MÚLT
A Rovatból

Tűzhalál a megszállás ellen – 50 éve gyújtotta fel magát Jan Palach

1969. január 16-án iszonyatos hír söpört végig a nyugati világ médiáján: Prága főterén felgyújtotta magát egy húszéves egyetemista, hogy így tiltakozzon Csehszlovákia Varsói Szerződés általi megszállása ellen.


A Szovjetunió és a katonai szövetség további négy tagállama – Magyarország, Bulgária, Lengyelország és az NDK – haderői 1968. augusztus 20-án vonultak be Csehszlovákiába „ellenforradalmi veszély” ürügyén, hogy véget vessen a „Prágai Tavaszként”, vagy „emberarcú szocializmusként” elhíresült, Alexander Dubček fémjelezte reform-folyamatnak. Bár az invázió nem torkollott olyan véres harcokba, mint 12 évvel korábban Magyarországon, de a tiltakozó mozgalmak, mindenekelőtt az egyetemek diákjai még hónapokig próbálkoztak az ellenállás erősítésével.

A diákok 1968 karácsony előtt sztrájkba léptek, de közülük sokan érezték, hogy ez kevés ahhoz, hogy országos méretű tüntetések robbanjanak ki.

Ilyen volt a prágai Károly egyetem történelem szakos hallgatója, Jan Palach is.

Palach 1969 január elején levelet írt a tiltakozó diákok egyik vezetőjének, Lubomir Holeceknek, amelyben felhívta a figyelmet arra, hogy az ő elszigetelt akcióik nem hatékonyak, és semmilyen tiltakozás nem lehet sikeres a tömegtájékoztatási eszközök nélkül. Csakhogy az állami rádió és televízió a megszállás után hatalomra került Moszkva-barát vezetés kezében volt, és esélyük sem lett volna még akár egy petíció beolvasására sem. Éppen ezért Palach azt javasolta, hogy egy kis csoport foglalja el a rádió székházát, és intézzenek felhívást a lakossághoz. A levélben, amelyet 20 évvel később hoztak nyilvánosságra cseh történészek, a fiatalember meggyőződését hangoztatta, hogy ezután tömegesen fogják őket támogatni, de azért figyelmeztette Holeceket: „Ha az elképzelést őrültnek tartod, kérlek dobd el a levelem, s ne beszélj róla senkinek. Ellenkező esetben - tehát ha elfogadhatónak látod az ötletet - cselekedj úgy, ahogy jónak látod.”

Jan Palach ezt a levelet tíz nappal azelőtt adta postára, hogy a prágai Vencel téren, a Nemzeti Múzeum előtt benzinnel leöntötte ruháját, majd felgyújtotta magát.

Diáktársai közül többen elszánták magukat a tűzhalálra, és sorshúzással döntöttek arról, hogy Palach lesz az első.

Öngyilkosságának e szörnyű módja jól ismert volt az 1960-as években. Így tiltakozott több vietnami buddhista szerzetes az amerikaiak háborúja ellen, és ezekről készült felvételek bejárták a világ tv-hiradóit – beleértve a szovjet blokkot is. Nem ő volt azonban az első, aki a csehszlovákiai bevonulás hatására égette el magát nyilvánosan. 1968. szeptember 12-én Varsóban az 59 éves könyvelő, Ryszard Siwiec, aki a II.világháború idején a Honi Hadsereg tagja volt, követett el hasonló öngyilkosságot, a lengyel hatóságok azonban ezt rögtön úgy tálalták, hogy Siwiek „zavart elméjű, idült alkoholista volt, akiben meggyulladt a vodka.”

Palach tette, három napig tartó rettenetes haldoklása, majd temetése, amelyen több mint félmillióan vettek részt, vezető hír volt a nyugati médiában, míg a Berlini Faltól keletre agyonhallgatták a tragikus eseményt. Az már sajnos a „túloldalon” sem ment szenzációszámba, hogy az első csehszlovákiai élő fáklyát hazájában még legalább tucatnyian követték Prágában, Pozsonyban, Léván, Pilzenben és Brnóban.

A fiatalember a pokoli kínok ellenére utolsó percéig öntudatánál volt. A hozzá küldött pszichiáternek, aki felvette szavait, megismételte, hogy tettével honfitársait akarta felébreszteni a megszállás okozta apátiából és hogy sokan fogják még követni.

A korabeli kórházi feljegyzésekből az is kiderül, hogy Palach élénken érdeklődött tettének nemzetközi visszhangja iránt. Halála napján még magához hivatta Holeceket és állítólag azt mondta neki, hogy beszélje le a többieket a tűzhalálról.

Jan Palach önégetésének híre minden zárlat ellenére ellenére eljutott Magyarországra is és követőre talált egy 17 éves ipari tanuló, Bauer Sándor személyében, aki kisgyermekkori 56-as traumája, majd későbbi hátrányos helyzete miatt kezdett a történelemmel, a diktatúrák mibenlétével foglalkozni. Saját klubot szervezett, amelynek tagjait egyenesen fegyveres ellenállásra biztatta a rezsim ellen. Palach gesztusától megrendülve elhatározta, hogy ő is így végez magával.

Bauer Sándor 1970. január 20-án a déli órákban a Nemzeti Múzeum lépcsőjén gyújtotta meg a testére tekert, benzinnel átitatott magyar zászlót.

Ő is még három napig élt, a Honvéd kórházban, ahol ápolták, hivatalosan őrizetbe vették azzal az indoklással, hogy „a nevezett barátai és ismerősei körében a Magyarországon állomásozó szovjet csapatokra, továbbá a Magyar Szocialista Munkás Párt és a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormányra gyalázó kijelentéseket tett”.

Bauer Sándor január 23-án halt meg, öt nappal később temették el rendőri biztosítás mellett hozzátartozói jelenlétében. Tettéről beszámolt ugyan hetekkel később a magyar sajtó, de csupán az öngyilkosság tényét és körülményeit írták meg, valamint azt, hogy két évvel korábban már megpróbálta eldobni magától az életet.

Húsz évvel később Balogh Zsolt filmrendező 1968 című dokumentumdrámájában idézte fel először Bauer Sándor alakját. 2001 óta a Nemzeti Múzeum lépcsőjén tábla örökíti meg végzetes tettének helyszínét.

Jan Palachnak és fiatal honfitársainak nem sikerült akkor mozgósítaniuk az országot, 1989-ben viszont mártíromságuk 20. évfordulója a kezdete volt azoknak a nagyszabású tüntetéseknek, amelyek elvezettek a csehszlovákiai „bársonyos forradalomhoz”.

1989 januárjában tömeges zarándoklat indult a Prágától 30 km-re fekvő Vsetaty faluba, ahol Palachot eltemették és ezt a hatóságok megpróbálták minden erővel megakadályozni. A rendőrség többszáz embert vett azokban a napokban őrizetbe, köztük Vacláv Havel írót, a Charta ’77 ellenzéki mozgalom vezetőjét, a későbbi államfőt. Ezzel egyidőben már összetűzések is voltak a rendőrök és a tüntetők között a Vencel-téren. A csehszlovákiai megmozdulásokról szóló híreket még ekkor is csak „bizalmas” kiadványokban lehetett olvasni….

A csehszlovák kommunista rendszer bukása után Jan Palach posztumusz állami kitüntetéseket kapott, önfeláldozása helyén egy, a járdába épített kereszt őrzi az emlékét. Egy teret is elneveztek róla, továbbá egy aszteroidát, amelyet 1969. augusztusában fedezett fel Luboš Kohoutek csillagász, aki egy évvel később elhagyta Csehszlovákiát.

Raymond Depardon, a világhírű francia fotóriporter már 1969-ban dokumentumfilmet készített Jan Palach-ról. A rendszerváltás után nyilvánosságra került az a felvétel, amely a diák utolsó szavait rögzítette. Történetét több játékfilmben is feldolgozták, a legutóbbit, Robert Sedlácek alkotását tavaly, a megszállás 50. évfordulóján mutatták be.

Amikor 2010 decemberében Mohammed Bouazizi tunéziai utcai árus Tunisz egyik külvárosában felgyújtotta magát a hatóságok zaklatásai miatt, jelt adva ezzel Zin el-Abidin Ben Ali elnyomó, velejéig korrupt rendszerének megdöntésére, a világsajtóban Jan Palach példáját emlegették…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: