FELFEDEZŐ
A Rovatból

Így beszélnek a mai fiatalok: te még érted ezeket a szavakat?

A Z és Alfa generáció nyelvezete egy külön világ, tele rövidítésekkel, mémekkel és olyan szlengszavakkal, amiket még lefordítani is nehéz. Ha szeretnéd kideríteni, mennyire vagy képben, a cikk végén egy szórakoztató kvíz is vár rád!


Nem egy újdonsült dolog, mégis észrevehető, hogy a fiatalok körében egyre gyorsabban váltakoznak a szófordulatok, jönnek be újabb, érdekesebb kifejezések. Aki pedig nem azt a részét használja a közösségi médiának, amit a fiatalok, az bizony könnyen lemaradhat. Aztán egyszer csak ott találjuk magunkat, hogy nem értjük, miről beszél a gyerek.

Ha pedig a pénzügyekről van szó, akkor még nehezebb a helyzet. A pénzről beszélni velük mindig is kényes téma volt, de úgy még komplikáltabb, ha nem értjük mit mond. Így könnyen előfordulhat, hogy nem érted, amikor valami új szlenggel akar meggyőzni, hogy vegyél neki egy sneakert, és te nem tudsz rá azonnal válaszolni, vagy megbeszélni vele, hogyan oldhatnátok meg a dolgot.

A nyelv mindig is változott, de a digitális világ belépésével olyan tempóra kapcsolt a változás, amit korábban elképzelni sem tudtunk. Az SMS- és MSN nyelv volt talán az első igazi mérföldkő, amikor elkezdődött a rövidítések, szimbólumok és emojik korszaka, és ez az online kommunikáció térnyerésével egyre színesebb lett.

A közösségi média, különösen a TikTok, egy egészen új jelenséget is elhozott: nemcsak szavakat, hanem gesztusokat, mémeket, sőt vizuális nyelvi elemeket is használunk a hétköznapi beszélgetésekben.

Szlengek világa: mi menő, mi cringe?

A szlengkifejezések között sok olyan van, ami nem él meg igazán hosszú életet. Vagy azért, mert a dolog, amit leír, kimegy a divatból, vagy mert még árnyaltabb, pontosabb kifejezést találnak a leírására. Más kifejezések viszont átszivárognak a köznyelvbe, megszilárdulnak és gazdagítják a nyelvet. Ilyen például a pénz szleng szavai közül a kápé, a zsozsó vagy a lóvé, amely az évek során közismert lett és meg is maradt a köztudatban.

Érdekesség: A magyar nyelvben akár félszáznál is több szleng vagy szinonima van a pénzre:

bankó, kápé, dohány, suska, lé, lovetta zsozsetta, steksz, zseton, mani, peták, della, guba, gempa, lepedő, rongy, zöldhasú, rugó, pengő, pezeta, apró, kavics, fitying, bélás, korpa, dudva, rongy, mallér, garas. 

Ugyanakkor a Z és Alfa generáció a „pénz” helyett az „app”, a „mani” vagy a „zsé” szavakat használja, de egyre inkább előtérbe kerülnek az olyan kifejezések is, mint a „cash” vagy a „bread” (ezek az angolból átvett szlengszavak). A pénzügyi témákkal kapcsolatosan használják a „bag” szót is, amely például azt jelenti, hogy valaki egy bizonyos mennyiségű pénzt keresett vagy összegyűjtött. Szintén divatos a „stack” kifejezés, amit akkor használnak, ha valaki nagyobb összeget keres.

A Z és Alfa generáció nyelvezete egy igazi egyveleg: angol szavak, internetes rövidítések, emojik – és persze a saját kreatív kifejezéseik összemosása, amelyre gyakran a magyar nyelvben nem is találunk megfelelő szavakat. Csakhogy ez a szókincs olyan gyorsan változik, hogy még a legmenőbb kamasz is bajban lehet, ha két évvel fiatalabbak közé kerül. Ami tegnap még „fire” volt, ma már „mínusz aura”. És ne is gondold, hogy egy általános iskolás és egy középiskolás ugyanazokat a szavakat használja – amit az egyik coolnak tart, azon a másik csak forgatja a szemét.

A közösségi média edzette őket arra, hogy másodpercek alatt ragadják meg az információkat – legyen szó mémekről, hírekről vagy arról, melyik új szlenget kell mostantól használni ahhoz, hogy ne nézzenek rád furán. Ha te három mondatban próbálsz meg elmondani valamit, ők három szóval válaszolnak, de ha igazán menők, akkor inkább csak egy emoji repül vissza hozzád.

Szókincsük egy pár hónap alatt jobban átalakul, mint a miénk egy évtized alatt.

Például shippelni már rég nem azt jelenti, hogy feladod a csomagot a postán, hanem azt, hogy szurkolsz két karakternek vagy embernek, hogy összejöjjenek. De figyelj, ne ess abba a hibába, hogy a teljes nevükön emlegeted őket. Ezt ma már csak a boomerek csinálják. Az igazi menők mozaikszavaznak: Taylor Swift és Travis Kelce? Tayvis. Luke Newton és Nicola Coughlan? Lukola. Justin Bieber és Selena Gomez? Oké, ők már régi sztori, de akkor is: Jelena.

2023 nagy nyertese, az Oxford Word of the Year címet bezsebelő rizz kifejezés lett. Ez a karizma, a vonzerő megtestesítője, az, ami miatt valaki automatikusan menő lesz. De ha már itt tartunk, a „smash” azt jelenti, hogy valaki bejön, a „creepy” meg azt, hogy valaki pont nem. És ha a kamasz sigmának érzi magát? Akkor gratulálhatsz, mert épp egy magabiztos gyereket nevelsz, aki megoldotta az élet nagy kérdéseit, és ezt egy Christian Bale-féle Amerikai pszichós Bateman-arcot imitálva ünnepli. Egyébként ez a mimika is TikTok-mém lett, mert miért is ne lenne?

A POV nem egy új márka, hanem egy TikTok-videó címke, ami annyit tesz, hogy „point of view”, vagyis nézőpont. Az ilyen tartalmak lényege, hogy megmutatnak egy helyzetet egy konkrét szereplő szemszögéből. És ha a kamaszod közli veled, hogy „mínusz aura” vagy? Akkor te most épp nem vagy menő. De ha „glow upot” kapsz tőle, akkor gratula, mert jobb formában vagy, mint valaha. Ja, és a vibe check? Az csak egy kis hangulatellenőrzés. Például azért, hogy megtudja, ma érdemes-e új telefont kérni tőled.

Ha eddig büszke voltál rá, hogy tudod, mit jelent a cringe, ideje elengedned. A szót használni ugyanis ma már maga a definíciója a cikinek. Szóval ne is próbáld meg beépíteni a szókincsedbe!

Hogyan lehet velük lépést tartani?

A digitális világban a nyelv már nemcsak kommunikáció, hanem önkifejezés és kultúra. Ha megérted, miről beszélnek, közelebb kerülhetsz hozzájuk – és talán egy kicsit te is felzárkózhatsz a trendekhez ezáltal könnyebben, tudsz velük beszélni olyan tabutémákról, mint pl. a pénz.

Megoldás a pénzügyekre gyerekeknek is!

Zsebpénz, bankszámla, megtakarítás – ezek a szavak kicsi kortól kezdve az élet részei. Fontos, hogy szülőként időben elkezdj a pénzügyekről beszélni a gyermekeddel, és lehetőséget adj neki a tanácsok kipróbálására.

Az OTP Junior számlával a gyerekek egyszerűen megtanulhatják és gyakorolhatják a mindennapi bankolást.

A beszélgetésekhez az OTP Bank honlapján találhatsz segítséget.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A Bank a kondíciók módosításának jogát fenntartja. További részletekről kérjük, tájékozódj az OTP Bank bankfiókjaiban és honlapján (www.otpbank.hu) közzétett üzletszabályzatokból és hirdetményekből.

Fontos, hogy soha ne szóld le a gyerekedet, unokádat a szlenges beszéd miatt, hiszen az ő kortársai között az a természetes. Még akkor is, ha tőled ez nagyon idegen, inkább próbáld meg megérteni, és nyitott lenni az ő világukra. Így sokkal könnyebb lesz egymással kapcsolatot teremteni, és a gyerek is szívesebben keresi majd a társaságodat. Ha nem akarsz lemaradni, néhány dolgot érdemes még szem előtt tartani:

Figyeld a platformjaikat: A TikTok, Instagram és Snapchat a fő információforrásaik. Néha csak a kommenteket olvasva is sok új szót tanulhatsz.

Kérdezz rá nyugodtan: A fiatalok szívesen magyarázzák el a szleng jelentését. Ha érdeklődést mutatsz és nyitott vagy a világukra, nemcsak a szavakat, hanem a mögöttük rejlő gondolkodásmódot is megértheted.

Például ha olyan szavakat használnak, mint a fent már említett "mani" vagy a "stack" ne próbáld meg elkerülni őket, hanem próbáld megérteni, mit jelentenek. Ha megérted az ő nyelvüket, sokkal könnyebben kapcsolódhatsz majd hozzájuk és hitelesebben beszélhetsz velük akár a pénzügyekről is.

Ne erőltesd a használatát: Ha természetesen tudsz beszélni velük, az sokkal hitelesebb, mint ha megpróbálnál „trendi” lenni.

Te mennyire vagy trendi szülő?

Próbálod tartani a lépést a gyerekek világával, vagy néha úgy érzed magad, mint egy VHS-kazetta a streaming platformok korában? Vajon tudod, mit jelent a „sus”, vagy hogy hol tudnak skint vásárolni? És az olyan kifejezések, mint a „vibe check” vagy a „mínusz aura” eljutnak hozzád, vagy inkább egy jó kis régi szlenget vágsz rájuk válaszul?

Ha kíváncsi vagy, mennyire mozogsz otthonosan a Z és Alfa generáció világában, most itt az idő, hogy kiderítsd! Összeállítottunk egy könnyed, de tanulságos kvízt, amely segít felmérni, hogy te vagy-e a legmenőbb szülő a baráti körben, vagy van még hova fejlődnöd.

Töltsd ki rövid kvízünket és kiderül! Görgess lentebb és nyomd meg az “kezdődhet a játék” gombot!

A cikk az OTP Bank támogatásával készült.


Advertisement
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Cukiság a köbön: egy medve felmászott a mászókára, majd vidáman lecsúszott a csúszdán – videó
Egy connecticuti család nem hitt a szemének, amikor két medve bukkant fel a kertjükben. Az egyikük nemcsak körülnézett, hanem mókás műsort is bemutatott a játszótéren.


Különleges pillanatot örökített meg egy connecticuti család West Simsbury-ben: két medve tűnt fel a hátsó kertjükben – írja a New York Post. Sarah Loving éppen férjével és két gyermekükkel tért haza, amikor észrevették az állatokat. A lap állítása szerint a környéken nem ritka a medvék felbukkanása.

A mostani találkozás azonban szokatlan fordulatot vett.

Az egyik medve odament a gyerekek fa mászókájához, felmászott a létrán, majd fejjel előre lecsúszott a zöld csúszdán.

A család videóra vette az eseményt, amin hallatszik, ahogy Loving férje megkérdezi: „Le fog csúszni a csúszdán?”

A medve néhány pillanat múlva valóban lecsúszott, amit Sarah Loving így kommentált: „Jézusom, nézd, lecsúszott!”

A nő elmesélte, hogy a kis medve még egy darabig heverészett a játszótér alján lévő puha homokban, majd körülbelül tíz perc múlva átvándorolt a szomszéd kertjébe. Loving úgy fogalmazott:

„Felmászott, majd lecsúszott a csúszdán, mintha már korábban is csinálta volna.”

A család szerint az állatok nagyon otthonosan mozogtak a játszótéren. „Folyton viccelődtünk, hogy biztosan nem most jártak itt először, bár eddig még soha nem láttunk medvét csúszdázni. Ez most először fordult elő” – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
FELFEDEZŐ
A Rovatból
Meztelenre vetkőzött és az ülésére ürített egy nő a repülőgépen
Az eset Philadelphiából Chicagóba tartó járaton történt. A landolás után a rendőrség intézkedett, a gépet tisztítás miatt kivonták a forgalomból.


Rendkívüli eset történt a Southwest Airlines Philadelphiából Chicagóba tartó 418-as járatán szombaton. Egy nő a repülőgépen meztelenre vetkőzött, majd leszállás közben az ülésére ürített – írja a New York Post.

A járat a chicagói Midway nemzetközi repülőtéren landolt, ahol a rendőrséget is riasztották az incidens miatt. A Southwest Airlines elnézést kért a történtekért.

A repülőgépet a leszállás után ideiglenesen kivonták a forgalomból tisztítás céljából.

A légitársaság egyelőre nem reagált a sajtó megkeresésére. Az sem derült ki, hogy mi történt a nővel az eset után.

A lap emlékeztetett arra is, hogy a Southwest Airlines egyik gépe a múlt hónapban kis híján súlyos balesetet idézett elő a Midway reptéren. Leszállás közben majdnem nekiütközött egy guruló repülőgépnek, amit az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács szerint a vakító napfény okozhatott.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Hónapokon át hallgatták a rádiós DJ-t, senki nem jött rá, hogy az AI generálta, és nem valódi személy
A népszerű ausztrál rádióállomás hónapokig egy mesterséges intelligencia által kitalált műsorvezetővel szórakoztatta a hallgatókat, végül leleplezték a trükköt. A karaktert a cég egyik valódi alkalmazottjáról mintázták meg.


A sydney-i CADA rádióállomás hónapok óta egy mesterséges intelligencia által generált műsorvezetőt szerepeltetett a Workdays with Thy című műsorában – írja a The Verge. Az adásban négy órán keresztül hip-hop, R&B és popzenék szóltak, miközben a hallgatók nem tudták, hogy a műsorvezető, Thy nem valódi személy.

Az ARN Media, a CADA tulajdonosa megerősítette, hogy Thy karakterét a cég pénzügyi osztályának egyik valódi dolgozójáról mintázták. A hangját az ElevenLabs hanggenerátorával készítették el. A mesterséges intelligencia használatát azonban sem a rádióállomás honlapján, sem a műsor során nem hozták nyilvánosságra.

A Workdays with Thy 2024 novembere óta volt hallható az adásban. A műsor leírásában az állt:

„Zenei szakértőink által összeállított dalok, amelyek már vagy szerepelnek a slágerlistán, vagy épp a berobbanás küszöbén állnak – hallgasd meg elsőként Thy társaságában, hogy büszkén mesélhesd a barátaidnak, te voltál az első”.

A Financial Review cikke szerint a műsor 72 ezer hallgatót ért el. Az Ausztrál Hangszínészek Szövetsége kifogásolta, hogy a cég eltitkolta a mesterséges intelligencia alkalmazását.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Ismét Magyarországon készítenek fotókat a Google autói
A járművek elsősorban Budapesten, valamint városokban és azok környékén, továbbá a vidéki térségek közútjain haladnak majd.


Jövő keddtől ismét Magyarországon készítenek 360 fokos utcaképeket a Google különleges kamerarendszerrel felszerelt autói - közölte a Google kedden az MTI-vel.

A járművek elsősorban Budapesten, valamint városokban és azok környékén, továbbá a vidéki térségek közútjain haladnak majd.

A személyes adatok és a magánszféra védelme érdekében a képek közzététele előtt az arcokat és rendszámokat elhomályosítják, hibabejelentésként pedig bárki kérheti további részletek utólagos felismerhetetlenné tételét is.

A közlemény szerint a Google utcakép-szolgáltatása Magyarországon 2013 óta működik, és azóta többször frissült, hogy minél pontosabban kövesse a környezet változásait. A Street View autóval nem megközelíthető, különleges belföldi helyszíneket is bejárhatóvá tesz virtuálisan.

A szolgáltatás világszerte csaknem 280 milliárd képet készített a világ több mint 100 országában és területén - tették hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET: