MÚLT
A Rovatból

Színpadra dobott bugyik és szétvert zongorák - 10 őrületes tény a Lisztomániáról

Liszt Ferenc igazi szupersztár volt a maga korában. Voltak nők, akik alsóneműt dobáltak neki, vagy cigarettacsikkjéből ékszert készítettek, és volt olyan is, aki szétverte a hotel berendezését miatta.


Egy komolyzenei koncert említése hallatán nem hiszem, hogy sokunknak alsóneműjüket hajigáló nők jutnak eszébe. Pedig jóval Elvis, a Beatles és Justin Bieber előtt élt egy ifjú zseni, aki sikoltozó, ájuldozó, szerelemittas nőkkel töltötte meg a koncerttermeket: Liszt Ferencnek hívták.

A jelenséget Lisztomániának nevezték el. És valóban egyfajta rögeszme volt. Nők százai őrültek meg, amikor a fantasztikus zongoraművész leütötte hangszerén az első billentyűt. Olyannyira, hogy az orvosok komolyan azt hitték, rajongói járványos mentális betegségben szenvednek.

A Lisztománia a következő furcsa „tünetekben” nyilvánult meg:

1. A nők rádobálták a művészre alsóneműiket

Liszt Ferenc olyan szexszimbólum volt, amilyet addig még nem látott a világ. Korábban a klasszikus koncertek közönsége maximum annyival jelezte, hogy elvesztette önuralmát a hallottak hatására, hogy a szokottnál tovább tapsoltak. Ám amikor Liszt jelent meg a koncertteremben, a nők elkezdték feldobálni alsóneműjüket a színpadra. Persze azért nem mindenki. Akadtak szolidabb hölgyek is, akik csupán zsebkendőket, rózsacsokrokat vagy letépett ruhadarabokat hajigáltak a nagy művész lába elé. Vagy éppen odatelepedtek az első sorba, és színházi látcsővel vizslatták Liszt arcbőrének pórusait.

Egy berlini koncertjén, 1842-ben, néhány nő hisztérikus nevetőgörcsöt kapott már Liszt puszta látványától. Voltak, akik nemes egyszerűséggel elájultak.

2. Liszt cigarettacsikkjeiből medalionokat készítettek

Mikor Liszt egy-egy koncertje véget ért, a nők felrohantak a színpadra, és relikviákat gyűjtöttek, amiket a zongoraművész hagyott maga után. Harcoltak a zsebkendőjéért, vagy apró foszlányokra tépték kesztyűjét, hogy minél többen vihessenek haza egy kis darabot az imádott művészből.

Voltak, akik előre felkészültek. Beszámoltak olyan nőkről is, akik üvegfiolát vittek magukkal a koncertre, hogy a művész által otthagyott csészékből összegyűjtsék a kávézaccot. Boldogságot okozott nekik, ha olyasmit hordhattak, amit a művész az ajkaival érintett. Arról is szól a fáma, hogy egyszer egy nőt „tetten értek”, amint a szemetesből kitúrta Liszt cigarettacsikkjeit. De nem elégedett meg azzal, hogy hazavigye: medalionba zárta a cigarettavégeket, és gyémántból kirakatta rá az F. L. monogramot. Nem volt túl jó szaga, de az asszony rendületlenül viselte.

3. Még a férfiak is szerették

Nem csak a nők őrültek meg Liszt Ferencért. A férfiak is szerették – olyannyira, hogy hosszú, szinte szerelmes leírásokban ecsetelték, mennyire jóképű. Miután Jurij Arnold orosz kritikus személyesen találkozott vele, a következőket vetette papírra: „Amint hazaértem, kibújtam a kabátomból, leheveredtem a szófára, és keserű könnyeket hullattam.”

Arnold nem volt ezzel egyedül. Sokakat egy életre elbűvölt a művész csodálatos zongorajátéka. Maga Hans Christian Andersen is igyekezett személyesen megismerni Liszt Ferencet. Naplójában azt írta róla: „Amikor Liszt belépett a szalonba, mintha elektromos áramütés ért volna mindenkit. Mintha napsugár ömlött volna szét az arcokon.”

4. A művész közelében elállt az emberek szava

Liszt Ferenc minden asszony szívét elrabolta. Nem volt ez alól kivétel még Honoré de Balzac felesége sem. Amikor a regényíró meghívta otthonába a művészt, Balzac szeretője - leendő felesége -, Eva Hanska annyira izgatott lett, hogy meg sem tudott szólalni. Amikor Liszt távozott tőlük, akkor viszont naplójában ódákat zengett a találkozásról.

5. Az emberek úgy kezelték, mintha a királyok fölött állna

Lisztért mindenki rajongott. Még az uralkodók is. Ahogy egy korabeli kritikus írta: „Franzot nem úgy kezelték, mint egy királyt, hanem királynak tartották.” Még uralkodói körökben is.

És ez nem volt túlzás. Amikor Németországból európai koncertturnéra indult, a király és a királyné kiálltak a balkonra, hogy búcsút intsenek neki. Egész menet kísérte ki a városból. Még a királyi hintót is a rendelkezésére bocsátották, amit hat fehér ló húzott. Ezt harminc díszhintó követte, és a királyi gárda.

Liszt egyébként meg is követelte a kivételes bánásmódot. Amikor Miklós cár udvarában lépett fel, nagyon csalódott volt, hogy a cár beszélgetett a koncert alatt. Olyannyira, hogy abbahagyta a játékot, és enyhe szarkazmussal szólalt meg: „A zenének el kell némulnia, amikor Miklós megszólal!”

6. Liszt kutyát vett, hogy a fürtjeire szóló igényt kielégíthesse

Liszt Ferenc népszerűségéhez fényes, szokatlanul hosszúra hagyott frizurája is jelentősen hozzájárult. Korábban senkit sem láttak még ilyen hajjal, és sokan szenvedélyesen rajongtak a művész fizurájáért. A nők levelekkel ostromolták, melyekben egy-egy hajtincsért esedeztek. Végül már nem tudta kielégíteni az igényeket, ezért nem mindennapi megoldást talált ki: vett egy kutyát, aminek a bundája színe megegyezett a művész hajszínével. Onnantól fogva kutyaszőrt küldözgetett a rajongóknak.

Az a nő, aki Liszt holttestét megtalálta, és értesítette a művész lányát a halálhírről, csupán egy percnyi gyászt engedélyezett, aztán máris engedélyt kért, hogy lenyisszanthasson egy tincset a halott művész hajából. Meglehetősen morbid történet…

7. Egy nő szétvert egy szállodát, miután Liszt otthagyta őt

Lisztnek sok szerelmi románca volt, ám egyik sem olyan pusztító erejű, mint a Lola Montezzel folytatott viszonya. A nő érzéki táncosnő volt, aki arról híresült el, hogy nem nagyon akadt férfi, akivel ne létesített volna intim kapcsolatot. Valahol a szeretők sorában ott volt Liszt Ferenc is. De a jelek szerint a nagy zeneszerző nagyobb hatással volt rá, mint a többiek. Miután együtt töltöttek egy pásztorórát egy hotelszobában, Liszt az éj leple alatt angolosan távozott. A hölgy nem fogadta kitörő örömmel, hogy magára hagyták, és a szoba valamennyi mozdítható berendezését apró darabokra törte. Liszt valószínűleg előre érezte, hogy nem lesz könnyű menet, és hagyott ott némi pénzt a szállodaportásnál.

8. Liszt menedzsere fizetett a közönségnek, hogy egy koncert nyitójelenténél rózsákat dobáljanak a színpadra

Amikor a híres énekes, Giovanni Battista Rubini együtt lépett fel Liszt Ferenccel, Signor Belloni, Liszt menedzsere, aggódott, hogy Rubini miként tudja majd kezelni Liszt határtalan népszerűségét. Ezért megelőzte az esetleges problémákat. Fizetett a közönség bizonyos tagjainak, hogy Rubini jelenetei alatt dobáljanak rózsákat az énekes lába elé. Még költőket is fogadott fel, hogy zengjenek ódákat Rubini hangjáról.

Az énekesnek tetszett a nagy figyelem – egészen addig, míg Belloni a koncertsorozat végén be nem nyújtotta neki a számlát. Nem is a költségek ütötték szíven az énekest, hanem sokkal inkább az a felismerés, hogy nem is rajonganak érte annyian, ahogy azt korábban gondolta.

9. Az orvosok megpróbálták védetté tenni az embereket a Lisztománia ellen

Liszt nem pusztán népszerű volt – társadalmi problémát jelentett. Még értekezéseket is írtak arról, mekkora hatással van emberekre. Heinrich Heine, aki megalkotta a Lisztománia fogalmát, valóságos elmebajnak, kóros jelenségnek titulálta a rajongást.

Az orvosok is értekezésekben próbáltak magyarázattal szolgálni a jelenségre. Némelyikük úgy vélte, járványként fertőzi meg a közönség sorait a „betegség”. Még cikkeket is írtak arról, milyen módon lehetne védetté tenni ellene az embereket, bár gyógymódot senki sem talált rá. Szinte babonás félelemmel szemlélték, hogy tisztes családanyák miként fordulnak ki önmagukból Liszt láttán. Amikor egyszer távozott egy városból, megjelent egy megkönnyebbült hangú újságcikk, melyben azt ecsetelték, mekkora öröm, hogy az asszonyok végre ismét gyermekeik, férjük és a háztartás felé fordulhatnak.

10. A Lisztománia jelenségét ma is tanulmányozzák

Még napjainkban sem hagytak fel annak tanulmányozásával, mekkora hatással volt Liszt a közönségére. Némelyik tudományos magyarázat ugyan kissé túlzónak tűnik. Egy kutató például azt állítja, Liszt gyors tempója elektromos neurológiai hatást vált ki a közönség agyában, így elveszítik józan ítélőképességüket.

Egy másik tanulmány szerint a Lisztománia révén derült fény arra, hogy a zene mekkora szerepet tölt be a szexuális késztetés kialakulásában. Van, aki még tovább ment: a jelenség azt bizonyítja, hogy úgy viselkedünk, mint a madarak, de mi nem csak dalunk, hanem a zene segítségével próbálunk párt találni.

Végezetül hadd idézzük egy pszichológus gondolatait:

„Ha valaki gondoskodik önmagáról, és elsajátít egy olyan készséget, mint a zene, valószínűleg a párjáról is képes lesz gondoskodni. Liszt tehetséges zongoraművész volt, ápolt frizurával. Lényegében páva volt, teljes tolldíszben.”

Forrás: Listverse


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
„A hülyeség és a hülye intézetek, különös tekintettel Magyarország hülyéire” – ez volt az első könyve a gyógypedagógia hazai úttörőjének, aki szellemi fogyatékkal élőkkel foglalkozott
Frim Jakab egész életét a gyógypedagógiára tette fel, amely fogalom is hozzá köthető. Bár nem volt szakképzett, hatalmasat lendített az elmebetegek helyzetén, és ő hozta létre az Első Magyar Hülyenevelő- és Ápoló Intézetet is.


1898-ban még egészen más színezete volt a hülye szónak, mint mostanság: ekkor írta A hülyék és gyengeelméjűek budapesti prospektusa című kiadványt is Frim Jakab (1852-1919).

Már egészen fiatalon, 14 éves korában megszületett a körmendi születésű fiúban az elhatározás, hogy segítsen a fogyatékkal élő embereknek, miután látott egyet, majd a fővárosi Tanítóképzőben szerzett tanítói oklevelet. Jakab már akkor érzékenyített, amikor ez még nem volt divat: az volt az életcélja, hogy a szellemi fogyatékossággal élőket integrálja az életbe, megfelelő munkát találjon nekik – a számukra lehetséges szakmákat külön tanulmányozta is –, a társadalmat pedig arra ösztönözze, hogy átérezzék a helyzetüket és fogjanak össze az érdekükben.

Így nyilatkozott ezzel kapcsolatban:

„Az értelmi fogyatékos gyerekeket nem elég megóvni, menhelyet létesíteni számukra, hanem gyógyítani, nevelni és képezni kell, hogy legalább félig hasznavehető egyéniségekké válhassanak.”

Ugyan nem készített tantervet vagy órarendet, de akkoriban szokatlan szemléletével úgy vélte, hogy fontos a hozzá kerülő gyermek korábbi adatainak, életeseményeinek ismerete is, megteremtve ezzel az anamnézis, azaz kórtörténeti lap fogalmát. A vallásos nevelést és a zenét tartotta a legfontosabb képzőeszközöknek, valamint az emlékezet fejlesztését történetek újramesélésével.

Olyannyira komolyan foglalkozott a témával, hogy 1876-ban a philadelphiai egyetem a pszichológiai tudományok doktora címmel tüntette ki, három évvel később Párizsban pedig aranyérmet kapott a világkiállításon.

Ahogy az lenni szokott, hazánkban csak jóval később ismerték el a munkásságát, de Magyarországon is több intézményt neveztek el róla.

A tanítónál kéz a kézben járt a tudományos és a gyakorlati nevelőmunka: a betegek oktatása és gondozása mellett folyamatosan képezte magát a pszichiátria területén, bújva a legújabb szakirodalmat. 1884-ben Frim Jakab vezette be a gyógypedagógia fogalmát a magyar szakirodalomba. De hogy jutott idáig a karrierjében?

Diplomája után maga Trefort Ágoston miniszter küldte Frimet európai tanulmányútra, amelynek során – a látott külföldi intézetek példáin felbuzdulva – itthon is hasonló intézmény megalapítására törekedett. Így nyílt meg a tapasztalataira alapozva 1875-ben a Munka elnevezésű gyógyintézet Rákospalotán. (Ez az érdeklődési kör a családban igen erős lehetett, hiszen testvére, Antal szintén gyógypedagógus volt, siketek számára magánintézetet működtetett.) Frim Jakab tehát elsőként tárta fel Magyarországon az értelmi fogyatékosok nehéz sorsát és hozott létre számukra nevelőintézetet, humánus kötelességnek nevezve a hivatását.

Bár az intézete folytonos anyagi problémákkal küszködött, az elért eredmények mégis közismertté tették, és két éven belül – némi létszámbővülés és Pestre költöztetés után – ebből lett az Első Magyar Hülyenevelő- és Ápoló Intézet, amelyet Frim saját költségén intézett.

Ez a későbbi ápolóintézeteknek is jó alapot adott. A gyermeki tompaelméjűséget a gyógypedagógus három kategóriára osztotta: a tompaelméjűekre, akiket szoktatni lehet; a betegelméjűekre, akik fejlődésre képesek; valamint a gyengeelméjűekre, akik képesíthetőek. A hülyeséget elmebetegségnek nevezte, bár szerinte az őrültség, amely ugyancsak elmebetegség, nem azonos a hülyeséggel.

Híres türelmét otthon is kamatoztathatta, hiszen feleségétől nem kevesebb, mint kilenc gyermeke született.

Pedagógiai felfogását Frim így foglalta össze egyik szakkönyvében:

„az elnyomorult, gyenge, elkorcsosult testet a rendes irányban kell kifejteni, erősíteni, gyógyítani, a szunnyadozó lelket felébreszteni, a sötét, tévelygő szellemet összegyűjteni és azt legalább 'a legáltalánosabb és legszükségesebb ismeretekre' tanítani; főképpen azonban a felébresztett szellem alapján 'erkölcsöt' kell beléjük oltani.”

Források:1,2,3,4


Link másolása
KÖVESS MINKET: