Tényleg fel akarják vágni a gótok az ereiket? És ha igen, miért nem?
Láttál már fekete csipkefüggönybe öltözött embereket, fél kiló szemceruzával, mésszel kifestve és némi gondterheltséggel az arcukon? Na, ők a gótok. Sok a félreértés az elsőre ijesztőnek tűnő, talpig sötét cuccokban grasszáló emberek láttán, pedig nem ezek a gótok gyújtották fel Rómát vagy a szomszéd nénit, és nem isznak (dene)vért sem, csak nem foglalkoznak az idei divatszínnel, slágerlistával vagy társadalmi konvenciókkal.
Beleértve a halálhoz való általános viszonyulást is, amely szerintük egyenlő a struccpolitikával, hiszen a halálról ugyanúgy kell gondolkodni, beszélni és elmélkedni, mint bármely más elkerülhetetlen és fontos témáról. Ezért is hívják Németországban a gótokat gruftiknak (a ’gruft’ sírboltot jelent).
E "halotti" maszkok mögött általában mély érzésű, művészetekre fogékony és hiperérzékeny, ennélfogva introvertált emberek bújnak meg, akik általában a légynek sem tudnának ártani. Esetleg maguknak, hiszen ahogy egy régi mondás szól: "A jó grufti a halott grufti!", utalva az olykor túlzásba vitt halálkultuszra.
Ennek a szubkultúrának a kialakulása világpolitikai okokra vezethető vissza. A ’60-as években létrejött a beat- és hippimozgalom, felbukkantak különböző diákmozgalmak és megjelent az újbaloldal. Majd a ’70-es években elindult a punk irányzat, miközben az életszínvonal folyamatosan csökkent.
VIDEÓ: Joy Division - Atmosphere
A ’80-as években pedig már egy rockkoncert is tabunak számított, ahogyan bármilyen közügy nyilvános említése is tiltott volt. Rengeteg szubkultúra és mozgalom alakult, az egyik legjelentősebb ezek közül a dark, azaz sötét szubkultúra, melynek egyik válfaja a goth – magyarul gót – stílus, és amely a sötét világlátásból, jelképekből, dalszövegekből és az öltözködésben domináns fekete színből ered.
Amerikában a Billy Idol zenekara alapján létrejövő X-generáció jelentette az első mérföldkövet, míg Európában az elhaló és kifulladó punkból, annak dühe és rombolni vágyása nélkül. Az ’oi, oi, oi’ -t felváltották az érzelmek, filozofikusabb gondolatok – a fiatalok nem tudtak olyan gyorsan lépést tartani a megváltozott társadalmi-gazdasági folyamatokkal, megzavarodtak és kapaszkodókat kerestek.
A társadalmi nyomás, a rossz családi viszonyok és a meg nem értettség is lehet a dark szubkultúrához való vonzódás alapja, gyakori a művészi ambíciókkal rendelkező tag, akár több területen is, például irodalom, képzőművészet, zene (bár csupán attól, hogy nem értenek meg, még nem vagy művész).
VIDEÓ: Fields of the Nephilim - Moonchild
VIDEÓ: Sisters of Mercy - Black Planet
A ’gothic’ szó szubkulturális eredete bizonytalan, a legvalószínűbb párhuzam a középkori sötét gótikával vonható: elmélyült gondolatok jóról, rosszról, életről és halálról, a dekadencia izgalmával fűszerezve. Motívumvilága a XIX. századi romantikából ered leginkább: fantasztikum és misztikum, érzékenység és érzelmek, morbid humor és a spleen (világfájdalom) életérzés.
A dark-goth palettán megtalálhatók archaikus korok utalásai is, kezdve a kelta és germán kultúráktól a viktorianizmusig, de Egyiptom jelképei és sminktechnikái is ide tartoznak. Eleinte együttesek behatárolására használták a kifejezést, majd az egész zenei irányzatra, végül a teljes szubkultúrára, hiszen a goth beállítottság és zene szinte egymásból fakad.
A mainstreammel ellentétben itt nincsenek aktuális divatok, a goth repertoárban csak a fekete, bordó és sötétlila színek szerepelnek, kiegészítők terén pedig az ezüst szín. Az anyagok sem változnak: szatén, csipke, tüll, bőr vagy lakk – mindig az igényes extravagancia a cél. A nők előszeretettel hangsúlyozzák ki nőiességüket, gyakori viselet a fűző és a hosszú szoknya. A látszólagos érzéketlenség tehát gyakran túláradó érzelmességet takar, amelynek kompenzációja a zord külső.
VIDEÓ: Depeche Mode - Sacred - az egyik gót hangulatú számuk
VIDEÓ: The Cure - Charlotte Sometimes
Kis Gábor Ősz, mindörökké - Bevezetés a dark-goth világba (Egy szubkultúra pillanatfelvétele) című szociálpszichológiai műhelymunkája érdekes szempontból vizsgálja a gót zenét. Egy számítógépes program segítségével a legnépszerűbb dark-goth együttesek dalszövegeit populáris könnyűzenei dalszövegekkel vetette össze, 300-300 dalmintát alapul véve. A program megszámolta az összegyűjtött szövegekben előforduló összes szó gyakoriságát.

VIDEÓ: THE 69 EYES: Gothic Girl
Címkép forrása: Pixabay