HÍREK
A Rovatból

„Ilyenkor a szennyeződés legcsúnyább arcát látjuk” – ám a Pet Kupa egész évre elfoglaltságot ad a szervezőknek

- A Pet Kupának mára komoly önkéntes közössége lett, és korábban is terveztük, hogy ne csak nyáron csináljunk valamit, hanem egész évben őrizzük meg a lelkesedést - Bitter Zsuzsannával, a Pet kupa egyik szervezőjével beszélgettünk.


Az utóbbi napokban áradt a Tisza és a Szamos is, a vízgyűjtő területekről pedig hatalmas mennyiségű szemetet hoznak magukkal a folyók.

A sajtót bejárta az a felvétel, amit a Pet Kupa szervezői osztottak meg Facebookon. A videó vasárnap készült Kárpátalján, és rémisztő látni, ahogyan a gallyakat, törmelékeket, szemetet sodorja magával a víz.

„Ez mindennapos, Felső-Tisza vidékén, így kell elképzelnünk, hogy csak hömpölyög a végeláthatatlan, brutális szemétáradat?”

- kérdezem Bitter Zsuzsannától, a Pet kupa egyik szervezőjétől, a Természetfilm.hu irodavezetőjétől.

„Most éppen egy zöldár után vagyunk, és ez mindig nagyobb hulladékmennyiséget hoz”

– válaszolja.

„Ilyenkor egyrészt jól látható az áradás, másrészt ilyenkor az szemét is a folyó hullámaira kerülhet, ami lehet, hogy évek óta az ártérben lerakva pihent, ám eddig nem láttuk a zöld növényzettől, a bokrok alatt.

Amikor a folyó a medréből kilépve a hátára veszi és felkapja ezt a szemetet, és viszi kilométereken át, a mennyiség tényleg hatalmas, és látvány valóban drámai. De azért ez nem mindennapos, ilyenkor a szennyeződés legcsúnyább arcát látjuk.”

Bitter Zsuzsanna azt is elmagyarázza: a cél az lenne, hogy ezt a szemétmennyiséget a víz ne rakja le újra, és ezen a magyar vízügyi hatóságok hatékonyan dolgoznak. A Szamosnál elképzelhető, hogy azért tűnik fel számunkra ez a látványos mennyiség, mert ott helyezték el azt a gépláncot, ami hulladékzárt képez a Tiszán, és lehalássza a folyón érkező szemetet. Ha ezt időben beállítják, óriási hatékonysággal termeli le a hulladékot.

„Látszik, hogy a hulladékzár fölötti szakaszon érkezik mindenféle a folyó habjain, viszont lejjebb már nem megy tovább.”

Arra is rátérek beszélgetésünk során, hogy a szkeptikusok szerint nincs értelme összegyűjteni a szemetet, Pet Kupát és hulladékgyűjtő akciókat rendezni, mert ez csak csepp a tengerben, az emberek úgyis szemetelnek az egész világon.

„Mi is gyakran találkozunk ezzel a véleménnyel” – mondja Bitter Zsuzsanna. „Valahol mindannyiunk igazságérzetét bántja, hogy nem feltétlenül a saját hulladékunkat látjuk viszont a saját árterünkön – bár azért előfordul magyar PET palack is a Tisza árterében.

Csakhogy a Tiszának ez a szakasza a miénk, itt mi vízitúrázunk, a mi gyerekeinknek fogjuk megmutatni a vízparti élet szépségeit, és ezt PET palackokon taposva nem tudjuk majd élvezni. Ezért nem mások felelősségét keressük, hanem a lelkesedésünktől hajtva meg szeretnénk valósítani a programjainkat és javasolni szeretnénk azoknak, akik érdeklődnek irántuk.”

Bár ezt sokan kívülről nem mindig és nem mindenki látja, a Pet Kupa szervezői és önkéntesei nem csak egy évben egyszer aktívak. És a céljuk sem csupán abban merül ki, hogy évente egyszer szemetet szednek, hanem azon dolgoznak, hogy lehetőleg megelőzzék a szemetelést. Például évek óta együttműködnek a kárpátaljai vízügyes kollégákkal, civil szervezetekkel, és a Pet Kupán az egyik legeredményesebb csoport éppen a Kárpátaljáról érkezett környezetvédelmi szervezet önkénteseiből álló csapat volt. Idén egy hulladékgazdálkodó vállalkozót is támogatott a Pet Kupa, hogy a saját településén hatékony szelektív-hulladék gyűjtő programot valósíthasson meg.

És ehhez a stratégiához kapcsolódik az új, 2020-as Mosolygó Zsákok program is. Na, de mi ez egyáltalán? „A Pet Kupával már évek óta rendezzük a folyami hulladékszedő versenyeket, de úgy gondoltuk, hogy kellene olyan program is, ami azokon a területeken zajlik, ahol valamilyen okból kifolyólag nem vagyunk ott a versenyeinkkel” – magyarázza Bitter Zsuzsanna.

„A Tisza számos pontján nem tervezünk versenyt. A Mosolygó Zsákokkal az volt a tervünk, hogy egy szakaszon a helyiek, vízitúrázók, horgászok, iskolások bevonásával, az ő kapacitásukra, lelkesedésükre építve szervezzünk ártéri hulladékmentesítő programot.”

VIDEÓ: A Mosolygó Zsákok Tiszabábolnán:

Pet Kupa on Facebook Watch

Mosolygó Zsákok leptek el a napokban több Tisza menti települést. Júliustól bevetésre készek az ártéri hulladékkal szemben. Az üres zsákok felvételi...

A Mosolygó Zsákok kísérleti program, júliustól indult, szeptember végéig tart, 15 település csatlakozott Tiszadadától Tiszabábolnáig. Egyelőre nem tudni, mennyi szemetet fognak összeszedni a programban, mert az a résztvevők számától és aktivitásától is függ, de körülbelül 3 tonnára számítanak, annyira mint amit a Tisza-tavi Pet Kupán a koncentrált gyűjtéssel, sok önkéntessel, intenzív munkával szedtek össze.

Egy dolog nehezítette a Mosolygó Zsákok promotálását: a koronavírus-járvány és a veszélyhelyzettel járó korlátozások. „Amikor kitaláltuk a programot, akkor ezzel nyilván nem számoltunk” - mondja Bitter Zsuzsanna.



# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Der Standard: Tiborcz István megvenné az orosz Raiffeisent, Orbán Viktor állítólag már Donald Trumpnál is lobbizott az ügyben
Az osztrák sajtó szerint a miniszterelnök veje 60 százalékos részt szerezne a bankban. A BDPST Zrt. ugyanakkor cáfolja, hogy bármilyen vételi szándékuk lenne.
F. P. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 19.



Az osztrák Der Standard információi szerint Tiborcz István és köre venné meg a Raiffeisen orosz leánybankjának 60 százalékos többségi tulajdonrészét. A lap úgy tudja, az üzlet Orbán Viktor és Donald Trump amerikai elnök novemberi találkozóján is szóba került, ahol a magyar miniszterelnök felvetette a kérdést, Trump pedig azt jelezte, megvizsgálják az ügyet.

A tranzakciót orosz szereplők támogatnák, de a véglegesítéshez amerikai jóváhagyás is kell.

A Telexnek egy névtelenséget kérő banki forrás arról beszélt, hogy

a Raiffeisennél tényként kezelik egy 60 százalékos részesedést megcélzó vevőjelölt létezését. Ez a felállás megfelelne a pénzintézetnek, amely megtartaná a kisebbségi tulajdonrészt,

a forrás azonban a vevő személyét nem erősítette meg.

A Raiffeisen hivatalosan nem kommentálta az értesülést, Tiborcz István érdekeltsége, a BDPST Zrt. viszont közleményben tagadott.

„Sem Tiborcz Istvánnak, sem a BDPST-csoportnak nem áll szándékában a Raiffeisen Russia felvásárlása” – írták.

A Raiffeisen az orosz-ukrán háború kirobbanása óta próbálja eladni oroszországi leányvállalatát, amely a legnagyobb nyugati tulajdonú bank maradt az országban. A kivonulást azonban jogi akadályok nehezítik: egy orosz bírósági ítélet megtiltotta a leánybank értékesítését, a pénzintézet fellebbezését pedig idén júniusban elutasították. Az osztrák bankcsoport korábban más konstrukciókkal is próbálkozott a pénz kimentésére, például a Strabag építőipari cég részesedésén keresztül, de ezek az amerikai szankciós aggályok miatt meghiúsultak. Az ügyletet tovább bonyolítja, hogy egy orosz bíróság később több mint kétmilliárd eurós kártérítésre is kötelezte a bankot egy másik ügyben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Vasúti szabotázs utáni válaszcsapás: Lengyelország bezárja az utolsó orosz konzulátust
Varsó szerint két Moszkvának dolgozó ukrán követte el a merényletet, akik Belaruszba menekültek. A cél egy Ukrajnának segélyt szállító vonat felrobbantása lehetett.


A hétvégi robbantásos vasúti szabotázsakció után Lengyelország bezárja az utolsó, Gdańskban működő orosz konzulátust, és az orosz diplomaták schengeni mozgásának korlátozását sürgeti az Európai Uniónál. A lengyel kormány a Varsó–Lublin vasútvonalon történt merényletre reagálva döntött a kemény diplomáciai lépésekről – írja a 444.hu.

„Ez nemcsak szabotázsakció volt, hanem állami terrorcselekmény is”

– jelentette ki Radosław Sikorski lengyel külügyminiszter szerdai sajtótájékoztatóján, hozzátéve, hogy a történtekre nemcsak diplomáciai válasz érkezik.

Varsó állítása szerint a robbantást két, Moszkvával együttműködő ukrán állampolgár követte el, akik azóta a szomszédos, Oroszországgal szövetséges Belaruszba menekültek.

Jacek Dobrzynski, a lengyel hírszerző szolgálatokért felelős miniszter szóvivője megerősítette, hogy a két gyanúsított mellett több embert is őrizetbe vettek az üggyel kapcsolatban, de további részleteket nem árult el.

Moszkva tagadja a vádakat, a lengyel lépéseket „oroszfóbiának” minősítette, és közölte, hogy viszonossági alapon korlátozni fogja Lengyelország diplomáciai és konzuli jelenlétét Oroszországban. A Kreml sajnálatát fejezte ki a döntés miatt, amelyet „józan ésszel össze nem egyeztethetőnek” nevezett.

A szabotázsakció a múlt hétvégén történt a Varsót az ukrán határral összekötő vasútvonalon, Mika település közelében, mintegy 100 kilométerre délkeletre a fővárostól. A robbanás megrongálta a síneket, de személyi sérülés nem történt.

Donald Tusk miniszterelnök szerint a merénylet célpontja egy vonat felrobbantása lehetett. Az érintett szakasz az Ukrajnának szánt segélyszállítmányok egyik legfontosabb útvonala.

Ugyanezen a hétvégén a közeli Puławy térségében nagyfeszültségű vezetékeket is megrongáltak.

A gdański konzulátus bezárásával Oroszországnak már csak a varsói nagykövetsége marad nyitva Lengyelországban, miután a krakkói és a poznańi képviseleteket már korábban bezáratták. A mostani lépés illeszkedik abba a sorba, ahogyan Varsó és más európai országok reagálnak az elmúlt években megszaporodott, Oroszországnak tulajdonított szabotázs- és kémkedési akciókra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Bíró-Nagy András: Magyar Péter új stratégiával rohamozza a Fidesz-fellegvárakat, egyetlen körzetet sem adnának fel
A Tisza több száz politikai újonccal száll harcba. Az elemző szerint ez megnehezíti a kormánypártok dolgát, mert nem tudják rásütni a kihívóra a „régi baloldal” bélyegét.


A Tisza Párt több száz politikai újonccal vág neki a 2026-os választásnak, és "a legfideszesebb körzetekben" is aktív kampányt tervez – erről Bíró-Nagy András, a Policy Solutions igazgatója beszélt a Telex szerdai élő adásában. Az elemző szerint

Magyar Péter stratégiája az, hogy nincs elveszett körzet, ezért a hagyományosan fideszes területeken is a legjobb eredményt célozzák meg.

Ilyen például Csorna, ahol Bóna Szabolcs is a jelöltek között van.

Magyar Péter a kampányt nem a geopolitikai törésvonalak mentén, hanem a kormány teljesítménye, a korrupció és a gazdasági helyzet alapján akarja megvívni.

A párt hétfőn éjszaka tette közzé annak a több mint 300 embernek a nevét, akik közül a 106 egyéni képviselőjelölt kikerül. A kiválasztás kétfordulós online szavazáson zajlik: november 23-24-én a párt regisztrált tagjai, majd november 25-27-én az adott választókerület lakói szavazhatnak. A végleges névsort november 30-án jelentik be a Nemzet Hangja weboldalon, miután egy korábbi adatbiztonsági incidens miatt a szavazást egy mobilapplikációról a webre költöztették.

A jelöltek 90 százaléka újoncnak számít a politikában, ami Bíró-Nagy szerint megnehezíti a kormánypártok dolgát, hogy a Tiszára is rásüssék a „régi baloldal” bélyegét.

A Policy Solutions legfrissebb kutatása szerint a magyar társadalomban csökken a háborús félelem, és ezzel párhuzamosan a magyarok egyre kevésbé támogatnák Ukrajnát pénzügyi vagy humanitárius segítséggel.

Az elemző szerint a háborús üzenetekre való fogadókészség csökkenése a Fidesznek rossz hír, mivel a kormánypártnak jelenleg nincs ennél erősebb kampánytémája.

Budapesten annyira meggyengült a Fidesz, hogy Bíró-Nagy szerint még két ellenzéki jelölt indulása esetén is valószínűbb az ellenzéki győzelem. „Nagyobb összegbe mernék fogadni, hogy a Fidesz eredménye kettessel fog kezdődni Budapesten” – fogalmazott az elemző. Emiatt a Tisza Pártnak nem éri meg egyezkedni olyan bejáratott politikusokkal, mint Tordai Bence, mert egy ilyen alku országos szinten adna támadási felületet a Fidesznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Vitézy Dávid: Ha a pofátlanságnak lenne minisztériuma, Lázár János vezetné azt is
A Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője kiakadt a közlekedési miniszter helyettesének szavain. Szerinte arcpirító, hogy az önkormányzatokra hárítják a felelősséget a vasút leépítéséért.
F. P. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 19.



Újabb fejezethez érkezett Vitézy Dávid és a Lázár János vezette közlekedési minisztérium vitája, miután a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője egy friss posztban élesen bírálta a kormány vasútpolitikáját. Vitézy szerint Csepreghy Nándor miniszterhelyettes „olyan arcpirító szövegeket mondott, amiket a főnöke szokott”, majd a bejegyzést azzal a mondattal zárta:

„Ha a pofátlanságnak lenne minisztériuma, Lázár János vezetné azt is.”

A frakcióvezető Csepreghy Nándor szavaira reagált, aki egy nyilatkozatában azt állította, hogy az önkormányzatok nem a vasút, hanem az autópályák fejlesztését kérték.

„Nem tud olyat mutatni nekem, hogy egy önkormányzat azt kérte volna, hogy a vasutat fejlesszük az irányába”

– jelentette ki a miniszterhelyettes, aki szerint „új szerelvényeket és mozdonyokat venni gazdaságilag teljesen indokolatlan”.

Vitézy Dávid szerint Csepreghy állításai nem felelnek meg a valóságnak.

Emlékeztetett, hogy a fővárosi közgyűlés az elmúlt egy évben legalább négy alkalommal is kiállt a vasúti fejlesztések mellett, legyen szó az agglomerációs vonalakról, a pályaudvarok felújításáról vagy a reptéri vasút megvalósításáról.

Vitézy szerint a Lázár-féle közlekedéspolitika csak akkor hivatkozik az önkormányzatokra, amikor a felelősséget akarja hárítani, miközben a kormány 255 milliárd forintot költ egy új MÁV-székházra a Kopaszi-gáton ahelyett, hogy a vasútra fordítaná a forrásokat.

A politikai üzengetés hátterében a MÁV járműbeszerzési programja áll.

November 17-én adták át az 50. lízingelt mozdonyt abból a 100 darabos flottából, amellyel a vasúttársaság a járműparkját frissíti. A tervek szerint 2025 végéig további öt, 2026 első három negyedévében pedig a maradék 45 jármű érkezik meg. Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója az eseményen azt mondta, ezzel „a MÁV napi működéséhez szükséges mintegy 200 mozdony közül 100 már teljesen korszerű lesz.”

A mostani lízingprogramot sokan azért tartják ellentmondásosnak, mert a MÁV-START 2022-ben keretmegállapodást kötött 115 darab új Siemens Vectron villanymozdony vásárlására, ám ezt a beszerzést a kormány később leállította. A járműbeszerzések mellett a pályahálózatot érintő döntések is vitákat váltottak ki Lázár János minisztersége alatt: 2023 nyarán tíz mellékvonalon állították le a személyszállítást, a vonatok helyét pótlóbuszok vették át.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk