Balhékat szerveztek Krúdynak
Krúdy Gyula mindössze három évig élt Óbudán, személye mégis a mai napig meghatározza a városrész arculatát.
1930-ban, ötvenkét évesen költözött ide, a mai Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum épületébe. Ekkorra már el volt adósodva, újra rászokott az ivásra, valamint egészsége is megromlott. Nem csoda hát, hogy hangulatát az általános kiábrándultság, illetve a múltba vágyódás határozta meg.
Utóbbihoz éppen alkalmas helyszínt nyújtott Óbuda, ahol bizonyos szempontból mintha megállt volna az idő. A városrész képét manapság annyira meghatározó lakótelepeknek ekkor még nyoma sem volt, helyettük kertvárosi hangulatú épületek sorakoztak a macskaköves utcák mentén.
Ilyen volt a Hosszúlépés által szervezett túránk első állomása, a Koós Károly által tervezett ház és a mellette álló kis templom is. Ezek már akkor sem tükrözték a kor haladó szellemét, ma pedig végképp kilógnak a sorból. Krúdy szívéhez viszont minden bizonnyal ez az építészeti stílus állt legközelebb élete utolsó éveiben.



Ezt követően az író kedvenc étterme, a lakásától pár percre található Kéhli vendéglő felé vettük az irányt. Bár gyomorproblémái és anyagi helyzete miatt ételt csak ritkán rendelt itt, nézelődni gyakran lejárt, a tulajdonosok pedig annyira kedvelték őt, hogy szórakoztatására még tudtán kívül megszervezett verekedéseket is rendeztek.
Megtudhattuk azt is, hogy Óbudán eleinte csak a kiskocsmák voltak a jellemzőek. A vendéglők azután kezdtek kialakulni, hogy a 19. század végén pusztító filoxérajárvány kiirtotta szinte az összes szőlőt a Buda-környéki hegyekből. Az addig kizárólag helyi bort felszolgáló talponállók emiatt importra szorultak, ez viszont önmagában kevés volt hírnevük megőrzéséhez, így fokozatosan beindult a melegkonyhás vendéglátás.
Érdekesség, hogy az italméréseket ekkoriban alkoholtípus szerint engedélyezték, így mindegyik helynek el kellett döntenie: sört, bort, vagy röviditalt szeretne árulni. Ez a betérő vendégeknek is gyakran okozhatott fejtörést, hiszen ha nem ugyanazt akarták inni egész este, át kellett menniük egy másik helyre.



Furcsa ellentmondásra derült fény egy másik korabeli író, Gelléri Andor Endre egykori házánál. Ő Krúdynál sokkal hosszabb ideig élt Óbudán, mégis szinte semmi nyom nem maradt utána. Ennek oka igen prózai: Gelléri sokkal puritánabb stílusban fogalmazott, az enyhén illúzióromboló hétköznapi életet mutatta be.
Ezért aztán a múltat szépíteni kívánó városvezetés inkább a kedélyes, valóságtól gyakran igencsak elrugaszkodó Krúdyt emelte pajzsra: ma saját negyede van a városrészben, számos emléktáblával és róla elnevezett hellyel. Gellérit eközben úgy tűnik, mintha legszívesebben kitörölnék a kollektív emlékezetből.



Krúdy műveibe beleolvasva valóban szembeötlik, hogy élete végén egy már akkor is letűnt kor álomvilágában élt. Óbudán ekkorra már autóbusz és villamos járt, sőt tervezték az első trolivonalat is. Az író viszont módszeresen a lóvasutat teszi meg fő közlekedési eszköznek regényeiben.
A hetvenes évek panelház-építési hulláma teljesen átformálta Óbuda képét, a rendszerváltás után viszont ismét elkezdtek visszanyúlni a két világháború közötti kor stílusához. Ezt a nosztalgiahullámot akár Krúdy-romantikának is lehet nevezni, hiszen a mai napig vele azonosítják leginkább a városrész fénykorát. Hogy joggal-e vagy sem, azon lehet vitatkozni. Mindenesetre tény, hogy Óbudán sétálva lépten-nyomon az író itteni életének nyomaira bukkanhattok.


A Krúdy-fröccs névre keresztelt séta legközelebb november 24-én délután indul. Bővebb infókat itt találtok róla.