésben. A gyereke sikerei kapcsán sokáig úgy tartották számon, mint az olimpiai bajnok édesanyja.

A kutató azt is elmondta, hogy számára fontos példát mutattak szülei, akik keményen dolgoztak: "a szüleim is példaképeim voltak. Sokat dolgoztak és támogattak… Boldog gyerekkorom volt".


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Nem várt siker: Curtis és Szabó Ádám klipjét Los Angelesben díjazták

Az Ez vagyok én című dalukhoz készült elképesztő látványvilágot a Los Angeles Film Awards legjobb videóklip kategóriájában díjazták.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. május 03.

hirdetés

A Los Angeles Film Awards legjobb videóklip kategóriában díjazta Curtis és Szabó Ádám remekét, az Ez vagyok én-t. A klip 2 hónapja debütált és már több mint kétmilliószor pörgették a YouTubeon.

Február végén robbant be a két előadó kollaborációja, amely barátságuknak is himnusza is egyben.

A klip elképesztő látványvilággal érkezett, ami nem is meglepő, hiszen a videón már összeszokott stáb dolgozott. A mesteri anyagot Jimy J. Hollywood rendezte, a srácok pedig annyira parádésan alakítottak, hogy emellett még az Egyesült Államokban sem tudtak szó nélkül elmenni.

„Amikor először meghallgattam a dalt rögtön megfogott a mondanivalója, hogy a barátság mennyire fontos dolog Ádi és Curtis életében. Szerettük volna ezt megjeleníteni olyan köntösben ami egy kicsit vad, vakmerő, ezért gondolkodtunk kosztümös megvalósításban és így alakítottuk Curtis kedvenc filmjéhez”

- emlékezik vissza a rendező.

„A gyártásvezetőm telefonált hogy megnyertünk egy olyan díjat Los Angelesben, amit előttünk James Arthur és Travis Barker vitt el! Nagyon büszkék voltunk erre a videóklipre már előtte is, de ez hatalmas elismerés nekünk! Köszönöm az egész stábnak a kitartó munkáját”

- osztotta meg Jimy J. Hollywood.

hirdetés

Curtis így reagált: „Ez óriási elismerés, ráadásul éppen az a klipünk nyert, ami a szívügyünk volt már az első pillanattól kezdve. Az a video, ami az igazi barátságról, a feltétel nélküli, őszinte barátságról szol. Nagyon jó érzés, hogy nem csak a nézők, hanem a szakma is elismeri a munkánkat. Teljesen meglepett a hír, de nagyon örülök és büszke vagyok a csapatra”.

VIDEÓ: Ez vagyok én


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
SIKERSZTORIK

„Leveleket, mohát, hamut használnak” – az indiai nők menstruációs szegénységét oldja meg két magyar fejlesztése

A téma érzékenysége és nehézsége miatt nem sokon múlt, hogy feladják – de végül nyertek a versenyen.
Szajki-Vörös Adél, fotók: Dr. Vécsey Richárd Ádám, Dr. Ország-Krisz Axel, Pixabay - szmo.hu
2021. május 14.

hirdetés

Lehetséges, hogy Magyarországról két fiatalember megoldást nyújtson más földrészen élő nőknek komoly higiéniai-menstruációs szegénységbeli problémáikra? Miért fontos ez nekik? Miért pont ez a projekt? Amikor először hallottam róla, hogy még egy világversenyt is megnyertek a fejlesztésükkel, őrülten büszke lettem, hogy az egyiküket ismerhetem, és hogy ilyen nemes célért dolgozik. Mindenképp meg akartam szólaltatni Dr. Ország-Krisz Axelt, hogy mi vezette el odáig őt és kollégáját, Dr. Vécsey Richárd Ádámot, hogy ennyire messzire lépjen egy átlag IT-s komfortzónájából, és a puszta segítő szándék vezérelje egy olyan ügyben, ami sokak számára még mindig tabu. Axelről azért egy mondatban annyit elárulok, hogy egy főiskolára jártunk, és bár majdnem húsz éve nem találkoztunk élőben, minden évben, minden nőnapon kapok tőle egy kedves üzenetet. Azt hiszem, ez már önmagában árulkodó. A Rotathon: Innovate. Empower. Impact. nevű versenyen a kihívás támogatója által odaítélten első helyezést értek el.

Facebook-posztjában így mesélt először a projektről:

"A fejlesztés során többször kerültünk mélypontra. Sőt volt, amikor abba akartuk hagyni, annyira nyomasztó és lelkileg megterhelő volt a témáról olvasni. Ekkor mindig arra gondoltunk, hogy nekünk meg lenne a lehetőségünk feladni és elzárkózni a probléma elől, de azok a nők, akik mélyszegénységben élik a mindennapjaikat, ők nem tudnak elbújni. Képzeld el, hogy Indiában vannak olyan térségek, ahol a nőknek 30-40 km-t kellene megtenniük azért, hogy olyan helyre jussanak, ahol lenne lehetőségük beszerezni a tisztálkodási és higiéniai eszközöket. Azért feltételes módban, mert az esetek többségében pénzük sincs arra, hogy ezeket megvásárolják. Az iskolás korú lányok az iskolában gyakran kapnak adományként tisztasági betétet. Persze sokszor el sem tudnak jutni az iskolába. Évente körülbelül 23 millió olyan lány van, akik kimaradnak az iskolából az első menzeszük után. A nőknek mindössze 36%-a, körülbelül 355 millió használ betétet vagy valamilyen kendőt.

Akik szegénységben élnek, megpróbálnak mindenféle alternatív módot találni: használnak rongyokat, leveleket, mohát, hamut. Igen, hamut. Mindezt egy olyan közegben, ahol a menstruáció tabu, nem beszélnek róla. Számukra az egyetlen lehetőség az, ha támogatásként kapnak betétet, szappant, törlőkendőt, illetve elmagyarázzák nekik a mindennapi helyes tisztálkodás fontosságát.

Ez csak a jéghegy csúcsa. Ezek olyan élethelyzetek, amelyeket senkinek sem lenne szabad megtapasztalnia. Az egészet pedig nagyon könnyű lenne félresöpörni azzal, hogy a probléma Európából nézve nem jelentős, India nagyon messze van. Erre csak azt lehet mondani, egyes felmérések szerint a hazai nők körülbelül 30%-a él a menstruációs szegénységben. A probléma sajnos sokkal közelebb van, mint azt a legtöbben gondolnánk."

Magatokról, kérlek, mesélj pár mondatban! Kik vagytok?

hirdetés

Szeretünk magunkra úgy gondolni, mint két átlagos, hétköznapi srácra.Talán a munkánk különleges, mert deep learning fejlesztők vagyunk, amit a legtöbben magyarul mesterséges intelligencia fejlesztőnek fordítanak.

Persze ez nem azt jelenti, hogy éppen terminátort építünk. A mindennapjainkban általában intelligens üzleti és robotikai megoldásokon dolgozunk, de elég nagy tapasztalatunk van IT tanácsadásban is. Mivel szabadúszók vagyunk, egy-egy projektre szoktak minket “felbérelni”, így viszonylag sokféle tapasztalatunk van az informatika, illetve a mesterséges intelligencia alkalmazásának területén.

Dr. Ország-Krisz Axel

Ez a tapasztalat és gondolkodásmód nagyon jól jön akkor, ha olyan problémákkal találkozunk, aminek az informatikán kívüli szakmai része nekünk is új. Alapvetően abban hiszünk, az informatikai megoldásoknak olyannak kell lenniük, ami annyira alkalmazkodik egy-egy terület, probléma elvárásaihoz, amennyire csak lehetséges.

Többször hívtak már minket azért egy-egy céghez, mert hallottak valahol a mesterséges intelligenciáról és szeretnék átalakítani a céges belső folyamataikat, vagy egy ismert mémet parafrazálva: “beszállnak a mesterséges intelligenciába”. Ilyenkor általában eltöltünk néhány napot azzal, hogy megismerjük az adott cég működését, illetve az iparágat, ha az ismeretlen számunkra és tanácsokat, milyen folyamatok és döntések automatizálása lehet érdekes és hasznos.

Mit kell tudnunk a versenyről, amit megnyertetek?

A verseny fő célja az volt, hogy Indiát érintő problémákra keressenek informatikai megoldásokat a világ minden tájáról. Összesen 11 féle kihívás közül lehetett választani. Így például: hulladékgazdálkodás, pénzügyi tudatosság növelése, települések karbonsemlegessége, menstruációs szegénység.

Mi az egészségügy, higiénia és jólét témában indultunk. A versenyen több mint 350-en vettek részt 18 országból. A döntőben csak mi képviseltük az euroatlanti térséget.

Nekünk külön öröm, hogy az általunk választott kiírást támogató cég választott minket nyertesnek, mert ez azt mutatja számunkra olyan problémát és olyan módon kívánunk megoldani, ami fontos és valós.

Dr. Vécsey Richárd Ádám

Miért épp ezt a problémát céloztátok meg? Ez egy nagyon nemes ügy.

Nagyon szeretjük a kihívásokat, de nekünk a verseny nem csak egy jó móka, illetve nem csupán arról szól, hogy összemérjük a tudásunkat és a képességeinket másokkal. Törekszünk arra, hogy olyan problémák megoldását válasszuk egy versenyen, ami nem csak fejlesztői oldalról kihívás, hanem amivel egy ténylegesen létező problémának a megoldásában vagy enyhítésében tudunk segíteni. A verseny összes kategóriába ilyen volt, így a döntéshez elővettük a szokásos módszerünket. Minden kategória esetében elgondolkodunk azon, milyen lehetséges megoldásokat látunk.

Ezután pedig következik a három kérdéses tesztünk. Feltesszük az alábbi három kérdést, és ha mindegyikre igen a válasz, akkor zöld jelzést adunk az ötletnek:

A problémával érintett emberek vagy csoportok életminősége javul a megoldásunk által?

Az ötletünk eléggé általános e ahhoz, hogy máshol, más országban is használható legyen?

Mi boldogabbak lennénk-e egy olyan világban, amely használja a megoldásunkat?

Számunkra furcsa volt azt látni, hogy a menstruáció és így a menstruációs szegénység témaköre is mennyire tabu arrafelé. Így meglepő volt szembesülni azzal, hogy a velünk kapcsolatot tartó szervező még a témával kapcsolatos szakkifejezéseket is csak pironkodva merte használni.

Volt olyan szervező, aki a menstruáció vagy a tisztasági betét kifejezések angol változatát pedig egyáltalán nem mondta ki. Ez meglehetősen nehézzé tette a kommunikációt bizonyos esetekben.

Úgy gondoljuk, szakmai tudásunk mellett azt is hozzá tudtuk most adni a feladathoz, hogy a témáról nyíltan beszéltünk és megoldást kerestünk rá.

Mikortól működik a gyakorlatban a projektetek?

Mint minden hackathonon, itt is igaz, hogy a győzelem pillanatában nem feltétlenül piacra kész az ötlet. Ami a mi megoldásunkat illeti, azon is van még fejleszteni való. Mivel nyertünk, mindenképp teljes egészében le is fejlesztjük az ötletet. Ehhez még néhány hónapra van szükségünk. A nyár végére már biztosan használható lesz az első változat.

Ha egy teljesen laikusnak kéne elmagyaráznod, aki nincs képben a témával - hogyan képzelje el, hogy egy menstruációs szegénységben élő nőhöz miként jut el a havi betétje?

Talán filléreskedésnek tűnik a betétek hatékony kiszállításával foglalkozni, de a helyi viszonyok között még a legolcsóbbak is megfizethetetlenek sokaknak. Ezzel kapcsolatban itt van két link, ahol kutatások alapján nagyon nehezen emészthető tényekkel lehet találkozni:

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52830427

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52718434

A legegyszerűbb megoldás az lenne, ha egy hatalmas konténernyi betétet lehetne elhelyezni a közösségi terek mellett, ahonnan mindenki ki tudná venni a számára szükséges mennyiséget. Sajnos nincs akkora felesleges kapacitás, amely ezt lehetővé tenné.

Minden egyes olyan betét, amely napokig vagy hetekig áll egy raktárban, az valahonnan hiányzik. Az elosztás hatékony megszervezése azért is fontos, mert ha a felhasználatlan kapacitást csak falunként 2-3 darabbal lehet csökkenteni,

azzal térségi szinten már egy újabb falunyi nő számára nyílik meg a lehetőség a menstruáció higiénikus kezeléséhez. Nagyon meglepő volt szembesülni azzal, hogy habár vannak olyan segélyszervezetek, akik tisztasági csomagok eljuttatását vállalják a szegényebb térségekbe, a forráshiány miatt sokkal kevesebb a raktárukban álló betétek mennyisége, mint ami itthon egy közepes méretű drogériában megtalálható kint a polcokon.

A termék egy olyan rendszer, amely két fő részből áll: egy szervezeti és egy felhasználó szoftver.

A szervezeti rész további két részre oszlik, az egyik szoftver rész ténylegesen azoknak van, akik a betéteket megveszik, legyártják és kiszállítását szervezik, a másikat pedig a szállítást végzők tudják használni. Mi elsősorban jótékonysági szervezetekre találtuk ki a megoldást, de úgy fejlesztjük le, hogy mások is tudják használni, ha akarják.

A szervezeti alkalmazás nyitó képernyőjének bemutató terve (a dizájn még nem végleges). Itt követhető nyomon a kiszállítás és a raktárkészlet állapota.

Milyen adatokból indul ki a rendszer?

A rendszer alapja az igények felmérése, aminek egyik kulcsa a felhasználói alkalmazás. Ebben a nők tudják rögzíteni a ciklusukkal kapcsolatos adatokat. Az alkalmazás ezek alapján előre jelzi a várható igényeket egy adott térségben.

Ezen felül a nők részére az alkalmazás képest jelezni azt is, ha az adatok valamilyen betegség veszélyét jelzik, illetve az applikáció jelzi a kiszámított termékenyebb vagy kevésbé termékeny időszakokat is.

Az alkalmazásban lehetőség van arra is, hogy higiéniával vagy egészséggel kapcsolatos információk jelenjenek meg. Mivel nem mindenki rendelkezik okostelefonnal, illetve nem mindenütt van internet, a rendszer a szállítói visszajelzések alapján is tudja korrigálni az igényeket.A szállítói alkalmazásban a legfontosabb újdonság, hogy QR-kóddal lehet azonosítani a csomagokat, illetve a felhasználót. Ezzel megtartható az anonimitás is, illetve megoldható az érintésmentes csomagátadás, ami most a járvány alatt is fontos lehet, de a jövőben is hasznos tulajdonság.

Felhasználói, női alkalmazás nyitó képének funkcionális terve (A rajta lévő funkciók már működnek, de a dizájn még itt sem végleges)

A szervezetek részére szóló alkalmazás fogja össze az egész rendszert, itt a raktározástól a kiszállításon át az egyes betétek célba éréséig mindent nyomon lehet követni. E téren is voltak, illetve vannak érdekes kihívások.

Egyes indiai falvak annyira elzárt helyeken vannak, hogy a kiszállítást nem csak az igények, hanem a célba juttatás extrém időigénye szempontjából is kell optimalizálni. A két elvárás pedig egymással teljes egészében ellentétes, de azért persze nem feloldhatatlan.

Büszkék vagytok?

Mi nagyon örülünk, ha ilyen sikereket érünk el, de igazán az tesz bennünket boldoggá, ha egy-egy megoldásunkat a mindennapokban is használják. Épp ezért már mi is alig várjuk, hogy a szoftver a gyakorlatban is bizonyíthasson.

Röviden összefoglalva: a betétek elosztását egy központi szervezet végzi a szoftverünk egyik része segítségével. Ez a program előkészíti a kiszállítási tervet az alapján, hogy melyik faluba mikor volt utoljára szállítás, milyen messze van az adott helyszín, hány nő él ott, stb. A program folyamatosan tanul, így minden kiszállításkor felmérésre kerül, hogy maradt-e az előző csomagból felesleg. Ezt a tanulási folyamatot tudja segíteni egy menstruációs ciklus rögzítésére alkalmas applikáció, amely előre jelzi, hogy egy adott területen mikor és mennyi betétre lesz szükség. A betétek célba juttatása helyi kiszállítókkal történik. Minden egyes csomag QR kóddal rendelkezik, így akár egy-egy betét is nyomon követhető a raktárba érkezéstől a célba érkezésig.

Mosható betétről is lehet szó? Egyrészt a zero waste miatt, másrészt azért, mert újrahasználhatnák a nők minden hónapban, így nem lenne akkora gond az állandó vásárlás.

Igazából semmi akadálya nincs, hogy az alkalmazást arra is használják, mivel ez néhány paraméter módosításával ugyanúgy kezelhető. Másfelől viszont azt gondolom, a vidéki Indiában ezt nem biztos, hogy ki tudják fizetni, illetve az is kérdés, mennyire tabu a száradó betét. Egyébként az általunk választott kihívás támogatója pont olyan cég, aki mosható betéttel is foglalkozik.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Az eper, a szeder, a mák és a kávé a favorit az idei Magyarország Tortája döntőseinél

A tizedik megmérettetésre már nem csak kerek, hanem szögletes tortákkal is lehetett nevezni, sokan pedig zöldségeket is felhasználtak a készítés során.
Fotó: Magyarország Tortája - szmo.hu
2021. május 13.

hirdetés

Szerdán megírtuk, milyen különleges édességekből választják ki idén Magyarország Cukormentes Tortáját.

Most az is kiderül, melyik finomságok pályáznak a cukrot is tartalmazó édességek közül az idei országtorta címre.

A Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete jubileumi, tizenötödik alkalommal hirdette meg a „Magyarország Tortája” versenyt augusztus 20-i nemzeti ünnepünk, államalapító Szent István ünnepe, Magyarország szimbolikus születésnapja köszöntésére.

A versenyt hatalmas érdeklődés kíséri, évről évre egyre többen és egyre nagyobb kíváncsisággal várják az ünnepi tortát. Az Ipartestület új arculatához illő logót kapott a verseny a jubileumi alkalomra, melyet idéntől használnak a verseny kommunikációja során.

hirdetés

Új, kreatív ötleteket, magyaros ízvilágú, az ünneppel, vagy Magyarországgal összefüggésbe hozható tortákat, recepteket várt az Ipartestület, melyek csak természetes és egészséges alapanyagokat tartalmazhatnak.

Idén is rendkívül izgalmas kreációkkal neveztek a versenyzők az ország minden területéről. Az idei versenyre 33 torta nevezése érkezett, ami messze túlszárnyalta a szervezők várakozását. Érdekesség, hogy idén az eper, a szeder, a mák és a kávé több versenyzőnél is favorit volt, több torta alapízeit ezek képviselték.

A magyar gasztronómia jellegzetes alapanyaga, a tejföl több versenytortában szerepet kapott idén. Megjelentek olyan izgalmas zöldségek is, mint a rebarbara, a cékla vagy a paprika.

Újdonság volt, hogy idén nem csak kerek tortákkal lehetett nevezni, hanem szögletes tortákkal is. Sokan éltek ezzel a lehetőséggel, több modern formájú és újhullámos díszítésű torta versengett a továbbjutásért.

Az idei döntős torták a következők:

ARANY RIBISZKE – Sztaracsek Ádám (Jánoska Cukrászda, Komárom)

NAPRAFORGÓ – Fodor Sándor (Habcsók Cukrászda, Budapest)

LÚDAS MATYI – Karácsonyi Péter (Pierre Cukrászda, Nagybajcs)

SZABACSI RUBATÓ – Lakatos Pál (Levendula és Kert Cukrászda, Szigetszentmiklós)

ŐSZI PITYMALLAT – a Nándori Cukrászda csapata (Nándori Cukrászda, Budapest)

A szakmai zsűri három fordulós értékelés után hirdeti ki a győztest. Az első körben az anonim nevezett tortákból választott ki a zsűri öt tortát, ezeket a második körben újra kóstolják, és javaslatokat tesznek azok tökéletesítésére.

A döntőben a tortákat az Ipartestület bemutató műhelyében, élőben kell elkészíteni a versenyzőknek, ahol a zsűri ismét meghatározott jellemzők szerinti pontozással választja meg a győztest.

A szakmai zsűri tagjai:

- Baracskay Angéla cukrászséf

- Harrer-Abosi Beatrix – Harrer Chocolat, Sopron

- Vaslóczki Orsolya – SUGAR! Shop, Budapest

- Füredi Krisztián – Hisztéria Cukrászda, Tápiószecső

- Karl Zsolt – Karl Cukrászda, Dunaharaszti

- Kiss Zoltán – Családi Kiss Cukrászda, Lajosmizse

- Pataki Ádám – Pataki Cukrászda, Érd

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: