Litkey 10. Kékszalagja
Tegnap reggel rajtolt, este pedig már elsőként célba is ért Litkey Farkas Lisa nevű hajója a 43. Kékszalag futamán. A légvonalban 145 kilométeres távot a győztes hajó 12 óra 23 perc alatt tette meg.
Csomós Éva írása
Litkey Farkas kormányzásával a Budapest Bank (Lisa) nevű hajó nyerte meg a 43. Kékszalag Telekom Nagydíjat. A légvonalban 145 kilométeres távot a győztes 12 óra 23 perc alatt tette meg. Litkay ezzel 10., míg a Lisa 5. alkalommal szerezve meg győzelmét. A Nemere II. cirkáló 1955-ben felállított 10 óra 40 perces rekordja idén sem dőlt meg.
Második helyen a Vodafone-Budacash (Principessa) érkezett a célba, amely Rauschenberger Miklós kormányzásával sokáig vezetett a versenyben. Kezdetben a kilenc órás rajt után gyenge szél fújt, amely inkább ennek a hajónak kedvezett, ám a nyugati medencébe érve a Budapest Bank felzárkózott, és a két hajó sokáig szoros versenyt vívott egymással. A Balaton nyugati végében azonban már erősebb szél fújt és a Lisa a Keszthelytől Balatonfüredre vezető úton tetemes előnyre tett szert.
Harmadik helyen a Király Zsolt kormányzásával vitorlázó Sponsor Wanted nevű hajó végzett.
A hagyományokkal szakítva, idén már csütörtökön rajtolt a Kékszalag mezőnye a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távon. A rajtvonalon álló 588 hajó közül az elsők azóta már át is futottak az erre az alkalomra kivilágított célvonalon a balatonfüredi móló előtt. A többiek még szombat reggel kilenc óráig érhetnek érvényesen célba.
Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi (1934 óta rendezik meg), a balatoni versenytáv pedig a leghosszabb, és az elmúlt években a legnépesebb mezőny is itt vitorlázik.
A Kékszalag vitorlás verseny hagyományos útvonala: Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred. Ez a táv légvonalban 145 km, de a hajók a valóságban - a szélviszonyoktól függően - ennél jóval többet kell vitorlázzanak, szembeszél esetén sokkal hosszabb útra kényszerülnek. A Kékszalag limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.
Megrendezését hagyományosan a júliusi holdtöltéhez igazítják, hogy a telihold fénye segítse az éjszaka is tartó versenyben a hajósokat. Az első Kékszalag versenyt a balatonfüredi Hungária Yacht Club 1934. július 27-én rendezte, akkor 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as Cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával. A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz.
Az európai tókerülő versenyek történetének eddigi legnagyobb mezőnye 1990-ben a Genfi-tavon vitorlázott. 684 hajó állt rajthoz. A résztvevők száma ott azóta csökkenő: a legutóbbi Bol d’Oron 2011. június 19-én 477 hajó vett részt. A Kékszalagot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg (páratlan években a Fehérszalagért küzdöttek), 2001-től azonban minden évben ezt a versenyt tartják.
A versenytávot eddig leggyorsabban 1955-ben a Nemere II. 75-ös Cirkáló teljesítette Németh István kormányzásával. Ők 10 óra 40 perc alatt értek célba. A verseny történetének legsikeresebb hajója azonban a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot. A verseny történetének legsikeresebb kormányosa az idei év győztese Litkey Farkas, ki 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden Kékszalagon. Női kormányos először 1940-ben nyerte a díjat: Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak a versenyen tisztán női csapatok is: 2010-ben a rekordtartó Nemere fedélzetén, s idén is van a mezőnyben tisztán női egység.
A vitorlások olyan komolyan veszik sportjukat, hogy csak nagyon nyomós okok miatt tekintenek el tőle. A versenyzés is csupán három alkalommal maradt el (1945-1947) a háború, illetve az újjáépítés miatt.