Ezért járt az Év Autója díj a Peugeot 3008-nak
Előny vagy hátrány megnyerni az Év Autója díjat (angolul: Car Of The Year, azaz COTY)? Nehéz kérdés, mert egy ilyen elismerés komoly elvárásokat támaszt egy autóval szemben, bár hozzáteszem, a győztesek mezőnyébe viszont nagy dolog bekerülni, bár korán sem egyenértékű az elismerés a későbbi értékesítési számokkal.
Közel hatvan, újságírókból álló zsűri szavaz az adott év nevezőire, Magyarországot ketten: Csikós Zsolt, a Totalcar.hu újságírója és Gajdán Miklós, az Autómagazin főszerkesztője képviselik az utóbbi években. Tavaly a tesztünkben szereplő Peugeot 3008 nyert el ezt a díjat, méghozzá az Alfa Romeo Giulia-t és a Mercedes E-osztályt megelőzve. A Peugeot-nak a 2017-es volt egyébként az ötödik díja, amivel harmadik az összetett dobogón, a COTY 1964 óta íródó történelme során a FIAT (9) és a Renault (5) tudott több első helyet elhozni az éves megmérettetésen.




Szóval, hogy megválaszoljam kérdésemet, minden gyártónak igazán nagy megtiszteltetés megnyerni a COTY-t, hisz az autóipar Oscar díja ez, ami egyértelműsíti egy adott típus autópiaci szerepét. A 3008 pedig rászolgált erre a díjra, amit persze az autó SUV mivolta is eredményezett, hiszen a kategóriákat figyelembe véve ez az egyik legnépszerűbb szegmens Európában. A 3008 magán hordozza a szabadidő autók jellegzetességeit, aminek köszönhetően megemelt a hasmagasság, a kocsi oldalán műanyag védőbetétek futnak, elől, hátul pedig fém ráfutás gátlók védik a lökhárítókat a kisebb ütődésektől. A kocsi minden szögből jellegzetes karakter, elől a szokatlan formájú fényszórók és az óriási légbeömlők jelentik a különlegességet, ami összességében kifejezetten markáns összképet rajzol, hátul a három egységből álló lámpatestek számítanak igazán egyedinek.
Az utastér kifejezetten unikálisnak bizonyul, az elrendezést leszámítva igazán formabontóra sikerült a 3008 belseje. Gyönyörű a magasabb felszereltségű modell digitális műszerfalának rajzolata, s az érintőképernyős navigáció is minőségi darab, amin a Mirror Screen funkciónak köszönhetően mobiltelefonunk képernyőjét is kivetíthetjük, és ezen keresztül használhatjuk az Apple CarPlay, a MirrorLink, illetve az Android Auto kompatibilis alkalmazásokat. Alapesetben egyébként analóg kilométeróra, középen pedig egy folyadékkristályos kijelző dukál. Elsőre fura, de használat során jópofa a kis átmérőjű kormány, jól átlátható a középkonzol elrendezése. Az embernek az az érzése, hogy minden kapcsoló és kezelőegység a vezető köré lett építve, amit a gyári sajtóközlemény meg is erősít: az i-Cockpit elnevezésű vezetőfülke elrendezés szándékosan lett úgy kialakítva, hogy a vezető legyen a kocsi középpontjában.



Emellett az anyaghasználatra és a helykínálatra sem lehet panasz, persze egy kis SUV-nek vannak korlátai, de összességében egy kis család minden igényét kielégíti a modell. A csomagtér padlója két magasságban rögzíthető igény szerint, ideális esetben 591 liternyi helyet pakolhatunk meg, az üléseket lehajtva 1670 liter áll rendelkezésünkre.
A 3008 kínálatában két, háromhengeres PureTech benzinmotor érhető el, melynek tömegét és méreteit csökkentették a nagyobb hatásfok érdekében. Közülük a legnagyobb elismerést a 130 lóerős, 1,2 literes PureTech szerezte, amely az Év motorja 2016 címmel is büszkélkedhet a kategóriájában. A dízelmotorok sorát négy BlueHDi erőforrás erősíti (100-180 Le között), tesztautónkban az 1,6-os, 120 lóerős dízel dolgozott, melynek 300 Nm-es nyomatéka már 1750-es fordulaton rendelkezésre áll. Alatta azért érezhető a méretes turbólyuk, ami persze megfelelő fokozatválasztással kiküszöbölhető, a nyomaték csúcs közelében ugyanis nagyon jól autózható ez a változat. Előzés esetén mindenesetre kalkuláljunk a visszaváltással. Az 1,6-os erőforrás nagy előnye az alacsony fogyasztás: egy hét alatt vegyes üzemben 6 liter alatti volt a kocsi étvágya. Ez a hatfokozatú váltónak is köszönhető, ami egyébként az utóbbi időben megszokott Peugeot váltókhoz képest pontatlan volt.
A 3008 6,5 millió forintról indul, ezért az 1.2-es benzinest kapjuk, a dízel felára mindössze pár tízezer forint. A felextrázott tesztautónk 10 millió fölé kúszott, de ebben már minden földi jót konfiguráltak, ami azért ráerősített arra, hogy megérdemelt volt ez a díj a szakmai zsűritől.
Egy videó az autóról:
Adatok
Hengerűrtartalom: 1560 cm3
Teljesítmény: 88 kW (120 LE)/3500
Nyomaték: 300 Nm/1750
Széndioxid kibocsátás: 104 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Végsebesség: 189 km/h
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
A modell alapára: 6.499.000 Ft