MÚLT
A Rovatból

Indiai Frida Kahlóként is emlegették a leghíresebb magyar festőnőt

Amrita Sher-Gil korai tragikus halálát a mai napig rejtély övezi.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2018. október 30.


Link másolása

Amrita Sher-Gilt Indiában a 20. század egyik legnagyobb modern festőjének tartják. Itthon azonban csak kevesen ismerik nevét, holott mi is büszkék lehetnénk rá. Amrita ugyanis félig magyar származású, Magyarországon született, sőt a férje is magyar volt.

Édesanyja, Gottesmann Marie-Antoinette zongoraművész zsidó magyar értelmiségi családból származott, és a híres orientalista Baktay Ervin unokatestvére volt. Apja, Umrao Singh Sher-Gil, szikh arisztokrata igazi polihisztorként amatőr fotográfusként is tevékenykedett.

A házaspár Magyarországon telepedtek le. A Szilágyi Dezső tér 4. szám alatti lakásukban nagypolgári szalont tartottak fent, ahova már csak az egzotikus származású házigazda miatt is sok vendég járt. Ebbe a pezsgő, modern, avantgárd szellemiségű légkörbe született bele Amrita 1913-ban.

Amrita és húga, Indira

Az első zsidótörvények bevezetésekor a család leköltözött Dunaharasztiba. Amrita itt ismerte meg unokatestvérét, későbbi férjét Egan Viktort, akit meztelen táncával igyekezett “elcsábítani”. A kislány ekkor még csak hét éves volt.

A helyiek még évtizedekkel később is emlegették a náluk bujdosó indiai maharadzsát, aki kislányával sétálgatott a Duna-parton.

Amrita édesapjával

A család Amrita 8 éves koráig maradt az országban, amit évekig tartó ingázás követett Európa különböző országai és India között.

Először 1921-ben költöztek az indiai Szimlába, majd onnan Firenzébe, ahol a korán megmutatkozó tehetségű Amrita művészeti iskolában tanult. A személyiségét elnyomó tanítási módszer ellen azonban hamar fellázadt, és otthagyta az intézményt.

Indiába visszatérve Baktay Ervin javaslatára élő modelleket kezdett festeni, ami felgyorsította művészi kiteljesedését. Szintén nagybátyja unszolására 1929-ben a legjobb rajziskola, a híres párizsi École des Beaux-Arts növendéke lett.

Párizsban sorra születtek képei, több kiállításon vett részt, portréi pedig nagy sikereket arattak. Olyannyira, hogy 1933-ban a Három lány című képével bekerült a Párizsi Szalonba, és elnyerte az Aranyérmet is.

Három lány, 1935

A művészetek fővárosában nem csak festészete, hanem szexualitása is kibontakozott. 16 évesen már felnőtt nőként öltözött és viselkedett. Nem is annyira szépsége, mint inkább erotikus kisugárzása, és egzotikus külseje vonzotta a férfiakat. Szabados szerelmi életet élt,

tucatnyi férfival folytatott viszonyt, de szép számmal akadtak nők is szeretői között.

Álló akt, 1934

Liberális gondolkodású, szintén szeretőket tartó édesanyja is szorgalmazta a férfiakkal való ismerkedést. Őt azonban inkább egy előnyös házasság gondolata motiválta. Amrita el is jegyezte magát egy dúsgazdag indiai rádzsa fiával, Yusuf Ali Khannal. A bohém életet élő férfival azonban végül felbontotta a jegyességet. Addigra azonban már elkapta Yusuftól a szifiliszt, amit halála egyik lehetséges okaként is emlegetnek.

Amrita 1934-ben családjával végleg visszatért Szimlába. Az emancipált, művelt nőt megdöbbentette az Indiában látott nyomor és a brit arisztokraták élete közötti kontraszt. Ezzel együtt azonban otthon érezte magát a kontinensen. 21 évesen Indiában talált rá saját festői hangjára.

Falusi jelenet, 1938

India leginkább elnyomott rétegeit festette meg: a nőket és a kasztrendszeren kívüli érinthetetleneket.

S bár itt is elnyerte a legrangosabb festészeti díjat, képeivel nem meglepő módon nagy felháborodást keltett a korabeli Indiában.

A női sorsok iránti érzékenységét egy kamaszkori élménye is meghatározta. Tanúja volt, amint egy indiai gyereklányt házasságra kényszerítettek.

A menyasszony ruhája, 1937

Amrita ráadásul a szigorú erkölcsű Indiában is folytatta kicsapongó szexuális kalandjait.

Állítólag hódolói között volt Dzsaváharlál Nehru, India későbbi első miniszterelnöke is.

Önarckép, 1930

Indiai karrierje közepén, 1938-ban Magyarországra utazott, hogy újra találkozzon gyerekkori szerelmével, Egan Viktorral. Bár szüleik ellenezték a kapcsolatot, a fiatal unokatestvérek összeházasodtak.

Titokban megállapodtak, hogy nem lesz gyerekük, nem csak azért, mert közeli rokonok voltak, hanem mert valójában nem is akartak. Viktor elfogadta Amrita szabados életvitelét, mind a festészetre, mind a nyitott házasságra vonatkozóan.

Egy ideig Kiskunhalason éltek, itt festette Amrita egyik leghíresebb képet, a Vidéki piacot.

A festő saját bevallása szerint nem csak az alföldi tájból, de Ady költészetéből és Bartók zenéjéből is ihletet merített.

Falusi piac, 1938

Miután Viktor ledoktorált, visszaköltöztek Indiába. Innen számíthatjuk Amrita második alkotói korszakát, amikor már az indiai táj és a városi környezet volt képeinek fő témája.

Ekkor készült a Két elefánt című alkotása, melyet sokan főművének tartanak.

Két elefánt, 1940

1941-ben első nagy kiállításának megnyitójára készültek, amikor Amrita súlyosan megbetegedett, és pár napra rá, 28 éves korában váratlanul meghalt. Indiai szokás szerint

testét másnap elhamvasztották, így sosem derült ki betegségének és a halálának valódi oka.

A hivatalos magyarázat szerint egy trópusi gyomorfertőzés végzett vele. Anyjának azonban meggyőződése volt, hogy a féltékenységtől gyötrődő Viktor mérgezte meg lányát. Ráadásul ő volt a dúsgazdag lány örököse is.

Mások azt pletykálták, hogy férje tiltott abortuszt végzett rajta, s az eközben szerzett hashártyagyulladásba halt bele.

Amrita Sher-Gil művészeti öröksége a század közepén gyökeresen megújította az indiai festészetet, merész témaválasztásai miatt pedig politikai jelentőséget is tulajdonítanak neki. Sokak szerint ő harcolta ki, hogy a nők iskolába járhassanak, és művészeti pályára léphessenek Indiában.

Ezzel szemben a magyar köztudatban hosszú időre feledésbe merült. 2001-ben Sára Sándor három részes dokumentumfilmet készített Amrita életéről, 2013-ban pedig a festő 100. születésnapján tablókiállítás nyílt tiszteletére a Magyar Nemzeti Múzeum kerítésén. Nagyszabású, hozzá méltó hazai kiállítás azonban még várat magára.

.

Forrás: Wikipédia, Fidelio, Nyári Krisztián: Festői szerelmek, képek forrása: Wikipédia, Wikiart

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap?
A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. A többi érdekes részlet is kiderül a videóból.

Link másolása

Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap? A Szeretlek Magyarország Tik-Tok videójában ennek járt utána.

Az 1848-as forradalom a legbékésebb forradalom volt Európában, hiszen nem folyt vér. A magyarok leginkább egy kicsit szabadabb életet szerettek volna, nem a függetlenségre törekedtek. Az elején még a jelszavuk is ezt tükrözte. Hogy mi volt ez? Kiderül a videóból.

Ahogy az is, hogy Petőfi Sándor a leírt versét otthon felejtette, ezért soronként kellett lediktálnia. A hosszas folyamat miatt az utcán várakozó több ezer embert emiatt Jókai hazaküldte ebédszünetre.

A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. Petőfi itt nem szavalta el a versét, hanem beszédet mondott, a verset pedig egy ifjú színész szavalta el.

A videóból az is kiderül, hogyan jutottak fegyverhez, és mi történt Táncsics Mihállyal a kiszabadítása után.

VIDEÓ: Hogy zajlott március 15.?

@szeretlekmagyarorszag.hu Te ismerted ezeket a történéseket a forradalmunkról? Az 1848-as március 15-i események nem teljesen úgy zajlottak, ahogy az a köztudatban is benne van. #forradalom #március15 #szeretlekmagyarorszag #petőfi #nekedbe #magyartiktok ♬ eredeti hang – Szeretlek Magyarország.hu - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET: