SIKERSZTORIK
A Rovatból

Kump Edinának szeptemberben 7 gramm szemete volt – igen, jól látod, ennyi

És emiatt nem kellett szenvednie, mert a hulladékmentes életmódnak szerinte nem szabad az önsanyargatásról szólnia.


7 gramm szemét. Pontosabban 6,85 gramm szemét. Ennyit termelt Kump Edina idén szeptemberben. Nem hiszed? Nem csoda. Ő is alig hitte el, amikor megmérte.

Pedig igaz, tényleg csupán ennyi szemetet gyűjtött össze a háztartásában, meg is mutatta egy fotón, mi került abban a hónapban a kukába. Kump Edina környezetkutató, hulladékcsökkentési szakértő ugyanis tudatosan szoktatta rá magát és a párját a hulladékmentes életmódra, a szemét csökkentésére, a műanyag cuccok kikerülésére.

"Nehéz volt eljutni az egy marék szemétig?" - kérdezem Edinát, akivel dunakeszi lakásán beszélgettünk. "Azért nem volt nehéz - válaszolja -, mert én ezt igazából el sem akartam érni. Nem ez volt a célom. Csupán az, hogy csökkentsem a háztartásunkban keletkező hulladék és szemét mennyiségét."

Edináék otthona első pillantásra pont úgy néz ki, mint a legtöbb lakás.

Egyáltalán nem feltűnő, hogy itt két olyan ember él, aki otthon komposztál, újrahasznosítható, természetes anyagokból készült tárgyakat használ, és amit csak lehet, csomagolás nélkül vásárol. A komposztálásra szolgáló vödröket sem venném észre, ha Edina nem hívná fel rá a figyelmet.

"Sajnos arra még nincsen lehetőség, hogy a társasház többi lakójával együtt komposztáljunk, így a saját háztartásunkon belül oldjuk meg. A gilisztakomposztálókban a trágyagiliszták gyorsítják a bontási folyamatot, és a legjobb az, hogy csak minimális macerával jár a kezelésük: arra kell ráérezni, milyen időközönként kapják az újabb zöld hulladék adagot a giliszták, a közbeeső időben pedig békén kell hagyni őket. Teljesen szagtalanul, csendesen elvannak a lakásban."

Ha túl sok a keletkező komposztálandó anyag, a családban vagy az ismeretségi körben elviszik valakihez, aki be tudja fogadni. Aki idegenkedik a lakásában tartott komposztálótól, az a társasházban a kertben megoldhatja a többi lakóval közösen, illetve keresni lehet olyan ismerőst, akinél van nagyobb kapacitású komposztáló.

"A hulladékmentességben azt is szeretem, és szerintem a mindennapi életvitelben ez az egyik legnagyobb előnye, hogy segít átállni a problémafókuszú gondolkodásmódról a megoldásfókuszúra"

- árulja el Edina. "És ez kiterjed az élet minden más területére is."

IMG_0983k

Élete nagy kalandja 2014 őszén indult, miután a párjával egy kertes házból átköltözött a jelenlegi lakásba, és rádöbbentek, hogy ennek következtében mennyivel több lett a kommunális szemetük. Edinát zavarta, hogy miközben a munkájában hulladékgazdálkodással, környezetvédelmi szemléletformálással foglalkozik, otthon ennyi szemetet termel. A párjával beszélgetni kezdett erről, és ő is azt mondta, vágjanak bele, de radikális irányba ne menjenek el, ne a zero waste, vagyis a teljes hulladékmentesség legyen a cél, mivel ezt nem tartották megvalósíthatónak, hanem csak az, hogy minél kevesebb szemét kerüljön a kukába.

"Ismertem a zero waste mozgalmat, tudom, hogyan alakult ki, és hogyan lett belőle életmódmozgalom, de ebből néha csupán annyit látni, hogy emberek befőttes üvegben mutogatják a szemetüket, és azt mondják, 3 év alatt ennyit termeltek. Én pedig - mivel azokban szelektálható anyagok is voltak, eléggé szkeptikus voltam. Miért? Mondok egy példát. Amikor fáj a fejem, beveszek egy fájdalomcsillapítót, annak van csomagolása, az hol van a befőttes üvegből, ha olyan hulladékokat is abba gyűjtenek, amit szelektálni lehetne? Nekik soha nem fáj a fejük?

A zero waste mindennapokban való megvalósítása több lépcsőből épül fel, amelyek mentén törekedhetünk arra, hogy minél kevesebb szemetet termeljünk, ebben pedig a szelektálásnak mint végső mentsvárnak is helye van."

Edinának részben az ellentmondások miatt nem volt célja a zero waste, részben pedig azért, mert úgy hitte, ez rengeteg negatív értelemben vett lemondással járna, és állandó ráfeszüléssel, hogy mikor mit és hol szerezzen be.

A hulladékmentesség lényege ugyanis nem az önsanyargatás, és nem is bizonyos tárgyakhoz ragaszkodás, hanem az, hogy a pazarlásról és a felesleges hulladéktermelésről mondunk le, és arról, hogy mindenfélét összevásároljunk, ahelyett, hogy átgondoljuk, mire van valójában szükségünk.

"A folyamat közben persze bejönnek bizonyos tárgyak is, mivel a korábban használt eldobható eszközökre alternatívát kellett találni" - magyarázza Edina. - Egy év elteltével döbbentünk rá, hogy már csak néhány hajszál választ el minket az úgymond hulladékmentes mindennapoktól, pedig meg sem erőltettük magunkat."

IMG_1095k

Edina néhány perc leforgása alatt készített lenmagzselét, amit hajbalzsam helyett használ. A lenmagot meg tudja venni kimérve, így ez nem csak sokkal olcsóbb, hanem egyben hulladékmentes megoldást is nyújt.

IMG_1123k

Mi minden változott Edináék háztartásában? Nem vásárolnak például papír zsebkendőt és papír szalvétát, helyettük textilt használnak. Erre például elég nehezen állt át Edina, sokáig ragaszkodott az eldobható zsebkendőhöz, amióta viszont kipróbálta a hagyományos típust, nagyon jónak találja.

A sztenderd, elterjedt tisztítószerek, tisztálkodásra használt eszközök, higiéniai termékek helyett is igyekeznek kifejezetten környezetbarát megoldásokat keresni.

Takarításhoz eddig sem vettek mindenféle kütyüket és ötvenféle szert, mivel mindig is ecetet vagy citromsavat, mosószódát és szódabikarbónát használtak a tisztításhoz. De most kifejezetten olyan tartós eszközöket szereznek be, amelyek, ha lehetséges, élettartamuk végén komposztálhatók vagy szelektíven gyűjthetők. Nem volt egyszerű dolguk, mivel ma sok olyan termékre mondják rá, hogy környezetbarát, aminek ehhez semmi köze.

Eldobható mosogatószivacs helyett komposztálható mosogatókeféket használnak, amelyeket Németországban gyártanak helyi bükkfából – lószőrrel vagy növény rosttal, illetve kókuszrosttal. Bár drágábbak, mint a műanyag szivacsok, sokkal hosszabb az élettartamuk, így összességében kisebb költség ezeket vásárolni.

Műanyag fogkefe helyett szintén komposztálható bükkfával és disznószőrrel készült fogkefét használnak.

Az intim higiénés eszközök talán a legizgalmasabbak. A mosható betét és az intim kehely ugyan élettartama végén úgyis a kommunális kukába kerül, mert nem lehet újrahasznosítani, ám olyan hosszú ideig (5-10 évig) lehet használni őket, hogy még mindig sokkal inkább környezetbarát megoldást jelentenek, mint az egyszer használatos műanyag betétek vagy a tamponok.

Edináék ivókulacsot visznek magukkal, és ebbe töltenek vizet, otthon pedig szódásszifonnal készítenek bubis vizet, ha éppen azt akarnak inni.

Eldobható borotva helyett hagyományos zárt fésűs borotvát használnak cserélhető pengével, arctisztító vatta helyett mosható pamutpárnát, bolti sminklemosó tej helyett szőlőmagolajat. A fürdőszoba nincsen tele műanyag flakonokkal. A bolti samponok, hajöblítők helyett ott a samponszappan, a lenmagzselé és az almaecetes öblítést. De Edinának ezektől is pontosan olyan a haja, mint korábban a bolti samponoktól.

IMG_1002k
IMG_1010k

Edina időnként saját maga is készít szappanokat

IMG_1027k
IMG_0989k

Fa mosogatókefe növényi sörtékkel fél év napi használatot követően és újonnan

IMG_1019k

Edina táskájában mindig van 1-2 zsinóros vászonzsák, illetve egy hordozható, összecsukható étkészlet

IMG_1022k

Edina maga készíti a kozmetikumait, így a parfümjét és az ajakápolóját is. Ezek is mindig a táskájában lapulnak, a textil szalvéta mellett

Kump Edina a honlapján, a Facebook-oldalán és Instagramon is megmutatja, hogyan él, és milyen trükkökkel csökkenti a szemét termelését.

A Hulladékmentes.hu 2016 elején indult. Ehhez az utolsó lökést az adta meg, amikor Edina egy tanárképzésen hulladékgazdálkodásból tartott előadást, és a résztvevők a végén kérdéseket tettek fel. „Oké, szép és jó, de ezt a gyakorlatban hogyan lehet átültetni?” Elkezdték arról kérdezni, ő például személyesen mit és hogyan csinál, amiből a végére az kerekedett ki, hogy a résztvevők erősen ajánlották, kezdjen el erről minél több információt elérhetővé tenni, mert az, amit ő már természetesnek él meg, másban sokszor fel sem merül.

A webshop beindítását is az élethelyzet követelte ki tőle. Amikor a Hulladékmentes elindult, sokan keresték meg azzal, hogy ő mit használ, milyen szempontok szerint választ, és hol szerzi be azokat. Edina úgy vélte, könnyebb mindent egy helyre gyűjteni, ahol az információk, a termékek és a szakértői segítség is rendelkezésre áll, mint külön mindent egyesével elmagyarázni.

Megdöbbentő, egy-egy nagyobb bevásárlás alkalmával mekkora a csomagolás mennyisége. "A megvásárolt termékek térfogatának akár 40-50 százalékát is kiteheti" – mondja Edina. "A vásárlás átgondolásával is jelentős mennyiségű hulladékot lehet spórolni.

Sőt, azt tapasztaltuk, hogy bár bizonyos környezetbarát termékek többe kerülnek, a hulladékmentes életmód összességében olcsóbb."

Hogyan kerüli el Edina azt, hogy eszméletlen mennyiségű szeméttel járjon a vásárlás? Például azzal, hogy vászonszatyrokat visz magával, és mindent ebbe kér, hogy ne kelljen a bolti (egyébként nem lebomló) nejlonzacskókat használni. Vászontasakba kerül szinte minden a pékárutól a kimérve vásárolt zabpelyhen át a zöldségekig. Ebben is mérik le neki. Otthon tölti át ezek egy részét csatos üvegbe.

"Arra is ügyelünk, hogy ésszerű maradjon a hulladékmentesség, például csak azért nem ülünk autóba, hogy mindent kimérve kapjunk meg, így ha másképp nem megy, bizonyos termékeket csomagolásban vásárolunk meg, majd a csomagolásukat használjuk, végső esetben szelektáljuk."

Az étkezésük is átalakult. Már nincsenek zacskós levesek, chipsek, félkész ételek. "Korábban rengeteg pizzát rendeltünk, most inkább megsütjük itthon, ha arra vágyunk, vagy a közeli étteremben eszünk egyet. Egyéb környezetvédelmi megfontolásból igyekszem a hús és az állati eredetű termékek mennyiségét csökkenteni, a csak csomagolásban kapható termékek egy részét pedig helyettesíteni, lecserélni másra, és ezzel több zöldséget és friss élelmiszert fogyasztunk, összességében egészségesebben is étkezünk."

Érdekel, erős, negatív kritikákat kaptak-e már Edináék a megváltozott vásárlási szokásaik miatt, de azt mondja, eddig ilyen még nem fordult elő. „De azért, úgy gondolom, ez hozzáállás kérdése is. Nem bátortalanul megyek be az üzletbe a vászonzsákkal, hanem úgy, hogy rögtön tisztázom: ezt így szeretném vásárolni, van-e rá mód? Ha nincsen, akkor oké, nem beszélünk róla tovább. Szerintem ebben az esetben nem az eladó van értünk, hanem az eladó együttműködhet velünk – ha pedig nem működik együtt, dönthetünk úgy, hogy akkor máshol vásárolunk."

"Az egyik budapesti piacon például két olyan stand is van, ahol magokat, mákot, csokikat lehet kapni kimérve. Az egyikük ellenséges (bár ő mindenkivel az, nem csak velem), a másik pedig nem. Ezért nem kérdés, melyiküknél vásárolok."

IMG_1162kIMG_1181kIMG_1189k
IMG_1195k
IMG_1059k

Amit lehet, csomagolás nélkül vásárolnak, amit viszont nem tudnak így megoldani, azt igyekeznek minél hulladékszegényebb, szelektálható csomagolásban beszerezni

Mennyi idő alatt érhető el egy háztartásban az Edináéhoz hasonló hulladékmentesség? Szerinte ez néhány tudatos hónap alatt is megvalósítható, de a folyamatos apró változtatások segítségével egy család két év alatt kényelmesen átállhat.

"Az általam termelt havi szemetet 2016-ban mértem meg először. Amikor idén ősszel újra megmértem, az egészben az volt a legdurvább, hogy ez alatt az egy év alatt is felére csökkent a kommunális szemét mennyisége, úgy, hogy észre sem vettem, ami talán nem is csoda, mivel már csak grammokról beszélünk.

Az egész fokozatosan alakuló folyamat volt. Először azt figyeltük meg, melyik az a hulladékáram, amiből a legtöbb kerül a kukába, és arra kerestünk megoldást. Amikor az megoldódott, megvizsgáltuk, még mi kerül a szemétbe, és annak a csökkentésén dolgoztunk. Nem volt semmilyen kényszer, például ha valamihez csak csomagolásban tudtunk hozzájutni, de szükségünk volt rá, akkor megvettük bűntudat nélkül, mert amit lehetett, azt így is megtettük: odafigyeltünk arra, hogy mit vásárolunk, valóban szükségünk volt rá és ügyeltünk arra, hogy ha már van csomagolása, akkor az tovább használható, vagy maximum szelektálható legyen. Ebben a formában élhető és nem elvakult irány volt ez számunkra."

"Nem tűnik sziszifuszi munkának, amit csinálsz? - kérdezem Edinától. - Hiszen Magyarországon az emberek többsége hihetetlen mennyiségű szemetet termel."

"Úgy vagyok vele, hogy valahol el kell kezdeni. Rendszerint minden új irány, kezdeményezés kevés alakkal indul útjára. Az újdonságok mind hasonló utat járnak be, amit Everett Rogers adaptációs diagramja ír le a legszemléletesebben. Eszerint az emberek 2,5 százaléka azonnal érdeklődik az újdonságok iránt, majd idővel csatlakoznak hozzájuk az úgynevezett korai elfogadók (13,5%), őket követi a korai és késői többség (34-34%), végül a lemaradók (16%)."

Edina úgy véli hasonló folyamat játszódik le a hulladékmentességgel is. Ugyanis nem szalmalángéletű, eltűnőben lévő irányzat, hanem olyan, amely iránt egyre szélesebb körben érdeklődnek külföldön és nálunk is. Nyugat-Európában például egyre több hulladékmentességgel foglalkozó szervezet alakul, egyre több kifejezetten csomagolásmentes üzlet nyílik, egyre több blog ír arról, hogy ez milyen könnyen megvalósítható. Emiatt a vállalatoknak is megéri ebbe az irányba nyitni, mivel van már akkora környezettudatos vásárlói réteg, amely ezt igényli.

"Ha csupán egyetlen ember változtat valamit az életén, azt érzékelni fogja a környezete is. Tudom, hogy még nem szembetűnő, de látom, hogy egyre több embert érdekel a hulladékmentes életmód, az önkéntes egyszerűség, egyre több ember kezd el ezzel foglalkozni és változtatni."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
100 nap alatt több mint 63 ezer megmentett termék – így működik Magyarország első élelmiszer-outletje
A Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET-ben a közeli lejáratú vagy csomagolássérült termékek akár 70 százalékkal olcsóbban is megvásárolhatók, miközben több tonnányi élelmiszer menekül meg a kidobástól.


Az élelmiszer-pazarlás világszinten is égető probléma, de szerencsére egyre több hazai kezdeményezés mutat példát arra, hogyan lehet ezt a mindennapokban is kezelni. A budapesti Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET – Magyarország első élelmiszer-outletje – száz napos működése alatt bebizonyította, hogy a fenntarthatóság és a kedvező árak nem zárják ki egymást, sőt, kéz a kézben járhatnak.

Az eredmények önmagukért beszélnek: több mint 63.000 terméket mentettek meg a pazarlástól, ami 16,6 tonna élelmiszert jelent.

Ez a mennyiség 44 tonna szén-dioxid kibocsátásának elkerülésével egyenértékű – vagyis akkora megtakarítás, mintha egy átlagos magyar család 17 évnyi áramfogyasztását spórolták volna meg.

A vásárlók sem jártak rosszul: az outlet áraknak köszönhetően 21.737.043 forint maradt a pénztárcákban –

ez átlagosan 300–400 forint megtakarítást jelent termékenként,

miközben minden árucikk a jól ismert PRÍMA-minőséget képviseli.

A PRÍMA OUTLET kínálata naponta változik:

a polcokra csomagolássérült, közel lejáró, túlkészletezett vagy szortimentfrissítésből kikerülő termékek kerülnek, akár 70%-kal olcsóbban.

Az üzlet így egyszerre kínál okos, fenntartható és pénztárcabarát alternatívát a tudatos vásárlóknak.

„A PRÍMA OUTLET egyszerre nyújt kedvező árakat, magas minőséget és fenntartható megoldást az élelmiszer-pazarlás ellen. Büszkék vagyunk arra, hogy rövid idő alatt kézzelfogható eredményeket értünk el: több tízezer termék kapott új esélyt, a vásárlóink pedig több millió forintot spóroltak meg.” – mondta Breier Péter, a vállalat tulajdonosa.

Segítség a rászorulóknak is

A fenntarthatóság azonban nem áll meg az üzlet polcainál: a századik működési napon a Breier Cégcsoport bejelentette, hogy a Récsei Centerben található Príma szupermarket együttműködési megállapodást kötött a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel. Céljuk az, hogy az élelmiszer-pazarlás csökkentése mellett, közvetlen segítséget nyújtsanak a nehéz helyzetben élő családoknak is.

A PRÍMA OUTLET mögött álló Breier Csoport több mint 30 éve meghatározó szereplője a hazai élelmiszer-kiskereskedelemnek. A családi tulajdonban lévő vállalat jelenleg 26 üzletet üzemeltet Budapesten és Pest megyében, és elkötelezett a minőség, az innováció és a közösségi értékteremtés mellett.

A PRÍMA OUTLET első száz napja megmutatta, hogy az élelmiszermentés nemcsak egy jó ügy – hanem mindannyiunk közös jövőjének kulcsa.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Orvosi bravúr: aranybevonatú, személyre szabott pacemakert kapott egy beteg Pécsen
Az országban elsőként a A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján ültettek be ilyen pacemakert, amelyre eddig világszinten is csak nagyon kevés példa volt.


Itthon eddig példátlan beavatkozást hajtottak végre a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján: októberben az országban elsőként ültettek be aranybevonatú pacemakert.

Ez azért is komoly bravúr, mert a nemzetközi szakirodalomban is csak elenyésző számú hasonló beavatkozásról számoltak be ezidáig.

A klinika közleménye szerint a beavatkozásra egy különleges eset kapcsán volt szükség: a beteg a hagyományos, titántartalmú generátorral szemben túlérzékenységi reakciót mutatott. A titánérzékenység egy rendkívül ritka állapot, amelynek kapcsán a szervezet allergiás reakcióval reagál a beültetett eszközzel szemben.

A pacemaker-generátort egyedileg, a beteg alapbetegségének megfelelően gyártották le részletes kivizsgálást követően.

A piacon nem is érhető el ilyen eszköz, hiszen minden esetben a beteg kórtörténetének részletes elemzését követően gyártják le, majd ültetik be. A speciális aranybevonat megakadályozza, hogy a beteg szervezete allergiás reakcióval reagáljon a beültetett generátorral szemben.

A közleményben azt is írják, hogy

a pacemaker-generátor nem csak összetétele miatt számít különlegesnek, hanem jól példázza azt is, hogy a modern orvoslás egyre inkább a személyre szabott ellátás irányba halad.

„A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikájának célja, hogy hazai és nemzetközi szinten élvonalbeli terápiás megoldásokat kínáljon betegeinek – az egyéni különbségek és a magas szintű szakmai gondoskodás szem előtt tartásával” – írták.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Több mint egymillióan voltak kíváncsiak a magyar pavilonra Japánban
A magyar megjelenés az Expó központi témájához egyedi módon kapcsolódott, a figyelmet a hagyományokra, az ember és a természet harmóniájára, valamint a múlt értékeiből építkező jövő gondolatára irányítva.


A magyar részvétel minden szempontból sikertörténetnek bizonyult: közel 70 kulturális programmal, több mint 80 szakmai és üzleti rendezvénnyel, 46 ezer éttermi és 2250 protokollvendéggel, valamint kézzelfogható turisztikai eredményekkel zárta Magyarország a fél éves oszakai bemutatkozását.

Élő Népzenei Előadás a Pavilon Szívében

A Magyar Pavilon központi élményét az állandó élő népzenei előadás jelentette, amely 184 napon át negyedóránként várta a látogatókat. A program keretében 21 énekesnő naponta 43 alkalommal szólaltatta meg a magyar népdalokat.

Az előadás összesen 7848 alkalommal csendült fel – több mint 58 000 percnyi élő műsort ajándékozva a közönségnek. A magyar népzene, a viseletek és az előadók közvetlensége különleges atmoszférát teremtett: a látogatók a pavilonba belépve nemcsak hallhatták, hanem át is élhették a magyar hagyományok lüktetését.

A Magyar Konyha Diadala

A Magyar Pavilon étterme a világkiállítás egyik legnépszerűbb vendéglátóhelyévé vált. A Miska Kitchen & Bar hat hónap alatt 46000 vendéget fogadott, napi mintegy 250 főt.

A kulináris sikerek számokban:

Gulyáslevesből: 18 600 adag

Hortobágyi palacsintából: 17 000 adag

Somlói tekercsből: több mint 4100 adag, azaz 164 méternyi desszert készült – ez több mint másfél futballpályányi édes élmény.

A magyar ételek iránti érdeklődést jól mutatja, hogy sok látogató már reggel 8:55-kor, közvetlenül az Expó nyitását követően beállt a sorba, hogy biztosan bejusson az étterembe, amely hivatalosan 13 órakor nyitott.

Tradíció Kézműves Formában

A pavilon harmadik emeletén 22 héten át kézműves foglalkozások várták az érdeklődőket, amelyek végig teltházzal működtek. Összesen 11 tradicionális magyar mesterség mutatkozott be, köztük a nemezelés, a gyékényfonás és a kékfestés. A látogatók saját kezűleg készíthettek el kisebb tárgyakat, miközben megismerkedhettek a magyar kézművesség aprólékos technikáival.

Kultúra, Üzlet és Diplomácia

A Magyar Pavilon az Expó egyik legaktívabb országpavilonjaként zárt:

Kultúra: Közel 70 koncertet szervezett 50 magyar fellépővel, csaknem 600 művész és stábtag közreműködésével. Ezzel Magyarország a harmadik legtöbb kulturális programot bemutató országként zárta a világkiállítást, bemutatva hazánk zenei örökségének sokszínűségét a klasszikus, népi és kortárs műfajokban egyaránt.

Üzleti és Szakmai Rendezvények: 84 szakmai és üzleti rendezvény valósult meg hat különböző helyszínen, köztük a pavilon Community Centerében és az Expó ikonikus Női Pavilonjában, ahol Magyarország szervezte a legtöbb eseményt. Összesen 31 magyar vállalat mutatkozott be a japán partnerek előtt, ami új gazdasági és turisztikai együttműködések alapját teremtette meg.

Diplomácia: A pavilon 2250 protokollvendéget fogadott, 440 delegáció tagjaként. Tiszteletüket tették a japán császári család tagjai, de a vendégek között volt Nobel-díjas, államfő, kormányfő, olimpikon, nagykövet, tiszteletbeli konzul és püspök is.

Turisztikai Eredmények és Jövő

A pavilon nemcsak megszólította, hanem inspirálta is a japán közönséget – a kulturális jelenlét érzékelhetően erősítette Magyarország turisztikai vonzerejét.

„A világkiállítás ideje alatt 19 százalékkal nőtt a Magyarországra beutazó japán turisták száma 2024 azonos időszakához képest. A magyar bemutatkozás hidat épített a két nemzet között: élményt és inspirációt adott mindazoknak, akik az expós látogatásukat követően személyesen is szerették volna felfedezni hazánkat. A kulturális jelenlétnek ez a formája hosszú távon erősíti Magyarország imázsát a szigetországban.”

Kristó Ákos miniszteri biztos

A Magyar Pavilon a „Múltunk nélkül jövőnk sincs” gondolat jegyében épült, és az elmúlt fél év során méltó módon képviselte Magyarország értékeit. A látogatók számára a pavilon nem csupán építészeti különlegesség, hanem egy érzelmi és kulturális utazás is volt – lenyomata annak, hogy a fenntartható jövő kulcsa a természethez és hagyományainkhoz való visszatérésben rejlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Mi köze a Túró Rudinak a babaváráshoz? Németh Nóri, a PregHello applikáció megalkotója elárulja nekünk
Saját várandóssága adta az ötletet Németh Nórinak az ingyenes applikációhoz, amit ma már több tízezer kismama használ a babavárás időszaka alatt és után.


Nem ritka, hogy sok nőt megihlet az anyaság, a babavárás, sokan ebben az időszakban találnak rá önmagukra, kezdenek új dolgokba, váltanak karriert, vállalkozást alapítanak. Németh Nórival, a PregHello applikáció megálmodójával és tulajdonosával is pontosan ez történt: észrevette, hogy nincs olyan magyar nyelvű információgyűjtemény a piacon, ahol a kismamák egyszerűen, gyorsan, átláthatóan és nem utolsósorban szórakoztatóan tájékozódhatnak, ezért úgy döntött, készít egyet ő maga. Nóri a mára rendkívül népszerűvé vált alkalmazás megszületéséről, a további célokról és tervekről mesélt nekünk.

  • SZMO: Hogyan született meg a PregHello ötlete, és mik voltak az első lépések, amiket megtettél, hogy applikációt fejleszthess?

Németh Nóra: Amikor elszántam magam, hogy összerakok egy olyan tartalomcsomagot, ami segíti a kismamákat, akkor fogtam egy A4-es lapot és elkezdtem összeírni, hogy milyen információk segítenének engem és más várandós kismamákat. Az alkalmazás fejlesztése ugyan csak akkor kezdődött el, amikor a kisfiam bölcsis lett, de addigra elég jól összeállt az első verzió tartalma.

A kezdetektől fogva fontos volt számomra, hogy a kismamák hiteles forrásra támaszkodhassanak, így szakmájukban elismert és aktívan dolgozó egészségügyi szakemberek validálták és a mai napig is folyamatosan aktualizálják az alkalmazásban szereplő összes tudásanyagot.

  • SZMO: Volt személyes élményed, ami inspirálta a fejlesztést?

 Németh Nóra: Azt gondoltam magamban: „Milyen jó lenne, ha lenne egy olyan platform, ami kifejezetten a magyar viszonyokat tükrözi.” Országonként ugyanis teljesen eltérőek a javaslatok, így szerintem nagyon fontos, hogy kifejezetten az itthoni viszonyokat vegyük figyelembe a magyar kismamák számára. Magába az applikációba is rejtettem pár személyes élményt.

A várandósság heteit az applikáció főként gyümölcsökhöz hasonlítva mutatja, a kismamák lelkesen mutatják mindig a párjuknak, hogy az adott napon épp milyen gyümölcs méretének felel meg a kisbabájuk. Van két dolog azonban, amik kifejezetten személyes emlék miatt kerültek be az appba..

A Playmobil figura a férjem nagy kedvence, és egyik alkalommal, miután az orvostól jöttünk haza, vidáman vette észre, hogy amekkora akkor volt a kisbabánk, teljesen megegyezett a kezében tartott Playmobil figura méretével. Ugyanígy a túró rudi a  a 14. hétnél szerepel. Én nagy túró rudi rajongó vagyok és a túró rudi hossza pont akkora, mint ebben a korban a magzat mérete. Lemértük vonalzóval.

  • SZMO: Mi volt a legnagyobb kihívás az applikáció fejlesztése és működése során?

Németh Nóra: Mindig vannak kisebb dolgok, amikkel meg kell küzdeni, amiket helyre kell hozni, mielőbb meg kell oldani. A rendszerhibák, illetve a határidők betartása, az ezekre való állandó koncentráció az, ami számomra nehézség, ez persze nem a legszórakoztatóbb része a dolognak. Nem volt könnyű olyan szakembereket, fejlesztőket találni, akikkel kifejezetten jó együtt dolgozni és nem csak értenek a dolgukhoz, de emberileg is könnyen megértetik magukat és gördülékeny velük a közös munka. De szerencsére találtunk megfelelő munkatársakat, és a szakértők, akikkel együttműködünk az egyik legfontosabb mozgatórugói a gépezetnek. Tőlük leszünk igazán hitelesek és naprakészek.

Szakértőink között találunk szakorvost, nőgyógyászt, gyermekápolót, védőnőt, pszichológust, bábát, szülésznőt, gyógytornászt, szonográfust, diabetikust, mentőtisztet, szülésznőt és visszérspecialistát is.

Úgyhogy azt hiszem joggal mondhatom, hogy tényleg minden területre odafigyelünk és profi, hiteles forrásból adunk információt a kismamáknak.

Szerencsésnek érzem magam, mert tudom, hogy sokan, akik vállalkozásba kezdenek, eljutnak egy olyan ponthoz, amikor  el kell dönteniük, hogy megéri-e folytatni, vagy nem. Nálam nem volt ilyen pont, mindig tudtam, hogy mit szeretnék a PregHellóval. Viszont egyértelműen szükség van néha pihenésre, megújulásra, mert azért el lehet  fáradni a vállalkozásvezetésben.

  • SZMO: Mikor érezted először azt, hogy az applikáció sikeres, mikor gondoltad, hogy „Igen, pontosan ezt képzeltem el, megcsináltuk”! ?

Németh Nóra: Az alkalmazás létrejötte után két héttel. Ugyanis szinte azonnal letöltötte 2500 kismama, ez pedig egyértelmű visszajelzés volt számomra, hogy mekkora szükség volt már itthon egy ilyen platformra. Amire pedig nagyon büszke voltam akkor is és most is, hogy ezek a kismamák nem csak letöltik és használják az applikációt, de visszajelzést is adnak folyamatosan.

Már az elején is rengeteg pozitív üzenetet kaptunk, de ami nekem külön öröm, hogy javaslatokat, ötleteket írnak, ami mind hozzájárul ahhoz, hogy megfelelően fejlesszük az alkalmazást és minél inkább kielégítsük a felhasználók igényeit. Ez pedig nagyon nagy érték.

Ha már visszajelzés: számomra például az egyik legkedvesebb a MAVE-hoz (Magyar Védőnők Egyesülete) kapcsolódik, akik előszeretettel ajánlják a PregHellót a kismamáik számára, ez pedig szakmailag is egy szuper elismerés.

  • SZMO: Mi volt az eddigi legnagyobb mérföldkő az applikáció életében?

Németh Nóra: Majd most jönnek az igazi mérföldkövek! De eddig az applikáció „kistestvérének”, a BabyHellónak a létrejötte volt különös jelentőségű. Ez az app is egyre népszerűbb, ezt is már több ezer kismama töltötte le itthon, így erre mindenképp büszke vagyok.

De említhetem mérföldkőként  az idén ősszel első alkalommal megrendezésre kerülő Babaváró fesztivált, amit már elképesztően várok! Tényleg egy igazi jó hangulatú, szakmai, ám vidám és színes, közösségépítő fesztiválra készülünk, ami úgy gondolom, hogy más lesz, mint az eddig itthon megrendezett baba-mama expók.

Preghello Babaváró fesztivál - Írd be a naptárba már most!

A fesztivált szeptember 13-án, szombaton egy gyönyörű helyszínen, az Eiffel Műhelyházban rendezik meg és a szervezők nem titkolt célja, hogy egy olyan közösségi élmény legyen ez a nap, ahol minden kismama és kispapa jól érzi magát és az eseményről magabiztosan és boldogan távozzanak.

Jegyvásárlás és részletek: www.preghello.com

  • SZMO: És mit gondolsz, maga az applikácó miben különbözik akár az itthoni, akár a külföldi alkalmazásoktól?

Németh Nóra: Amellett, hogy kifejezetten a magyar viszonyokat tükrözi, amit meglehetősen hiányoltam, átláthatóra, letisztultra terveztük az alkalmazást, amiben nincsen felesleges s töltet és forgatag, amiben el tudna veszni a kismama.

  • SZMO: Milyen terveitek vannak a jövőre nézve a PregHellóval?

Németh Nóra: Minden folyamatosan változik, én inkább közeli célokat szoktam kitűzni elsősorban, mint például amilyen a fesztivál is. De mindenképpen tervben van, hogy szeretnénk külföldi piac felé is nyitni, létrehozni a PregHellót több nyelven is, jelenjünk meg minél több helyen. De mindennek meg van a maga ideje, én ebben nagyon hiszek. A BabyHello és a fesztivál is pont akkor valósult meg, amikor itt volt az ideje, és biztos vagyok benne, hogy ezek a tervek is a megfelelő időben fognak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk