KULT
A Rovatból

Kincsem: nem okozott csalódást minden idők legdrágább magyar filmje

Megnéztük Herendi Gábor új filmjét. Izgalmas és látványos közönségfilm született.

Link másolása

Nehéz napok elé néz Herendi Gábor, a Valami Amerika 1-2 és a Magyar vándor rendezője: most csütörtökön mutatják be a legújabb filmjét, a nagy várakozással övezett Kincsemet. Ha van magyar film, amit nem kell bemutatni az olvasóknak, akkor ez az. Az elmúlt hónapokban ugyanis

nem győzte hangsúlyozni a magyar sajtó, hogy csaknem 3 milliárd forintos költségvetésével ez lesz minden idők alighanem legdrágább magyar filmje.kincsem01

A Kincsem így akaratlanul is a Filmalap presztízsfilmjeként vonult be a köztudatba, aminek fogadtatásán nemcsak egyetlen film sikere múlhat. Az a nagyon is komoly feladat hárult rá, hogy bebizonyítsa, érdemes lehet ennyi pénzt költeni egy magyar filmre.

Mennyit is?

Egy magyar film esetében 3 milliárd forint példátlan összegnek számít, aminek hallatán igazi szuperprodukciót várna az ember. És látszik is, hogy az alkotók nagyon oda is tették magukat, hogy a kész filmen látszódjon a költségvetés. Pedig 3 milliárd forint mindössze 10 millió dollárnak felel meg, ami egy hollywoodi produkció esetében nagyjából a no-budget kategóriába tenné a Kincsemet. Az pedig, hogy Hollywoodban egy látványos történelmi kalandfilmet forgassanak ennyi pénzből, teljességgel kizárt.

Herendiék mégis megtették. Nyilván senki ne várjon olyan látványvilágot, ami versenyre kel a legújabb blockbusterekkel, elvégre csodákra ők sem képesek. De hatalmasak a díszletek, rengeteg a statiszta és a kosztüm, izgalmasak a versenyek és még a (szerencsére ritkán alkalmazott) CGI is ül.

De ennél is nagyobb öröm, hogy a film azt a csapdát is elkerülte, hogy bármiféle „nemzeti film” szerepében tetszelegjen.

Herendi Gábor és Hegedűs Bálint forgatókönyvíró egyetlen célja az volt, hogy egy szórakoztató magyar filmet tegyenek le az asztalra.

Így a Kincsem nem a Várkonyi Zoltán-féle történelmi kalandok modern kori folytatása lett, sokkal inkább egy kortárs közönséget megcélzó, hollywoodi mintákat követő romantikus kalandfilm az eredmény.kincsem06

Ebből adódóan a Kincsem nem is törekszik semmiféle történelmi hűségre. Ezért is van tele a film a kor közegéből kilógó, anakronisztikus poénokkal. Van itt szelfizés, lájkolás, az egyik jelenetben Petrik Andrea a Mizut énekli, egy másikban pedig még a vasárnapi boltzár is szóba kerül. Nem mindegyik poén ül egyformán, de az mindenképp az alkotókat dicséri, hogy elég bátrak voltak hozzá, hogy ilyenekkel is megpróbálkozzanak.

Azt is biztosan sokan fel fogják róni a filmnek, hogy magával a történettel is messze kerülünk a megtörtént eseményektől.

Talán sokaknak csalódást fog okozni, de nem a valódi Kincsem és a valódi XIX. századi Monarchia történetét látjuk, hanem egy teljesen fikciós, romantikus történetet. Ez már csak azért is megbocsátható, mert bár Kincsem sikerei döbbenetesek, de a ló egyetlen versenyt sem veszített, így dramaturgiai szempontból nem igazán kívánkozik vászonra a története.kincsem08

Az alkotók tehát nagyon szabadosan nyúltak a valós történelmi háttérhez. Így lett Blaskovich Ernőből (Nagy Ervin) egy forradalmár fia, akinek édesapját egy osztrák báró, Otto von Oettingen (Gáspár Tibor) gyilkolja meg, aki ráadásul az örökségétől is megfosztja. Ernő bosszút esküszik, és ennek a bosszúnak az eszköze lesz Kincsem, akivel sikert sikerre halmoz az európai lóversenypályákon. A helyzetet bonyolítja, hogy Ernő beleszeret von Oettingen lányába, Klárába (Petrik Andrea), így hamarosan választania kell a szerelme és a bosszú között.

Mint ahogyan az a fenti, néhány mondatos összefoglalóból is látszik,

a Kincsem valódi hollywoodi jellegű történet, vérbeli közönségfilm,

erre pedig kevés alkalmasabb rendezőt találhattak volna Herendinél ma Magyarországon. Az ő keze alatt lett a Kincsemből poros történelmi darab helyett friss és szórakoztató, sőt, modern film. Itt most nem a kikacsintós poénokra kell gondolni, egyszerűen arról van szó, hogy a Kincsem olyan film lett, ami a kortárs mezőnyben is megállja a helyét.

Izgalmas, érzelmes és vicces – ritka az ilyen magyar film.kincsem02

Ami a főszereplőket illeti, Andy Vajna feleslegesen aggódott, Nagy Ervin ugyanis kiváló a csapongó amorózó Blaskovich szerepében. De nemcsak ő, az egész csapat kiválóan teljesít, Petrik Andreával az élen. A szereplők hitelesek és szimpatikusak, nagy utat járnak be a film alatt,

ráadásul még a magyar filmek esetében olyan gyakori papírízű dialógusok sem bukkannak fel.

Persze szó sincs tökéletes filmről: a már említett anakronisztikus poénok némelyike mellett a főszereplő jó barátját alakító Keresztes Tamás motivációi sem tiszták, a befejezés pedig bántóan klisés lett. De ezeket a hibákat is bőven megbocsátjuk, ha egyszer ennyire szerethető a végeredmény.

Lássuk be: nem sokan fogadtunk volna erre a lóra, de a Kincsem – akárcsak a címbéli csodaló – mindannyiunk elvárásait felülmúlta. Nagyon jó látni, hogy ilyet is tud a magyar filmszakma.kincsem07

Képek: Fórum Hungary

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: